Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Istapp skrev (3 timer siden):

Dersom han ikke får en saftig fengselsstraff vil det bli ramaskrik om urettferdighet og ikke minst vil kongefamilien bli mistenkeliggjort for innblanding (skjult sådan, slik som har kommet frem, at MBH har blitt advart av politiet hvor noen fra høyere opp i systemet beskytter). Men den listen av episoder og ikke minst lange liten med ofre, så kan dette kun ende i en fengselsstraff om man skal ha tiltro til rettsstaten Norge i fremtiden.

Det ville vel egentlig kanskje vært litt bra?

Så blir det flere mennesker som begynner å sette spørsmålstegn ved nytten av hele den over- privilegerte familien.

Og hva vi kan tillate seg - uten at noen reagerer

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (4 timer siden):

En kan ikke ha den innstillingen når det gjelder folk som er i en slik vanskelig situasjon som Marius er i. Han trenger hjelp i denne vanskelige tiden.  Jeg tror ikke en må ha den innstillingen at han automatisk vil ha en ny hendelse. 

Er du så naiv at du tror at en mann, som helt tydelig har levd hele livet uten konsekvenser, blir snill og god etter å ha fått hjelp?  Dette er innarbeidet adferd, en blir ikke kvitt det med litt pusing på lanken. Det skal MYE til at langvarig adferd blir rettet opp.   Jeg har så ABSOLUTT troen på en ny hendelse. 

Vanskelig situasjon? Alvorlig talt, han har selv spadd seg selv opp til halsen med dritt, ingen andre.

Om din datter hadde blitt utsatt for det samme som disse jentene, hadde du da tenkt at mannen trenger hjelp og ikke straff? 

Det går ann å kombinere hjelp med straff, men straff skal mannen ha.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja, han har en rekke BESKYLDNINGER imot seg, men det har jo ikke engang blitt tatt ut tiltaler (enda). Så foreløbig kan en ikke engang snakke om lovbrudd.

En kan vel også si at han HAR allerede truffet bunnen. Hvordan hans hverdagsliv er i dag, vet en vel ikke på detaljnivå, men at han har klart å være unne flere situasjoner er iallfall et godt tegn. 

Når politiet sender over 23 forhold til statsadvokaten for å vurdere tiltale, da vet du at det kommer å bli taltaler og dommer, og du vet også at han har gjort flere ting en det som han kommer bli dømt for. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Jadaomatte skrev (2 timer siden):

Er du så naiv at du tror at en mann, som helt tydelig har levd hele livet uten konsekvenser, blir snill og god etter å ha fått hjelp?  Dette er innarbeidet adferd, en blir ikke kvitt det med litt pusing på lanken. Det skal MYE til at langvarig adferd blir rettet opp.   Jeg har så ABSOLUTT troen på en ny hendelse. 

Vanskelig situasjon? Alvorlig talt, han har selv spadd seg selv opp til halsen med dritt, ingen andre.

Om din datter hadde blitt utsatt for det samme som disse jentene, hadde du da tenkt at mannen trenger hjelp og ikke straff? 

Det går ann å kombinere hjelp med straff, men straff skal mannen ha.

Enig. Jeg ble selv utsatt for en svært skremmende opplevelse i forbindelse med jobb, med grove seksuelle trusler. Og fikk høre etterpå at jeg måtte «huske på at det er jo synd på ham». Hva f**n? HAN truet meg, jeg var virkelig livredd - det er på ingen måte slik at jeg skal være nødt til å synes synd på ham, selv om han har klart å rote til livet sitt kraftig!!

Og da var det som ble gjort mot meg mindre ille enn det MBH har gjort. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er ingen som har sagt at om en dømmes for kriminelle handlinger skal en ikke straffes. Loven må følges og rettsprosessen må gå sin gang.

Samtidig er det helt klart at avhengighet av rusmidler er en lidelse vi (og de fleste andre land i Vesten) anerkjenner som noe av et problem som kan og often vil vedvare lenge etter eventuelle straffereaksjoner.

Av alle sakene som har blitt referert til påtalemyndigheten er det sannsynlig at endel kan bli henlagt. Derfor vil det også ta tid før vi har en evt rettsak. Hva skal skje med Marius i mellomtiden? Han sitter ikke i varetekt og er jo samtidig overvåket av et tilnærmet samlet media slik at det er lite sannsynlig vi er orientert om alt i hans liv. 

Rehabilitering bør foregå nå mens vi diskuterer og både til og under rettsak. Dette er beste alternativet for både samfunn og Marius selv og helt i tråd med prinsippet om rehabilitering av folk på skråplanet i Norge.

For enhver som sier han er "priviligert" her kan en likedan si at saken har fått mye fokus grunnet hans kjente status. Det er mange land vi ikke skal sammenligne oss med hvor en prosess ene og alene hadde handlet om skyld&straff. Slik er det heldigvis ikke i Norge og derfor har vi også god integrering og gjenninntreden i samfunnet fra mange på skråplan.

For å si det sånn: Det at Marius risikerer tiltaler i en rettsak gjør ikke hans grunnleggende behov for hjelp noe mindre. Det er SVÆRT mange med rusavhengighet som er i samme situasjon og mottar hjelp. Hvis ikke kunne vi bare lagt ned store deler av rustjeneste og KRIMINALOMSORG.

Skrevet (endret)
AdonisFFM skrev (36 minutter siden):

Det er ingen som har sagt at om en dømmes for kriminelle handlinger skal en ikke straffes. Loven må følges og rettsprosessen må gå sin gang.

Samtidig er det helt klart at avhengighet av rusmidler er en lidelse vi (og de fleste andre land i Vesten) anerkjenner som noe av et problem som kan og often vil vedvare lenge etter eventuelle straffereaksjoner.

Av alle sakene som har blitt referert til påtalemyndigheten er det sannsynlig at endel kan bli henlagt. Derfor vil det også ta tid før vi har en evt rettsak. Hva skal skje med Marius i mellomtiden? Han sitter ikke i varetekt og er jo samtidig overvåket av et tilnærmet samlet media slik at det er lite sannsynlig vi er orientert om alt i hans liv. 

Rehabilitering bør foregå nå mens vi diskuterer og både til og under rettsak. Dette er beste alternativet for både samfunn og Marius selv og helt i tråd med prinsippet om rehabilitering av folk på skråplanet i Norge.

For enhver som sier han er "priviligert" her kan en likedan si at saken har fått mye fokus grunnet hans kjente status. Det er mange land vi ikke skal sammenligne oss med hvor en prosess ene og alene hadde handlet om skyld&straff. Slik er det heldigvis ikke i Norge og derfor har vi også god integrering og gjenninntreden i samfunnet fra mange på skråplan.

For å si det sånn: Det at Marius risikerer tiltaler i en rettsak gjør ikke hans grunnleggende behov for hjelp noe mindre. Det er SVÆRT mange med rusavhengighet som er i samme situasjon og mottar hjelp. Hvis ikke kunne vi bare lagt ned store deler av rustjeneste og KRIMINALOMSORG.

Biologi

Sosial

Kulturel

Kontekst er det dominerende når det gjelder rus... 

Men er en avsporing, da for det første er det ingen i denne tråden som har kjennskap om Marius og eventuelle rusproblemer. Vi vet at han bruker alkohol som folk flest i Norge gjør, og så kan vi være sikre på at han bruker kokain, men ingen på denne tråden kjenner til om han har F-diagnoser relatert til dette, og det er uansett like uinteressant som om han har ADHD. 

Fyren er en ansvarsløs kriminell kjeltring. 

Endret av Fremmed fugl
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (1 time siden):

Eg kritiserer ikkje at folk med rusproblem skal få hjelp – tvert imot, det meiner eg er heilt avgjerande. Men eg reagerer på det som opplevast som ulik behandling av like handlingar, der status og kven du er, avgjer kor hardt systemet slår ned.

Vi har sett fleire døme på at vanlege folk blir dømt til fengsel for vald og overgrep, sjølv med rusbakgrunn. 

Eg seier ikkje at Marius ikkje treng hjelp. Eg seier at mange andre i same situasjon hadde vore i varetekt no, og ikkje i medieskyggen med psykologtime.

Kva slags tillit skal vi forvente frå offer og pårørande – eller folk flest – når systemet stadig vekk verkar som det bøyer seg for makt? Det er dét Exit-referansen handlar om.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
oss-to skrev (22 minutter siden):

Eg kritiserer ikkje at folk med rusproblem skal få hjelp – tvert imot, det meiner eg er heilt avgjerande. Men eg reagerer på det som opplevast som ulik behandling av like handlingar, der status og kven du er, avgjer kor hardt systemet slår ned.

Vi har sett fleire døme på at vanlege folk blir dømt til fengsel for vald og overgrep, sjølv med rusbakgrunn. 

Eg seier ikkje at Marius ikkje treng hjelp. Eg seier at mange andre i same situasjon hadde vore i varetekt no, og ikkje i medieskyggen med psykologtime.

Kva slags tillit skal vi forvente frå offer og pårørande – eller folk flest – når systemet stadig vekk verkar som det bøyer seg for makt? Det er dét Exit-referansen handlar om.

Og angående rus har de fleste av oss anerkjent det, vi kritiserer ikke Marius og kongefamilien av den grunn.

Det vi derimot nekter å anerkjenne er at det blir brukt som en unnskyldning og legitim grunn for å bruke fysisk, psykisk og seksuell vold mot andre. Verken rus eller psykiske lidelser gir fripass for å påføre andre mennesker lidelser. Får da være måte på å putte mennesker i bås, mennesker som sliter psykisk og med rus, det er ikke synonymt med å påføre andre skade!  Men Marius har brukt det som en unnskyldning, og så kan vi bare krangle videre om hvor mye økonomisk støtte han har fått gjennom alle år av kongefamilien som også involverer lovbrudd. Penger, makt og status! Det har blitt brukt for alt det er verdt!!

Endret av K_mb
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
K_mb skrev (1 minutt siden):

Og angående rus har de fleste av oss anerkjent det, vi kritiserer ikke Marius og kongefamilien av den grunn. Det vi derimot nekter å anerkjenne er at det blir brukt som en unnskyldning og legitim grunn for å bruke fysisk, psykisk og seksuell vold mot andre. Verken rus eller psykiske lidelser gir fripass for å påføre andre mennesker lidelser. Får da være måte på å putte mennesker i bås, mennesker som sliter psykisk og med rus, det er ikke synonymt med å påføre andre skade!  Men Marius har brukt det som en unnskyldning, og så kan vi bare krangle videre om hvor mye økonomisk støtte han har fått gjennom alle år av kongefamilien som også involverer lovbrudd. Penger, makt og status!

👆

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
oss-to skrev (35 minutter siden):

Jeg tenker at det er helt motsatt, for det første aldri fått med meg at det er vanlig praksis  at folk blir varetektsfengslet på ca samme grunnlag som  dette.  Og finnes flere kjente saker om kvinner som blir forfulgt, trakassert,  og grove brudd  på besøksforbud med drapstrusler  som ikke blir varetekts fengslet. Også som er endt opp med drap.

Rus har vel aldri vært omtalt som unnskyldning  for handlinger i noen  rettsaker  i norge som jeg vet om.

Og med det ser jeg ikke hvor forskjellsbehandling  ligger. Annet enn at saken til marius er ettxorsket mer en  hva som er vanlig. 

Varetekt virker mer som en mulighet  myndighetene har, iht visse kriterier. Og som brukes ved skjønn

Vilkår for vareteks fengsling , han fikk en uke i varetekt, under sterk tvil, pga fare for bevis forspillelse , som ble  påpekt under sterk tvil

https://www.domstol.no/no/straffesak/varetektsfengsling/

Imotsetning til at mistenkte  voldtekts forbrytere normsakt sett går henleggelse på sine saker, er det grundig etterforsket  i marius sin sak. 8 av 10 saker henlegges, vil jeg ikke kalle vanlig  at man varetektfengsles

https://www.aftenposten.no/norge/i/oE2a/1-prosent-av-voldtektene-ender-med-fellende-dom

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (1 time siden):

Ja, media har nok hatt litt mye synsing i denne saken. Vi har ikke engang noen tiltaler enda og det har jo gått en stund da.  

Og? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja, avhengighet er en lidelse, noe han så absolutt må få hjelp til. Å starte på det nå, før saken er i gang hadde vært det beste.  
Er noen form for behandling er satt igang? Eller er han på ferie? Jeg vet ikke, men du sier pressen nærmest overvåker han, da er vel du informert om hva han holder på med? Jeg vet ikke (men tror nok at han har «sommerferie»)

Skrevet
AdonisFFM skrev (6 timer siden):

Er det f. Eks mulig at han allerede avlegger urinprøver etter egen frivillig avtale.?

Han blir ikke automatisk uskyldig selv om avlegger urinprøver. Han er siktet for over 20 forhold. Naivt å påstå at dette ikke vil føre til mange tiltaler.

Har problemer med å forstå hva du egentlig argumenterer for i dine innlegg.

• Liker 8
Skrevet
evahanshans skrev (11 minutter siden):

Han blir ikke automatisk uskyldig selv om avlegger urinprøver. Han er siktet for over 20 forhold. Naivt å påstå at dette ikke vil føre til mange tiltaler.

Her snakker du vel om noe helt annet.

Det ble spurt om han har startet noen slags form for behandling. Jeg svarte da at jeg tipper det er sannsynlig at et eller annet har skjedd og at mulighet for frivillige urinprøver kan være noe av dette.

En retning mot rusfritt liv er i såfall et positivt tegn som kan veie opp endel hva hele hans situasjon angår.

• Liker 1
Skrevet
evahanshans skrev (14 minutter siden):

Nå var det vel ikke tema at urinprøver gjør folk skyldog eller uskyldig  her da. Spørsmål og svaret omhandlet, hvorvidt han kan ha startet med rusbehandling.  Det kan han ha startet. Men alt iht rusbehandling, oppføging etc er taushetsbelagt. 

Rusbehandling har lite  med rettsaken å gjøre.

Om ddt kam påvirke retten, vet jeg forøvrig ingenting om.

Det som.reduseter straff er å redusere fra voldtekt til sexuelle krenkelser.

• Liker 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (11 minutter siden):

Her snakker du vel om noe helt annet.

Det ble spurt om han har startet noen slags form for behandling. Jeg svarte da at jeg tipper det er sannsynlig at et eller annet har skjedd og at mulighet for frivillige urinprøver kan være noe av dette.

En retning mot rusfritt liv er i såfall et positivt tegn som kan veie opp endel hva hele hans situasjon angår.

Veie opp for voldtekter og vold?

Han skal i retten og få sin straff. Om noe av straffen blir rusbehandling er noe annet.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
evahanshans skrev (1 time siden):

Synes ikke det er så vanskelig å forstå, jeg …

Hen har til og med ordet tilståelse i anførselstegn , altså « tilståelse»

Det sier vel sitt!

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
evahanshans skrev (53 minutter siden):

Veie opp for voldtekter og vold?

Han skal i retten og få sin straff. Om noe av straffen blir rusbehandling er noe annet.

Rusen vil det minste problemet hans!

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
evahanshans skrev (4 timer siden):

Det er jo et godt poeng. Straff kan veldig ofte ende i subsidiært alternativer og er ikke uvanlig.

Når det er sagt må en jo igjennom en prosess med å ha en sak først. Foreløbig har vi jo ingen tiltale.

Skrevet
Krokenguri skrev (4 timer siden):

Om ddt kam påvirke retten, vet jeg forøvrig ingenting om.

Det som.reduseter straff er å redusere fra voldtekt til sexuelle krenkelser.

I utgangspunktet tror jeg ikke pågående behandling påvirker straffeutmålingen i seg selv, men som subsidiært alternativ kanskje? 

Ja, vi får se hva som skjer med anklagene. En kan kanskje se for seg at "voldtekt UTEN samleie" kunne endres til en tiltale om krenkelse, igjen, dette er detaljer som får bli opp til påtalemyndigheten. Det skulle iallfall ikke overasket meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...