Gå til innhold

Klarer ikke å forstå at folk vil ha gjeld?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Noe jeg undres mye over er hvorfor mennesker velger å sette seg i gjeld, da tenker jeg spesifikt på forbruk, bolig og bil. Når man kjøper bolig kaller man seg selv en boligeier når det i realiteten er banken som eier boligen (og man selv eier en viss prosentandel). Man betaler ekstreme summer i renter og velger å gjøre seg selv til en slave. Man trenger heller ikke en bil til 500k eller nytt interiør, oppussing, overforbruk av klær og ting som er av 0 betydning?! Er det rart man må jobbe ræva av seg da?

Mennesker har to grunnleggende behov: mat og tak over hodet. Hvorfor mennesker ikke velger å leve mer minimalistisk for å beholde sin frihet er for meg uforståelig. Jeg mener at man selv velger å sette seg i en dårlig økonomisk situasjon.

Anonymkode: b99b3...a27

Her får jeg en følelse av at du ikke liker jobben din... 

Jobb er egentlig ganske ok synes jeg. Ja, det er litt kjedelig å se at kostnadene til boligen har økt fra 16'000 på det laveste til nesten 27'000 nå i lånekostnader, og at vann og avløp ser ut til å bare gå oppover. Men bolig er kjekt å ha. Bil til 500k er ikke spesielt mye for en passe ny bil. Mange klarer å spare til bilkjøp. Har aldri lånt penger til bil, og ville aldri kjøpt bil til vanlig rente. Kunne vurdert kampanjerente. Er et bilselskap nå som tilbyr 0,01% i rente i 3 år, den hadde jeg glatt hoppet på, og fortsatt sparingen i fond. Dumt å bruke sparepengene unødvendig.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil si usikkerhet ved å leir er jeg glad jeg ikke har. Leiet en periode da jeg var i alderen 18 til 20 år. Og måtte da flytte 5 ganger fordi huseier enten skulle selge eller trengte boligen selv igjen. I tilleg fikk en jo ikke gjøre noe selv som å velge farge på veier, når ting var slitt var det huseier som avgjorde som oftest fikk en beskjed det ikke var behov selv om skapdører var løse eller lekkasjer.

Da jeg kjøpte hus. Så var det plutselig 3500kr lavere en husleie . Jeg stod selv fritt til å pusse opp når jeg mener det er behov. Osv utrolig deilig. Ser her jeg bor må er det mange som nå betaler 6000kr mer en oss i husleie

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det går til berikelse av banken. Banken eier boligen din. Du må også stå for oppussing, vedlikehold og kommunale avgifter. Du må også betale eiendomsskatt på en bolig banken eier mestebarten av.

Anonymkode: 24433...7c0

Jeg får fradrag på skatten av å ha gjeld, det går til å betale ned lånet i tillegg. 
 

Du må betale mer i skatt, så slik sett så går en del av skatten min inn i noe som blir fullt å helt mitt etterhvert. 
 

verdiøkningen på boligen blir også min. Det misser du som leietaker

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det går til berikelse av banken. Banken eier boligen din. Du må også stå for oppussing, vedlikehold og kommunale avgifter. Du må også betale eiendomsskatt på en bolig banken eier mestebarten av.

Anonymkode: 24433...7c0

Du tror altså at hvis man leier så betaler man ikke for vedlikehold, oppussing og kommunale avgifter, du har ikke tenkt tanken på at dette, sammen med noe av det eier betaler i eiendomsskatt er innbakt i husleien din, samtidig som at eier leier ut for å tjene penger?

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er snart 40 og har aldri lånt én krone. Synes det er skummelt med lån.

Jeg er ikke dårlig med penger av den grunn. Har mange investeringer, bolig er bare ikke én av dem. Flytter mye, inn og ut av landet, og vil ikke binde meg til noe. Kan ikke forestille meg at andre som eier boliger liksom skal være lykkeligere enn jeg som leier. Heller tvert i mot, tenker jeg.

Anonymkode: 5f2c4...406

Vet du hva,- det fine er at vi har forskjellige interesser og ting vi liker! Noen liker mora og noen liker dattera.

Anonymkode: dd23a...aa4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hvorfor mennesker ikke velger å leve mer minimalistisk for å beholde sin frihet er for meg uforståelig.

Fordi det ikke føles som frihet. det føles som en begrensning av frihet. Det er et valg som fungerer for meg. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofakona skrev (20 minutter siden):

Du har ikke huslån? Lånekassen? Bil lån? Og du har alt dette?

Ingen lån her. Man kjøper det man har råd til.

Anonymkode: c00d1...0cc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studiegjeld gjorde at jeg kunne ta en veldig god utdannelse. Nå har en trygg jobb jeg stortrives med. Og tjener veldig godt. 

Boliglån gjorde at vi kom inn på boligmarkedet, tidlig 2000-tall. Leiligheten var nesten triplet i verdi da vi solgte. Nå har vi en veldig ok bolig, verdt ca 12 millioner, samt hytte, nesten ikke lån 

Bil og oppussing har vi alltid spart opp til i forkant. Men eneste grunnen til at vi klarer det så lett er jo at vi har tatt 1) studielån, så 2) boliglån. 

Så lånene er jo det som har gjort at vi ikke må "jobbe ræva av oss". 

Anonymkode: ba967...207

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Forvirret23 said:

Fordi jeg har ikke lyst til at de pengene jeg tjener skal gå til berikelse av andre enn meg selv. Betale leie betyr at noen andre eier den boligen du eier. Da er det viktigere for meg å betale slik at jeg eier den til slutt og var verdier. 
Jeg forstår ikke hvorfor noen ønsker å leie?

Så er det dette med interiør, mote osv dette er jo interesser. Jeg elsker mote og interiør, jeg liker å ha det fint rundt meg og elsker å pusse opp. :)   

Så derfor velger du å berike banken med renter isteden… 💸💸😜

Pussig hvor mange som ikke forstår dette med at leie er å betale for en tjeneste (=tak over hodet uten risiko), akkurat som renter er å betale for en annen tjeneste (=låne penger)

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker vi er forskjellige. For meg er det frihet å vite jeg kan bo her så lenge jeg selv ønsker og jeg kan gjøre hva jeg vil med eiendommen min. Min hobby er hage så (veldig) langtidsperspektiv er viktig for meg.

Jeg følte meg til dels utrygg og litt fanget da jeg i sin tid leide. Aldri igjen!  
Bil og båt er kjøpt kontant. Har bare boliglån og det er ikke større enn at renteøkningen ikke er noe problem for økonomien. Studielån forlengst nedbetalt.  

Anonymkode: 4ad7d...f8f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (1 time siden):

Hvilken frihet?

Uten lån ingen bil.

Uten bil ingen jobb.

Uten jobb ingen penger.

Uten penger ...

Så hvordan starter jeg opp med en bil uten lån? Dette her er en stor utfordring for mange. Ikke alle er født i familier der en kan bo i sentrum eller har råd til bil uten lån.

Du må ta penger fra fremtiden om du er fattig. Slik er samfunnet vårt bygget opp. 

Schmuhu

Du kan ta kollektivt.

Anonymkode: 64d4d...b4a

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (5 minutter siden):

Så derfor velger du å berike banken med renter isteden… 💸💸😜

Pussig hvor mange som ikke forstår dette med at leie er å betale for en tjeneste (=tak over hodet uten risiko), akkurat som renter er å betale for en annen tjeneste (=låne penger)

Men å eie kan fort generere en del penger som leie ikke kan. Jeg har aldri betalt mer i lån enn at jeg kunne ha leid for den samme summen. Likevel har jeg 2,5 millioner til overs om jeg selger leiligheten min nå. Det hadde jeg ikke hatt om jeg hadde leid. 

Anonymkode: a90a4...c02

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lese deg opp på inflasjon, prisstigning og gjeld, og så vurdere om du vil spørre samme spørsmålet igjen.

Første lille leiligheten jeg kjøpte kostet 190.000,- nå koster den 3,4 millioner.

Anonymkode: 4fae8...4ab

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Hmmmmmm said:

Jeg får fradrag på skatten av å ha gjeld, det går til å betale ned lånet i tillegg. 
 

Du må betale mer i skatt, så slik sett så går en del av skatten min inn i noe som blir fullt å helt mitt etterhvert. 
 

verdiøkningen på boligen blir også min. Det misser du som leietaker

Og et eventuelt verditap på boligen blir også ditt... Investering i bolig innebærer risiko, som alle andre investeringer, noe man slipper som leietaker.

At du får skattefradrag for lån betyr ikke at det isolert sett lønner seg å ha lån kontra å være gjeldfri. Du betaler fortsatt mer i kapitalkostnader (renter) enn en som har kapitalinntekt.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Noe jeg undres mye over er hvorfor mennesker velger å sette seg i gjeld, da tenker jeg spesifikt på forbruk, bolig og bil. Når man kjøper bolig kaller man seg selv en boligeier når det i realiteten er banken som eier boligen (og man selv eier en viss prosentandel). Man betaler ekstreme summer i renter og velger å gjøre seg selv til en slave. Man trenger heller ikke en bil til 500k eller nytt interiør, oppussing, overforbruk av klær og ting som er av 0 betydning?! Er det rart man må jobbe ræva av seg da?

Mennesker har to grunnleggende behov: mat og tak over hodet. Hvorfor mennesker ikke velger å leve mer minimalistisk for å beholde sin frihet er for meg uforståelig. Jeg mener at man selv velger å sette seg i en dårlig økonomisk situasjon.

Anonymkode: b99b3...a27

Hvem har forsikret deg om at du skulle forstå alt? En ting er å ikke forstå alt, men noe annet er å forvente at man skulle forstå det, og i tillegg ikke forstå at det finnes andre valg og virkeligheter der ute i verden enn ens egen. 

Anonymkode: 1c835...37b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men å eie kan fort generere en del penger som leie ikke kan. Jeg har aldri betalt mer i lån enn at jeg kunne ha leid for den samme summen. Likevel har jeg 2,5 millioner til overs om jeg selger leiligheten min nå. Det hadde jeg ikke hatt om jeg hadde leid. 

Anonymkode: a90a4...c02

Hvor mye man har til overs kommer først og fremst an på hvor mye man tjener og hvor mye man evner å spare. Om kapitalen er bundet opp i bolig eller i andre investeringer er jo hipp som happ.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tok opp et forbrukslån på 15K for å dekke utgifter til spesialistuttalelse fra en sakkyndig i en pasientskadeerstatningssak. Det hele munnet ut i at retten innvilget fri sakførsel. Lånet betales ned fortløpende, og er etter all sannsynlighet nedbetalt dette året. Det var verdt 15K å betale for å komme dit at vi fikk besluttet å saksøke, og advokaten fikk midler til å sende stevning og søke om å få dekket rettssak. 

Så lenge man klarer å betjene lånene man tar opp, så er ikke gjeld et problem. Problemet starter først hvis man tar seg vann over hodet og ikke tilbakebetaler etter planen, og lånet videre går til inkasso el.l. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å eie bolig er den beste garanti mot fattigdom, og jeg sikrer mitt barn en arv på mange millioner, istedenfor å kaste pengene ut av vinduet på husleie.

i tillegg er det billigere å eie. Jeg har ikke så mye lån lenger og betaler bare 3000 kroner i måneden i boligutgifter. Hvis jeg hadde leid, hadde jeg måttet betale 10 000.

Anonymkode: 2ca24...5e2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (7 minutter siden):

Hvor mye man har til overs kommer først og fremst an på hvor mye man tjener og hvor mye man evner å spare. Om kapitalen er bundet opp i bolig eller i andre investeringer er jo hipp som happ.

Men nå har det jo vært slik lenge at det er billigere å eie enn å leie og da sparer man jo både med avdrag og det man sparer ved siden av. En som leier vil jo bare ha det som kommer ved siden av, leien er jo bare en utgift. 

Anonymkode: 10deb...66b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha boliglån fordi verdistigning og inflasjonen er høyere enn renta. For de fleste er det mer lønnsomt med boliglån og bolig enn husleie. 

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...