Gå til innhold

Er det ok å ha med barn på fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet er rundt 4 år, er det greit å ta med barnet når mor skal føde?

Både for at det skal få være med på fødselen, men også fordi ingen kan passe barnet mens mor og far drar til føden.

Hva tenker dere? Det er jo en naturlig del av livet og tenkte det også kunne være fint for barnet?

Tenker epidural og er uansett ikke en som skriker og jamrer seg under fødselen, fødte uten sist. Far er også med, skjer det på natten drar mor alene, men er det dagtid så ønsker jeg de med. 

Anonymkode: 4c4f5...d05

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En liten 4 åring som kjeder seg og begynner å sutre etter ca en time...det tenker du at folk på en underbemannet jobb og et vanvittig kjør har lyst til å ha der? 

Skal hun stå på sengeenden og kikke opp i underlivet ditt for å underholdes? 

Du er helt sikker på at det ikke skjer noe uventet under fødselen?

 

 

Anonymkode: c6feb...1a7

  • Liker 27
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fødsel er ikke underholdning. Det kan være veldig skremmende for en 4-åring om mor må trilles ivei for akuttbehandlig på operasjonssal. Når de trykker på den store røde knappen, så fylles rommet raskt av mennesker som løper avsted med mor. Voksne menn har besvimt av mindre. Det er ikke alltid rom for at noen blir igjen for å ta seg av pårørende.

Når det er akutt, så har de ca 2 min før baby må være ute. Da er det korte beskjeder og konsentrerte ansikter.

Anonymkode: 54010...75c

  • Liker 20
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. En ting er at det drar ut over mange timer og er relativt kjedelig for barnet, men det kan også føles utrygt når barnet ser mor i smerter og ikke får den oppmerksomheten det er vant til. At alt var fint sist betyr ikke at det blir det nå. Dessuten kan kritiske og akutte situasjoner oppstå når som helst, og det er skremmende for voksne og absolutt helt grusomt for barn! Har dere ikke barnevakt må mor føde uten far, så enkelt er det. Men bekymringsverdig at dere har så lite nettverk at det ikke er NOEN barnet kan være hos/ha hos seg i noen timer. 

Anonymkode: 2cf44...993

  • Liker 27
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Da må i så fall far vente med barnet et annet sted på sykehuset, og hva er vitsen med det? 

Anonymkode: c2f6f...d7a

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, barn får ikke være med inn på fødestuen. Enten må pappa passe barnet og ikke være med på fødselen, eller så må du skaffe barnepass til fireåringen. 

 

Anonymkode: cb0ba...5f1

  • Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om barn som har vært tilstede under hjemmefødsel. Det gikk bra, men man har ingen garantier på at det skal gå greit.

Jeg var inne på tanken på hjemmefødsel selv, men det ble sykehus. Heldigvis! Her mistet jeg mye blod under fødsel og etterpå, og måtte operere etter fødsel. Det tok ca. 5min fra de oppdaget blødningen til jeg var i narkose og de skulle fikse blødningen. Alt kan skje under og etter en fødsel. Man kan ha hatt 2-3enkle fødsler før, også skjer det noe. Man har ingen garantier for noe som helst. Barn bør ikke se slike ting. Det kan fort bli traumatisk for ett lite barn

Anonymkode: 8cca3...03c

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg ikke er greit. Ikke bare kan ting skje underveis som et barn ikke skal behøve å forholde seg til, men foreldrenes fokus bør være på mor og den nyfødte og ikke på søsken, noe som er vanskelig å få til når søskenet er med. 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Selv om alt går etter boka, vil du ikke være emosjonelt tilgjengelig for barnet slik du pleier og det i seg selv vil kunne være veldig skremmende for barnet. 

Anonymkode: 80847...66b

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du gal 😳

Anonymkode: bc1df...86b

  • Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Absolutt ikke. En ting er at det drar ut over mange timer og er relativt kjedelig for barnet, men det kan også føles utrygt når barnet ser mor i smerter og ikke får den oppmerksomheten det er vant til. At alt var fint sist betyr ikke at det blir det nå. Dessuten kan kritiske og akutte situasjoner oppstå når som helst, og det er skremmende for voksne og absolutt helt grusomt for barn! Har dere ikke barnevakt må mor føde uten far, så enkelt er det. Men bekymringsverdig at dere har så lite nettverk at det ikke er NOEN barnet kan være hos/ha hos seg i noen timer. 

Anonymkode: 2cf44...993

Man har ikke nødvendigvis lite nettverk av den grunn. Om alle andre er på jobb blir det jo vanskelig. Ikke sikkert fødselen kun varer i noen få timer heller.

Anonymkode: 2630b...ca0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener : Nei! Hvis man skal ha barnet med så må man holde det utenfor fødeavdelingen, og med tilsyn selvfølgelig. En fødsel kan se traumatisk ut for et barn. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis ABSOLUTT INGEN kan passe barnet noen timer (hør med barnehagen og de ansatte om de kan mot betaling!), så må nesten far bare være hjemme. Sykehus og fødsel er IKKE et sted for en fireåring. Altfor mye som kan skje.

  • Liker 21
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødsel kan være en fantastisk opplevelse for barn å være med på, men det kan også bli svært traumatisk. Jeg ville ikke tatt sjansen dessverre, for man har ingen garanti for det som skjer. 
 

Om du kun sliter med barnevakt, så kan du høre med noen ansatte i barnehagen om de kan passe mot en pengesum. Dette har de ansatte i bhg gjort her nå det var nyinnflytta folk uten nettverk. 

Anonymkode: 2b3a8...8af

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at min 4-åring hadde blitt veldig skremt av å se meg i fødsel. Den trygge omsorgspersonen som skriker av smerte. Man kan ikke styre hvordan man oppfører seg under en fødsel, og det skal ikke en 4-åring oppleve.

Mye blod osv.  

Bare nei…

Anonymkode: 31367...fd1

  • Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei. Da må du nesten føde alene. Har dere ingen venner eller familie i nærheten?

Anonymkode: b8892...6d0

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man har ikke nødvendigvis lite nettverk av den grunn. Om alle andre er på jobb blir det jo vanskelig. Ikke sikkert fødselen kun varer i noen få timer heller.

Anonymkode: 2630b...ca0

Jeg vil jo tro barnet til vanlig er i barnehage, så den som passer kan dra på jobb som vanlig innenfor barnehagens åpningstid. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Man tar ikke sjansen på det. Vet om min bekjente som hadde med 2åringen sin, fordi far var på et kort ærend da ting startet. Gikk veldig fort. Hun trillet til sykehuset, fødte typ 15 min etter de kom inn dørene. Ungen ble passet av personalet. Faren kom så raskt han kunne. 

Anonymkode: 77ab1...be0

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mange har barna tilstede og i nærheten når det er hjemmefødsel. Men gjerne med en voksen tilstede for å passe på barnet eller barna. 

En hjemmesituasjon er noe helt annet selvsagt. Der kan de trekke seg unna, gå ut og føler seg trygg. 

På sykehuset vil de jo måtte være på føderommet. De har ingen mulighet til å vandre ut om det blir for mye. 

For barnet sin skyld ville jeg virkelig funnet et alternativ.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...