Gå til innhold

Er det ok å ha med barn på fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet er rundt 4 år, er det greit å ta med barnet når mor skal føde?

Både for at det skal få være med på fødselen, men også fordi ingen kan passe barnet mens mor og far drar til føden.

Hva tenker dere? Det er jo en naturlig del av livet og tenkte det også kunne være fint for barnet?

Tenker epidural og er uansett ikke en som skriker og jamrer seg under fødselen, fødte uten sist. Far er også med, skjer det på natten drar mor alene, men er det dagtid så ønsker jeg de med. 

Anonymkode: 4c4f5...d05

Absolutt ikke!!!

Ønsker du at barnet skal bli traumatisert for livet?

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså... Er målet å skremme livskiten ut av ungen? Fødsel er ikke for barn.

Anonymkode: 072a6...4ad

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naturlig? Naturlig for en 4-åring å se moren sin eventuelt hyle, banne og sverte av smerte?

Altså, mannen min syntes det var en heftig tøff opplevelse å være med på fødsel, jeg ville aldri utsatt 12-åringen min for det der en gang.

Anonymkode: 67c6a...9f8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg vet om barn som har vært tilstede under hjemmefødsel. Det gikk bra, men man har ingen garantier på at det skal gå greit.

Jeg var inne på tanken på hjemmefødsel selv, men det ble sykehus. Heldigvis! Her mistet jeg mye blod under fødsel og etterpå, og måtte operere etter fødsel. Det tok ca. 5min fra de oppdaget blødningen til jeg var i narkose og de skulle fikse blødningen. Alt kan skje under og etter en fødsel. Man kan ha hatt 2-3enkle fødsler før, også skjer det noe. Man har ingen garantier for noe som helst. Barn bør ikke se slike ting. Det kan fort bli traumatisk for ett lite barn

Anonymkode: 8cca3...03c

Jeg hadde ikke tatt den risikoen. Det er det bare ikke verd, for det er så mange ting som kan skje og gå galt. Godt at det gikk bra denne gangen da. Som regel har mor og far mer enn nok med å konsentrere seg om en ny baby på vei. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke! Da føder man heller alene!

Jeg er heller ingen «skriker», men hadde fine fødsler. Men det var vondt ja, selv med epidural! Det hadde vært lenge for en 4 åring å vente, og jeg hadde absolutt ikke klart å være tilstede for 4 åringen. Jeg tror de færreste klarer å være tilstede under en fødsel, og at fet absolutt ikke oppleves som hyggelig for en 4 åring.

og med en fødsel vet man aldri! Det kan bli styrtfødsel og du skriker selv om du var lydløs sist. Det kan være at du må vente lenge på epidural pga opptatt anestisykepleier (dette har skjedd meg og flere, ikke uvanlig), eller det kan skje noe dramatisk.

Anonymkode: 3d3e9...b5e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker heller ikke det er verdt å ta den risikoen om en kan unngå det. Å være på fødestua kan både bli kjedelig og potensielt skremmende for en fireåring. Det kan gå veldig fint, men det er lurt å gjøre sitt beste for å planlegge for å unngå det. 

Om storesøster hadde vært med på fødsel nr. to hos oss, tror jeg at hun først og fremst hadde kjedet seg inne på fødestua. Det var en fin fødsel, og hun kunne nok godt ha vært der. Men selv om det ikke hadde vært skremmende, tror jeg ikke det hadde vært en så fin opplevelse for henne. Mannen måtte hatt med seg leker og matpakke til henne og hadde hatt sin fulle hyre med å lese for og leke med henne fordi hun ikke ville klart å underholde seg selv i de omgivelsene, og jeg var ute av stand til å gjøre noe annet enn å puste. Da storesøster ble født, ble det komplikasjoner mot slutten, fødestua ble fylt opp av personal, og det hadde ikke vært noe sted for en fireåring. Om hun ikke hadde blitt skremt, så ble i hvert fall mannen min skremt, samt at en fireåring ville vært i veien for personalet. Fødselen kan jo også foregå på natten, 

Som andre sier, er hjemmefødsel en helt annen setting. At søsken er med litt til og fra der, tenker jeg er noe helt annet. Men at også der bør de ha en egen person som ivaretar dem, om faren skal være med på hele fødselen og ikke bare til og fra selv. Og ikke minst kan de spise middag og legge seg til vanlig tid. En fireåring på føden kl. 02.30 på natten ser jeg for meg er rimelig slitsomt for alle. 

 

Anonymkode: 81d0c...c1b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Man har ikke nødvendigvis lite nettverk av den grunn. Om alle andre er på jobb blir det jo vanskelig. Ikke sikkert fødselen kun varer i noen få timer heller.

Anonymkode: 2630b...ca0

Hvis alle andre er på jobb er barnet i barnehagen. Dersom man ikke har noen (familie, venner, naboer, foreldre i bhg, absolutt ingen) som kan passe barnet utenom den tiden, så må far faktisk være hjemme. Og jo, da har man lite nettverk. Folk strekker seg langt for å hjelpe med barnepass når det er snakk om fødsel. 

Anonymkode: 2cf44...993

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

undringshagen skrev (46 minutter siden):

Jeg vet at mange har barna tilstede og i nærheten når det er hjemmefødsel. Men gjerne med en voksen tilstede for å passe på barnet eller barna. 

En hjemmesituasjon er noe helt annet selvsagt. Der kan de trekke seg unna, gå ut og føler seg trygg. 

På sykehuset vil de jo måtte være på føderommet. De har ingen mulighet til å vandre ut om det blir for mye. 

For barnet sin skyld ville jeg virkelig funnet et alternativ.

Akkurat, det blir en helt annen setting. Og de fleste har som du sier flere voksne til stede.

Anonymkode: 79c6e...9ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke gjort det. Min fireåring hvertfall klarer ikke å sitte i ro så lenge, en fødsel kan ta mange timer. Og hva om den foregår om natten. Dere kan jo f.eks spørre noen av de ansatte i barnehagen om å sitte barnevakt mot betaling selvfølgelig, de kjenner jo barnet fra før. 

Anonymkode: a8755...19a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. 

«Mamma, hvorfor går du så rart?»

«Mamma, kan vi dra snart?»

«Mamma, hvorfor puster du så rart?»

«Mamma, hva er dette?» (til ethvert medisinsk utstyr på rommet)

«Mamma, jeg er sulten, kan vi dra på kafeen?»

«Mamma, kan vi dra nå?»

«Mamma, hvorfor er det blod?»

«Mamma, hvorfor spyr du?»

«Mamma, du tissa på deg, da får du ikke stjerne»

«Mamma, er du ferdig snart?»

«Mamma, kan jeg få sitte på fanget?»

«Mamma, jeg må tisse»

«Mamma, kan jeg dra til Mia og leke nå?»

«Mamma, kommer ikke lillebror snart?»

Etterfulgt av hysterisk gråt fordi mamma, til tross for sine tidligere fine og passe lange fødsler uten brøling, plutselig går fra 2-10 cm på 20 minutter og tror hun skal dø, og 4-åringen ble redd. Mammaen og, for den saks skyld. 

Tror jeg står over, men du gjør som du vil, TS 😊

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sykehus - nei. Hjemme, absolutt.

Jeg har født hjemme tre ganger og hatt de eldre barna tilstede alle gangene. Veldig fin opplevelse for dem. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta barnet med om du vil gardere deg på at du aldri blir bestemor…

En ting er hva dette gjør med den lille på 4 år, men jeg har født tre ganger, ingen av gangene vil jeg påstå at jeg var på en slik plass at jeg hadde omsorgsevne til overs eller mulighet til å kunne gi  oppmerksomhet til en liten som skulle sittet ved siden av meg. Da hadde heller far måtte vært med barnet og jeg klart meg alene. 

Anonymkode: 86fde...a85

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ikke!

Har ikke barnet tante/onkel/besteforeldre som kan passe?

Anonymkode: 3eb87...5ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ville jeg ikke gjort. 
forstår problemet med barnevakt. Kan du eventuelt spørre en av assistentene i bhg?

Anonymkode: b5283...542

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er naturlig? Naturlig for en 4-åring å se moren sin eventuelt hyle, banne og sverte av smerte?

Altså, mannen min syntes det var en heftig tøff opplevelse å være med på fødsel, jeg ville aldri utsatt 12-åringen min for det der en gang.

Anonymkode: 67c6a...9f8

Jeg verke hyler, banner eller sverter under fødsel, og det var uten epidural eller annen smertelindring, denne gangen skal jeg ha epidural, så det vil gå veldig rolig for seg om alt går bra. 

Skjønner dog de andres poeng med at ting kan skje akutt. 

Anonymkode: 4c4f5...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om søsken som har vært med på fødsel av småsøsken, men de har vært eldre. Det var planlagt at de skulle være med,og var noe de ønsket og var forberedt på. Det hadde gått veldig bra,men de var som sagt mye eldre enn fire. Tror en fireåring blir for liten,altså. 

Anonymkode: fc23b...67a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

🤣😂😅🤣🤣🤣

Anonymkode: 03ff1...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste sykehus anbefaler ikke at barn er med, men om foreldrene insisterer så skal barnet ha med en ekstra voksenperson (som ikke er foreldrene) som kan vareta barnet dersom det blir behov for det

Anonymkode: fef08...1e6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke. Ting kan skje.

I mitt tilfelle måtte sønnen min gjenopplives og legges i kunstig koma da han ble født. Det er det mest traumatiske jeg har opplevd i hele mitt liv og ingenting var galt på forhånd, så legene vet ikke hvorfor det skjedde.

Ting gikk bra, men det visste vi ikke før flere måneder etterpå.

Anonymkode: f79b0...5f7

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...