Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vintermåne skrev (11 timer siden):

Faglig beskrevet som en EKSTREMT KOMPLEKS nevroprofil?? Hvor og hvilket fagmiljø er det som bruker dette begrepet? 
Et levende paradoks?? Er det også fagspråk? - høres mer ut som AI-begreper enn fagspråk…. 

Muligens AI sin oversettelse av engelsk fagspråk. «Et levende paradoks» er billedlig må vite…

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
dkfru skrev (53 minutter siden):

«levende paradoks» er en beskrivende metafor for hverdagen til de det gjelder, ikke en medisinsk diagnosekode. Men det faglige og nevropsykologiske fenomenet jeg beskriver er uomtvistelig. I faglitteraturen kalles det for asynkron utvikling og maskeringseffekten ved en 2E profil.

Om du vil lese på de nøyaktige begrepene og testprofilene anerkjente nasjonale og internasjonale fagmiljøer bruker om det jeg beskrev som en kompleks profil, kan du sjekke disse kildene jeg har lest:

Child mind institutt

NAGC

Er du helt tullete? Jeg vet jo at «levende paradoks» ikke er en diagnose 😂 så den metaforen er din tolkning av hverdagen til de det gjelder? 

jeg lurte på om du kan vise til hvor og hvilke fagpersoner som bruker begrepet EKSTREMT KOMPLEKS som fagspråk når de omtaler denne typen diagnose? 
Kompleks er et brukt faguttrykk, som i kompleks-ptsd - men dette er altså EKSTREMT kompleks? 

forresten, du beskrev det ikke som en kompleks profil- du beskjev det som en ekstremt kompleks profil… 

Det faglige og nevropsykologiske fenomenet du beskriver er uomtvistelig?? Hva mener du egentlig med det? 

du påstår altså at du ikke bruker AI i svarene dine?? 

• Nyttig 3
Skrevet
sukkerspinnis skrev (25 minutter siden):

Må bare si at jeg digger å se hvordan du bruker ren fakta og kunnskap, samtidig som du holder deg så rolig og saklig. Du rister rommet så mye, at trollene dukker frem en etter en 💪

Mettis digger også det🧌 Nå mangler vi bare at Trude4 dukker frem😁

• Nyttig 3
Skrevet
Vintermåne skrev (6 minutter siden):

Jeg vet jo at «levende paradoks» ikke er en diagnose 😂 så den metaforen er din tolkning av hverdagen til de det gjelder? 

Burde vært en diagnose! Høres ut som en sykt unik en slik Chatty beskriver det. Kanskje noe slikt kan være årsaken til klovnens atferd🤣

Burde jeg ta 🍞 på ordet og søke psyk hjelp?🤣

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Vintermåne skrev (31 minutter siden):

Er du helt tullete? Jeg vet jo at «levende paradoks» ikke er en diagnose 😂 så den metaforen er din tolkning av hverdagen til de det gjelder? 

jeg lurte på om du kan vise til hvor og hvilke fagpersoner som bruker begrepet EKSTREMT KOMPLEKS som fagspråk når de omtaler denne typen diagnose? 
Kompleks er et brukt faguttrykk, som i kompleks-ptsd - men dette er altså EKSTREMT kompleks? 

forresten, du beskrev det ikke som en kompleks profil- du beskjev det som en ekstremt kompleks profil… 

Det faglige og nevropsykologiske fenomenet du beskriver er uomtvistelig?? Hva mener du egentlig med det? 

Nå brenner det i fingrene dine, ser jeg. Men nei, jeg har overhodet ikke behov for å bruke AI.

Jeg leser forskning, bøker og nettsider, og følger ivrig med i debattinnlegg og utviklingen. Som jeg har skrevet tidligere, har jeg AuDHD – der jeg fikk autismediagnosen først.

Dette har dere opprinnelig ingenting med, men jeg har en helt klassisk nevrodivergent kommunikasjonsstil som skyldes kjente nevrale mekanismer. Altså et pedantisk skriftspråk. Autistiske hjerner prosesserer ofte språk via faste regler, fakta og logikk i stedet for flytende sosiale koder. Vi velger ord basert på presisjon fremfor hva som er «uformelt».

Det som for dere kan virke som stivt, er for meg den mest nøyaktige måten å unngå misforståelser på.

Det er svært trist at normaliseringen av kunstig intelligens har ført til flere tilfeller hvor autistiske personer blir anklaget for å bruke AI. At du henger deg opp i måten jeg skriftlig ordlegger meg, og antyder at jeg bruker AI når temaet om nevrodivergens er noe jeg virkelig engasjerer meg i, er ikke annet enn stygt og direkte imot forumreglene.

Men uavhengig av hvor mye du velger å angripe meg og retorikken min, så står de medisinske faktaene jeg har lagt frem uansett fjellstøtt på egne bein.

• Nyttig 1
Skrevet
Xmasclovn skrev (29 minutter siden):

Mettis digger også det🧌 Nå mangler vi bare at Trude4 dukker frem😁

Trude4 ja, good old times! Eller er det kanskje også forbudt å nevne? Det er jo typ en halvtime siden. Med tanke på at lovbrudd, begått av helsepersonell og frivillig lagt ut på offentlig profil i håp om engasjement og fame, ikke skal nevnes? 😏🙂

• Nyttig 2
Skrevet
Xmasclovn skrev (38 minutter siden):

Muligens AI sin oversettelse av engelsk fagspråk. «Et levende paradoks» er billedlig må vite…

Du får slå det opp i ordboken.

Har du problemer med å finne informasjon og kunnskap selv på nett, kan du trykke på linken under her 

Billedlig

• Nyttig 1
Skrevet

Fy f... så ufattelig stygge dere er.

dkfru har ikke gjort noe annet enn å komme med fakta om diagnosene hun sier hun selv har og som helt tydelig er viktig for henne. Hun har ikke angrepet dere, mens dere rotter dere sammen og angriper henne! Eier dere ikke noen form for normal folkeskikk eller medmenneskelighet? 

Skrevet
dkfru skrev (21 minutter siden):

Du får slå det opp i ordboken.

Har du problemer med å finne informasjon og kunnskap selv på nett, kan du trykke på linken under her 

Billedlig

Enda en link🥱

• Liker 1
Skrevet
sukkerspinnis skrev (13 minutter siden):

Fy f... så ufattelig stygge dere er.

dkfru har ikke gjort noe annet enn å komme med fakta om diagnosene hun sier hun selv har og som helt tydelig er viktig for henne. Hun har ikke angrepet dere, mens dere rotter dere sammen og angriper henne! Eier dere ikke noen form for normal folkeskikk eller medmenneskelighet? 

Rotter oss sammen og angriper fordi vi ikke er enig i det hun skriver? Javel. 

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
Vintermåne skrev (1 time siden):

Paradoks:

Store norske leksikon – paradoks

Sitat

En ytring, påstand eller lignende som virker urimelig og selvmotsigende, men likevel inneholder en sannhet: tilsynelatende selvmotsigelse

Begrepet levende paradoks:

En logisk selvmotsigelse i ord eller tanker gjort synlig i et levende menneske. Innen nevropsykologien er dette en helt vanlig måte å beskrive hverdagen med AuDHD på, fordi autismens behov for rigid struktur konstant kræsjer med ADHD-hjernens jakt på kaos og dopamin.

Ekstremt kompleks:

Kompleks er det faglige begrepet, mens «ekstremt» er en helt vanlig språklig uttrykksform for å beskrive omfanget av denne sammensatte nevroprofilen

Uomtvistelig:

Ordboken – Uomtvistelig

Setningen: 'Men det faglige og nevropsykologiske fenomenet jeg beskriver er uomtvistelig.' Betyr at det er et bevist faktum.

Endret av dkfru
Skrevet
dkfru skrev (6 minutter siden):

Paradoks:

Store norske leksikon – paradoks

Begrepet levende paradoks:

En logisk selvmotsigelse i ord eller tanker gjort synlig i et levende menneske. Innen nevropsykologien er dette en helt vanlig måte å beskrive hverdagen med AuDHD på, fordi autismens behov for rigid struktur konstant kræsjer med ADHD-hjernens jakt på kaos og dopamin.

Ekstremt kompleks:

Kompleks er det faglige begrepet, mens «ekstremt» er en helt vanlig språklig uttrykksform for å beskrive omfanget av denne sammensatte nevroprofilen

Altså - for det første- det er IKKE mine fingre det brenner i her

Jeg spurte ikke hva paradoks eller kompleks betyr 

Ksn du svare på det jeg spør deg om? 

hvilke fagmiljø bruker EKSTREMT KOMPLEKS om AUDHD (eller andre) diagnose? 
Er endel av det du skriver (som «levende paradoks») din egen tolkning og beskrivelse, eller er dette også ffar fagspråket? 

Jeg er ikke ute etter å rotte meg sammen og ta noen, eller være stygg eller noe som helst 

Jeg forstår ikke egentlig hva det er du «diskuterer» her jeg- alle her vet at Mette Ask har fått diagnoser- og de som følger henne har fått med seg massevis av informasjon om dette- tenker du at du også må forklare det?  
Eller er det å forklare Mette sine opptredener på nettet du forklarer? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...