Hensatt Skrevet 10. juni 2024 #21 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ost, kjære deg, ost. Anonymkode: 4afef...58a Da har du ikke ost på en del av pizzaen...
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #22 Skrevet 10. juni 2024 Jeg gjør det jeg kan for å tilpasse. Hvis det er en enkel tilpasning som ikke skjærer seg helt med bursdagsbarnets ønsker så serveres den allergivennlige maten til alle. Feks kyllingpølser i isteden for svinepølser. Sjokoladekake og muffins kan enkelt lages både gluten og melkefritt vhja Toro, så det trenger ikke være sinnsykt stress selv om man ikke er vant til å lage allergivennlig mat selv. Alternativt lager jeg noe annet til barnet med allergi. Det kommer selvsagt litt ann på hvilke allergier det er snakk om. Men å ikke tilpasse re uaktuelt for oss. Anonymkode: 9dda7...967
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #23 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gutten min ønsker pizza og ei sjokoladekake vi alltid har i selskaper her i huset. Barnet med allergi har cøliaki, melkeprotein og egg-allergi. Gele var et veldig godt tips! Varmmat blir jeg mer usikker på. Hadde tenkt å lage hjemmelaget som er favoritten til gutten min, men her er både mel og melk en utfordring. Er det noen ferdigpizzaer som går under allergivennlig? ts Anonymkode: a99db...e23 Kjøp en ferdig glutenfri pizzabunn og vegansk ost, så har du en pizza som er fri for gluten, egg og melk. Du trenger bare en, de andre pizzaene lager du vanlig. Tips, ta på mye mindre av vegansk ost enn til vanlig, vegansk ost er rare greier og passer best som tynt lag. Kanskje les bakpå den veganske osten at den ikke har gluten (mel, hvete osv) eller egg, de er ofte en blanding av mye forskjellig. Bare ikke legg noe fyll på som har melk, f.eks. hvis du steker kjøttdeig eller noe må du steke i olje, ikke margarin/smør, og hvis du har pølsebiter sjekk at de ikke har melk i. Vanlig gilde wiener er melkefrie. Anonymkode: 4afef...58a 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #24 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Gutten min ønsker pizza og ei sjokoladekake vi alltid har i selskaper her i huset. Barnet med allergi har cøliaki, melkeprotein og egg-allergi. Gele var et veldig godt tips! Varmmat blir jeg mer usikker på. Hadde tenkt å lage hjemmelaget som er favoritten til gutten min, men her er både mel og melk en utfordring. Er det noen ferdigpizzaer som går under allergivennlig? ts Anonymkode: a99db...e23 Lag pizza og sjokoladekaken som du pleier. Så kan du lage pita pizza til allergikere med glutenfrie pitabrød og vegansk ost og ellers ønsket topping. Så lager gele, evt Torp muffins i tillegg. Anonymkode: 9dda7...967 9
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #25 Skrevet 10. juni 2024 Hensatt skrev (6 minutter siden): Da har du ikke ost på en del av pizzaen... Ja, eller bruker vegansk ost. Anonymkode: 4afef...58a
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #26 Skrevet 10. juni 2024 Hvor mange av dere ville invitert til voksenselskap uten å ta hensyn til gjester med allergier? Selvfølgelig gjør man det samme med barn, som attpåtil har større sannsynlighet for å føle seg utenfor. Noe annet er dårlig vertskap. Anonymkode: af7ba...b1f 14 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #27 Skrevet 10. juni 2024 Jeg har et barn med matallergi, og vi har alltid tatt med egen mat i selskap. Jeg har aldri forventet at andre skal stresse med å bake/lage mat allergivennlig. I tillegg tør jeg rett og slett ikke stole på at alle har kunnskap nok om hvordan lage mat allergifri til at jeg kan la mitt barn spise det «vilkårlige» har laget. i klassen til barnet mitt er det flere med matallergi, og alle tar med egen mat til selskap. Anonymkode: 90e8b...fe2 8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #28 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kjøp en ferdig glutenfri pizzabunn og vegansk ost, så har du en pizza som er fri for gluten, egg og melk. Du trenger bare en, de andre pizzaene lager du vanlig. Tips, ta på mye mindre av vegansk ost enn til vanlig, vegansk ost er rare greier og passer best som tynt lag. Kanskje les bakpå den veganske osten at den ikke har gluten (mel, hvete osv) eller egg, de er ofte en blanding av mye forskjellig. Bare ikke legg noe fyll på som har melk, f.eks. hvis du steker kjøttdeig eller noe må du steke i olje, ikke margarin/smør, og hvis du har pølsebiter sjekk at de ikke har melk i. Vanlig gilde wiener er melkefrie. Anonymkode: 4afef...58a Dette! + Toro langpannekake med melkefri smør. Pass på at strøssel/pynt er gluten og melkefritt Anonymkode: 9da0c...5de 1
Rosa Dartle Skrevet 10. juni 2024 #29 Skrevet 10. juni 2024 Vi pleier å kjøpe den bringebærgeleen som er på boks (Piano?) Den er både halal og vegetarisk i tillegg, så man slår mange fluer i én smekk 😁 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #30 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Gutten min ønsker pizza og ei sjokoladekake vi alltid har i selskaper her i huset. Barnet med allergi har cøliaki, melkeprotein og egg-allergi. Gele var et veldig godt tips! Varmmat blir jeg mer usikker på. Hadde tenkt å lage hjemmelaget som er favoritten til gutten min, men her er både mel og melk en utfordring. Er det noen ferdigpizzaer som går under allergivennlig? ts Anonymkode: a99db...e23 Pølser er stort sett gluten og melkefri. Å finne en pizza som både er gluten og melkefri ferdig er ikke lett, men det finnes ferdig bunn som du kan strø på vegansk ost og fyll på. Go vegan er ikke så dyr. Jeg pleier å kjøpe skiver som jeg skjærer opp selv. (Siden jeg ikke bruker en hel pakke ferdig revet) Anonymkode: b860a...8de
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #31 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan gjør dere med barn som har matallergier det når barnet er bedt i selskap? skal snart arrangere 5 årsdag for gutten min, og har allerede begynt å få mange meldinger av ei mor som har et barn med flere allergier. Hun sender meg oppskrifter på kaker hennes barn kan spise, og vil at varmmat også skal tilpasses hennes barn. Min gutt har ønsker om både varmmat og kake som han er glad i, og jeg kjenner at for meg er min gutts ønsker viktigere enn barnets allergier. Anonymkode: a99db...e23 Jeg ville tilrettelagt så langt som mulig. Er det mulig å lage en allergivennlig kake på forhånd å fryse den, sånn at du kan ta den opp den dagen? Så lager du den barnet ditt liker dagen før? Så lage noe mat som barnet tåler å ha i tillegg til det barnet ditt liker Anonymkode: fd684...f7e
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #32 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har et barn med matallergi, og vi har alltid tatt med egen mat i selskap. Jeg har aldri forventet at andre skal stresse med å bake/lage mat allergivennlig. I tillegg tør jeg rett og slett ikke stole på at alle har kunnskap nok om hvordan lage mat allergifri til at jeg kan la mitt barn spise det «vilkårlige» har laget. i klassen til barnet mitt er det flere med matallergi, og alle tar med egen mat til selskap. Anonymkode: 90e8b...fe2 Helt enig! Man skal faktisk besitte endel kunnskap om hvordan man skal tilberede maten. Bare det å ikke bruke samme fjøla,ikke samme kniv etc. Anonymkode: db718...e39 8 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #33 Skrevet 10. juni 2024 Yodas skrev (1 time siden): Hva bruker du som erstatning for ost? Ikke meg du skrev til, men ganske enkelt å lage en liten pizza forsiden av med vegansk ost. Anonymkode: fd684...f7e
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #34 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Melkeallergikere er allergisk mot all ost, jo. Så da må man over på vegansk "ost" eller bare ikke ha ost på, som du sier. Laktoseintolerante tåler som regel ost, men laktoseintoleranse og melkeproteinallergi må ikke forveksles da de ikke tåler de samme tingene. Anonymkode: 4afef...58a Jeg har melkeproteinallergi og har alltid kunne spist ost. Og det flotte med melkeproteinallergi er at man bygger opp toleranse, så når man blir over typ 10 år tåler man melk! Så selv om det fortsatt slår ut på blodprøvene mine, kan jeg drikke så mye melk jeg bare orker uten å bli kvalm (som jeg ble som barn) Anonymkode: 595ac...128 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #35 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har melkeproteinallergi og har alltid kunne spist ost. Og det flotte med melkeproteinallergi er at man bygger opp toleranse, så når man blir over typ 10 år tåler man melk! Så selv om det fortsatt slår ut på blodprøvene mine, kan jeg drikke så mye melk jeg bare orker uten å bli kvalm (som jeg ble som barn) Anonymkode: 595ac...128 Min datter hadde også melkeproteinallergi, men vokste det av seg. Hun tålte ingen ost. Men på pizza hadde vi enten ingen ost eller så hadde vi potetgull som vi tok på etter den var stekt. Supergodt! Vegansk ost fikk vi aldri sansen for, smaker ikke godt 😵💫 Anonymkode: 98b96...2f2 1 2
queenlatifa Skrevet 10. juni 2024 #36 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Gutten min ønsker pizza og ei sjokoladekake vi alltid har i selskaper her i huset. Barnet med allergi har cøliaki, melkeprotein og egg-allergi. Gele var et veldig godt tips! Varmmat blir jeg mer usikker på. Hadde tenkt å lage hjemmelaget som er favoritten til gutten min, men her er både mel og melk en utfordring. Er det noen ferdigpizzaer som går under allergivennlig? ts Anonymkode: a99db...e23 Hei! Jeg har cøliaki, m samboer som er veganer. Enkel pizza som dette barnet kan spise kan lages ved å kjøpe glutenfrie tacolefser/minipizzabunn (finnes en fra møllerens som er i 3 pack), tomatsaus og vegansk ost på dette. andre gode allergivennlige toppinger er pepperoni/cashewnøtter eller bare kjør helt plain. Dessverre er det ingen glutenfrie ferdigpizzaer som også er melkefrie.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #37 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Gutten min ønsker pizza og ei sjokoladekake vi alltid har i selskaper her i huset. Barnet med allergi har cøliaki, melkeprotein og egg-allergi. Gele var et veldig godt tips! Varmmat blir jeg mer usikker på. Hadde tenkt å lage hjemmelaget som er favoritten til gutten min, men her er både mel og melk en utfordring. Er det noen ferdigpizzaer som går under allergivennlig? ts Anonymkode: a99db...e23 Du får ihvertfall melkefri vegansk ost og ganske sannsynlig ferdig pizzabunn til å rulle ut uten gluten. Skal vel ikke være egg i den, men lurt å sjekke. Da tar det jo veldig lite tid å lage en pizza til Anonymkode: b0936...f4f 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #38 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde ikke tilpasset alt etter allergibarnet. Vanskelig å svare når man ikke vet menyen, men om mitt barn hadde ønsket pizza, og det kom en som ikke tålte melk, så hadde jeg kjøpt inn en pakke pølser ved siden av. De kunne vi brukt siden. Vi har alltid to «kaker» (kan også være kake og gelé), barnet mitt får bestemme en, den andre hadde jeg laget allergivennlig. Anonymkode: 5b907...f59 Det er melk i pølser …. Laktosefri pizza er bedre Anonymkode: 994ab...6f9
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #39 Skrevet 10. juni 2024 Ser at barnet har cøliaki og da forstår jeg ikke at moren ber deg ordne varmmat og kake. Det er MYE jobb, og du må være superforsiktig hele tiden. Ikke samme boller, fjøler, kniver osv. Vi har et barn i nær familie med cøliaki og de tar alltid med egen mat. De har til og med små poser som brødskivene hennes må være inni i brødristeren vår. Anonymkode: d9863...39b 7 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #40 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Gutten min ønsker pizza og ei sjokoladekake vi alltid har i selskaper her i huset. Barnet med allergi har cøliaki, melkeprotein og egg-allergi. Gele var et veldig godt tips! Varmmat blir jeg mer usikker på. Hadde tenkt å lage hjemmelaget som er favoritten til gutten min, men her er både mel og melk en utfordring. Er det noen ferdigpizzaer som går under allergivennlig? ts Anonymkode: a99db...e23 Se om du finner en ferdig glutenfri pizzabunn, bare dobbeltsjekk at den ikke inneholder noe melk eller egg, tomatsaus, vegansk ost og ønsket topping. Så har du både vanlig pizza som sønnen din liker og en allergi vennlig pizza. Kaken hun har sendt oppskrift på kan du lage tidligere å fryse så bare ta den opp samme dag. Anonymkode: fd684...f7e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå