Gå til innhold

Er kvinnehelse undervurdert?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tja er det egentlig sånn? Kvinner er hos legen mye oftere enn menn, er mye mer sykemeldt, og lever samtidig betydelig lengre enn menn.

Jeg tror at forventningene til helsevesenet i mange tilfeller er urealistiske. Man får ikke masse tid hos spesialister med mindre man er alvorlig syk. Sånn må det nesten være.

Anonymkode: da2be...14c

Når du ikke får hjelp er det logisk at man prøver et par ganger til fra ulike vinkler. Å forvente at helsevesenet skal kunne guide deg når kroppen uforklarlig slutter å fungere - er det for mye forlangt? Så lenge man ikke dør av det er det ikke helsevesenets jobb?

Min mann får hjelp for både ereksjonsproblemer og hudproblematikk som -kan- være stressrelatert, men han får hjelp likevel. 

Lidelser som har overvekt av kvinner mangler ofte status, økonomisk prioritet og man unnskylder med at det er normalt. 

Anonymkode: 8cc16...b9d

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Greit å legge ved forskning når du snakker om den..

Anonymkode: ec30e...fe4

Ja jeg kan gjøre det, men så er det slik at det ikke lagt ved en eneste forskingsrapport i hele denne tråden.
Men om en krever sterkere bevis fra meningsmotstandere så:
Presenting Symptoms in Men and Women Diagnosed With Myocardial Infarction Using Sex‐Specific Criteria | Journal of the American Heart Association (ahajournals.org)

Are heart attack symptoms different for men and women? - BHF

Nå er det selvsagt fremdeles mulighet for at de er forskjeller, men hovedpoenget er at differansen er mye større mellom individer en mellom kjønn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når du ikke får hjelp er det logisk at man prøver et par ganger til fra ulike vinkler. Å forvente at helsevesenet skal kunne guide deg når kroppen uforklarlig slutter å fungere - er det for mye forlangt? Så lenge man ikke dør av det er det ikke helsevesenets jobb?

Min mann får hjelp for både ereksjonsproblemer og hudproblematikk som -kan- være stressrelatert, men han får hjelp likevel. 

Lidelser som har overvekt av kvinner mangler ofte status, økonomisk prioritet og man unnskylder med at det er normalt. 

Anonymkode: 8cc16...b9d

Ja, ikke sant. Men det er det som ofte ikke skjer. Legen kniper igjen på sjekk-punkter og varianter og vil helst bestemme hvilken vei det skal gå og legen tar som kjent aldri feil. Han er jo gud. 

Ja, det er helt normalt, eller det er psykisk. Vi gidder ikke se nærmere inn i kroppen, eller på symptomer og helhet. 

Anonymkode: 5c6d8...630

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Folk (kvinner?) har en rørende naiv tiltro til at alle småplager skyldes en eller annen konkret sykdom eller tilstand som skal utredes og som så kan kureres.

Sånn er det faktisk ikke. Mye må man bare leve med. Og kapasiteten er sprengt når det gjelder bildediagnostikk av ulike slag, så kun det mest alvorlige kan prioriteres.

Når det gjelder overgangsalder, så er det vel bare å etterspørre hormonbehandling? Eventuelt så kan man ofre en tusenlapp og gå til privat gynekolog.

Anonymkode: 66977...d9c

Det er ikke alle som kan ofre en tusenlapp her og der engang.
Flere små plager og symptomer kan i helhet være en eneste alvorligere diagnose hos kvinner, men legene er for travle, inkompetente og trangsynte til å inn-se dette. 

Dessuten er det ikke bare å få hormonbehandling og så er alt fiksa heller, men for mange kan det hjelpe såpass at man takler jobb og hverdag bedre enn uten. Og uten denne behandlingen vil flere kvinner blant annet ha mer problemer med skjelett, muskler, ledd og smerter i den forbindelse. De utvikler osteoporose i rykende fart fra klimakteriet starter. I tillegg er kreftfaren og demensforskning på en måte større enn uten hormonbehandling.

Om de blir tatt alvorlig og får behandling kan det bremse behovet for spesialisthelsetjeneste og bildediagnostikk senere. 
Er ikke det økonomisk så vet ikke jeg. Men helse Norge er jo gått på vranga, og sager av greina de sitter på.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt dette naget om kvinnehelse, og alt skal tas til inntekt for manglende forskning på kvinnehelse. 

For et par dager siden kom det en rapport så var interessant å lese,

menn dør tidligere, mens kvinner har dårligere helse i voksenlivet. 

Ønsker dere kvinner å bytte med oss menn? Altså, dø tidligere? 

Kvinner lider, menn dør - klare kjønnsforskjeller i sykdomsbyrde - FHI 

Anonymkode: 4371e...a31

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alt dette naget om kvinnehelse, og alt skal tas til inntekt for manglende forskning på kvinnehelse. 

Jeg dør gjerne tidligere om det betyr at jeg slipper 40 år med sykdom og dritt. 

Anonymkode: a8703...cc1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvor ofte har du vært hos legen å fått høre "det er sånn det er å være mann, lev med det" ? 
Eller "det er bare hormoner, det går sikkert over" ? 

Jeg har aldri hørt en mann fortelle om å bli møtt av slike kommentarer i helsevesenet... 

Anonymkode: 914b3...606

Jeg har vært hos legen to ganger de siste 30 årene og det var etter ulykker.

Det ville vært rart om legen mente det var hormonelt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå til gynekolog som har greie på overgangsalder. Det er god hjelp å få! Det syns jeg vi kvinner skal kreve. 

Anonymkode: e4d0d...bff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Mulig at noen leger ikke tar kvinner «på alvor», men jeg har aldri opplevd det. Da ville jeg byttet lege. Eller mener dere at alle små plager skal utredes av spesialist? Det er det overhodet ikke kapasitet til i helsevesenet, og det kommer det heller aldri til å bli.

Kvinner går dobbelt så ofte til legen som menn, og vi lever lengre. (Men ja, vi dør også til slutt….) Og plagene tiltar med årene. Ikke alle plager skyldes en underliggende sykdom eller tilstand. Ikke alt kan fikses. For all del, forsk mer på kvinnesykdommer. Men fastlegen er og blir en generalist og en «gatekeeper». Noen ganger overser de alvorlig sykdom. Men som regel er problemet motsatt, nemlig at man blir sendt på for mange unødvendige undersøkelser.

Anonymkode: 66977...d9c

Kan legge til at kvinneandelen blant fastleger er rundt 50 prosent. Virker spesielt om fastlegene skal være fordomsfulle mot kvinnehelse. Ikke at det er helt utenkelig, men det er ingen her som klarer å underbygge det med annet enn "jeg tror ikke fastlegene tar kvinnehelse på alvor, men jeg har ikke noen andre beviser enn at jeg ikke var fornøyd da jeg gikk til fastlegen". 

Anonymkode: 4015a...e64

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan legge til at kvinneandelen blant fastleger er rundt 50 prosent. Virker spesielt om fastlegene skal være fordomsfulle mot kvinnehelse. Ikke at det er helt utenkelig, men det er ingen her som klarer å underbygge det med annet enn "jeg tror ikke fastlegene tar kvinnehelse på alvor, men jeg har ikke noen andre beviser enn at jeg ikke var fornøyd da jeg gikk til fastlegen". 

Som enkeltmennesker tar nok de fleste leger kvinnehelse på alvor, men det har nesten ingen plass utdannelse eller tidsskrifter eller kongresser etc. Det er ikke et felt man lærer mye om, eller klarer å holde seg oppdatert på uten spesiell interesse. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Som enkeltmennesker tar nok de fleste leger kvinnehelse på alvor, men det har nesten ingen plass utdannelse eller tidsskrifter eller kongresser etc. Det er ikke et felt man lærer mye om, eller klarer å holde seg oppdatert på uten spesiell interesse. 

Men gjelder ikke det det meste? Fastleger har svært lite kompetanse på ryggplager selv om ryggplager er noe nærmest alle opplever i løpet av livet. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men gjelder ikke det det meste? Fastleger har svært lite kompetanse på ryggplager selv om ryggplager er noe nærmest alle opplever i løpet av livet. 

Nei, det gjelder spesielt f eks overgangsalder, hormoner og «kvinnerelaterte» plager. Ryggplager er et stort tema som fastleger flest vet ganske mye om, selv om ikke alle er like oppdaterte eller interesserte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis det i det virkelige liv ble politisk vedtatt at kvinner må betale av egen lomme for å få hjelp med sine sykdommer, ville jeg faktisk forventet en tilsvarende skatterabatt. Hvorfor skal mine skattepenger gå til et helsevesen jeg ikke skal få hjelp fra?

Anonymkode: 593ec...798

Det kan du si .Men i så fall burde jo også kvinner og menns pensjonsalder være ulike fordi de har ulik forventet levealder. Der er der snakk om langt mer penger enn en time til privat gynekolog. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bytter gjerne, hvor kan jeg melde meg?

Anonymkode: 4368d...c1d

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, Anonyme-meg said:

Hørte i en podcast fra en lege, at det har vært for få kvinnelige forskere. Og mennene har ikke forsket så mye på kvinnehelse. 

Men at det er flere kvinnelige forskere nå, så det vil bli mer forskning på temaet. 

Kan legge til at det ikke kun går på kjønn. Det går på etnisitet også. Finnes flere medisiner som slår ut ulikt på ulike etnisiteter, men forskningen er gjort først og fremst å hvite. Så er man en ikke-vestlig kvinne så sliter man dobbelt når det kommer til medisiner. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Isambard skrev (2 timer siden):

Jeg har vært hos legen to ganger de siste 30 årene og det var etter ulykker.

Det ville vært rart om legen mente det var hormonelt.

Totalt irrelevant for tråden da. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg en gubbe,men min kone,mor,bestemor, mormor,oldemor,til og med  svigermor har alle hatt og har god fysisk og psykisk helse i følge dem selv.

Alle hadde sine vonde historier om både krig og barn som døde tidlig..

Alle roset leger og behandling.  Mor og svigermor lever fortsatt. 87 og 81 år gamle i sitt eget hus/leilighet. 

Jeg er sikker på at dem lever lenger enn meg. 

Anonymkode: cf7a1...d80

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...