Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
pøbelsara skrev (7 minutter siden):

Nei, fordi han er stesønnesønnen til kongen, ble det varslet. Men varslingen utsatte ikke offeret for mer fare, eller hindret arrestasjonen, så jeg skjønner oppriktig ikke hva problemet er?

Det er jo litt ironisk at man sier x antall ganger at hans foreldre ikke har noe som helst ansvar oppi dette, men samtidig ikke ser problemet med at andre voksne, bl.a hans mor, varsles om pågripelse.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
~ Ada ~ skrev (7 minutter siden):

Exactly! Dette har vi diskutert før (diskusjonene går i loop).

Jeg tolker det som en forebyggende samtale av både sikkerhetsmessige hensyn (fordi han er den han er) og som (enhver annen forebyggende samtale) for å forebygge videre eskalering av problematikk (risikoforebygging/"omsorg", om man vil). Jeg tar det nærmest som en selvfølge at de parallelt jobber opp mot nettverket som nevnes.

Jeg har også tatt det for god fisk at det var spanere (kan ikke huske å ha sjekket dette før, iallfall). 

• Liker 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Det er jo litt ironisk at man sier x antall ganger at hans foreldre ikke har noe som helst ansvar oppi dette, men samtidig ikke ser problemet med at andre voksne, bl.a hans mor, varsles om pågripelse.

Men politiet varslet jo heller ikke hans mor. Hoffet varslet kronprinsparet om hendelsen og en mulig pågripelse. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Men politiet varslet jo heller ikke hans mor. Hoffet varslet kronprinsparet om hendelsen og en mulig pågripelse. 

Jeg sa ikke at politiet varslet hans mor, da. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Kollontaj skrev (7 minutter siden):

Jeg har også tatt det for god fisk at det var spanere (kan ikke huske å ha sjekket dette før, iallfall). 

Hadde glemt det litt bort inntil din påminnelse. 

• Liker 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Men hva er problemet? Han fikk ikke holde på å skade noen - og hvordan kunne han ødelegge fysiske bevis når handlingen skjedde på Frogner og han va i Asker? jeg skjønner ikke hva du og flere andre er så opprørt for. Hvilken fordel hadde MBH av at han fikk beskjed om pågripelsen?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Nei. Jeg synes det er helt naturlig at Hoffet kontakter kronprinsparet om en så alvorlig sak, det hadde jo vært merkelig om de holdt det skjult. MBH bodde tross alt på området. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Men hva er problemet? Han fikk ikke holde på å skade noen - og hvordan kunne han ødelegge fysiske bevis når handlingen skjedde på Frogner og han va i Asker? jeg skjønner ikke hva du og flere andre er så opprørt for. Hvilken fordel hadde MBH av at han fikk beskjed om pågripelsen?

Nei, altså, det har jo blitt gjentatt her hvorfor folk ser på det som et problem. Du kan fint være uenig, men hvis du fortsatt ikke forstår hva vi mener uten å nødvendigvis være enig, så kan jeg ikke hjelpe deg.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Kollontaj skrev (2 minutter siden):

Nei. Jeg synes det er helt naturlig at Hoffet kontakter kronprinsparet om en så alvorlig sak, det hadde jo vært merkelig om de holdt det skjult. MBH bodde tross alt på området. 

Jeg synes jo det er merkelig at Hoffet i det store og det hele kontaktes, nettopp fordi det er en alvorlig sak og man ikke bør risikere noe. Sånn som forsvunnet sim-kort og det. Det var jo nettopp det som ble resultatet av den varslingen.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Jeg synes jo det er merkelig at Hoffet i det store og det hele kontaktes, nettopp fordi det er en alvorlig sak og man ikke bør risikere noe. Sånn som forsvunnet sim-kort og det. Det var jo nettopp det som ble resultatet av den varslingen.

Politiet ringte selv til MBH for å avtale henting. (Kl 15.37, hentet han 16.10).

• Nyttig 5
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (2 minutter siden):

Politiet ringte selv til MBH for å avtale henting. (Kl 15.37, hentet han 16.10).

Ja, stemmer, det har du jo selvsagt rett i. Det var jo heller ikke noe sjakktrekk, uansett hvor vanlig det skulle være. Men da ser jeg enda mindre grunn til at Hoffet skulle varsles. Men det er nu meg. 

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Marius er jo rusavhengig. Det kongehuset burde gjort var å gå ut og fortelle i klartekst at Marius sliter med alvorlige rusproblemer og har tatt dårlige valg som følge av det. Jeg har selv jobbet med rusmisbrukere i en årrekke og dette her er helt typisk atferd til en rusavhengig. Mulig han har agert med vold i perioder med abstinenser, folk blir jo sprø av det. Tror kongehuset og Marius hadde høstet langt mer sympati om de satte ord på det, og klargjorde at dette er en mann som trenger behandling. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

Ja, stemmer, det var jo heller ikke noe sjakktrekk, uansett hvor vanlig det skulle være. Men da ser jeg enda mindre grunn til at Hoffet skulle varsles. Men det er nu meg. 

Fordi de bor et sted hvor det er sikkerhetstjenester og garden som passer på? Fordi de skjønte at dette ville eksplodere  i media og ville gi dem en mulighet til å forberede seg?

jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor alle er så opprørt over varslingen. Forklar gjerne.

Endret av pøbelsara
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Kollontaj skrev (6 minutter siden):

Det er vel ikke hver dag at politiet må forholde seg til at sønnen til Norges fremtidige dronning må hentes inn pga vold i nære relasjoner. Jeg antar at dette var en situasjon som kom som et sjokk for dem og ingen hadde den ringeste anelse om hvordan det burde håndteres! 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Fordi de bor et sted hvor det er sikkerhetstjenester og garden som passer på? Fordi de skjønte at dette ville eksplodere  i media og ville gi dem en mulighet til å forberede seg?

jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor alle er så opprørt over varslingen. Forklar gjerne.

Nei det er vel nettopp dette da? Oss dødelige får ikke den muligheten om forholdene hadde vært det samme. Det er nok denne skjevfordelingen som gjør at folk reagerer og at det blir noe som opptar dem. Det er i allefall det jeg klarer å tenke meg fram til selv.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har gått igjennom og transkribert lydopptakene jeg har funnet, så kan de som ønsker det også har dette skriftlig.  Jeg vet ikke den riktige rekkefølgen, men lenker til opptakene før transkriberingen så dere kan gå inn og høre selv også. 

1) https://www.seher.no/kongelig/ny-avsloring/81923547

Politiet: - Nei, det er jo flere årsaker til at vi er involvert nå. Det er fordi en kokain er ulovlig, uavhengig av hvem familien din er. 

Marius: - Fair enough

Politiet: - to, vi har sett deg med aktører som er interessante for oss. 

Marius: - ja 

Politiet: - som vi vet selger narkotika, og ikke bare litt, men også i ganske stor stil. 

Marius: - det vet jeg ikke noe om 

Politiet: - det er et stort problem hvis du blir involvert i. 

Marius: - det ønsker jeg jo åpenbart ikke å bli, jeg er jo ikke helt blåst heller. Men jeg bare ser ikke helt ... Ja, jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg sitter i en bil med org. krim liksom. 

Politiet: - fordi du er den du er.. Det er ingen annen grunn, det er ingen andre vi hadde giddet å gjøre det her med. 

Marius: - Nei. 

Politiet: - og det er ikke fordi vi syns du er verdens kuleste fyr, for vi kjenner deg ikke. 

Marius: - nei, nei, og det er jo fair. 

Politiet: - men vi respekterer, og vi ønsker, og vi håper, at du kan prøve å ta tak i det her nå. Hvis du føler at du skal få hjelp nå, så er det dritbra. 

Marius: - Ja, det er jo.. Absolutt! 

Politiet: - hvis du har folk som du stoler på, og som hjelper deg, og som er et anker for deg i en situasjon som kan være krevende med rus, så er det kjempebra. 

Marius: - ja, det har jeg. 

2) https://www.seher.no/video/sjokkopptaket-8-fodt-inn-i-en-fucka-rolle/YFIFtx6K

Politiet: Altså, du er født inn i en litt sånn fucka rolle, ikke sant? 

Politiet: - vi kan være så enige 

Marius: - det, kan vi være helt enige om 

Politiet: - ja, du er egentlig en helt alminnelig gutt, også er moren din den hun er. Også blir moren din den hun er. Også har du halvsøsken, også har du den rollen du har. Også er du, kall det en alminnelig gutt, men et sjukt vedheng ikke sant? Jeg hadde syns det hadde vært helt fucka. Jeg kan skjønner hvis det skaper en viss sånn.... Nå snakker jeg ikke for deg, jeg snakker for meg selv, jeg hadde syns det hadde vært litt vanskelig å kanskje finne min plass i det. Det er mange som har mye ansvar, som blir født inn i store roller og store sko å fylle og sånn, som tyr til det der, for en måte å få komme seg litt utpå, eller for å ...

Marius: - Absolutt, helt enig med deg i det du sier, og som jeg sa, og hyggelig at dere bryr dere på en måte, men.... 

Politiet: - så lenge du har den hjelpa du fører du trenger, og at du i hvert fall skjønner at det her er noen som vi og flere i hvert fall tenker at er fornuftig å kutte ut i den grad det er nå. 

Marius: - jaja. 

3) https://www.seher.no/video/sjokkopptaket-7-er-du-gaeren/Jqxm6u24 

Politiet: - Men vi må bare si at du bør i hvert fall vurdere å stoppe med det, for det her er noe d kan bli tatt for, og da blir det forside. 

Marius: - jeg har jo blitt tatt for det 

Politiet. ja, jeg vet det 

Marius: - Ja, åpenbart vet du jo det, men det har ikke lov til å skrive noe om det, der har vi en avtale, så det er ikke noe å tenke på. 

Politiet: - Nei, nei, men... 

Marius: - Så det kommer ikke, det er jeg ikke noe bekymret for. Det er ikke det som er problemet. 

Politiet: -nei, men det er andre steder det kan blir påstander om det enn VG ikke sant. 

Marius: - ja, er du gæren, og det gjør det også hver eneste dag, og det kunne jeg virkelig ikke brydde meg mindre om. 

Politiet: - nei, men det er andre som bryr seg om det. 

4) https://www.seher.no/kongelig/hor-lydopptaket-mellom-marius-og-politiet/81922394

- Nei, nei, men vi her her fordi vi har inntrykk av at du har et problem, og vi er her for å rekke ut en hånd hvi du trenger hjelp. Det her er ting som har gått til tips i politiet i Oslo. Som sikkert også har avklart med folk som står nærmere enn meg, at vi har disse bekymringene og det må vi få avklart. Det er derfor jeg gidder å dytte begge kidsa på "navn" hjemme, og det blir et helvete for å komme helt ut hit for å snakke med deg. 

Marius: - jeg setter pris på det, absolutt. 

Politiet: - vi er her av en grunn. 

Marius: - ja, åpenbart. Hvem er det som bryr seg da? 

Politiet: - Det er folk som bryr seg. 

Marius: - Ja, hvem da? 

Politiet: - Jeg veit da faen jeg, det er nok folk som bryr seg til at vi er bedt om å komme hit. 

Marius: Så dere kommer ikke hit på eget initiativ liksom? 

Politiet: - Jo, vi gjør det det og, men vi har også åpenbart blitt bedt å om å komme. 

Marius: - okei, fra?

Politiet: - fra politiet. 

Marius: Ja, hmmm..... hvilken høyde? 

Politiet: Above my fucking paygrade. Flagget gikk til topps. 

Marius: ja, ja, ja, okei. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
carbos skrev (Akkurat nå):

Nei det er vel nettopp dette da? Oss dødelige får ikke den muligheten om forholdene hadde vært det samme. Det er nok denne skjevfordelingen som gjør at folk reagerer og at det blir noe som opptar dem. Det er i allefall det jeg klarer å tenke meg fram til selv.

Klart det er skjevfordeling! Ingrid Alexandra får jo betalt studiene sine av norske skattebetalere, for å leve i sus og dus i Australia. Det er jo sånn det er å ha kongefamilie. Prisen de betaler er jo kameralinser i hvert hjørne, misunner dem ikke. Trives de egentlig? Ingrid A har ikke valgt dette, ikke Marius heller, eller Sverre. Ungene til Martha er jo linselus så det holder, men det er ikke sikkert de tre som ble tvunget til å være i offentlighetens søkelys egentlig trives med det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (1 time siden):

Her står det ganske utfyllende om samtalen og årsaken til den:

https://www.vg.no/rampelys/i/5EbPbK/politiet-om-hoeiby-observert-med-kjente-kriminelle

Men det mest interessante ved det hele, er at dette ble lekket, måten det ble lekket på (clickbaits-fragmenter fremfor en ryddig og grundig gjennomgang, ukjentkilde) og de konsekvenser det har gitt i forståelsen av presentasjonen (som påpekt gjentatte ganger tidligere).

Det er designet for å skape mistro og splid. Mennesker tenderer mot å feste seg ved slike virkemidler (lydbånd) i sterkere grad enn tekst. Politiets naturlige forklaringer forsvinner/utkonkurreres i minnet.

Endret av ~ Ada ~
La til tekst
  • Liker 6
Skrevet
pøbelsara skrev (7 minutter siden):

carbos skrev (4 minutter siden):

Dette bl.a. Jeg forstår selvsagt at man er usikker om håndtering, men å varsle om en pågripelse er uansett helt idiotisk i mine øyne. Rart at det er så vanskelig å forstå at folk synes det.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
pop up bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har gått igjennom og transkribert lydopptakene jeg har funnet, så kan de som ønsker det også har dette skriftlig.  Jeg vet ikke den riktige rekkefølgen, men lenker til opptakene før transkriberingen så dere kan gå inn og høre selv også. 

1) https://www.seher.no/kongelig/ny-avsloring/81923547

Politiet: - Nei, det er jo flere årsaker til at vi er involvert nå. Det er fordi en kokain er ulovlig, uavhengig av hvem familien din er. 

Marius: - Fair enough

Politiet: - to, vi har sett deg med aktører som er interessante for oss. 

Politiet: - som vi vet selger narkotika, og ikke bare litt, men også i ganske stor stil. 

Marius: - det vet jeg ikke noe om 

Politiet: - det er et stort problem hvis du blir involvert i. 

Marius: - det ønsker jeg jo åpenbart ikke å bli, jeg er jo ikke helt blåst heller. Men jeg bare ser ikke helt ... Ja, jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg sitter i en bil med org. krim liksom. 

Politiet: - fordi du er den du er.. Det er ingen annen grunn, det er ingen andre vi hadde giddet å gjøre det her med. 

Marius: - Nei. 

Politiet: - og det er ikke fordi vi syns du er verdens kuleste fyr, for vi kjenner deg ikke. 

Marius: - nei, nei, og det er jo fair. 

Politiet: - men vi respekterer, og vi ønsker, og vi håper, at du kan prøve å ta tak i det her nå. Hvis du føler at du skal få hjelp nå, så er det dritbra. 

Marius: - Ja, det er jo.. Absolutt! 

Politiet: - hvis du har folk som du stoler på, og som hjelper deg, og som er et anker for deg i en situasjon som kan være krevende med rus, så er det kjempebra. 

Marius: - ja, det har jeg. 

2) https://www.seher.no/video/sjokkopptaket-8-fodt-inn-i-en-fucka-rolle/YFIFtx6K

Politiet: Altså, du er født inn i en litt sånn fucka rolle, ikke sant? 

Politiet: - vi kan være så enige 

Marius: - det, kan vi være helt enige om 

Politiet: - ja, du er egentlig en helt alminnelig gutt, også er moren din den hun er. Også blir moren din den hun er. Også har du halvsøsken, også har du den rollen du har. Også er du, kall det en alminnelig gutt, men et sjukt vedheng ikke sant? Jeg hadde syns det hadde vært helt fucka. Jeg kan skjønner hvis det skaper en viss sånn.... Nå snakker jeg ikke for deg, jeg snakker for meg selv, jeg hadde syns det hadde vært litt vanskelig å kanskje finne min plass i det. Det er mange som har mye ansvar, som blir født inn i store roller og store sko å fylle og sånn, som tyr til det der, for en måte å få komme seg litt utpå, eller for å ...

Marius: - Absolutt, helt enig med deg i det du sier, og som jeg sa, og hyggelig at dere bryr dere på en måte, men.... 

Politiet: - så lenge du har den hjelpa du fører du trenger, og at du i hvert fall skjønner at det her er noen som vi og flere i hvert fall tenker at er fornuftig å kutte ut i den grad det er nå. 

Marius: - jaja. 

3) https://www.seher.no/video/sjokkopptaket-7-er-du-gaeren/Jqxm6u24 

Politiet: - Men vi må bare si at du bør i hvert fall vurdere å stoppe med det, for det her er noe d kan bli tatt for, og da blir det forside. 

Marius: - jeg har jo blitt tatt for det 

Politiet. ja, jeg vet det 

Marius: - Ja, åpenbart vet du jo det, men det har ikke lov til å skrive noe om det, der har vi en avtale, så det er ikke noe å tenke på. 

Politiet: - Nei, nei, men... 

Marius: - Så det kommer ikke, det er jeg ikke noe bekymret for. Det er ikke det som er problemet. 

Politiet: -nei, men det er andre steder det kan blir påstander om det enn VG ikke sant. 

Marius: - ja, er du gæren, og det gjør det også hver eneste dag, og det kunne jeg virkelig ikke brydde meg mindre om. 

Politiet: - nei, men det er andre som bryr seg om det. 

4) https://www.seher.no/kongelig/hor-lydopptaket-mellom-marius-og-politiet/81922394

- Nei, nei, men vi her her fordi vi har inntrykk av at du har et problem, og vi er her for å rekke ut en hånd hvi du trenger hjelp. Det her er ting som har gått til tips i politiet i Oslo. Som sikkert også har avklart med folk som står nærmere enn meg, at vi har disse bekymringene og det må vi få avklart. Det er derfor jeg gidder å dytte begge kidsa på "navn" hjemme, og det blir et helvete for å komme helt ut hit for å snakke med deg. 

Marius: - jeg setter pris på det, absolutt. 

Politiet: - vi er her av en grunn. 

Marius: - ja, åpenbart. Hvem er det som bryr seg da? 

Politiet: - Det er folk som bryr seg. 

Marius: - Ja, hvem da? 

Politiet: - Jeg veit da faen jeg, det er nok folk som bryr seg til at vi er bedt om å komme hit. 

Marius: Så dere kommer ikke hit på eget initiativ liksom? 

Politiet: - Jo, vi gjør det det og, men vi har også åpenbart blitt bedt å om å komme. 

Marius: - okei, fra?

Politiet: - fra politiet. 

Marius: Ja, hmmm..... hvilken høyde? 

Politiet: Above my fucking paygrade. Flagget gikk til topps. 

Marius: ja, ja, ja, okei. 

Se der ja. Får vel ikke lov til å si hva jeg egentlig tenker om denne gutten men kan si at jeg forstår godt at folk får en bismak i kjeften jeg.

Hvis vi hadde gjort noe av det samme hadde vi ikke fått en sånn tlf. fra politiet, det kan dere være sikre på.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...