Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AdonisFFM skrev (56 minutter siden):

Hvis de som håndterer loven her mener det er grunn til å ta ut siktelser vil jeg selvsagt forvente at det skjer. Likedan, hvis det blir frafall av siktelser grunnet deres vurderinger vil jeg også forvente det samme. 

Jeg ser ingen grunn at de skal frafalle flere siktelser nå. At de kunngjorde at sakene var ferdig etterforsket og oversendt påtalemyndigheten med en egen pressekonferanse tilsier at de ønsker at dette skal fremstå ryddig.

Jeg forventer at tiltalene vil være likelydende med siktelsene.

Som allerede nevnt. Det blir interessant å se hva straffen for alt dette blir. 

Endret av evahanshans
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Blir nok ikke flere gallamiddager på den fyren, nei. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
000VF000 skrev (3 minutter siden):

Hadde bare det norske folket tatt til vett hadde resten av familien sluppet dem også.

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
evahanshans skrev (2 timer siden):

Hadde bare det norske folket tatt til vett hadde resten av familien sluppet dem også.

Det er en annen debatt, men jeg er ikke helt uenig.

Uansett, jeg mener det interessante med Marius' sak IKKE først og fremst bør handle om kongehuset, men det er vel uunngåelig at det kommer opp.

Endret av AdonisFFM
  • Liker 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (1 minutt siden):

Det er en annen debatt, men jeg ef ikke uenig i dette.

Uansett, jeg mener det interessante med Marius' sak IKKE først og fremst bør handle om kongehuset, men det er vel uunngåelig at det kommer opp.

Klart det kommer opp. En seriekriminell kar som lever det glade rusliv, i stor eller hel grad finansiert av det kommende kongeparet. 

Sluppet unna konsekvenser og forskjellsbehandlet hele sitt liv.

Da er det viktig at tiltaler og straff ikke preges av denne forskjellsbehandlingen.

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
000VF000 skrev (3 timer siden):

Det ville i såfall vært en skandale. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Sur sitron skrev (6 minutter siden):

Det ville i såfall vært en skandale. 

Gallaer har jo i hvert fall en viss klasse over de som er invitert, såeh...

• Liker 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (Akkurat nå):

Ja, det var den ja...

Tenker litt forskjellig om den. Mest tenker jeg at MBH har unngått negative oppslag i rundt 12 år nå pga medias redsel/unnvikende holdning. 

Smellen blir sånn når du turer rundt som en villmann, ruser deg og banker damer mens samtlige redaksjoner ikke trykker noe av det, samtidig som ryktene går og "alle" i visse sirkler vet hva som er på ferde. 

Han har ikke bare gjort dette i eget hjem på egne ben, borte fra foreldre, men har altså begått overgrep og dratt inn HA og dess like ikke bare i egen bolig inne på Skaugum, men også i foreldrenes. Nesten kjørt ned en gardist og laget skrytevideo.

Trenger vel ikke ramse opp alt vi nå vet har foregått. Jeg synes ikke synd på ham overhodet. 7000 oppslag er helt ok for meg. Kan gjerne få 7000 til om dette evner å få ham til å kjenne på en eller annen følelse av skam. Dessverre tror det toget har gått for godt.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Han har selv også bidratt til mange oppslag selv, for å nevne noen; 

- vise fingeren til se og hør oppslaget i butikken

- reise og feste 

- bryte besøksforbud

- fortsette med overgrep 

Det er jo en vinkling fra advokatene som jobber mot strafferabatt, å gå på medietrykket. Ja, det har vært stort. Men veldig mye har vært selvforskyldt. Han har på ingen måte oppført seg som en person som ønsker å ligge lavt.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet

Dette er en av de motsetningene med Marius.

Ja, på den ene siden virker det jo helt klart som han har levd et skjermet og priviligert liv. Under oppvekst som i ungdom. Samtidig har nok hans utfordringer med å vokse opp som "skilsmissebarn" (eller iallfall som forløst barn) vært tung på andre måter ned hensyn til rolle.

Jeg tror dette var utfordrende ifra starten av selv om det er enkelt å si på etterhånden.

Jeg synes uansett at 7000 medieoppslag er ekstremt hvis en antar at dette er 7000 oppslag om denne situasjonen.  Jeg har en god venn som var utsatt for et drypp drypp mediekontakt og han har vel utviklet PTS nå til tross fir at dette ikke var noe kriminelt og det var langtfra 7000 oppslag i media.

For å si det sånn, mange ville bukket under over dette for lenge siden med fatalt utkomme. Dette er ikke et ledd i diskusjonen over anklagene imot ham, men heller et forsøk på å se det psykiske press nå 

7000 innlegg, som en må regne med de fleste er negativ omtale er mye.. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Maud-1919 skrev (55 minutter siden):

Han har selv også bidratt til mange oppslag selv, for å nevne noen; 

- vise fingeren til se og hør oppslaget i butikken

- reise og feste 

- bryte besøksforbud

- fortsette med overgrep 

Det er jo en vinkling fra advokatene som jobber mot strafferabatt, å gå på medietrykket. Ja, det har vært stort. Men veldig mye har vært selvforskyldt. Han har på ingen måte oppført seg som en person som ønsker å ligge lavt.

Helt enig. Han har bidratt selv. Dårlig sammenligning, men da Moxnes ble tatt gikk han etter hvert ut og sa han strevde psykisk og skulle jobbe med seg selv og trakk seg, og det ble da faktisk umiddelbart stille og respektert i media. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (1 time siden):

Ja, på den ene siden virker det jo helt klart som han har levd et skjermet og priviligert liv. Under oppvekst som i ungdom. Samtidig har nok hans utfordringer med å vokse opp som "skilsmissebarn" (eller iallfall som forløst barn) vært tung på andre måter ned hensyn til rolle.

Jeg tror dette var utfordrende ifra starten av selv om det er enkelt å si på etterhånden.

Jeg synes uansett at 7000 medieoppslag er ekstremt hvis en antar at dette er 7000 oppslag om denne situasjonen.  Jeg har en god venn som var utsatt for et drypp drypp mediekontakt og han har vel utviklet PTS nå til tross fir at dette ikke var noe kriminelt og det var langtfra 7000 oppslag i media.

For å si det sånn, mange ville bukket under over dette for lenge siden med fatalt utkomme. Dette er ikke et ledd i diskusjonen over anklagene imot ham, men heller et forsøk på å se det psykiske press nå 

Jeg syns det er viktig å skille mellom ting han har blitt "utsatt for" (mediepress osv) og valg han selv har tatt. Han er en voksen mann, og han har helt selv valgt å vise fingeren til saken, feste i Italia, feste på båt, feste i Hemsedal, bryte besøksforbud, kjøre uten førerkort osv. Jeg sier ikke at han skal slutte å leve, men han kunne med stor fordel valgt en helt annen profil mens etterforskningen pågikk. Jeg tror trykket kunne vært både annerledes og redusert. 

Men ja, er ikke uenig i at det er helt vanvittig mediekjør. Men jeg syns han helt selv har VALGT å sette seg i den situasjonen. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Noen som har info om hva Marius gjør på i sommer? Fortsatt piker, vin og sang?

• Nyttig 1
Skrevet
Isild skrev (19 minutter siden):

Jeg syns det er viktig å skille mellom ting han har blitt "utsatt for" (mediepress osv) og valg han selv har tatt. Han er en voksen mann, og han har helt selv valgt å vise fingeren til saken, feste i Italia, feste på båt, feste i Hemsedal, bryte besøksforbud, kjøre uten førerkort osv. Jeg sier ikke at han skal slutte å leve, men han kunne med stor fordel valgt en helt annen profil mens etterforskningen pågikk. Jeg tror trykket kunne vært både annerledes og redusert. 

Men ja, er ikke uenig i at det er helt vanvittig mediekjør. Men jeg syns han helt selv har VALGT å sette seg i den situasjonen. 

Så klart han har. Han hadde ikke trengt å vise fingeren eller gi så blaffen i pågående sak og sitt eget liv, at han driter i å ta rehabiliteringen på alvor mm. Han hadde ikke trengt å bryte besøksforbud flere ganger eller begå nye lovbrudd etter at han ble tatt i august, han hadde ikke trengt å stikke på hyttetur, han trengte ikke spille offerkortet og legge skyld tilbake på eksen. Hadde han sittet stille og rolig i båten, tatt litt mer ansvar, hadde man i det minste kunne si at han tok alt på alvor og hadde fått seg en reality check. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AdonisFFM skrev (3 timer siden):

En ting er jo oppslagene før han mistet lappen og våpen. Men hans daværende  advokat, nevnte  den gang noe om at de var svært bekymret for hans psykiske  helse, og at de var derfor han ble fratatt fører rett og våpen, pga denne  bekymringen.  

Media skal også verne litt om folk og ta  hensyn  til sånt. 

Syntes ikke det er feil at de skrev om saken. Men helt unødvendig  med 3 til 5 like artikler med kun en setning i forskjell pr dag. I tilegg ble det lagt ut mye artikler  som ikke så ut til å være godt faktasjekket heller.  Og noen nye sannheter festet seg, men ikke korrigeringen.  Forsåvidt små feil, som ble blåst stort opp i feil kontekst

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Så klart han har. Han hadde ikke trengt å vise fingeren eller gi så blaffen i pågående sak og sitt eget liv, at han driter i å ta rehabiliteringen på alvor mm. Han hadde ikke trengt å bryte besøksforbud flere ganger eller begå nye lovbrudd etter at han ble tatt i august, han hadde ikke trengt å stikke på hyttetur, han trengte ikke spille offerkortet og legge skyld tilbake på eksen. Hadde han sittet stille og rolig i båten, tatt litt mer ansvar, hadde man i det minste kunne si at han tok alt på alvor og hadde fått seg en reality check. 

100% enig! Jeg blir ikke med på dette "stakkars Marius"-opplegget. Medieoppmerksomhet ville det vært uansett, men hans måte å gi fullstendig f**n har provosert, og det blir så klart massivt fokus på at han ikke akkurat fremstår som hverken angrende eller at han tar tak i behandling på høyeste alvor (som han sa i sin første og eneste uttalelse) 

Hadde han gjort det siste - angret og tatt rehabilitering og behandling på alvor - er jeg helt sikker på at han hadde fått mer "slækk" i media. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
Skrevet
Isild skrev (18 minutter siden):

100% enig! Jeg blir ikke med på dette "stakkars Marius"-opplegget. Medieoppmerksomhet ville det vært uansett, men hans måte å gi fullstendig f**n har provosert, og det blir så klart massivt fokus på at han ikke akkurat fremstår som hverken angrende eller at han tar tak i behandling på høyeste alvor (som han sa i sin første og eneste uttalelse) 

Hadde han gjort det siste - angret og tatt rehabilitering og behandling på alvor - er jeg helt sikker på at han hadde fått mer "slækk" i media. 

Nemlig. Det er ikke synd i ham, ikke litt engang. Han legger opp til mye av medieoppslagene helt selv. Han fortjener det han får når han skal oppføre seg så totalt uspiselig.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg vil bare legge til at dette handler vel først og fremst ikke om det er synd på ham eller ikke.

Et intenst mediekjør som han har vært/og er igjennom er neppe behjelpelig med hensyn til hans psykiske helse. I verste fall kan det også prosederes medisinsk på at en evt rettsak utsettes på et slikt grunnlag. 

Han skal ikke "straffes" psykisk i en uforholdsmessig belastende grad i forhold til andre i en liknende situasjon. Så kan vi vel alle tenke over hvorvidt hans priviligerte oppvekst, iallfall materielt og statusmessig har ledet ham dit, men dette mediekjøret er uansett ikke ideelt. 

Hvordan skal det bli når neste utspill ifra påtalemyndigheten slippes?  

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...