Gå til innhold

Barnebursdag og allergier

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

det er jo virkelig null stress å lage en god sjokoladekake uten egg, melk og gluten.

Anonymkode: 5209a...c5c

hvis det er så lett, så får mor sende med noen kakestykker..så slipper verten å bake ei hel kake der mesteparten kanskje blir kastet etterpå. For de som er vant med å spise alt dette, så kjenner man faktisk stor forskjell på konsistens og smak...

Anonymkode: cb031...d42

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2024 den 12.03):

I dette tilfellet må kaken være både glutenfri, melkefri og eggefri. 

Anonymkode: 2f93b...d6a

Fortsatt null problem.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 16.11):

Å sende kakeoppskrift er søren meg toppen av frekkhet! 

Jeg hadde sørget for at der både var noe kake og noe varmmat gutten hennes tåler, men det er uaktuelt at ikke bursdagsbarnet skal få det han har lyst på fordi et annet barn er allergisk.

Personlig har jeg alltid tilbudt meg å sende med, og så er det en bonus med de som da heller tilbyr seg å lage noe allergivennlig.

Anonymkode: bb604...1a5

Når denne moren virker helt låst når det kommer til å lage noe som helst som kan være allergivennlig så er det vel greit at noen sender noen oppskrifter. Men for all del det finnes jo de foreldrene som driter i alle andre barn det viktigste er at deres barn har det bra.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fortsatt null problem.

Vi har ikke fått det til. Har barn med gluten og egg allergi. 

Har prøvd å bake alt mulig av kaker og de er bare ikke gode, og blir derfor ikke spist. 

Anonymkode: 509c5...091

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når denne moren virker helt låst når det kommer til å lage noe som helst som kan være allergivennlig så er det vel greit at noen sender noen oppskrifter. Men for all del det finnes jo de foreldrene som driter i alle andre barn det viktigste er at deres barn har det bra.

Så er det tidsaspektet da. I barnebursdager som gjerne ikke er i ferietid slenger jeg bare på toro langpanne kvelden før. Noe annet har jeg ikke tid og ork til en fredag etter jobbuke.  

Så blir det pølser, og da er det enten gilde eller firstprice som finnes her jeg bor. Jeg setter meg ikke 6 timer i bil til nærmeste andre butikk for å kjøpe spesialpølser.  Det får foreldrene med allergikere selv gjøre. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.6.2024 den 0.14):

De kan også bare få knekkebrød eller havregryn, men hvorfor skal alle måtte lide? Hvorfor kan ikke bursdagsbarnet Theodor få ostekake, den eneste kaken han liker, fordi en av de 24 gjestene er allergisk mot melkeprotein? 

Jeg håper virkelig ikke dere foreldre som har så ræva og holdninger plutselig skulle få et barn som er syk på den ene eller den andre måten.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg håper virkelig ikke dere foreldre som har så ræva og holdninger plutselig skulle få et barn som er syk på den ene eller den andre måten.

Hvorfor ikke?

Hadde det vært mitt barn, hadde jeg vært behjelpelig med kake og/eller mat hvis det måtte ha vært spesialtilpasset. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har forresten like ræva holdning 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har prøvd å bake alt mulig av kaker og de er bare ikke gode, og blir derfor ikke spist. 

Da gjør du tydeligvis noe feil

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du har forresten like ræva holdning 

😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor ikke?

Hadde det vært mitt barn, hadde jeg vært behjelpelig med kake og/eller mat hvis det måtte ha vært spesialtilpasset. 

Bare det at du spør hvorfor sier vel alt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bare det at du spør hvorfor sier vel alt.

Du tenker ikke langt.. hva vet du om hvilke sykdommer og/ eller allergier vi selv eller barna våre har? 

Så det sier jo alt om deg som bare antar ting

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

I barnehagen og på skolen vår er det definitivt flere familier som spiser økologisk råvarebasert enn vegansk, og ingen er muslimer eller har cøliaki heller (men har flere med cøliaki i familien, ene spiser her 1-3 ganger i uka).

Du må gjerne lage glutenfri vegansk mat, men det er veldig merkelig å prakke på at alle andre også bør lage det, da det ikke er mat de fleste synes er spesielt godt. Men veldig kult at barna dere omgås er så sykt lite kresne altså! Så ja du får bare kjøre på med det meget spesielle opplegget ditt du også, hvis det funker for deg og dine barn så er jo det flott. Jeg har i motsetning til deg ingen formening om at andre bør lage den maten jeg foretrekker å lage, og også i motsetning til deg er jeg opptatt av at både bursdagsbarn og gjester skal få god mat de liker, så vi får fortsette å løse dette med bursdager på hver vår måte. 

Det virker mer rart for meg at dine barn kun liker "noen få gourmetpølser", ref. tidligere innlegg fra deg? Og at du synes andre barn er "sykt lite kresne"? Virker egentlig som om barna dine er mye vanskeligere enn mange av de med allergier å tilfredsstille, for når vi f.eks. serverer pølser og brød har vi aldri opplevd at ungene ikke spiser på grunn av "jeg liker kun xxx sin gourmetpølser!"..? Alle spiser bare det de får, aldri opplevd noe annet eller noen spørsmål rundt det fra ungene sin side.

Med fare for å virke frekk, har barna dine blitt utredet for autisme? For det virker faktisk veldig sært..

Anonymkode: c8fde...c0b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Her var det ikke et eneste barn som likte den veganske, glutenfrie sjokoladekaken (7-åringer, en hel klasse). 🙈

Anonymkode: a31e3...12e

Og hvordan tror du det/de barna som kun kunne spise av den ene kaken føler seg når de voksne/de andre barna har din/deres holdning? 🤪😜😛🙀🙀🙀🤯

det føles faktisk ikke særlig kult når alle de andre snakker om hvor ræva den eneste kaken du kan spise er/var, believe it or not. Jeg er voksen nå, men sliter ennå med traumer fra barndommen pga. mobbing over at maten min allltid var annerledes. Kallenavnene mine på barne- og ungdomsskolen var "mel" og "gluten", fordi jeg ikke kunne spise nettopp de mstvarene.. Jeg klarer ennå ikke å spise glutenfritt foran venner/kolleger, jeg sier alltid at jeg "ikke er sulten" heller enn å spise mat jeg faktisk tåler foran andre/si at jeg har cøliaki... jeg tør ikke si til de nærmeste vennene mine en gang at jeg har matallergi.

jeg har tidvis også blitt innlagt for underærnæring, ikke pga. anoreksi, men pga. spisevegring som følge av at jeg føler jeg må skjule matallergi fordi jeg har traumatiske opplevelser fra da jeg vokste opp på 90-tallet og all mat som ikke var kneippbrød ble sett ned på og mobbet nådeløst.

Trist å se at dette videreføres i 2024, når det nå finnes så mange gode produkter. Men de er vel for grusomme til at allmennheten kan utsettes for dem.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hvordan tror du det/de barna som kun kunne spise av den ene kaken føler seg når de voksne/de andre barna har din/deres holdning? 🤪😜😛🙀🙀🙀🤯

det føles faktisk ikke særlig kult når alle de andre snakker om hvor ræva den eneste kaken du kan spise er/var, believe it or not. Jeg er voksen nå, men sliter ennå med traumer fra barndommen pga. mobbing over at maten min allltid var annerledes. Kallenavnene mine på barne- og ungdomsskolen var "mel" og "gluten", fordi jeg ikke kunne spise nettopp de mstvarene.. Jeg klarer ennå ikke å spise glutenfritt foran venner/kolleger, jeg sier alltid at jeg "ikke er sulten" heller enn å spise mat jeg faktisk tåler foran andre/si at jeg har cøliaki... jeg tør ikke si til de nærmeste vennene mine en gang at jeg har matallergi.

jeg har tidvis også blitt innlagt for underærnæring, ikke pga. anoreksi, men pga. spisevegring som følge av at jeg føler jeg må skjule matallergi fordi jeg har traumatiske opplevelser fra da jeg vokste opp på 90-tallet og all mat som ikke var kneippbrød ble sett ned på og mobbet nådeløst.

Trist å se at dette videreføres i 2024, når det nå finnes så mange gode produkter. Men de er vel for grusomme til at allmennheten kan utsettes for dem.

Wow, du leser veldig veldig mye ut av en setning om at ingen likte kaken. 

Vil anbefale terapi, du har tydeligvis mange problemer med mat. Det er forresten DINE problem, ikke alle andres. Det nytter ikke skylde på andre nå… 

Anonymkode: 9ccad...226

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid laget tilpasset mat til alle typer sammenkomster. Ikke en liten kake på enden av kakebordet, men et reellt utvalg. Glemmer ikke gutten med downs som begynte å fossgrine foran kakebordet og så satte mora til å grine også. Han kunne ikke spise alt på kakebordet, men han kunne spise mye av det. Han kunne velge hva han hadde lyst på, ikke bare spise den ene kaka eller noen ganger ingenting. Sju kaker pluss geletog var merket med små lapper som glutenfritt. Pavlovaen sto min mor for og geletoget var et samarbeidsprosjekt. De seks andre kakene var laget av tre ulike bunner som ble delt i to. 

Nå var dette et stort selskap og disse kakene gjorde bare utvalget på kakebordet større for alle. Man har selvfølgelig ikke like mange valg i en ordinær barnebursdag. Og ja, det er klart det er vanskeligere når det er flere ulike allergier eller kostholdsregimer å ta hensyn til. Det var det ikke i dette selskapet, men jeg har aldri slitt med å få det til uansett. Nettopp på grunn av det som var poenget med hele posten min: spesialtilpasset mat betyr noe. Det betyr mye mer enn å kunne spise kake i barnebursdag. Det betyr inkludering, omtanke og å slippe å alltid måtte være annerledes enn de andre. Og det unner jeg hvem som helst. 

Anonymkode: 884c5...bf2

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Wow, du leser veldig veldig mye ut av en setning om at ingen likte kaken. 

Vil anbefale terapi, du har tydeligvis mange problemer med mat. Det er forresten DINE problem, ikke alle andres. Det nytter ikke skylde på andre nå… 

Anonymkode: 9ccad...226

Jeg har lest hele tråden, og veldig mye her går jo på hvor grusomt det er at en forelder/familie må tilrettelegge for én/flere med matallergier, og hvor blodig urettferdig det er når Per (4 år) ikke får yndlingsretten sin (pizza) med yndlingsbunnen sin (Peppes pizza original) og med yndlingsosten sin (Tine fire oster med norvegia, jarlsberg, cheddar og mozzarella). Man bryr seg ikke så mye om moren til Pål, som har et barn med allergi og som kaster syv deiger i søpla før hun bare må levere noe fordi tiden går ut. Og den samme prosessen gjentar hun 30 ganger i året fordi klassekameratene har ulik favorittmat (noen vil ha pizza, noen vil ha pølse, noen vil ha...)

Det er greit nok det, men jeg mener mye av problemene oppstår når foreldrene da skal bruke innlegg på innlegg her på å snakke ned hvor elendige allergivennlige alternativer er. Jeg tenker at slike holdninger er med på å farge ungenes syn på ting. F.eks. mor 1 sier hjemme at "glutenfri/vegansk pizza smaker drit!", barnet til mor 1 kommer i et selskap og gjentar det mor 1 sier "mamma sier glutenfri/vegansk pizza smaker drit!", barn 2 som kanskje har en glutenfri/vegansk pizza hjemmefra i en plastpose under bordet har plutselig ikke så lyst til å ta den opp og be moren i selskapet om å varme den opp foran alle de som har hørt det barn 1 sa. Dette er oppskriften på spiseforstyrrelser blant barn med allergier. De fleste ønsker ikke å føle seg utenfor eller til bry, gjerne er det en kombinasjon.

Holdninger smitter veldig lett. Aller lettest fra forelder til barn. Jeg tviler på at barn blir født med holdningen "allergivennlig mat er dritt!", jeg tror det er tillært. Vi hadde mange barneselskap i barndommen min der vi serverte glutenfri pizza uten å si det til gjestene, det ble spist rent bord (all pizzaen så lik ut), men det øyeblikket jeg kom i en annens selskap var alt fokuset på hvor rar maten min så ut i sammenligning med de andre pizzaene.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har et barn med cøliaki og i bursdager han han spist medbrakt noen ganger, Toro langpannesjokoladekake som verten har laget, pølser uten brød eller bare gele. Alle disse bursdagene har vørt supre, han har kost seg og hatt det kjempegøy. Det viktigste var at det var en eller annen ting han kunne spise, det er det han er vant til.

Så var det en gang han kom hjem med større smil enn noen gang og kunne fortelle at hovedkaka formet som tog var laget glutenfri og han også kunne spise den. Det var det beste kaka noen sinne.......selv om det visstnok var den samme Toro kaka som ellers. 

Barn med allergier bryr seg som regel ikke hva de får å spise så lenge de har noe, men fy flate så stas dert er når de kan være en av mengden. 

Anonymkode: 030e9...8ed

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt,latterliggjøring,samt svar til dette.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2024 den 0.48):

det er jo virkelig null stress å lage en god sjokoladekake uten egg, melk og gluten.

Helt enig - men den blir bare ikke særlig god.

AnonymBruker skrev (På 17.6.2024 den 1.01):

nå er det jo ingen som snakker om at man skal kjøpe frukt av veganske produkter. Det som blir nevnt her en vegansk ost og hvis man går på Coop og kjøper Coop vegetardag sin ost så koster ikke den all verden.

Men mange av oss synes vegansk osteerstatning smaker vondt, og ønsker ikke å måtte kaste all maten fordi ingen av gjestene  liker den. 

AnonymBruker skrev (På 17.6.2024 den 1.05):

Fortsatt null problem.

Enig i at det er null problem å lage en kake uten egg, melk og gluten, men ikke dermed sagt at det er null problem å lage en kake bursdagsbarnet liker, uten egg, melk eller gluten (dog akkurat på kake funker glutenfritt mel greit nok, i motsetning til pizza eller boller)

AnonymBruker skrev (På 17.6.2024 den 1.07):

Ja, nå tenker du  på de foreldrene som krever at andre mennesker skal lage dyr mat de ikke liker fordi den ene gjesten skal kunne spise alt som serveres? 

AnonymBruker skrev (På 17.6.2024 den 1.07):

Helt enig. 

AnonymBruker skrev (På 17.6.2024 den 1.11):

Vi har som sagt en med cøliaki i familien, men tvinger altså ikke resten av familien til å spise glutenfri pizza av den grunn. Tvinger heller ikke ungen uten skulderproblemer til å gjøre øvelsene til ungen som går hos fysioterapi, eller ungen uten eksem til å smøre seg med kortisonkrem.

AnonymBruker skrev (På 17.6.2024 den 1.28):

Da gjør du tydeligvis noe feil

Eller… så har man forskjellige smakspreferanser…

AnonymBruker skrev (På 17.6.2024 den 1.48):

Det virker mer rart for meg at dine barn kun liker "noen få gourmetpølser", ref. tidligere innlegg fra deg? Og at du synes andre barn er "sykt lite kresne"? Virker egentlig som om barna dine er mye vanskeligere enn mange av de med allergier å tilfredsstille, for når vi f.eks. serverer pølser og brød har vi aldri opplevd at ungene ikke spiser på grunn av "jeg liker kun xxx sin gourmetpølser!"..? Alle spiser bare det de får, aldri opplevd noe annet eller noen spørsmål rundt det fra ungene sin side.

Med fare for å virke frekk, har barna dine blitt utredet for autisme? For det virker faktisk veldig sært..

Mine barn er kresne sa jeg jo, har du problemer med leseforståelsen? Så jeg er imponert over at alle barna som ble beskrevet var så lite kresne at de spiste veganske pølser. Du ville nok ikke merket at mine barn ikke liker «vanlige» pølser da de lyver og sier de ikke er så sultne, evt tar en liten bit og pakker resten diskret inn i en serviett.

Jeg har heldigvis aldri opplevd at barn med allergier er vanskelige å tilfredsstille, hos oss har alle vært veldig glade for at jeg står på og baker en egen pizza eller en egen kake eller kjøper egen is de kan spise. Jeg tror det er de færreste som er så storkrevende og selvsentrerte i det virkelige livet som på KG, der man krever at i gen skal få lov å spise noe en allergiker ikke kan spise. Lurer på hva dere gjør hvis ene gjesten får sondeernæring? 

Neida, ingen autisme selv om de ikke liker feite bleke pølser uten krydder i 😂 Og i motsetning til deg forventer jeg heller ikke at verten skal kjøpe inn gourmentpølser med 80 % kjøtt til alle barna for å tekkes mine barn - erfaringsmessig foretrekker de fleste barn helt vanlige pølser, hverken gourmet-pølser med chili, salsiccia, choritzo eller ramsløk, eller vegetarpølser.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...