Gå til innhold

Barnebursdag og allergier

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 22.26):

Gutten min ønsker pizza og ei sjokoladekake vi alltid har i selskaper her i huset. Barnet med allergi har cøliaki, melkeprotein og egg-allergi. Gele var et veldig godt tips! Varmmat blir jeg mer usikker på. Hadde tenkt å lage hjemmelaget som er favoritten til gutten min, men her er både mel og melk en utfordring. Er det noen ferdigpizzaer som går under allergivennlig? 

ts

Anonymkode: a99db...e23

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men hva med glutenfritt mel, egg-erstatning, og plantebasert melk? :klo: :roll:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2024 den 12.16):

Hvis man ikke har trengt å forholde seg til allergi vennlig mat, hvordan skal man da vite hva som fins. 

Anonymkode: 990eb...bff

Herregud så sløv kan man ikke være .

Anonymkode: 7d898...b17

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2024 den 13.25):

For så vidt, men ganske frekt å uoppfordret sende oppskrifter også. Jeg hadde aldri i ett sånt kjør som en barnebursdag er orket å stå og bake ekstrating. Jeg hadde gladelig kjøpt kokosboller, eller en spesialis, men ikke pålegg andre foreldre masse ekstra jobb i en allerede stressende situasjon. 

Anonymkode: 71c59...23f

Jeg derimot hadde gladelig bakt en ekstra lake, såpass bør man klare om man inviterer 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 16.13):

Men hvorfor skal alle barna måtte spise vond mat på grunn av en? Hva om bursdagsbarnet ønsker seg ostekake eller marsipankake eller pavlova?

Anonymkode: bb604...1a5

Vond mat??? Det er ikke vond mat bare fordi man tilpasser litt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.6.2024 den 0.14):

De kan også bare få knekkebrød eller havregryn, men hvorfor skal alle måtte lide? Hvorfor kan ikke bursdagsbarnet Theodor få ostekake, den eneste kaken han liker, fordi en av de 24 gjestene er allergisk mot melkeprotein? 

Man lider virkelig ikke, må du slutte

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vond mat??? Det er ikke vond mat bare fordi man tilpasser litt

Hvis man ikke liker sjokoladekake er det «vond mat» å måtte ha sjokoladekake fordi det er den kaka allergiske Petter tåler.

Hvis et barn KUN liker bløtkake er det kjipt å ikke kunne ha det fordi Petter er allergisk mot melkeprotein.

Jeg kjenner flere barn som generelt ikke er så glad i kake men kanskje har EN type kake de liker.

Samme gjelder maten. Hvis man ikke liker smaker eller konsistensen av vegetarpølser er det «vond mat» om alle skal tvinges til å spise det fordi Frida er vegetarianer.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man lider virkelig ikke, må du slutte

Det kan man gjøre, om man ender opp med å måtte servere mat bursdagsbarnet og andre gjester ikke liker. Glutenfri bakst er f. eks. helt jævlig (glutenfri kake derimot merker ikke jeg særlig forskjell på, men det kan jo hende andre gjør). Melkefri pavlova eller ostekake er også helt jævlig. Laktosefri kan derimot funke.

Jeg skjønner ikke at ikke det kan være bra nok at man tilbyr en ekstra jævla kake til allergikeren!??

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager enkelt og greit vegansk og glutenfritt, da har jeg dekket alt og ikke noe problem. Serverer pizza til middag og til dessert: is, gele, sjokoladekake, muffins og ostekake. Stor suksess og virkelig ikke så vanskelig som folk skal ha det til. Det er gøy å eksperimentere med mat og hyggelig å være på tilbudssiden. Har mange barn/voksne som blir sååå glade når de endelig kan spise maten❤️❤️

Bare spør om du trenger oppskrifter, ts😊

Anonymkode: f0aa3...344

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lager enkelt og greit vegansk og glutenfritt, da har jeg dekket alt og ikke noe problem. Serverer pizza til middag og til dessert: is, gele, sjokoladekake, muffins og ostekake. Stor suksess og virkelig ikke så vanskelig som folk skal ha det til. Det er gøy å eksperimentere med mat og hyggelig å være på tilbudssiden. Har mange barn/voksne som blir sååå glade når de endelig kan spise maten❤️❤️

Bare spør om du trenger oppskrifter, ts😊

Men i følge enkelte her må ALLE kunne spise ALL maten, så du har ikke lov å ha NOE som ikke allergikeren kan spise. Ikke iskrem eller ostekake hvis noen har melkeallergi eller er veganer, ikke vegansk pizza til ungen som ikke tåler den fæle plastaktige ultraprosesserte osteerstatningen, ikke gele om der er et muslimsk barn eller en veganer etc.

Vegansk pizza høres ut som et mareritt. (vegetarisk derimot kan være kjempegodt)

• Liker 5
Gjest issoras
Skrevet

Jeg ønsker å ta hensyn til allergier, men er det en kompleks allergi i en barnebursdag synes jeg det er best hvis foreldre sender med eget kakestykke. Dette fordi det er mye arbeid med en ekstra kake, som nesten ingen spiser, i en bursdag hvor barna egentlig gir ganske blaffen i kakene. Jeg lager ikke kake fra bunnen av til mine egne barn en gang i barneselskap, for ungene er jo så gira at de ikke orker kake. 😅

Til familieselskap osv er det enklere å ta hensyn. 

Jeg husker jeg kjøpte glutenfrie pølsebrød til en barnebursdag. 90 kroner for 6 stykk! Allergikeren spiste en halv og resten gikk i søpla. 🙈 

AnonymBruker
Skrevet
issoras skrev (40 minutter siden):

Jeg ønsker å ta hensyn til allergier, men er det en kompleks allergi i en barnebursdag synes jeg det er best hvis foreldre sender med eget kakestykke. Dette fordi det er mye arbeid med en ekstra kake, som nesten ingen spiser, i en bursdag hvor barna egentlig gir ganske blaffen i kakene. Jeg lager ikke kake fra bunnen av til mine egne barn en gang i barneselskap, for ungene er jo så gira at de ikke orker kake. 😅

Til familieselskap osv er det enklere å ta hensyn. 

Jeg husker jeg kjøpte glutenfrie pølsebrød til en barnebursdag. 90 kroner for 6 stykk! Allergikeren spiste en halv og resten gikk i søpla. 🙈 

De pølsebrødene kunne du fint spist opp selv eller puttet de i fryseren.

Anonymkode: b042a...9e7

• Liker 2
Gjest issoras
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kunne latt de ligge i fryseren til det var på tide å kaste de derfra ja. 😅 Jeg syns ikke de var gode, veldig tørre. 

Jeg kommer så klart til å tilrettelegge neste gang også, poenget er at av og til er det enklere for allergikeren å ta med en muffin og et pølsebrød fra fryseren, enn å forvente at den som arrangerer barneselskap til en svær gjeng skal ta hensyn til 14 ulike allergier, der de fleste uansett spiser svært lite. I selskap der det er mer fokus på maten synes jeg det er viktigere å tilrettelegge enn i et barneselskap for femåringer som heller vil leke enn å spise kake. 

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Men i følge enkelte her må ALLE kunne spise ALL maten, så du har ikke lov å ha NOE som ikke allergikeren kan spise. Ikke iskrem eller ostekake hvis noen har melkeallergi eller er veganer, ikke vegansk pizza til ungen som ikke tåler den fæle plastaktige ultraprosesserte osteerstatningen, ikke gele om der er et muslimsk barn eller en veganer etc.

Vegansk pizza høres ut som et mareritt. (vegetarisk derimot kan være kjempegodt)

Ikke noe problem i det hele tatt. Det kom kanskje ikke frem av innlegget mitt, men alt jeg pleier å lage er altså vegansk og glutenfritt.

Vegansk iskrem får man kjøpt over alt og smaker virkelig ikke forskjell. Bruker glutenfri digestivekjeks og andre enkle tilpasninger som gjør ostekaken både glutenfri og vegansk. Gele er jo kjempelett! Bare kjøp Piano ferdig Gele (den er uten gelatin og kjempegod), så kan man enten servere den slik som den er, eller smelte om i former som ønsket.

Vegansk pizza er overhodet ikke et mareritt, men faktisk veldig godt. Både pizza bianca og pizza rossa. Igjen, bare spør meg om det er noe du lurer på. 

Jeg synes det er veldig gøy å eksperimentere med matlagingen og det er hyggelig å glede andre, både de med andre livssyn og de som er allergikere. Trenger ikke være så dramatisk som 90% her skal ha det til 😉

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
issoras skrev (7 timer siden):

Kunne latt de ligge i fryseren til det var på tide å kaste de derfra ja. 😅 Jeg syns ikke de var gode, veldig tørre. 

Jeg kommer så klart til å tilrettelegge neste gang også, poenget er at av og til er det enklere for allergikeren å ta med en muffin og et pølsebrød fra fryseren, enn å forvente at den som arrangerer barneselskap til en svær gjeng skal ta hensyn til 14 ulike allergier, der de fleste uansett spiser svært lite. I selskap der det er mer fokus på maten synes jeg det er viktigere å tilrettelegge enn i et barneselskap for femåringer som heller vil leke enn å spise kake. 

Du kunne sendt de med allergikeren hjem 🙄

Anonymkode: 48527...71d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Eh nei, man stapper ikke i seg vond og usunn mat selv. Tenkte su de kunne ligge i fryseren til bursdagen neste år, i tilfelle ungen med cøliaki da fortsatt gikk i klassen? Jeg tenker de pølsebrødene ville være enda tørrere og vondere etter et år i fryseren, men men.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke noe problem i det hele tatt. Det kom kanskje ikke frem av innlegget mitt, men alt jeg pleier å lage er altså vegansk og glutenfritt.

Vegansk iskrem får man kjøpt over alt og smaker virkelig ikke forskjell. Bruker glutenfri digestivekjeks og andre enkle tilpasninger som gjør ostekaken både glutenfri og vegansk. Gele er jo kjempelett! Bare kjøp Piano ferdig Gele (den er uten gelatin og kjempegod), så kan man enten servere den slik som den er, eller smelte om i former som ønsket.

Vegansk pizza er overhodet ikke et mareritt, men faktisk veldig godt. Både pizza bianca og pizza rossa. Igjen, bare spør meg om det er noe du lurer på. 

Jeg synes det er veldig gøy å eksperimentere med matlagingen og det er hyggelig å glede andre, både de med andre livssyn og de som er allergikere. Trenger ikke være så dramatisk som 90% her skal ha det til 😉

Det er mulig du ikke smaker forskjell på vegansk iskrem, men det gjør jeg. Jeg lager helst iskremen selv, av eggeplommer, H-melk og fløte, og uten karragenan. Vegansk ostekake må være uten ost, og er dermed ikke en ostekake i det hele tatt. Jeg kan fint lage den glutenfri, ved å lage nøttebunn. Har du lest på innholdsfortegnelsen på glutenfrie kjeks? Enda verre enn de med gluten. 

Vegansk og glutenfri pizza hadde jeg ikke spist med mindre det var en rawfood pizza, men rawfood pizza tror jeg ikke de fleste barna hadde likt. 

Det er mulig du synes all denne helseskadelige ultraprosesserte maten er helt nydelig - folk som deg er grunnen til at jeg lar ungen min spise seg mett før hen skal i barnebursdag.

Jeg liker også å lage mat, men GOD mat. Har alltid tatt hensyn til allergier, men da lager jeg i tillegg, og ikke i stedet for. Helt meningsløst å kjøpe veganske pølser til 24 barn fordi en er veganer, og så spiser 22 av barna en halv bit hver og alt må kastes. 

Jeg liker å glede andre med god, smakfull næringsrik mat, ikke ultraprosessert søppel. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hva får deg til å tro at ungen vil det? virkelig hamre hjem at det var skikkelig tiltak for oss å måtte kjøpe inn spesialmaten din, så du får i det minste ta det med hjem i skam, så vi slipper å gremme oss mer over det? 

Bedre å ta med seg (god!) mat TIL bursdagen enn å måtte prakkes på restene etterpå fordi de er for ekle til at verten orker å spise dem.

• Liker 2
Gjest issoras
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja det kunne jeg. 😊 Dessverre var det ikke lett å huske på, en barnebursdag kan være ganske kaotisk. Noen grunn til å være så sur? 😅

Gjest issoras
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva får deg til å tro at ungen vil det? virkelig hamre hjem at det var skikkelig tiltak for oss å måtte kjøpe inn spesialmaten din, så du får i det minste ta det med hjem i skam, så vi slipper å gremme oss mer over det? 

Bedre å ta med seg (god!) mat TIL bursdagen enn å måtte prakkes på restene etterpå fordi de er for ekle til at verten orker å spise dem.

Jeg syns nå ikke maten er så ekkel akkurat, men pølsebrød er ingen høydare uansett for oss over 14 år... 😆

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har svært dårlig erfaring med den piano geleen. 🤯  Kjøpte den til bursdag fordi en var muslim, og så supplerte jeg med annen gelé. Pianogeleen er kjempemyk og holder formen dårlig, og han som skulle ha den ble kjempelei seg fordi han ikke kunne spise den andre geleen som hadde en mer fancy form (lagde gelétog) . 🙈 Helt ubrukelig til å forme. 

Jeg har nære venner som er veganere og dyktig på matlaging, og de insisterer også på at man ikke smaker forskjell og gudene vet hva. MEN DET GJØR MAN! Sorry, men isen smaker IKKE som fløteis, og vegansk rømme og ost smaker IKKE likt eller like godt. Blir så lei og skuffet når de påstår det og man gleder seg til pizza og så bare nooope. Lag heller god vegansk mat uten jukseost. 

Anonymkode: 1cfea...d29

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Eh nei, man stapper ikke i seg vond og usunn mat selv. Tenkte su de kunne ligge i fryseren til bursdagen neste år, i tilfelle ungen med cøliaki da fortsatt gikk i klassen? Jeg tenker de pølsebrødene ville være enda tørrere og vondere etter et år i fryseren, men men.

Det er mulig du ikke smaker forskjell på vegansk iskrem, men det gjør jeg. Jeg lager helst iskremen selv, av eggeplommer, H-melk og fløte, og uten karragenan. Vegansk ostekake må være uten ost, og er dermed ikke en ostekake i det hele tatt. Jeg kan fint lage den glutenfri, ved å lage nøttebunn. Har du lest på innholdsfortegnelsen på glutenfrie kjeks? Enda verre enn de med gluten. 

Vegansk og glutenfri pizza hadde jeg ikke spist med mindre det var en rawfood pizza, men rawfood pizza tror jeg ikke de fleste barna hadde likt. 

Det er mulig du synes all denne helseskadelige ultraprosesserte maten er helt nydelig - folk som deg er grunnen til at jeg lar ungen min spise seg mett før hen skal i barnebursdag.

Jeg liker også å lage mat, men GOD mat. Har alltid tatt hensyn til allergier, men da lager jeg i tillegg, og ikke i stedet for. Helt meningsløst å kjøpe veganske pølser til 24 barn fordi en er veganer, og så spiser 22 av barna en halv bit hver og alt må kastes. 

Jeg liker å glede andre med god, smakfull næringsrik mat, ikke ultraprosessert søppel. 

Altså, makan til. Aldri hørt noen så aggressive som deg når det kommer til allergitilpasning.

Hva skulle du gjort om ungen din plutselig ble diagnotisert med en eller flere allergier? Sultet hen til døde slik at hen skal slippe å "lide" seg gjennom måltider som ikke lever opp til din standard? Eller laget to versjoner av hvert måltid, et med "helseskadelig" "søppel" som smaker "vondt" til ungen som ikke kan spise det du liker, og et med "næringsrik" og "GOD" mat til resten av familien siden det er "meningsløst" at hele familien skal "lide" seg gjennom mat som ikke er laget akkurat slik du liker den?

Du snakker ekstremt nedsettende om allergivennlig mat som barn med allergier faktisk må spise for å kunne leve. Kanskje du heller kan la være å be barn med allergier i bursdagsselskap hos deg? Jeg tror holdningene dine er mye mer skadelige for de med allergi enn den "helseskadelige ultraprosseserte" allergivennlige maten.

Anonymkode: c8fde...c0b

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 22.10):

Er jo null stress å lage en pizzavariant uten melk, da. 

Anonymkode: b0936...f4f

Det trodde jeg også, og skulle lage pizza til min datters fem- årsdag i dag. Tenkte det var null stress å bare lage to pizza med melkefri ost. Men denne osten (som tilsynelatende skulle fungere som vanlig ost) smeltet ikke, den gjorde noe med pizzabunnen så den ble myk det var ost og brent der det ikke var ost fordi den måtte steke ekstra lenge.

Vi hadde to pizza med vegansk ost, som ble mislykket, og en med vanlig ost som ble helt fint stekt.

Jeg ønsket altså å tilpasse og prøvde det, men pga en allergi ble altså maten til resten ødelagt/ mislykket. 
De som har erfaring med denne typen ost vet sikkert bedre enn meg da hvordan man tilbereder den, men her ble det mislykket 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...