Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Aricia skrev (4 minutter siden):

Interessant. Det jeg fester meg mest ved i saken er konteksten til uttalelsen "fordi du er den du er", en formulering som er gjentatt, tatt ut av kontekst og forvridd inntil det ugjenkjennelige i denne tråden i månedsvis, og så brukt som bevis for "særbehandlingen" og silkehanskene det påstås at Borg Høiby skal ha nytt godt av.

Men slik jeg leser forklaringen på dette indikerer jo faktisk formuleringen det stikk motsatte. Han er kalt inn til samtale med spanere på organisert kriminalitet ikke pga noe han har gjort som tilsier et slikt tiltak, men "fordi han er den han er", dvs et medlem av kongefamilien som samtidig er avbildet i SoMe med enkelte kjente kriminelle i omgangskretsen. Hadde han ikke vært den han er ville et slikt tiltak vært overkill. Men fordi han er den han er krever sikkerhetshensyn mer og raskere inngripen.

Her står det vel også at det ikke nødvendigvis var spanere han snakket med. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Ellie42 skrev (10 minutter siden):

Tror man ærlig talt ikke at MBH, en fyr som senere er tatt for å prøve å fjernslette bevis, ikke dro nytte av de 33 minuttene?

Naiviteten til noen er for meg skremmende. Selv ikke når MBH gjør noe lignende senere er det en indikasjon på at han ikke burde vært varslet. Uff.

Hvis han hadde vært tatt på fersk gjerning i mishandlingen og politiet hadde gitt ham en halvtime før de tok affære, er jeg enig i at det ville vært ille.

Men dette var et halvt døgn etterpå. Han ble anholdt for å ha mishandlet kjæresten. Han møtte opp, og ble transportert til politiet for avhør. Han motsatte seg ikke verken å møte frem, eller å bli transportert til arrest og avhør.  Jeg skjønner ikke hva som er naivt med det? 

Det var ikke fare for liv og helse. Anmeldelsen kom først dagen etterpå, når hele voldsepisoden var over. 

At vi i ettertid har fått vite at han hadde adskillig flere svin på skogen, er en ting. Men han ble anhltd og innbragt for en voldsepisode natten før.  OG ingenting av det vi i ettertid har fått vite at han er mistenkt/siktet for, ble utført i perioden mellom volden mot kjæresten på Frogner om natten og pågripelsen på Jansløkka.

Endret av pøbelsara
  • Liker 4
Skrevet
Kollontaj skrev (2 minutter siden):

Nå måtte jeg lese igjen, og takker for presisering - du har rett.

Sitat

Enhetsleder Larsen vil ikke svare på hva slags enhet tjenestemennene jobbet i. Larsen ønsker heller ikke å kommentere hvorvidt de jobbet som spanere, slik Se og Hør har skrevet.

https://www.vg.no/rampelys/i/5EbPbK/politiet-om-hoeiby-observert-med-kjente-kriminelle

Egentlig et godt eksempel på at en trådsannhet kan feste seg såpass at man overser presiserende detaljer når man leser noe som bryter med det man har sett gjengitt annerledes i månedsvis. Samt et godt eksempel på at Se og Hørs oppslag må leses med kritisk blikk og forbehold. ;) 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Ellie42 skrev (10 minutter siden):

De ville ikke varslet hans stebesteforeldres ansatte, som så varslet hans mor, om han ikke er den han er. Det sier seg selv.

Nei, fordi han er stesønnesønnen til kongen, ble det varslet. Men varslingen utsatte ikke offeret for mer fare, eller hindret arrestasjonen, så jeg skjønner oppriktig ikke hva problemet er?

• Liker 5
Skrevet
Aricia skrev (4 minutter siden):

Nå måtte jeg lese igjen, og takker for presisering - du har rett.

https://www.vg.no/rampelys/i/5EbPbK/politiet-om-hoeiby-observert-med-kjente-kriminelle

Egentlig et godt eksempel på at en trådsannhet kan feste seg såpass at man overser presiserende detaljer når man leser noe som bryter med det man har sett gjengitt annerledes i månedsvis. Samt et godt eksempel på at Se og Hørs oppslag må leses med kritisk blikk og forbehold. ;) 

Ja, og det har vært trukket tråder her fra disse påståtte spanerne som snakket med MBH (som kan være spanere, vi vet ikke, men jeg tviler på at de ville avslørt seg for en forebyggende samtale) til en annen stor etterforskning som da kunne blitt satt i fare. 

• Nyttig 4
Skrevet (endret)
Aricia skrev (41 minutter siden):

Interessant. Det jeg fester meg mest ved i saken er konteksten til uttalelsen "fordi du er den du er", en formulering som er gjentatt, tatt ut av kontekst og forvridd inntil det ugjenkjennelige i denne tråden i månedsvis, og så brukt som bevis for "særbehandlingen" og silkehanskene det påstås at Borg Høiby skal ha nytt godt av.

Men slik jeg leser forklaringen på dette indikerer jo faktisk formuleringen det stikk motsatte. Han er kalt inn til samtale med spanere på organisert kriminalitet ikke pga noe han har gjort som tilsier et slikt tiltak, men "fordi han er den han er", dvs et medlem av kongefamilien som samtidig er avbildet i SoMe med enkelte kjente kriminelle i omgangskretsen. Hadde han ikke vært den han er ville et slikt tiltak vært overkill. Men fordi han er den han er krever sikkerhetshensyn mer og raskere inngripen.

pop up bruker skrev (35 minutter siden):

Jeg får ikke det samme inntrykket som du skriver om når jeg hører samtalen. Du kan høre den her: https://www.seher.no/kongelig/ny-avsloring/81923547 

Slik jeg forstår samtalen har de den samtalen fordi de bryr seg og vil at han skal holde seg unna kokain og disse folka for det vil være det beste for han. 

Hvis det ikke var det samme du mente da? 

Kollontaj skrev (34 minutter siden):

Exactly! Dette har vi diskutert før (diskusjonene går i loop).

Jeg tolker det som en forebyggende samtale av både sikkerhetsmessige hensyn (fordi han er den han er) og som (enhver annen forebyggende samtale) for å forebygge videre eskalering av problematikk (risikoforebygging/"omsorg", om man vil). Jeg tar det nærmest som en selvfølge at de parallelt jobber opp mot nettverket som nevnes. Rettelse: De sier at de gjør det: observerer/følger med på nettverket.

Endret av ~ Ada ~
La til siste setning
  • Liker 5
Skrevet
pøbelsara skrev (7 minutter siden):

Nei, fordi han er stesønnesønnen til kongen, ble det varslet. Men varslingen utsatte ikke offeret for mer fare, eller hindret arrestasjonen, så jeg skjønner oppriktig ikke hva problemet er?

Det er jo litt ironisk at man sier x antall ganger at hans foreldre ikke har noe som helst ansvar oppi dette, men samtidig ikke ser problemet med at andre voksne, bl.a hans mor, varsles om pågripelse.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
~ Ada ~ skrev (7 minutter siden):

Exactly! Dette har vi diskutert før (diskusjonene går i loop).

Jeg tolker det som en forebyggende samtale av både sikkerhetsmessige hensyn (fordi han er den han er) og som (enhver annen forebyggende samtale) for å forebygge videre eskalering av problematikk (risikoforebygging/"omsorg", om man vil). Jeg tar det nærmest som en selvfølge at de parallelt jobber opp mot nettverket som nevnes.

Jeg har også tatt det for god fisk at det var spanere (kan ikke huske å ha sjekket dette før, iallfall). 

• Liker 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Det er jo litt ironisk at man sier x antall ganger at hans foreldre ikke har noe som helst ansvar oppi dette, men samtidig ikke ser problemet med at andre voksne, bl.a hans mor, varsles om pågripelse.

Men politiet varslet jo heller ikke hans mor. Hoffet varslet kronprinsparet om hendelsen og en mulig pågripelse. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Men politiet varslet jo heller ikke hans mor. Hoffet varslet kronprinsparet om hendelsen og en mulig pågripelse. 

Jeg sa ikke at politiet varslet hans mor, da. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Kollontaj skrev (7 minutter siden):

Jeg har også tatt det for god fisk at det var spanere (kan ikke huske å ha sjekket dette før, iallfall). 

Hadde glemt det litt bort inntil din påminnelse. 

• Liker 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Men hva er problemet? Han fikk ikke holde på å skade noen - og hvordan kunne han ødelegge fysiske bevis når handlingen skjedde på Frogner og han va i Asker? jeg skjønner ikke hva du og flere andre er så opprørt for. Hvilken fordel hadde MBH av at han fikk beskjed om pågripelsen?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Nei. Jeg synes det er helt naturlig at Hoffet kontakter kronprinsparet om en så alvorlig sak, det hadde jo vært merkelig om de holdt det skjult. MBH bodde tross alt på området. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Men hva er problemet? Han fikk ikke holde på å skade noen - og hvordan kunne han ødelegge fysiske bevis når handlingen skjedde på Frogner og han va i Asker? jeg skjønner ikke hva du og flere andre er så opprørt for. Hvilken fordel hadde MBH av at han fikk beskjed om pågripelsen?

Nei, altså, det har jo blitt gjentatt her hvorfor folk ser på det som et problem. Du kan fint være uenig, men hvis du fortsatt ikke forstår hva vi mener uten å nødvendigvis være enig, så kan jeg ikke hjelpe deg.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei. Jeg synes det er helt naturlig at Hoffet kontakter kronprinsparet om en så alvorlig sak, det hadde jo vært merkelig om de holdt det skjult. MBH bodde tross alt på området. 

Jeg synes jo det er merkelig at Hoffet i det store og det hele kontaktes, nettopp fordi det er en alvorlig sak og man ikke bør risikere noe. Sånn som forsvunnet sim-kort og det. Det var jo nettopp det som ble resultatet av den varslingen.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Jeg synes jo det er merkelig at Hoffet i det store og det hele kontaktes, nettopp fordi det er en alvorlig sak og man ikke bør risikere noe. Sånn som forsvunnet sim-kort og det. Det var jo nettopp det som ble resultatet av den varslingen.

Politiet ringte selv til MBH for å avtale henting. (Kl 15.37, hentet han 16.10).

• Nyttig 5
Skrevet (endret)

Politiet ringte selv til MBH for å avtale henting. (Kl 15.37, hentet han 16.10).

Ja, stemmer, det har du jo selvsagt rett i. Det var jo heller ikke noe sjakktrekk, uansett hvor vanlig det skulle være. Men da ser jeg enda mindre grunn til at Hoffet skulle varsles. Men det er nu meg. 

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Marius er jo rusavhengig. Det kongehuset burde gjort var å gå ut og fortelle i klartekst at Marius sliter med alvorlige rusproblemer og har tatt dårlige valg som følge av det. Jeg har selv jobbet med rusmisbrukere i en årrekke og dette her er helt typisk atferd til en rusavhengig. Mulig han har agert med vold i perioder med abstinenser, folk blir jo sprø av det. Tror kongehuset og Marius hadde høstet langt mer sympati om de satte ord på det, og klargjorde at dette er en mann som trenger behandling. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

Ja, stemmer, det var jo heller ikke noe sjakktrekk, uansett hvor vanlig det skulle være. Men da ser jeg enda mindre grunn til at Hoffet skulle varsles. Men det er nu meg. 

Fordi de bor et sted hvor det er sikkerhetstjenester og garden som passer på? Fordi de skjønte at dette ville eksplodere  i media og ville gi dem en mulighet til å forberede seg?

jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor alle er så opprørt over varslingen. Forklar gjerne.

Endret av pøbelsara
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Kollontaj skrev (6 minutter siden):

Det er vel ikke hver dag at politiet må forholde seg til at sønnen til Norges fremtidige dronning må hentes inn pga vold i nære relasjoner. Jeg antar at dette var en situasjon som kom som et sjokk for dem og ingen hadde den ringeste anelse om hvordan det burde håndteres! 

• Liker 10
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...