Gå til innhold

Klarer ikke å forstå at folk vil ha gjeld?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kan være vanskelig å skaffe seg bolig uten gjeld, men ellers er jeg helt enig med deg TS.

Altfor mange idag glemmer å spare fra barndommen av, kjøper seg mye unødvendig og skal pusse opp hele huset på én gang. Mye bedre å pusse opp etterhvert som man har råd til det, om det absolutt trengs.

Rentene har vært så lave, så det har jo knapt kostet noe å låne, men nå begynner det å merkes.

Jeg kjøpte meg bl.a. bil uten å ta opp lån.

Anonymkode: abdbc...ce0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 18. Grunnet studier og jobb har jeg leid i 3 forskjellige byer (Oslo er ikke en av dem). Kom meg endelig inn på boligmarkedet da jeg var 32 år gammel. Fra jeg var 18 til 32, har jeg, røfflig beregnet, betalt tilsammen 1.026 000 kr i leie. Da har jeg leid ekstremt billig hos familiemedlem 3 av disse årene, og leid rom i kollektiv i ett av årene. Det funket der og da, som ung student. Likevel, 1.026 000 kr ila. 14 år uten noe verdi igjen. Og som voksen er jeg nå sjeleglad for at jeg eier, boliglån, renter og alle andre kostnader medberegnet, for i det lange løp er det jeg som sitter igjen med verdien. At banken skal ha sitt i form av renter er jo helt naturlig, de skal tjene på å låne ut. For min del tenker jeg langsiktig. 

 

Anonymkode: 2d00b...396

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (24 minutter siden):

Så derfor velger du å berike banken med renter isteden… 💸💸😜

Pussig hvor mange som ikke forstår dette med at leie er å betale for en tjeneste (=tak over hodet uten risiko), akkurat som renter er å betale for en annen tjeneste (=låne penger)

Skulle jeg leid tilsvarende bolig ville jeg betalt 16 000 i leie til noen andre. Nå betaler jeg 12 000 i renter og felleskostnader. For meg er det helt klart bedre å betale 4000,- mindre pr måned, og få verdistigningen som det å eie bolig gir.

Jo, det er å betale for en tjeneste om man leier, og om man låner penger. Jeg foretrekker å betale 4000,- mindre for den tjenesten...

Anonymkode: de17b...935

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du er alternativet til boliglån?

Synes du det er bedre å betale på andre sin gjeld, fremfor sin egen? Det er det man gjør ved å leie. Uansett hvordan du vrir og vender på det så betaler man på gjeld.

Med inflasjon, boligstigning og x antall år er man eier, og har verdier etter å ha betalt på egen gjeld. Det kommer godt med når pensjonisttilværelsen kommer. 

Forøvrig er jeg enig med deg når det kommer til forbruksgjeld.

Anonymkode: 2219d...b13

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (29 minutter siden):

Så derfor velger du å berike banken med renter isteden… 💸💸😜

Pussig hvor mange som ikke forstår dette med at leie er å betale for en tjeneste (=tak over hodet uten risiko), akkurat som renter er å betale for en annen tjeneste (=låne penger)

Ingen risiko? Du kan når som helst måtte flytte, for eier skal ha boligen sin selv. Jeg derimot kan bo der resten av mitt liv. Og ja koser meg med renter isteden for å bo hos andre mennesker med ingen råderett over hjemmet mitt. For meg er et hjem veldig viktig, det er også viktig at jeg har det stabilt og ikke minst jeg får verdiøkning på boligen min, og ikke Nils sin :) 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er på leiemarkedet i 2024. Lever ikke i usikkerhet og er gjeldsfri. 

Vet ikke hvor denne skremselspropagandaen kommer fra. Kanskje det er bankene som ønsker å spre denne løgnen om leiemarkede? 😉

Anonymkode: 24433...7c0

Jeg husker hvordan det var å være leietager i min ungdom, og jeg syns det var en stor usikkerhet. Man bor jo hos noen andre, og med en gang de vil selge boligen, bo i den selv, sette opp leia ved å bytte ut leietagere eller har en kompis som de vil at skal bo i leiligheten kan man bli kasta ut. Både jeg og de fleste jeg kjenner har opplevd noe sånt. Dette er jo spesielt ikke om man har barn og man må finne noe annet sted å bo på 3 måneders varsel, helst innen samme skolekrets. 

Å eie bolig syns jeg derimot er en frihet. Jeg må selvsagt betjene gjelden, men den blir jo bare mindre og mindre. Om jeg vil bo i en annen by en stund kan jeg leie ut og så er leiligheten her når jeg kommer tilbake. Og så spiser jo inflasjonen seg inn på lånet samtidig som jeg betaler inn, så etterhvert han jeg jo veldig lave månedlige bokostnader, og det er jo en kjempestor frihet! Så alt i alt så opplever jeg større frihet med å eie, selv om det medfører at jeg skylder banken masse penger. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knirke skrev (38 minutter siden):

Så derfor velger du å berike banken med renter isteden… 💸💸😜

Pussig hvor mange som ikke forstår dette med at leie er å betale for en tjeneste (=tak over hodet uten risiko), akkurat som renter er å betale for en annen tjeneste (=låne penger)

Ofte betaler man jo renter som leieboer også, bare indirekte, for rentene ikke er ens egne, men utleiers... Svært mange utleiere har lån på utleieboligene eller utleieenheten i kjelleren på boligen de selv bor i.

Endret av Million
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar opp en fornuftig mengde boliggjeld for å sikre fremtiden sin.det er nesten bare på den måten lønnsmottakere kan sikre sin fremtid og Slik at man faktisk har tak over hodet. All annen gjeld er tull. Jeg har boliger både som bolig til meg selv  å investering. Gammel bil å lavt forbruk samt noe penger på bok. Fornuftig gjeld har hjulpet meg tll en formue på flere millioner. Men man må fornuft å økonomisk tankegang. Evig liv på leiemarkedet i boligsammenheng er i de aller fleste tilfeller ikke å anbefale etter min mening. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ingen lån her. Man kjøper det man har råd til.

Anonymkode: c00d1...0cc

Hvordan fikk du råd til bilen din og huset ditt da? Hadde du 3 millioner i banken? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Schmuhu said:

Hvilken frihet?

Uten lån ingen bil.

Uten bil ingen jobb.

Uten jobb ingen penger.

Uten penger ...

Så hvordan starter jeg opp med en bil uten lån? Dette her er en stor utfordring for mange. Ikke alle er født i familier der en kan bo i sentrum eller har råd til bil uten lån.

Du må ta penger fra fremtiden om du er fattig. Slik er samfunnet vårt bygget opp. 

Schmuhu

Jeg kjøpte min første bil før 4000 kr tror jeg, då var jeg student på videregående. Jobbet ekstra og sparte penger. Hadde akkurat nok penger till en tank med drivstoff i måneden.

Studerte på universitet og bodde hjemme, jobbet ekstra på helger og noen kveller i uken. Klarte meg uten studielån, det var hjelp til første boliglånet då de såg på alle lån jeg (ikke hade). Åkte ikke till syden, eller spenderte mye penger på øl eller shopping.

Leide min første bolig i 4-5 år. Sparte opp egen kapital og kjøpte en bolig. Åkte på billig sydenferie noen ganger off season.
Har salgt och bytt bolig noen ganger og når jeg som 35 år gammel kunde kjøpe første huset sammen med maken lånte vi bare 75% av boligens verdi. Slow and steady.

Boligen har på 10-15 år økt till det dobble i verdi, og vi har spart penger i flere konton och i fond till renovasjon av hus, bytte av bil, kjøp av MC (x2), ferie. Vi har en sparekonto til ferie og små dyre ting, en till bil/mc eller hus (nye sommerdekk, ny oppvaskmaskin), og en til margin på boliglånets renteendringer.

Som student sparte jeg 300-500 kr i måneden, og levde snålt. 
Hver lønnøkning har jeg satt en del av de pengerne till sparing. Slow and steady. Boring but sensible. I dag er det frihet.

Du trenger ikke å låne til allt.
Første sofan jeg hadde var fra samboerns jobb, fra pauserommet. Så sparte vi i 6 måneder før å kunne kjøpe ny sofa. Min første TV var 18 tum og fjernkontollen trasig. Den virket dokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Men nå har det jo vært slik lenge at det er billigere å eie enn å leie og da sparer man jo både med avdrag og det man sparer ved siden av. En som leier vil jo bare ha det som kommer ved siden av, leien er jo bare en utgift. 

Anonymkode: 10deb...66b

Det er ikke alltid billigere å eie enn å leie, nei… 

Renter og leie er akkurat like fullt utgifter, den ene går til en huseier og den andre går til banken. Det som boligeiere betaler i «tvungen sparing» kan jeg fint betale i frivillig sparing i fond (som har hatt bedre avkastning i den tiden jeg har hatt dem enn en bolig ville hatt). 

Hva som lønner seg for hver enkelt er jo opp til dem selv å regne ut, samt hvor villig man er til å ta risiko.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de siste år har det vært veldig dumt å ikke ha lån.

Boliger har steget kanskje 10% i året og prisen(renten) nede i 2-3%.

Det vil si at dersom du kjøpte en bolig med 2 millioner i lån har den på mange steder steget med 1.000.000 i verdi for "lånedelen" alene. For dette har du betalt 300.000 i renter. Det vil si netto skattefri inntekt på 700.000. Og da har jeg ikke tatt med skattefradrag heller. Ganske grei butikk dette?

 

 

Endret av Illuminatum
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Million said:

Ofte betaler man jo renter som leieboer også, bare indirekte, for rentene ikke er ens egne, men utleiers... Svært mange utleiere har lån på utleieboligene eller utleieenheten i kjelleren på boligen de selv bor i.

Mange, men ikke alle😉. Vi bor i en nedbetalt bolig, derfor er leien billig.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knirke skrev (1 minutt siden):

Mange, men ikke alle😉. Vi bor i en nedbetalt bolig, derfor er leien billig.

Og du skjønner sikkert at det gjelder kun et fåtall. 

Nedbetalte boliger er også ofte gamle.... med dertilhørende standard.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Schmuhu said:

Hvilken frihet?

Uten lån ingen bil.

Uten bil ingen jobb.

Uten jobb ingen penger.

Uten penger ...

Så hvordan starter jeg opp med en bil uten lån? Dette her er en stor utfordring for mange. Ikke alle er født i familier der en kan bo i sentrum eller har råd til bil uten lån.

Du må ta penger fra fremtiden om du er fattig. Slik er samfunnet vårt bygget opp. 

Schmuhu

Jeg har aldri hatt billån. Min første bil sparte jeg til ved hjelp av sommerjobber som tennåring. Kjøpte den for 8.000kr når jeg var 16 og tok godt vare på den.

Den hadde jeg til jeg var 21, da hadde jeg spart nok til å kjøpe en bil til 50.000kr. Passet på denne så godt jeg kunne, mens jeg sparte videre. Hadde denne til jeg var 27, da kjøpte jeg bil til 290.000kr for oppsparte penger. Denne bilen har jeg fortsatt, er 35 nå.

Jeg har aldri hatt høy inntekt, lever på godt under gjennomsnittet i årsinntekt og det har jeg alltid gjort.

Jeg er enig i at det ikke er så lett å spare til ting når man har lav inntekt og ikke kommer fra familier med penger. Men at man MÅ ta opp billån er jeg sterkt uenig i, det handler om å ikke kjøpe dyrere bil enn man har råd til.

Huslån er en annen sak, det skal mer til å klare seg uten.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Knirke said:

Det er ikke alltid billigere å eie enn å leie, nei… 

Renter og leie er akkurat like fullt utgifter, den ene går til en huseier og den andre går til banken. Det som boligeiere betaler i «tvungen sparing» kan jeg fint betale i frivillig sparing i fond (som har hatt bedre avkastning i den tiden jeg har hatt dem enn en bolig ville hatt). 

Hva som lønner seg for hver enkelt er jo opp til dem selv å regne ut, samt hvor villig man er til å ta risiko.

Ja, alle må jo regne på hva som er best i deres situasjon. Hvis man har mulighet til å leie trygt og billig kan jo det være lurt.

Men det mange glemmer er jo at man har en gearing på boliginvesteringen, man får jo avkastning på både de lånte pengene og sine egne sparepenger. Det kan utgjøre ganske mye, jeg husker en periode tilbake i tid der avkastningen på boligen min var mer enn jeg hadde i lønn. Ikke at det egentlig spiller noen rolle for de pengene får jeg ikke ut før jeg evt går ut av boligmarkedet og det gjør jeg jo sannsynligvis aldri. Så det blir jo litt sånn tullepenger, siden jeg må jo uansett bo en plass. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

42 minutter siden, Forvirret23 said:

Ingen risiko? Du kan når som helst måtte flytte, for eier skal ha boligen sin selv. Jeg derimot kan bo der resten av mitt liv. Og ja koser meg med renter isteden for å bo hos andre mennesker med ingen råderett over hjemmet mitt. For meg er et hjem veldig viktig, det er også viktig at jeg har det stabilt og ikke minst jeg får verdiøkning på boligen min, og ikke Nils sin :) 

Vi har 10 års kontrakt, så jeg har ikke akkurat koffertene stående ferdig pakket ved utgangsdøren…😆

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med å ha boliglån. Vi betaler ned lånet hver mnd, samtidig øker leieprisene.

I et langsiktig perspektiv vil sannsynligvis inflasjonen spise opp en del av boliglånet, og vi får stadig mer å rutte med.

Anonymkode: 50740...96a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Million said:

Og du skjønner sikkert at det gjelder kun et fåtall. 

Nedbetalte boliger er også ofte gamle.... med dertilhørende standard.

Nei, men jeg har da aldri påstått at det er normalen... Det eneste jeg sier (gang på gang til det kjedsommelige) er at det ikke alltid lønner seg å eie. Det er det eneste jeg påstår, og det kan jeg bevise for hvem som helst (dog jeg legger ikke ut min private økonomi på KvinneGuiden, av åpenbare grunner)

PS: Gammel og slitt blir boligen uansett hvem som eier den.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (7 minutter siden):

Vi har 10 års kontrakt, så jeg har ikke akkurat koffertene stående ferdig pakket ved utgangsdøren…😆

Jeg har en bolig hele mitt liv, 10 år er jo ingenting av et helt liv. At du føler trygghet og at du har et hjem er vel og bra. Jeg hadde aldri valgt det og har aldri leid en eneste bolig, det hadde vært svært usikkert for meg. Hva skjer med boligen din om eier må selge og ny eier trenger boligen? Gjelder kontrakten da? 
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...