AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #41 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Se om du finner en ferdig glutenfri pizzabunn, bare dobbeltsjekk at den ikke inneholder noe melk eller egg, tomatsaus, vegansk ost og ønsket topping. Så har du både vanlig pizza som sønnen din liker og en allergi vennlig pizza. Kaken hun har sendt oppskrift på kan du lage tidligere å fryse så bare ta den opp samme dag. Anonymkode: fd684...f7e Evt lag pizzaen å spør om hun har mulighet til å lage kaken Tenker egentlig at hun kunne tilbydd seg det . Da kunne hun jo laget en stor langpanne av den kaken å delt den i flere biter å fryst ned. Så sendt med noen stykker til hver bursdag 🤷 Anonymkode: fd684...f7e 1 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #42 Skrevet 10. juni 2024 Jeg synes også det er rart at noen med cøliaki lar en ikke-kompetent person lage mat til en. Venninna mi har det, og jeg vasker med kjøkkenet før jeg lager mat til henne, skurer stekeplater, kniver, fjøler og kjeler. Hun har forresten alltid tilbudt seg å bake til bursdager. Hennes gave er glutenfri og heldigvis deilig, kake, Anonymkode: 98583...b98 8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #43 Skrevet 10. juni 2024 Et spørsmål oppi alt det her: er det mer allergi nå enn før? Anonymkode: a7b74...ad9
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #44 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er melk i pølser …. Laktosefri pizza er bedre Anonymkode: 994ab...6f9 Det er sjelden melk i pølser. Omtrent alle gilde sine er melkefrie. Laktosefri pizza er full av melkeprotein, så det må du ikke finne på å gi noen med melkeallergi. Laktoseintoleranse og melkeproteinallergi er to forskjellige ting, må ikke forveksles! Laktosefrie produkter er fulle av melk. Anonymkode: 4afef...58a 2 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #45 Skrevet 10. juni 2024 Peppes pizza glutenfri bunn (uten gluten, melk og egg). Vegansk ost, topping (uten gluten, egg, melk). F.eks Gilde Go og mager pølse, skinke, pepperoni, salami (sjekk innhold i alt du bruker). kan du ikke lage en allergivennlig sjokoladekake? Trenger da ikke bake 2 kaker🙄 Anonymkode: 8db62...19f 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #46 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er melk i pølser …. Laktosefri pizza er bedre Anonymkode: 994ab...6f9 Laktosefri og melkefri er ikke det samme. Anonymkode: 8db62...19f 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #47 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har melkeproteinallergi og har alltid kunne spist ost. Og det flotte med melkeproteinallergi er at man bygger opp toleranse, så når man blir over typ 10 år tåler man melk! Så selv om det fortsatt slår ut på blodprøvene mine, kan jeg drikke så mye melk jeg bare orker uten å bli kvalm (som jeg ble som barn) Anonymkode: 595ac...128 Da har du hatt en svært mild allergi, hvis du kunne spise ost og bare ble kvalm av å drikke melk. Da tålte du rett og slett små mengder melk fordi allergien var så mild. Mange reagerer mye sterkere på selv små mengder melk, du husker vel skolegutten som hadde så alvorlig melkeallergi at han døde fordi han fikk bolle med melk i på skolen? Man bygger ikke opp toleranse, nei, men allergien kan bli mildere med årene så man vokser det av seg, for noen. Noen vokser det aldri av seg og er like allergiske hele livet. Anonymkode: 4afef...58a 4 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #48 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Et spørsmål oppi alt det her: er det mer allergi nå enn før? Anonymkode: a7b74...ad9 Nei, man er mer opplyst nå enn før. I min familie hadde aldri noen hatt melkeallergi før mine barn fant på noe så nymotens - men veldig mange "må være litt forsiktige med melk" ellers må de løpe rett på do. Men neeei da, allergiske har ingen vært, bevares😂 Anonymkode: 4afef...58a 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #49 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gutten min ønsker pizza og ei sjokoladekake vi alltid har i selskaper her i huset. Barnet med allergi har cøliaki, melkeprotein og egg-allergi. Gele var et veldig godt tips! Varmmat blir jeg mer usikker på. Hadde tenkt å lage hjemmelaget som er favoritten til gutten min, men her er både mel og melk en utfordring. Er det noen ferdigpizzaer som går under allergivennlig? ts Anonymkode: a99db...e23 Bare gi beskjed om at du ikke tar sjansen på kake. Mitt barn har cøliaki, han tåler heller ikke glutenfri hvetestivelse (den der torokaka alle anbefaler), og verken han eller vi tør ta sjansen på noe noen andre har laget og serverer hjemme hos seg. Jeg tar alltid kontakt med vertskapet og ber om nøyaktig meny, og sender med så likt som mulig, inkludert godtepose. Jeg ville vært skeptisk til pizza også, sender alltid med (og har fulgt i bursdag og sjekker snacks og annet før jeg går....). Anonymkode: 252cc...124 7 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #50 Skrevet 11. juni 2024 Etter at Per, Pål og Lisa ikke kunne spise ditten og datten et sted i 5.klasse med mellomste gikk jeg over til Taco, Toros glutenfrie sjokoladekake, som også er uten lactose. Gele og fruktspyd. Alle tar av det de kan spise, alle får noe og det meste ligger igjen uansett, da det er mest opptatt av å leke. Anonymkode: 236af...01b 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #51 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har melkeproteinallergi og har alltid kunne spist ost. Og det flotte med melkeproteinallergi er at man bygger opp toleranse, så når man blir over typ 10 år tåler man melk! Så selv om det fortsatt slår ut på blodprøvene mine, kan jeg drikke så mye melk jeg bare orker uten å bli kvalm (som jeg ble som barn) Anonymkode: 595ac...128 Det er rett og slett farlig å spre slike holdninger. «Allergikere kan spise litt av det de ikke tåler, det går helt fint». Du fyrer oppunder de som mener allergier bare er tull. Jeg hadde en kollega med melkeproteinallergi. Hun fikk servert feil mat på et julebord (kjøkkenet hadde surra), fikk i seg litt melk, og ble så syk at kokken måtte kjøre henne hjem. Hun var godt voksen og ikke «opparbeidet seg toleranse». Kjenner jeg blir provosert av dette innlegget, som allergiker burde du vite bedre. Anonymkode: 440a4...e48 13 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #52 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Gutten min ønsker pizza og ei sjokoladekake vi alltid har i selskaper her i huset. Barnet med allergi har cøliaki, melkeprotein og egg-allergi. Gele var et veldig godt tips! Varmmat blir jeg mer usikker på. Hadde tenkt å lage hjemmelaget som er favoritten til gutten min, men her er både mel og melk en utfordring. Er det noen ferdigpizzaer som går under allergivennlig? ts Anonymkode: a99db...e23 Hva pleier dette barnet å spise til vanlig da. Lag en liten bolle med salat ha i koe kylling eller noe. Eller om det finnes noe pizza lignende du kan lage til han. Vegansk mat er veldig dyrt også. At alle gjester skal spise allergi vennlig mat pga en gjest blir for dumt. Anonymkode: 990eb...bff 1
GammelKaktus Skrevet 11. juni 2024 #53 Skrevet 11. juni 2024 Det som er vanlig og normalt er at om man har barn som har allergier eller av religiøse årsaker ikke kan spise alt det andre kan så sender man med mat, ALLE vi har møtt som har vært oppegående har sendt med mat. I visse tilfeller har jeg og tilrettelagt selvsagt men man kan ikke imøtekomme alle hele tiden spesielt i dag når man har så mange å ta hensyn til. Det viktigste her er at ditt barn får det han ønsker å spise i sin bursdag og så ser du hva du kan ordne utenom. Jeg hadde aldri laget pizza til alle med melkefri ost for det smaker ikke bra. Da hadde jeg heller laget en utenom til den som ikke kan spise. Når man har et barn som er allergisk mot alt så tilbyr man seg å ta med. Både for å ikke lage mer arbeid for den som skal ha bursdag og for å passe på at barnet ikke får i seg noe det ikke skal. Hadde jeg hatt et barn med matallergi så hadde jeg ikke tatt sjansen på at noen hadde god nok kontroll på ingrediensene i maten. 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #54 Skrevet 11. juni 2024 Her hos oss spør jeg alltid om jeg skal sende med mat. Tenker det er jo koselig at han blir invitert så da kan jeg bare sende med mat. Men er kjent med at foreldre forventer utrolig mye mens barna egentlig ikke bryr seg. Anonymkode: 03989...3ae 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #55 Skrevet 11. juni 2024 Svaret mitt hadde vært at moren måtte ordne med mat og kake som barnet kan spise. Jeg tar ikke ansvaret for å lage mat til en med så mange allergier så skulle barnet fått noe å spise måtte foreldrene sendt med det barnet skal spise. Anonymkode: 15308...7cd 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #56 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvordan gjør dere med barn som har matallergier det når barnet er bedt i selskap? skal snart arrangere 5 årsdag for gutten min, og har allerede begynt å få mange meldinger av ei mor som har et barn med flere allergier. Hun sender meg oppskrifter på kaker hennes barn kan spise, og vil at varmmat også skal tilpasses hennes barn. Min gutt har ønsker om både varmmat og kake som han er glad i, og jeg kjenner at for meg er min gutts ønsker viktigere enn barnets allergier. Anonymkode: a99db...e23 Tilpasser sekvsagt, klart vi lager til de som er allergiske også Anonymkode: 7d898...b17 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #57 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Gutten min ønsker pizza og ei sjokoladekake vi alltid har i selskaper her i huset. Barnet med allergi har cøliaki, melkeprotein og egg-allergi. Gele var et veldig godt tips! Varmmat blir jeg mer usikker på. Hadde tenkt å lage hjemmelaget som er favoritten til gutten min, men her er både mel og melk en utfordring. Er det noen ferdigpizzaer som går under allergivennlig? ts Anonymkode: a99db...e23 Tuller du med oss nå? Vi er i 2024, og du vet ikke om det finnes glutenfri pizza? Glutenfrie bunner finner du i de fleste butikker. Peppes glutenfrie ferdigbunn er overalt. Så er det bare å kjøre på med vanlig fyll på. Er det for vanskelig, så finnes det glutenfrie og laktose frie frossenpizzaer. Dette er ikke vanskelig i det hele tatt. Anonymkode: 2e5f7...490 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #58 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Tuller du med oss nå? Vi er i 2024, og du vet ikke om det finnes glutenfri pizza? Glutenfrie bunner finner du i de fleste butikker. Peppes glutenfrie ferdigbunn er overalt. Så er det bare å kjøre på med vanlig fyll på. Er det for vanskelig, så finnes det glutenfrie og laktose frie frossenpizzaer. Dette er ikke vanskelig i det hele tatt. Anonymkode: 2e5f7...490 Hvis man ikke har trengt å forholde seg til allergi vennlig mat, hvordan skal man da vite hva som fins. Anonymkode: 990eb...bff 2 6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #59 Skrevet 11. juni 2024 14 hours ago, AnonymBruker said: Lag pizza og sjokoladekaken som du pleier. Så kan du lage pita pizza til allergikere med glutenfrie pitabrød og vegansk ost og ellers ønsket topping. Så lager gele, evt Torp muffins i tillegg. Anonymkode: 9dda7...967 Toro muffins har egg i seg, men ellers gode forslag. Anonymkode: abcd0...faf
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #60 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det for vanskelig, så finnes det glutenfrie og laktose frie frossenpizzaer Det gjør det, men det hjelper ikke for en som har melkeallergi, siden de inneholder melk. Melkeprotein og laktose er to forskjellige ting, laktosefrie matvarer inneholder melkeprotein. Anonymkode: 4afef...58a 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå