Gå til innhold

Klarer ikke å forstå at folk vil ha gjeld?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Knirke skrev (17 minutter siden):

Vi har 10 års kontrakt, så jeg har ikke akkurat koffertene stående ferdig pakket ved utgangsdøren…😆

10 år går fort. 

Anonymkode: 4ad7d...f8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Illuminatum skrev (20 minutter siden):

I de siste år har det vært veldig dumt å ikke ha lån.

Boliger har steget kanskje 10% i året og prisen(renten) nede i 2-3%.

Det vil si at dersom du kjøpte en bolig med 2 millioner i lån har den på mange steder steget med 1.000.000 i verdi for "lånedelen" alene. For dette har du betalt 300.000 i renter. Det vil si netto skattefri inntekt på 700.000. Og da har jeg ikke tatt med skattefradrag heller. Ganske grei butikk dette?

 

 

Er vel ikke fullt så gloria vel? Eier du bolig har du utgifter til vedlikehold/reprasjoner. Bytte vinduer f.eks. Maling. Kommunale utgifter, eiendomsskatt. Nå kommer også EU og påtvinger oss oppgraderinger m.h.t. isolering osv. Synes du bør være så realistisk at du tar med hele regnestykket.

Anonymkode: dd23a...aa4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (23 minutter siden):

Vi har 10 års kontrakt, så jeg har ikke akkurat koffertene stående ferdig pakket ved utgangsdøren…😆

10 år, gitt at boligen ikke skal selges, eier eller eiers familie vil bruke den selv, eier ønsker renovere den, den blir ubeboelig pga brann/vannskade/naturkatastrofer eller eier dør....

Det er mange muligheter for å si opp en leiekontrakt selv om den er tidsbestemt.

Anonymkode: de17b...935

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (10 minutter siden):

 

PS: Gammel og slitt blir boligen uansett hvem som eier den.

Men man flipper en del de første årene. Og er samtidig interessert i oppussing, og kan ta smarte valg for å få opp verdien, og samtidig føle at det ens eget. Vi oppgraderte et bad for 20 000, og et kjøkken for 70 000, og den leiligheten gikk vanvittig over takst. 

Nå bor vi der vi vil bo resten av livet. Men i og med at vi har kjøpt oss opp noen ganger, samtidig som prisene har økt, er lånekostnadene bare noen tusenlapper. På et hus verdt 12 millioner. Så det er ganske mange hundretusener å putte inn i vedlikehold i året. Og om få år er lånet 0. 

Anonymkode: ba967...207

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever nå dessverre i det kapitalistiske samfunnet vi gjør, og da lønner det seg å opparbeide seg større og større eierskap til ting som hus og hytter.

Anonymkode: e70c8...958

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (2 timer siden):

Fordi I Norge er du ingenting om du ikke "eier" egen bolig. 

Leier du, er du visst et vandrende rødt flagg. Har du ikke bil og eller lappen , er du et rødt flagg, iallefall om du er over 25.. Gud bedre om du både leier og ikke har lappen /bil! 

Og hvis du i tillegg ikke har ambisjoner....... Daaaa! 

Det er helt sant! Kvinneguiden sier det! 😏

Jeg er et vandrende rødt flagg og stolt av det. Iallefall på bil delen. 

Anonymkode: ef041...bd6

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er vel ikke fullt så gloria vel? Eier du bolig har du utgifter til vedlikehold/reprasjoner. Bytte vinduer f.eks. Maling. Kommunale utgifter, eiendomsskatt. Nå kommer også EU og påtvinger oss oppgraderinger m.h.t. isolering osv. Synes du bør være så realistisk at du tar med hele regnestykket.

Anonymkode: dd23a...aa4

Eieren av utleieobjektet skal selvfølgelig ha betalt for alt dette. Samt rente på eget lån. Samt en fortjeneste. 

De leier ikke ut med tap, av ren veldedighet. 

Anonymkode: ba967...207

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler mindre som huseier med lån i banken enn jeg gjorde da jeg leide.. Føler det tryggere nå enn risikere å bli kastet ut fordi huseier f.eks trenger boligen selv. Intillegg har vi hytta, som bruker myyyye, sparer penger på å ikke reise til syden osv. Til slutt er jeg gjeldfri, og jeg har betalt mitt hus ned og ikke noen andres via leie.. Barna mine kommer også til å arve det jeg eier og stå tryggere økonomisk. 

Anonymkode: 16a72...2aa

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke lån pga. dårlig utbetalt.

Anonymkode: 8e511...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg betaler mindre som huseier med lån i banken enn jeg gjorde da jeg leide.. Føler det tryggere nå enn risikere å bli kastet ut fordi huseier f.eks trenger boligen selv. Intillegg har vi hytta, som bruker myyyye, sparer penger på å ikke reise til syden osv. Til slutt er jeg gjeldfri, og jeg har betalt mitt hus ned og ikke noen andres via leie.. Barna mine kommer også til å arve det jeg eier og stå tryggere økonomisk. 

Anonymkode: 16a72...2aa

Kan ærlig talt ikke forstå at du sparer så mye på sydenturer vs hytta? Er vel vedlikehold og kommunale avgifter på denne også, så neppe gratis? Hvis du ikke hadde hatt hytte, hadde ikke disse utgiftene holdt fint til en sydentur?

Anonymkode: dd23a...aa4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er snart 40 og har aldri lånt én krone. Synes det er skummelt med lån.

Jeg er ikke dårlig med penger av den grunn. Har mange investeringer, bolig er bare ikke én av dem. Flytter mye, inn og ut av landet, og vil ikke binde meg til noe. Kan ikke forestille meg at andre som eier boliger liksom skal være lykkeligere enn jeg som leier. Heller tvert i mot, tenker jeg.

Anonymkode: 5f2c4...406

Kommer vel an på hva man liker. Jeg HATER å flytte. Flyttet sist i 1998 og håper det var siste gang (før sykehjemmet om kanskje 30-40 år). Å flytte i ett sett hadde jeg bare ikke taklet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha rammelån fordi jeg liker å kjøre en moderne bil som jeg synes er kul men også er driftssikker og trygg. Jeg vil ha rammelån fordi eget hus er en investering til meg selv. Leie her jeg bor koster like mye som eie, nå er det faktisk boligmangel og dyrere å leie enn eie her. Når jeg er drøyt 50 år har jeg ikke gjeld og kan bo ganske billig, bare på faste utgifter. Pluss har mange millioner jeg kan realisere sånn passelig raskt ved å selge huset.

Det finnes nok investeringer med høyere utbytte enn hus, men jeg kommer ikke fra en rik familie, og har fått en bra lønn først godt ut i 30-årene. Så hadde ikke noe midler å investere med. Da ble boligmarkedet investeringen 👌

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (2 minutter siden):

Kommer vel an på hva man liker. Jeg HATER å flytte. Flyttet sist i 1998 og håper det var siste gang (før sykehjemmet om kanskje 30-40 år). Å flytte i ett sett hadde jeg bare ikke taklet. 

Enig. Har flyttet en gang i livet og det var ca. 60 meter. Blir ikke flere, da skal jeg bæres ut i såfall.

Anonymkode: dd23a...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok et resultat av konformiteten i det norske samfunnet, med klare forventninger om hva man skal ha oppnå. Veldig få er villige til å hoppe av hamsterhjulet og ta ting i sitt eget tempo og ikke bryr seg så mye om hva de rundt måtte si. Konsekvensene av å gjøre dette fører gjerne til sosial ekskludering. For å unngå dette tar mange opp lån for å "henge med".

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det folk som vil ha gjeld?🤔

Anonymkode: 3c801...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er på leiemarkedet i 2024. Lever ikke i usikkerhet og er gjeldsfri. 

Vet ikke hvor denne skremselspropagandaen kommer fra. Kanskje det er bankene som ønsker å spre denne løgnen om leiemarkede? 😉

Anonymkode: 24433...7c0

Å leie er jo mere bortkasta enn å betale renter på er boliglån. Skjønner ikke helt regnestykket?

vi bygde hus for 9 år siden, tok opp 3,5 i lån. Huset da var verdt 5 mill, nå takserte vi det til 8,6. der vil si at verdi har steget med mere på 9 år enn vi har betalt i renter og div utgifter.

Anonymkode: 15785...44a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At alle skal kjøpe rimelige bruktbiler de kan betale cash går bare ikke. Da blir det solgt svært få nye biler, og de brukte bilene vil stige sterkt i pris slik at de fort havner utenfor rekkevidde til svært mange som har råd til de nå. Vi er altså helt avhengige av at en god del lånefinansierer nybilkjøp. 

Det blir litt samme greia som de som mener at carnivore-diett er topp og at alle burde gå på det. Ja, det fungerer fint om noen få går på det, men om alle skal slutte å spise karbohydrater og kun skal spise kjøtt ender vi bare opp med sultkatastrofe og massedød. Det er altså ikke en bærekraftig diett, akkurat som det ikke er bærekraftig med et for lavt nybilsalg. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noe jeg undres mye over er hvorfor mennesker velger å sette seg i gjeld, da tenker jeg spesifikt på forbruk, bolig og bil. Når man kjøper bolig kaller man seg selv en boligeier når det i realiteten er banken som eier boligen (og man selv eier en viss prosentandel). Man betaler ekstreme summer i renter og velger å gjøre seg selv til en slave. Man trenger heller ikke en bil til 500k eller nytt interiør, oppussing, overforbruk av klær og ting som er av 0 betydning?! Er det rart man må jobbe ræva av seg da?

Mennesker har to grunnleggende behov: mat og tak over hodet. Hvorfor mennesker ikke velger å leve mer minimalistisk for å beholde sin frihet er for meg uforståelig. Jeg mener at man selv velger å sette seg i en dårlig økonomisk situasjon.

Anonymkode: b99b3...a27

Alle er forskjellige! At folk ikke skjønner det, forstår ikke jeg!

Noen vil helst eie, noen foretrekker å leie. Noen driter i hvilken bil de kjører, andre syns det er litt viktig å ha en bra bil. Noen vil bo i byen, noen vil bo på landet. Noen vil ha barn, noen vil ikke. Ja, du skjønner… Man tar ulike valg her i livet, og prioriterer ut i fra feks interesser. 
 

 

Anonymkode: 432e3...9e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er på leiemarkedet i 2024. Lever ikke i usikkerhet og er gjeldsfri. 

Vet ikke hvor denne skremselspropagandaen kommer fra. Kanskje det er bankene som ønsker å spre denne løgnen om leiemarkede? 😉

Anonymkode: 24433...7c0

Eller kanskje den kommer fra selvopplevde erfaringer med utleiere som ikke forholder seg til lovverket for utleie?

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (1 minutt siden):

At alle skal kjøpe rimelige bruktbiler de kan betale cash går bare ikke. Da blir det solgt svært få nye biler, og de brukte bilene vil stige sterkt i pris slik at de fort havner utenfor rekkevidde til svært mange som har råd til de nå. Vi er altså helt avhengige av at en god del lånefinansierer nybilkjøp. 

Det blir litt samme greia som de som mener at carnivore-diett er topp og at alle burde gå på det. Ja, det fungerer fint om noen få går på det, men om alle skal slutte å spise karbohydrater og kun skal spise kjøtt ender vi bare opp med sultkatastrofe og massedød. Det er altså ikke en bærekraftig diett, akkurat som det ikke er bærekraftig med et for lavt nybilsalg. 

Er eget forum for bil. Men det mange glemmer i totalkostnaden er å ta med differansen kjøpesum - det du får igjen for den. Personlig kjøper jeg bare billige dieselbiler til rundt 50-60000kr som jeg forventer å kunne bruke i 6+ år. Da har jeg veldig lite verditap/år. Leverer bilen på skroten og får igjen 3000kr.

Anonymkode: dd23a...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...