Gå til innhold

Er det ok å ha med barn på fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du er med på masse fødsler med assisterer ikke 😂 henger du rundt bare for å se på da eller? 

Anonymkode: c8a27...690

Det hender jeg assisterer med noe i fødselen hvis jordmor ber meg om det (f.eks støtte den fødendes fot/kne i pressfasen eller holde en varm klut mot perineum) men min oppgave er primært andre ting. Emosjonell og praktisk støtte, kald klut i panna, gi drikke, motivasjon, massasje, akupressur, hjelpe den fødende å endre stilling, gjøre diverse øvelser med den gravide som kan optimalisere babyens posisjon gjennom bekkenet, rydde opp underveis og etterpå, legge klart ting som jordmor eller den fødende trenger, lage mat til den fødende, partner og eventuelle barn, være sammen med barna hvis paret har eldre barn, styre musikk/tenne lys, støtte og motivere partner og veilede vedkommende i hvordan han/hun best kan bistå den fødende…. You name it!

Endret av Lorieen
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pussige greier det du forteller. 
Hvis du er jordmor så burde du vite at en fødende er i sin egen boble , og gir nærmest f i om taket ramler ned.  
Jeg tror null og niks på at en orker å fokusere på matpakker og klesvask når en jobber seg gjennom vonde rier. 
Er du jordmor så burde du vite bedre 

Anonymkode: 643c4...d75

Som jordmor vet jeg at folk oppfører seg særdeles ulikt i fødsel. Det er like vanlig å være i sin egen boble som det er å være fullstendig kognitivt adekvat mellom riene.

Hvor skrev jeg at jeg bryr meg om matpakker og klesvask UNDER FØDSELEN? Tror du det første jeg vil etter fødselen er å vaske fostervann og blod fra gulvet? Eller å rydde de femten glassene med ulik drikke med ulik temperatur? Tror du ikke ansatte på sykehus også vasker og rydder kontinuerlig og sørger for at partner får mat? Jeg ønsket å ha en hjelper i fødsel, du har vel ingenting med å dømme meg for det.

Slutt å fortelle meg hva jeg bør og ikke burde vite i min egen jobb.

Anonymkode: 70f1d...d27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, men jeg er i en gruppe for fødselstraumer, og der er det også familier med barn med hjerneskade som ble født under hjemmefødsel. De fleste av del har sagt ting som at hjemmejordmor aldri hadde opplevd noe lignende, men det må være grusomt når det går skeis, ungen sitter fast og får oksygenmangel over tid fordi mulighet for keisersnitt er langt unna.

Anonymkode: d12af...1f0

Dette er løgn - det har ikke forekommer hverken dødsfall eller alvorlige skader under hjemmefødsel i Norge med jordmor til stede de siste 25 år. Det opprettes tilsynssaker om så skjer og disse er offentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan gå gjennom alle tilsynssakene til helsetilsynet tilbake til tidenes morgen og se at dette faktisk ikke stemmer. Enten lyver hun eller har født uten jordmor, eventuelt uplanlagt slik at seleksjonskriteriene ikke er fulgt.

Forresten kan man ikke gjøre keisersnitt ved skulderdystoci, ungen må ut med manøvre man like gjerne kan utføre hjemme. Når det er sagt er skulderdystoci nærmest ikke-eksisterende i hjemmefødsler, det er primært et ryggleieproblem på sykehus.

Lorieen har forresten rett i at mange komplikasjoner er forårsaket av sykehusets rutiner og prosedyrer, nettopp derfor er statistikken bedre på hjemmefødsel for lavrisikofødsler. Ikke fordi hjemme nødvendigvis er bedre (selv om jeg mener det er det); men fordi det skjer en del uheldige intervensjoner på friske fødende på sykehus. Det er dumt å undersnakke feilvurderinger som gjøres på sykehus og, for en relativt høy andel av barnedødeligheten skyldes intervensjoner sykehuset ikke burde gjort. Det må man snakke om og presse på endringer for.

Anonymkode: 70f1d...d27

De skyldes vel heller intervensjoner sykehuset burde gjort men ikke gjorde, men hvis gjerne til kilder på det. 

Anonymkode: 56e9f...4ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, hva i all verden har du der å gjøre da?  
Jeg antar at det er nest for din egen del og fascinasjon over gravide 

Anonymkode: 643c4...d75

Hun er nok doula (såkalt fødselshjelper). 

Anonymkode: 56e9f...4ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å tvile på denne tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Som jordmor vet jeg at folk oppfører seg særdeles ulikt i fødsel. Det er like vanlig å være i sin egen boble som det er å være fullstendig kognitivt adekvat mellom riene.

Hvor skrev jeg at jeg bryr meg om matpakker og klesvask UNDER FØDSELEN? Tror du det første jeg vil etter fødselen er å vaske fostervann og blod fra gulvet? Eller å rydde de femten glassene med ulik drikke med ulik temperatur? Tror du ikke ansatte på sykehus også vasker og rydder kontinuerlig og sørger for at partner får mat? Jeg ønsket å ha en hjelper i fødsel, du har vel ingenting med å dømme meg for det.

Slutt å fortelle meg hva jeg bør og ikke burde vite i min egen jobb.

Anonymkode: 70f1d...d27

Vet du, aldri vært i nærheten av en jordmor som har sånne særegne meninger , heldigvis 

Anonymkode: 643c4...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (19 timer siden):

Det er bedre å lempe barna over på naboen enn å ta dem med på fødsel. Jeg har lempet barn over på naboen selv, da besteforeldrene som bodde en time unna ikke nådde fram i tide.

Og jeg passet nabogutten på 3 da lillebror plutselig bestemte seg for å komme en måned før tiden. Han kjenner meg ikke så godt, men godt nok til å vite hva jeg heter,hvem jeg er og foreldrene godt nok til å vite at ingen hos oss ville gjort han noe vondt. Er det krise så er de krise og de fleste jeg kjenner ville stilt opp. Selv om han sov og da jeg kom inn til de, så gikk de helt supert. 
Med nr tre hos oss visste jeg at barnet var stort, jeg spurte aldri hvor stort..vanlig fødsel, og ut kom en blubb på nesten 6 kg. Til vanlig sindige meg forsvant i en time eller to ,for å si de sånn, så de å planlegge for mye kan man bare glemme. 

Anonymkode: 86fde...a85

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (5 timer siden):

Dette er løgn - det har ikke forekommer hverken dødsfall eller alvorlige skader under hjemmefødsel i Norge med jordmor til stede de siste 25 år. Det opprettes tilsynssaker om så skjer og disse er offentlige.

 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kan gå gjennom alle tilsynssakene til helsetilsynet tilbake til tidenes morgen og se at dette faktisk ikke stemmer. Enten lyver hun eller har født uten jordmor, eventuelt uplanlagt slik at seleksjonskriteriene ikke er fulgt.

Forresten kan man ikke gjøre keisersnitt ved skulderdystoci, ungen må ut med manøvre man like gjerne kan utføre hjemme. Når det er sagt er skulderdystoci nærmest ikke-eksisterende i hjemmefødsler, det er primært et ryggleieproblem på sykehus.

Lorieen har forresten rett i at mange komplikasjoner er forårsaket av sykehusets rutiner og prosedyrer, nettopp derfor er statistikken bedre på hjemmefødsel for lavrisikofødsler. Ikke fordi hjemme nødvendigvis er bedre (selv om jeg mener det er det); men fordi det skjer en del uheldige intervensjoner på friske fødende på sykehus. Det er dumt å undersnakke feilvurderinger som gjøres på sykehus og, for en relativt høy andel av barnedødeligheten skyldes intervensjoner sykehuset ikke burde gjort. Det må man snakke om og presse på endringer for.

Anonymkode: 70f1d...d27

Det er en internasjonal gruppe, der de fleste er fra vestlige land der hjemmefødsler er mer vanlige, som USA. Men det er mange høyt utdannede kvinner som står i den situasjonen, at de opplever at babyen dør eller får multihandikap pga. oksygenmangel.

Med flere hjemmefødsler i Norge vil statistikken endre seg her også. Til nå er det ekstremt få hjemmefødsler i Norge. Jeg er derimot veldig for flere jordmor-styrte stuer, men det er fornuftig at det er kort vei til sykehus..de få gangene noe skjer. Ikke fordi risikoen er så høy, men fordi konsekvensene er så alvorlige for både babyen, familien og samfunnet de gangene noe faktisk skjer.

Det er et paradigmeskifte i Norge der flere ønsker seg en mer naturlig fødsel. En del forsøker å få gjennomført vaginal fødsel etter flere keisersnitt, hjemmefødsler m.m. Noe som kan ha alvorlige konsekvenser. Og jeg snakker altså ikke om høy risiko, for det er det ikke. Men så ekstremt alvorlige konsekvenser de få gangene noe skjer. Vi må heller se på hva fødekvinnene er frarøvet i dagens fødselsomsorg og legge bedre til rette for naturlige, men trygge fødsler.

Anonymkode: d12af...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

 

Det er en internasjonal gruppe, der de fleste er fra vestlige land der hjemmefødsler er mer vanlige, som USA. Men det er mange høyt utdannede kvinner som står i den situasjonen, at de opplever at babyen dør eller får multihandikap pga. oksygenmangel.

Med flere hjemmefødsler i Norge vil statistikken endre seg her også. Til nå er det ekstremt få hjemmefødsler i Norge. Jeg er derimot veldig for flere jordmor-styrte stuer, men det er fornuftig at det er kort vei til sykehus..de få gangene noe skjer. Ikke fordi risikoen er så høy, men fordi konsekvensene er så alvorlige for både babyen, familien og samfunnet de gangene noe faktisk skjer.

Det er et paradigmeskifte i Norge der flere ønsker seg en mer naturlig fødsel. En del forsøker å få gjennomført vaginal fødsel etter flere keisersnitt, hjemmefødsler m.m. Noe som kan ha alvorlige konsekvenser. Og jeg snakker altså ikke om høy risiko, for det er det ikke. Men så ekstremt alvorlige konsekvenser de få gangene noe skjer. Vi må heller se på hva fødekvinnene er frarøvet i dagens fødselsomsorg og legge bedre til rette for naturlige, men trygge fødsler.

Anonymkode: d12af...1f0

Flere jordmorstyrte enheter burde vi absolutt hatt. Særlig i de områdene av landet der det er langt mellom sykehusene og fødende risikerer å føde underveis til sykehus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

 

Det er en internasjonal gruppe, der de fleste er fra vestlige land der hjemmefødsler er mer vanlige, som USA. Men det er mange høyt utdannede kvinner som står i den situasjonen, at de opplever at babyen dør eller får multihandikap pga. oksygenmangel.

Med flere hjemmefødsler i Norge vil statistikken endre seg her også. Til nå er det ekstremt få hjemmefødsler i Norge. Jeg er derimot veldig for flere jordmor-styrte stuer, men det er fornuftig at det er kort vei til sykehus..de få gangene noe skjer. Ikke fordi risikoen er så høy, men fordi konsekvensene er så alvorlige for både babyen, familien og samfunnet de gangene noe faktisk skjer.

Det er et paradigmeskifte i Norge der flere ønsker seg en mer naturlig fødsel. En del forsøker å få gjennomført vaginal fødsel etter flere keisersnitt, hjemmefødsler m.m. Noe som kan ha alvorlige konsekvenser. Og jeg snakker altså ikke om høy risiko, for det er det ikke. Men så ekstremt alvorlige konsekvenser de få gangene noe skjer. Vi må heller se på hva fødekvinnene er frarøvet i dagens fødselsomsorg og legge bedre til rette for naturlige, men trygge fødsler.

Anonymkode: d12af...1f0

Jordmorstyrte enheter har ingen annen beredskap enn vi som driver med hjemmefødsel har. Vi har det samme utstyret og de samme medikamentene. Begge deler er trygt fordi seleksjonskriteriene er så strenge og fordi komplikasjonene som kan oppstå enten er ekstremt sjeldne i lavrisikopopulasjoner i fysiologisk fødsel med jordmor tilstede eller fordi de ikke haster og kan overflyttes. Det er krav om nærhet til sykehus i seleksjonskriteriene for hjemmefødsel, noe det ikke er for jordmorstyrte fødestuer. 

Hjemmefødsel i Norge kan bare sammenliknes med sammenliknbare systemer (f.eks Danmark). Det gir lite mening å bruke utfall fra land med generelt høyere mor/barn-dødelighet. I USA føder rubbel og bit hjemme med mer eller mindre «ekte» jordmødre. Det er IKKE et system vi ønsker å se til for noe som helst.

Anonymkode: 70f1d...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 12.57):

Nei man har ikke bpa selv om ikke barnet kan være hos hvem som helst altså

Anonymkode: c3a39...a5f

Hvis barnet har spesielle behov bør det jo i alle fall ikke være med på en fødsel?

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 21.03):

Det vanlige er at man passer på at barnet blir kjent med mulige barnevakter, om man bor langt fra familie. Når andremann skulle komme her, hadde vi både ei venninne av meg som bor nærme sykehuset, og en nabofamilie med barn i samme barnehage, på "ringelista". Da snakka vi selvfølgelig mye med kommende storesøster om hva som kunne skje når babyen skulle komme ut, vi passa på å leke hjemme hos de noen ganger og sånt og barnet følte seg trygg. 

De fleste skjønner at fødsel er en unntakssituasjon og at man ikke ville spurt om man har et stort nettverk av familie som kan stille opp. Og er glade for å hjelpe. 

Anonymkode: cb0ba...5f1

Jeg kjenner ingen naboer så godt for å spurt om noe sånt. Har ingen venninner i nærområdet heller. Og de jeg kjenner er alle barnløse uten noe forhold til barn. Så her er eneste alternativ å få svigerforeldre til å komme å være noen uker før og ettet termindato i såfall, eller føde alene😅

Anonymkode: 790df...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt med barn på fødsel 3 ganger, en på ABC og de to siste hjemmefødsel. 
Har bare vært fint. 😁

Anonymkode: bf634...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg kjenner ingen naboer så godt for å spurt om noe sånt. Har ingen venninner i nærområdet heller. Og de jeg kjenner er alle barnløse uten noe forhold til barn. Så her er eneste alternativ å få svigerforeldre til å komme å være noen uker før og ettet termindato i såfall, eller føde alene😅

Anonymkode: 790df...d3b

Selv om en er barnløs kan en fint passe et barn allikevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...