Gå til innhold

Barnebursdag og allergier

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Denne er kjempegod og inneholder verken gluten, melk eller egg. Får den også på de fleste Kiwi.

https://meny.no/varer/middagstilbehor/deiger-og-rorer/pizzabunn/pizzabunn-7037590000076

Denne er også god uten gluten, melk og egg: Fås også på KIwi.

https://meny.no/varer/middagstilbehor/deiger-og-rorer/pizzabunn/pizzabunn-7034281205703

Og så spør du bare foreldrene hvilken "ost" han liker på.

Når det kommer til kake er det helt greit å si at dette blir litt for komplisert for deg å bake, så fint hvis foreldrene kan sende med en bit til han. Hvis ikke vil du også ha gele.

Anonymkode: 030e9...8ed

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det gjør det, men det hjelper ikke for en som har melkeallergi, siden de inneholder melk. Melkeprotein og laktose er to forskjellige ting, laktosefrie matvarer inneholder melkeprotein. 

Anonymkode: 4afef...58a

Og nettopp derfor, at det er veldig lett å bomme når man ikke er vant til å lage allergivennlig kost,  er det veldig  rart at moren til dette barnet  ber  bursdagsbarnets mor om å lage allergitilpasset mat, istedetfor å sende med mat til ungen som alle kan være trygg på at barnet ikke blir dårlig/får en alvorlig allergisk reaksjon.
Som andre har foreslått i tråden her - hun kan jo bake en langpannekake eller to, dele i biter og fryse ned, så kan ungen ha med trygg kake i alle mulige bursdager, avslutninger og andre tilstelninger.

Jeg skjønner hvertfall ikke hvordan moren er komfortabel med risikoen som tas når man overlater matlaging til andre som ikke er vant til å lage allergitilpasset mat. Det hadde ikke jeg vært.

Anonymkode: 2f93b...d6a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uff. Jeg husker den gutten som døde i fjor på skolen. Han hadde melkeproteinallergi😔😔

Anonymkode: abcd0...faf

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvor mange allergier er det snakk om da? Det at hun sender forslag er nok for å være hjelpsom. Jeg er også den mammaen. Et av barna mine har melkeproteinallergi, og det er alltid et j**la styr når vi skal ut eller hun skal i bursdag, for ALT har melk i seg. Alt disse allergibarna ønsker er å være en del av gjengen og kunne spise det de andre spiser. Så jeg skjønner denne moren godt. 
Det betyr ikke at du må gjøre som hun ønsker. Du kan sende til henne at ditt barn ønsker _denne_ maten, og hør om barnet hennes liker et alternativ du kan leve med, f.eks pølser. Når det gjelder kake synes jeg det er noe herk å bake en hel kake for et barn, så pleier å kjøpe noe på butikken eller lage gelé som alle kan ha.

Anonymkode: b860a...8de

Om sjokoladekaken bakes glutenfri eller melkefri,kan vel alle barna spise av den. Det er da ikke bare det allergiske barnet som skal spise av den.

Anonymkode: b042a...9e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Om sjokoladekaken bakes glutenfri eller melkefri,kan vel alle barna spise av den. Det er da ikke bare det allergiske barnet som skal spise av den.

I dette tilfellet må kaken være både glutenfri, melkefri og eggefri. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 22.26):

Barnet med allergi har cøliaki, melkeprotein og egg-allergi.

Anonymkode: a99db...e23

Dersom barnet mitt hadde såpass komplisert allergibilde, hadde jeg selvsagt sendt med mat selv. Jeg hadde verken forventet eller turt noe annet. Denne storforlangende moren til dette barnet kan ta seg en bolle, gjerne glutenfri!

Anonymkode: 02aae...574

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (På 10.6.2024 den 22.13):

Det er svært enkelt å servere noe  som er tilpasset alle de vanligste allergien samt religioner. Å ikke ta slike hensyn i bursdag er smålig.

For så vidt, men ganske frekt å uoppfordret sende oppskrifter også. Jeg hadde aldri i ett sånt kjør som en barnebursdag er orket å stå og bake ekstrating. Jeg hadde gladelig kjøpt kokosboller, eller en spesialis, men ikke pålegg andre foreldre masse ekstra jobb i en allerede stressende situasjon. 

Anonymkode: 71c59...23f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 22.39):

Hvor mange av dere ville invitert til voksenselskap uten å ta hensyn til gjester med allergier? Selvfølgelig gjør man det samme med barn, som attpåtil har større sannsynlighet for å føle seg utenfor. Noe annet er dårlig vertskap.

Anonymkode: af7ba...b1f

Men det er forskjell på å «ta hensyn til» og å uoppfordret få tilsendt oppskrifter. Her var det snakk om mange allergier. Jeg som voksen hadde nok forventet at et vertskap kunne ta hensyn til maks én ting, men når man kommer med en smørbrødliste av ting, så ville jeg regnet med at jeg måtte ta med selv. 

Anonymkode: 71c59...23f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 21.44):

Hvordan gjør dere med barn som har matallergier det når barnet er bedt i selskap? 

skal snart arrangere 5 årsdag for gutten min, og har allerede begynt å få mange meldinger av ei mor som har et barn med flere allergier. Hun sender meg oppskrifter på kaker hennes barn kan spise, og vil at varmmat også skal tilpasses hennes barn. Min gutt har ønsker om både varmmat og kake som han er glad i, og jeg kjenner at for meg er min gutts ønsker viktigere enn barnets allergier.

Å sende kakeoppskrift er søren meg toppen av frekkhet! 

Jeg hadde sørget for at der både var noe kake og noe varmmat gutten hennes tåler, men det er uaktuelt at ikke bursdagsbarnet skal få det han har lyst på fordi et annet barn er allergisk.

Personlig har jeg alltid tilbudt meg å sende med, og så er det en bonus med de som da heller tilbyr seg å lage noe allergivennlig.

Anonymkode: bb604...1a5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2024 den 20.46):

Men hvorfor skal alle barna måtte spise vond mat på grunn av en? Hva om bursdagsbarnet ønsker seg ostekake eller marsipankake eller pavlova?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvorfor skal alle barna måtte spise vond mat på grunn av en? Hva om bursdagsbarnet ønsker seg ostekake eller marsipankake eller pavlova?

Vond mat? Noe smaker kanskje litt anderledes. Men jeg har servert mange kaker hvor folk ikke har visst det har vært glutenfritt og de har syntes smaken har vært veldig god. Sier jeg derimot at kaken er glutenfri, blir folk veldig skeptiske. 

Jeg hadde bakt en kake som var til alle i barnebursdag. I familiebursdagen hadde jeg lagd det barnet ville. 

Anonymkode: ce6c3...873

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 22.08):

Jeg hadde ikke tilpasset alt etter allergibarnet. Vanskelig å svare når man ikke vet menyen, men om mitt barn hadde ønsket pizza, og det kom en som ikke tålte melk, så hadde jeg kjøpt inn en pakke pølser ved siden av. De kunne vi brukt siden. 

Vi har alltid to «kaker» (kan også være kake og gelé), barnet mitt får bestemme en, den andre hadde jeg laget allergivennlig.

Anonymkode: 5b907...f59

Hadde du gjort dette dersom det var voksne venner av deg du hadde invitert i selskap?

Anonymkode: 48527...71d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 23.33):

Jeg synes også det er rart at noen med cøliaki lar en ikke-kompetent person lage mat til en. Venninna mi har det, og jeg vasker med kjøkkenet før jeg lager mat til henne, skurer stekeplater, kniver, fjøler og kjeler. 
Hun har forresten alltid tilbudt seg å bake til bursdager. Hennes gave er glutenfri og heldigvis deilig, kake, 

Anonymkode: 98583...b98

Man trenger faktisk ikke være noe geni for å lage glutenfri mat. Bruk rene redskaper og skjærefjøler og glutenfritt mel. That’s it. 
Tror folk at restauranter stopper vanlig matproduksjon, vasker ned kjøkkenet for så å lage en glutenfri rett? Nei. 
Så lenge man holder ting adskilt og rene redskaper er det ikke noe hokus pokus.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Man trenger faktisk ikke være noe geni for å lage glutenfri mat. Bruk rene redskaper og skjærefjøler og glutenfritt mel. That’s it. 
Tror folk at restauranter stopper vanlig matproduksjon, vasker ned kjøkkenet for så å lage en glutenfri rett? Nei. 
Så lenge man holder ting adskilt og rene redskaper er det ikke noe hokus pokus.

På restauranter jobber det folk som et utdannet inne mat, deriblant mathygiene og allergier. 

En vanlig mor vet ikke nødvendigvis hvor viktig det er å unngå alle forurensing eller hvor lett det oppstår. 

Anonymkode: 98583...b98

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 22.26):

Gutten min ønsker pizza og ei sjokoladekake vi alltid har i selskaper her i huset. Barnet med allergi har cøliaki, melkeprotein og egg-allergi. Gele var et veldig godt tips! Varmmat blir jeg mer usikker på. Hadde tenkt å lage hjemmelaget som er favoritten til gutten min, men her er både mel og melk en utfordring. Er det noen ferdigpizzaer som går under allergivennlig? 

ts

Mitt barn har cøliaki og melkeproteinallergi, men tåler egg. Det finnes glutenfrie pizzadeiger i pose, tror ikke de inneholder egg. Så bare dropper du osten. Har også hørt om en ferdig pizzadeig uten gluten fra frysedisken, men har ikke prøvd den selv. Tror ikke det finnes ferdigpizzaer uten melk. Du kan be moren sende med han noen stykker? Jeg har alltid gjort det til mine allergiske barn, spurt hva som blir servert og sendt med noe tilsvarende.

Anonymkode: 4fb49...b78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vond mat? Noe smaker kanskje litt anderledes. Men jeg har servert mange kaker hvor folk ikke har visst det har vært glutenfritt og de har syntes smaken har vært veldig god. Sier jeg derimot at kaken er glutenfri, blir folk veldig skeptiske. 

Jeg hadde bakt en kake som var til alle i barnebursdag. I familiebursdagen hadde jeg lagd det barnet ville. 

Anonymkode: ce6c3...873

Det er kanskje 5 kaker jeg og ungen min liker, vi er ikke så glade i søtt, så da lager jeg en av de 5. Har aldri smakt en posekake som ikke smaker høgg, men er selvsagt nok av hjemmelagede som smaker høgg også.

Jeg lager virkelig ikke to bursdagsfeiringer for at både u gen min skal få en kake hen orker å spise, og en av gjestene ikke er fornøyd med at det er en ekstra kake der som hen kan spise.

Glutenfri kake er null stress, hverken pavlova, iskake eller ostekake (etter min oppskrift som har nøttebunn) inneholder gluten, men en kake som er både melkefri, eggefri og glutenfri er verre.

Glutenfri mat er også uproblematisk, det meste av god mat er uansett naturlig glutenfritt. Men jeg spiser for eksempel ikke glutenfri-erstatning pasta eller pizza, i så fall blir det strimlet squash for pasta eller kikert-bunn til pizza - eller mer sannsynlig noe helt annet som bare består av kjøtt, fisk, kylling, grønnsaker, frukt, bær, ris, meieriprodukter.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2024 den 12.03):

I dette tilfellet må kaken være både glutenfri, melkefri og eggefri. 

Fremdeles kan alle barna spise av den kaken faktisk.

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat på barnets bursdag, så syns jeg barnet skal få bestemme mat. Er det snakk om laktosefri, glutenfri, melkefri ol. så kan mye tilpasses. Feks glutenfri pizza, sjokoladekake med soyamelk osv. 

Er det mer krevende å tilpasse, ja da får barnet noe annet. Spør gjerne mot om tips. Kjedelig fot barnet med allergi og ikke spise likt, men det er også noe barnet må lære å leve med. Er det veldig mye ulike allergier slik at det koster mye ekstra eller er vanskelig å lage mat som blir og smaker bra, da er det på sin plass at foreldrene til barnet kommer med medbrakt mat. 

Ha feks to kaker om man ikke kan bytte ut melk/mel/egg med noe. 

Ellers tenker jeg det er lov å tilpasse der det er mulig, men hvis det er 5 unger med ulike allergier, så blir det for mye å tilpasse. Da bør foreldrene stille med noe.

Anonymkode: c0208...ed1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2024 den 11.16):

Tuller du med oss nå?

Vi er i 2024, og du vet ikke om det finnes glutenfri pizza? 

Glutenfrie bunner finner du i de fleste butikker. Peppes glutenfrie ferdigbunn er overalt. Så er det bare å kjøre på med vanlig fyll på. Er det for vanskelig, så finnes det glutenfrie og laktose frie frossenpizzaer. Dette er ikke vanskelig i det hele tatt.

Anonymkode: 2e5f7...490

Åpenbart er det litt vanskelig, for laktosefritt er ikke det samme som melkefritt🙈

Anonymkode: c473b...8e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fremdeles kan alle barna spise av den kaken faktisk.

De kan også bare få knekkebrød eller havregryn, men hvorfor skal alle måtte lide? Hvorfor kan ikke bursdagsbarnet Theodor få ostekake, den eneste kaken han liker, fordi en av de 24 gjestene er allergisk mot melkeprotein? 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...