AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #101 Skrevet 16. juni 2024 37 minutter siden, AnonymBruker said: Eh nei, man stapper ikke i seg vond og usunn mat selv. Tenkte su de kunne ligge i fryseren til bursdagen neste år, i tilfelle ungen med cøliaki da fortsatt gikk i klassen? Jeg tenker de pølsebrødene ville være enda tørrere og vondere etter et år i fryseren, men men. Det er mulig du ikke smaker forskjell på vegansk iskrem, men det gjør jeg. Jeg lager helst iskremen selv, av eggeplommer, H-melk og fløte, og uten karragenan. Vegansk ostekake må være uten ost, og er dermed ikke en ostekake i det hele tatt. Jeg kan fint lage den glutenfri, ved å lage nøttebunn. Har du lest på innholdsfortegnelsen på glutenfrie kjeks? Enda verre enn de med gluten. Vegansk og glutenfri pizza hadde jeg ikke spist med mindre det var en rawfood pizza, men rawfood pizza tror jeg ikke de fleste barna hadde likt. Det er mulig du synes all denne helseskadelige ultraprosesserte maten er helt nydelig - folk som deg er grunnen til at jeg lar ungen min spise seg mett før hen skal i barnebursdag. Jeg liker også å lage mat, men GOD mat. Har alltid tatt hensyn til allergier, men da lager jeg i tillegg, og ikke i stedet for. Helt meningsløst å kjøpe veganske pølser til 24 barn fordi en er veganer, og så spiser 22 av barna en halv bit hver og alt må kastes. Jeg liker å glede andre med god, smakfull næringsrik mat, ikke ultraprosessert søppel. Anonymkode: bb604...1a5 Hehe, dette var dramatisk ja😉 Imponerende at du har smakt alle typer vegansk is som finnes og har fasiten på at det ikke er godt. Ben and Jerry har jo mange smaker og nå har Naturli også kommet med fantastisk gode veganske og glutenfrie is nå. Du tenker så kort når du tenker mange alternativer og det er synd. Folk som DEG er grunnen til at alternativer har fått et dårlig rykte. Hørt om ostekake basert på cashew? Siden du er så utrolig opptatt av at mat i barnebursdag skal være sunt (veldig merkelig egentlig, tror ikke det er der man vanligvis finner toppen av helsekost, men lett å pushe andre standarder når det passer din agenda I guess..) så kan jeg opplyse at man kan lage sunne versjoner av glutenfri/vegansk og man kan lage sunne versjoner av "vanlig". Prøv å se muligheter, ikke begrensninger! Så fint at du tar hensyn til andre barn, men trist at du føler at barnet ditt alltid må komme mett i alle barnebursdager. Det høres litt trist ut å ikke få spise mat i barnebursdager fordi den ikke er sunn men du vet sikkert best for ditt barn😊👍 Anonymkode: f0aa3...344 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #102 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvis man ikke liker sjokoladekake er det «vond mat» å måtte ha sjokoladekake fordi det er den kaka allergiske Petter tåler. Hvis et barn KUN liker bløtkake er det kjipt å ikke kunne ha det fordi Petter er allergisk mot melkeprotein. Jeg kjenner flere barn som generelt ikke er så glad i kake men kanskje har EN type kake de liker. Samme gjelder maten. Hvis man ikke liker smaker eller konsistensen av vegetarpølser er det «vond mat» om alle skal tvinges til å spise det fordi Frida er vegetarianer. Det kan man gjøre, om man ender opp med å måtte servere mat bursdagsbarnet og andre gjester ikke liker. Glutenfri bakst er f. eks. helt jævlig (glutenfri kake derimot merker ikke jeg særlig forskjell på, men det kan jo hende andre gjør). Melkefri pavlova eller ostekake er også helt jævlig. Laktosefri kan derimot funke. Jeg skjønner ikke at ikke det kan være bra nok at man tilbyr en ekstra jævla kake til allergikeren!?? Anonymkode: bb604...1a5 Hvor stor det at man ikke kan være bra nok med det? Jeg gar aldri sagt det Anonymkode: 7d898...b17
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #103 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Eh nei, man stapper ikke i seg vond og usunn mat selv. Tenkte su de kunne ligge i fryseren til bursdagen neste år, i tilfelle ungen med cøliaki da fortsatt gikk i klassen? Jeg tenker de pølsebrødene ville være enda tørrere og vondere etter et år i fryseren, men men. Det er mulig du ikke smaker forskjell på vegansk iskrem, men det gjør jeg. Jeg lager helst iskremen selv, av eggeplommer, H-melk og fløte, og uten karragenan. Vegansk ostekake må være uten ost, og er dermed ikke en ostekake i det hele tatt. Jeg kan fint lage den glutenfri, ved å lage nøttebunn. Har du lest på innholdsfortegnelsen på glutenfrie kjeks? Enda verre enn de med gluten. Vegansk og glutenfri pizza hadde jeg ikke spist med mindre det var en rawfood pizza, men rawfood pizza tror jeg ikke de fleste barna hadde likt. Det er mulig du synes all denne helseskadelige ultraprosesserte maten er helt nydelig - folk som deg er grunnen til at jeg lar ungen min spise seg mett før hen skal i barnebursdag. Jeg liker også å lage mat, men GOD mat. Har alltid tatt hensyn til allergier, men da lager jeg i tillegg, og ikke i stedet for. Helt meningsløst å kjøpe veganske pølser til 24 barn fordi en er veganer, og så spiser 22 av barna en halv bit hver og alt må kastes. Jeg liker å glede andre med god, smakfull næringsrik mat, ikke ultraprosessert søppel. Anonymkode: bb604...1a5 Du er virkelig negativ du, og tar helt av. Vi snakker barnebursdag liksom Anonymkode: 7d898...b17 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #104 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hva får deg til å tro at ungen vil det? virkelig hamre hjem at det var skikkelig tiltak for oss å måtte kjøpe inn spesialmaten din, så du får i det minste ta det med hjem i skam, så vi slipper å gremme oss mer over det? Bedre å ta med seg (god!) mat TIL bursdagen enn å måtte prakkes på restene etterpå fordi de er for ekle til at verten orker å spise dem. Anonymkode: bb604...1a5 Nå må du gi deg, er det mulig Anonymkode: 7d898...b17 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #105 Skrevet 16. juni 2024 6 minutter siden, Butter said: Det trodde jeg også, og skulle lage pizza til min datters fem- årsdag i dag. Tenkte det var null stress å bare lage to pizza med melkefri ost. Men denne osten (som tilsynelatende skulle fungere som vanlig ost) smeltet ikke, den gjorde noe med pizzabunnen så den ble myk det var ost og brent der det ikke var ost fordi den måtte steke ekstra lenge. Vi hadde to pizza med vegansk ost, som ble mislykket, og en med vanlig ost som ble helt fint stekt. Jeg ønsket altså å tilpasse og prøvde det, men pga en allergi ble altså maten til resten ødelagt/ mislykket. De som har erfaring med denne typen ost vet sikkert bedre enn meg da hvordan man tilbereder den, men her ble det mislykket Ja, det er en del prøving og feiling før det sitter, både med vegansk og glutenfri mat. Ta det som en utfordring til neste gang! 😉 Om du ikke ønsker å lage fra bunnen av så har jeg følgende tips: av ferdige, vegansk, revet "ost" så er det kun Synnøve sin "Gryr" som smelter ordentlig. Den kan dog smelte litt i meste laget, så ville tatt halvparten på først siste 5 min i ovnen. Om du bruker annen så må den rett og slett blandes inn i pizzasausen for å smelte bra👍 Uansett kult at du prøver og jeg er sikker på at det ble satt veldig pris på!! Anonymkode: f0aa3...344 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #106 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Altså, makan til. Aldri hørt noen så aggressive som deg når det kommer til allergitilpasning. Hva skulle du gjort om ungen din plutselig ble diagnotisert med en eller flere allergier? Sultet hen til døde slik at hen skal slippe å "lide" seg gjennom måltider som ikke lever opp til din standard? Eller laget to versjoner av hvert måltid, et med "helseskadelig" "søppel" som smaker "vondt" til ungen som ikke kan spise det du liker, og et med "næringsrik" og "GOD" mat til resten av familien siden det er "meningsløst" at hele familien skal "lide" seg gjennom mat som ikke er laget akkurat slik du liker den? Du snakker ekstremt nedsettende om allergivennlig mat som barn med allergier faktisk må spise for å kunne leve. Kanskje du heller kan la være å be barn med allergier i bursdagsselskap hos deg? Jeg tror holdningene dine er mye mer skadelige for de med allergi enn den "helseskadelige ultraprosseserte" allergivennlige maten. Anonymkode: c8fde...c0b 🫶 Anonymkode: 7d898...b17 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #107 Skrevet 16. juni 2024 Jeg hadde sendt melding og hørt hva som skulle serveres og selv sendt med til mitt allergiske barn. Foreldre er jaggu forskjellige! Anonymkode: 91f43...76c 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #108 Skrevet 16. juni 2024 Helt ærlig.. hadde mitt barn hadd flere allergier, så hadde jeg sendt med varmmat. Jeg hadde ikke forventet at foreldrene til bursdagsbarnet skulle tilpasse menyen etter mitt barn, og heller ikke at de måtte bruke ekstra tid og penger på å lage noe eget til barnet mitt. Jeg tenker at bursdagsbarn skal få bestemme hva de vil spise i bursdagen sin Anonymkode: cb031...d42 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #109 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 23.20): Jeg har melkeproteinallergi og har alltid kunne spist ost. Og det flotte med melkeproteinallergi er at man bygger opp toleranse, så når man blir over typ 10 år tåler man melk! Så selv om det fortsatt slår ut på blodprøvene mine, kan jeg drikke så mye melk jeg bare orker uten å bli kvalm (som jeg ble som barn) Anonymkode: 595ac...128 Ikke alle vokser av seg melkeproteinallergi! Det er vanlig å gjøre det, men helt individuelt om man faktisk gjør det. Jeg kjenner voksne som fremdeles blir skamdårlig av alt med melk Anonymkode: 53b56...55c 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #110 Skrevet 16. juni 2024 Ville laget det barnet ønsker seg, og disket opp med allergivennlige alternativer. Pizza kan man få til uten både gluten, melk og egg. Siden moren har vært i kontakt med deg så ville jeg sendt en melding og skrevet at det blir pizza etter barnets ønske, og etterspurt tips til fyll til en allergivennlig variant. Gele til dessert. Søkte opp om oatly sin vaniljesaus inneholder gluten, og det gjør den dessverre. Så da ville jeg heller pisket krem av gryr fløte å ha til geleen. Og hvis det er noe du lurer på, så er jeg sikker på at moren syns det er fint at du spør Anonymkode: d4a0d...5ef 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #111 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Altså, makan til. Aldri hørt noen så aggressive som deg når det kommer til allergitilpasning. Hva skulle du gjort om ungen din plutselig ble diagnotisert med en eller flere allergier? Sultet hen til døde slik at hen skal slippe å "lide" seg gjennom måltider som ikke lever opp til din standard? Eller laget to versjoner av hvert måltid, et med "helseskadelig" "søppel" som smaker "vondt" til ungen som ikke kan spise det du liker, og et med "næringsrik" og "GOD" mat til resten av familien siden det er "meningsløst" at hele familien skal "lide" seg gjennom mat som ikke er laget akkurat slik du liker den? Du snakker ekstremt nedsettende om allergivennlig mat som barn med allergier faktisk må spise for å kunne leve. Kanskje du heller kan la være å be barn med allergier i bursdagsselskap hos deg? Jeg tror holdningene dine er mye mer skadelige for de med allergi enn den "helseskadelige ultraprosseserte" allergivennlige maten. Anonymkode: c8fde...c0b Vi har en med cøliaki i familien, som jeg fint lager mat til, men vi bruker da naturlig glutenfri mat, ikke erstatningsprodukter. Man dør ikke av å ikke spise de erstatningsproduktene altså. Som sagt flere ganger har jeg alltid laget mat til barna med allergi, men altså gjerne da at det blir to kaker, i stedet for at bursdagsbarnet ikke skal påtvinges kake hen liker. Har også kjøpt både kyllingpølse og veganske pølser til gjester, men tvinger ikke alle barna til å spise det (ungen min liker kun noen få spesifikke gourmetpølser). Og jeg har laget pizza med cashewamør som ost på en egen liten pizza til ungen med melkeallergi, men de andre barna fikk lov å spise vanlig ost. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hehe, dette var dramatisk ja😉 Imponerende at du har smakt alle typer vegansk is som finnes og har fasiten på at det ikke er godt. Ben and Jerry har jo mange smaker og nå har Naturli også kommet med fantastisk gode veganske og glutenfrie is nå. Du tenker så kort når du tenker mange alternativer og det er synd. Folk som DEG er grunnen til at alternativer har fått et dårlig rykte. Hørt om ostekake basert på cashew? Siden du er så utrolig opptatt av at mat i barnebursdag skal være sunt (veldig merkelig egentlig, tror ikke det er der man vanligvis finner toppen av helsekost, men lett å pushe andre standarder når det passer din agenda I guess..) så kan jeg opplyse at man kan lage sunne versjoner av glutenfri/vegansk og man kan lage sunne versjoner av "vanlig". Prøv å se muligheter, ikke begrensninger! Så fint at du tar hensyn til andre barn, men trist at du føler at barnet ditt alltid må komme mett i alle barnebursdager. Det høres litt trist ut å ikke få spise mat i barnebursdager fordi den ikke er sunn men du vet sikkert best for ditt barn😊👍 Anonymkode: f0aa3...344 Jeg har neppe smakt alle, men har smakt mange, og ingen av dem er gode nei. Glutenfri is??? All is er da glutenfri med mindre det er kjeks eller noe sånt ræl i den. Og saftis og sorbet er melkefrie uten bruk av erstatningsprodukter. Synd at folk som deg er så lite kreative på allergivennlig mat og bare fyller lommene til matprodusentene med å kjøpe det ultraprosesserte rælet de selger. Barna mine spiser i bursdager, men da kun det de har lyst på, trenger ikke å tvinge i seg fæl mat for å stagge sulten. «Ostekake» basert på cashew og f.eks. kokoskrem er rawfoodkake, og ligner ikke det minste på ostekake i smak og konsistens. Ene ungen her elsker rawfoodkaker, den andre ikke i det hele tatt. Jeg vil ikke si det er typiske barnevennlige kaker. Kaker med smør og sukker er ikke sunne uansett, men skal man spise noe usunt bør det i det minste smake godt så det er «verdt» det. Du er forøvrig veldig opptatt av glutenfri of vegansk. Jeg kjenner nok flere som spiser paleo og lavkarbo og råvarebasert, enn som er veganere. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor stor det at man ikke kan være bra nok med det? Jeg gar aldri sagt det Anonymkode: 7d898...b17 Flere har skrevet at det ikke er bra nok at man lager mat allergikeren kan spise, ALLE barna må spise den allergivennlige maten og kun det. Anonymkode: bb604...1a5 2
kjærring Skrevet 16. juni 2024 #112 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 21.44): Hvordan gjør dere med barn som har matallergier det når barnet er bedt i selskap? skal snart arrangere 5 årsdag for gutten min, og har allerede begynt å få mange meldinger av ei mor som har et barn med flere allergier. Hun sender meg oppskrifter på kaker hennes barn kan spise, og vil at varmmat også skal tilpasses hennes barn. Min gutt har ønsker om både varmmat og kake som han er glad i, og jeg kjenner at for meg er min gutts ønsker viktigere enn barnets allergier. Anonymkode: a99db...e23 nei vettu hva, da får hu ta med noe ungen hennes kan ete , eller så får ungen la være å komme. jeg står ikke å lager 3 forskjellige kaker 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #113 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke noe problem i det hele tatt. Det kom kanskje ikke frem av innlegget mitt, men alt jeg pleier å lage er altså vegansk og glutenfritt. Vegansk iskrem får man kjøpt over alt og smaker virkelig ikke forskjell. Bruker glutenfri digestivekjeks og andre enkle tilpasninger som gjør ostekaken både glutenfri og vegansk. Gele er jo kjempelett! Bare kjøp Piano ferdig Gele (den er uten gelatin og kjempegod), så kan man enten servere den slik som den er, eller smelte om i former som ønsket. Vegansk pizza er overhodet ikke et mareritt, men faktisk veldig godt. Både pizza bianca og pizza rossa. Igjen, bare spør meg om det er noe du lurer på. Jeg synes det er veldig gøy å eksperimentere med matlagingen og det er hyggelig å glede andre, både de med andre livssyn og de som er allergikere. Trenger ikke være så dramatisk som 90% her skal ha det til 😉 Anonymkode: f0aa3...344 Det er faktisk kjipt for bursdagsbarnet å ikke kunne få spise det man selv liker aller best på bursdagsfeiringen sin. Barnet mitt hadde ikke blitt særlig glad for vegansk pizza og vegansk ostekake iallfall. Og gele ville hun nok kastet opp av, pga konsistensen. Hun er utsatt for overgrep, så veldig var på både konsistens og utseende på mat. Hadde hun vært i ditt selskap, ville hun nok ikke spist noe av denne maten som du mener alle kan spise, kanskje med unntak av isen. Men det er helt greit, og jeg ville selvsagt aldri ringt foreldre til bursdagsbarnet med beskjed om å lage noe annet til henne. Hun kan heller få spise mat når hun kommer hjem igjen da, noe som ofte har skjedd. Det viktigste er tross alt å få delta i selskapet, være med venner og alt det morsomme i et bursdagsselskap. Så jeg skjønner virkelig ikke problemet med å lage mat som bursdagsbarnet liker, også noe ekstra til allergikerne. Det finnes tross alt mange barn som sliter med sitt i sosiale sammenkomster, som det ikke blir tilrettelagt for i det hele tatt. Anonymkode: c473b...8e5 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #114 Skrevet 16. juni 2024 kjærring skrev (7 minutter siden): nei vettu hva, da får hu ta med noe ungen hennes kan ete , eller så får ungen la være å komme. jeg står ikke å lager 3 forskjellige kaker Du er et dårlig menneske om du lager tre kaker faktisk, for stakkars barna som ikke kan spise ALL maten de andre kan spise. Alt som serveres må hå an å spise av alle, så lykke til med å lage en vegansk lavkarbo glutenfri melkefri nøttefri eggefri kake uten frøoljer eller maisstivelse, og som i tillegg smaker godt og har god konsistens 😅 Anonymkode: bb604...1a5 3
kjærring Skrevet 16. juni 2024 #115 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er et dårlig menneske om du lager tre kaker faktisk, for stakkars barna som ikke kan spise ALL maten de andre kan spise. Alt som serveres må hå an å spise av alle, så lykke til med å lage en vegansk lavkarbo glutenfri melkefri nøttefri eggefri kake uten frøoljer eller maisstivelse, og som i tillegg smaker godt og har god konsistens 😅 Anonymkode: bb604...1a5 jeg kan godt leve med å være et dårlig menneske altså 😂 altså det har jo faen meg blitt helt umulig. hadde 4 års bursdag her hjemme i går og det ble pølser, brød og sjokolade kake. kaken inneholdt både sukker, kulturmelk OG sjokolade 😱 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #116 Skrevet 16. juni 2024 42 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har en med cøliaki i familien, som jeg fint lager mat til, men vi bruker da naturlig glutenfri mat, ikke erstatningsprodukter. Man dør ikke av å ikke spise de erstatningsproduktene altså. Som sagt flere ganger har jeg alltid laget mat til barna med allergi, men altså gjerne da at det blir to kaker, i stedet for at bursdagsbarnet ikke skal påtvinges kake hen liker. Har også kjøpt både kyllingpølse og veganske pølser til gjester, men tvinger ikke alle barna til å spise det (ungen min liker kun noen få spesifikke gourmetpølser). Og jeg har laget pizza med cashewamør som ost på en egen liten pizza til ungen med melkeallergi, men de andre barna fikk lov å spise vanlig ost. Jeg har neppe smakt alle, men har smakt mange, og ingen av dem er gode nei. Glutenfri is??? All is er da glutenfri med mindre det er kjeks eller noe sånt ræl i den. Og saftis og sorbet er melkefrie uten bruk av erstatningsprodukter. Synd at folk som deg er så lite kreative på allergivennlig mat og bare fyller lommene til matprodusentene med å kjøpe det ultraprosesserte rælet de selger. Barna mine spiser i bursdager, men da kun det de har lyst på, trenger ikke å tvinge i seg fæl mat for å stagge sulten. «Ostekake» basert på cashew og f.eks. kokoskrem er rawfoodkake, og ligner ikke det minste på ostekake i smak og konsistens. Ene ungen her elsker rawfoodkaker, den andre ikke i det hele tatt. Jeg vil ikke si det er typiske barnevennlige kaker. Kaker med smør og sukker er ikke sunne uansett, men skal man spise noe usunt bør det i det minste smake godt så det er «verdt» det. Du er forøvrig veldig opptatt av glutenfri of vegansk. Jeg kjenner nok flere som spiser paleo og lavkarbo og råvarebasert, enn som er veganere. Flere har skrevet at det ikke er bra nok at man lager mat allergikeren kan spise, ALLE barna må spise den allergivennlige maten og kun det. Anonymkode: bb604...1a5 De færreste barn i barnebursdager spiser paleo, lavkarbo og råvarebasert vil jeg tro..jeg pleier å lage vegansk og glutenfritt fordi da dekker jeg barna som har gluten/egg/melkeallergi samt de som er muslimer/vegetarianere/veganere, føler det er litt flere av de enn paleo og lavkarbokids så derfor jeg er så "opptatt av vegan og glutenfritt" som du skriver. Tror uansett det ikke er vits i å diskutere videre her, du får kjøre på slik du ønsker. Barna dine er sikkert veldig veldig sunne👍 Jeg er glad i å prøve nye ting, eksperimentere med mat og lage mye godt fra bunnen av selv😊 Har enda ikke mestret glutenfri bakst, så jobber videre med det, ha ei fin uke🌸 Anonymkode: f0aa3...344 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #117 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): De færreste barn i barnebursdager spiser paleo, lavkarbo og råvarebasert vil jeg tro..jeg pleier å lage vegansk og glutenfritt fordi da dekker jeg barna som har gluten/egg/melkeallergi samt de som er muslimer/vegetarianere/veganere, føler det er litt flere av de enn paleo og lavkarbokids så derfor jeg er så "opptatt av vegan og glutenfritt" som du skriver. Tror uansett det ikke er vits i å diskutere videre her, du får kjøre på slik du ønsker. Barna dine er sikkert veldig veldig sunne👍 Jeg er glad i å prøve nye ting, eksperimentere med mat og lage mye godt fra bunnen av selv😊 Har enda ikke mestret glutenfri bakst, så jobber videre med det, ha ei fin uke🌸 Anonymkode: f0aa3...344 I barnehagen og på skolen vår er det definitivt flere familier som spiser økologisk råvarebasert enn vegansk, og ingen er muslimer eller har cøliaki heller (men har flere med cøliaki i familien, ene spiser her 1-3 ganger i uka). Du må gjerne lage glutenfri vegansk mat, men det er veldig merkelig å prakke på at alle andre også bør lage det, da det ikke er mat de fleste synes er spesielt godt. Men veldig kult at barna dere omgås er så sykt lite kresne altså! Så ja du får bare kjøre på med det meget spesielle opplegget ditt du også, hvis det funker for deg og dine barn så er jo det flott. Jeg har i motsetning til deg ingen formening om at andre bør lage den maten jeg foretrekker å lage, og også i motsetning til deg er jeg opptatt av at både bursdagsbarn og gjester skal få god mat de liker, så vi får fortsette å løse dette med bursdager på hver vår måte. Anonymkode: bb604...1a5 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #118 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I barnehagen og på skolen vår er det definitivt flere familier som spiser økologisk råvarebasert enn vegansk, og ingen er muslimer eller har cøliaki heller (men har flere med cøliaki i familien, ene spiser her 1-3 ganger i uka). Du må gjerne lage glutenfri vegansk mat, men det er veldig merkelig å prakke på at alle andre også bør lage det, da det ikke er mat de fleste synes er spesielt godt. Men veldig kult at barna dere omgås er så sykt lite kresne altså! Så ja du får bare kjøre på med det meget spesielle opplegget ditt du også, hvis det funker for deg og dine barn så er jo det flott. Jeg har i motsetning til deg ingen formening om at andre bør lage den maten jeg foretrekker å lage, og også i motsetning til deg er jeg opptatt av at både bursdagsbarn og gjester skal få god mat de liker, så vi får fortsette å løse dette med bursdager på hver vår måte. Anonymkode: bb604...1a5 Her var det ikke et eneste barn som likte den veganske, glutenfrie sjokoladekaken (7-åringer, en hel klasse). 🙈 Anonymkode: a31e3...12e 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #119 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 22.26): Gutten min ønsker pizza og ei sjokoladekake vi alltid har i selskaper her i huset. Barnet med allergi har cøliaki, melkeprotein og egg-allergi. Gele var et veldig godt tips! Varmmat blir jeg mer usikker på. Hadde tenkt å lage hjemmelaget som er favoritten til gutten min, men her er både mel og melk en utfordring. Er det noen ferdigpizzaer som går under allergivennlig? ts Anonymkode: a99db...e23 det er jo virkelig null stress å lage en god sjokoladekake uten egg, melk og gluten. Anonymkode: 5209a...c5c
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #120 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 11.6.2024 den 9.26): Hva pleier dette barnet å spise til vanlig da. Lag en liten bolle med salat ha i koe kylling eller noe. Eller om det finnes noe pizza lignende du kan lage til han. Vegansk mat er veldig dyrt også. At alle gjester skal spise allergi vennlig mat pga en gjest blir for dumt. Anonymkode: 990eb...bff nå er det jo ingen som snakker om at man skal kjøpe frukt av veganske produkter. Det som blir nevnt her en vegansk ost og hvis man går på Coop og kjøper Coop vegetardag sin ost så koster ikke den all verden. Anonymkode: 5209a...c5c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå