AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #81 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det er fortsatt færre kvinner enn menn som dør av hjerteinfarkt, til tross for at de i snitt er ti år eldre. Anonymkode: 66977...d9c Fordi de går til legen, da får de selvsagt hjelp selvom det ofte er i seneste laget. Menn sitter på samme tidspunkt i sofaen hjemme og venter på at det går over. Da dør de jo selvsagt i større grad enn kvinnene som maser seg til hjelp og dukker opp på akuttmottak selvom de er blitt sendt hjem 2 ganger allerede. Anonymkode: 06d89...d3a 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #82 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men det er fortsatt færre kvinner enn menn som dør av hjerteinfarkt, til tross for at de i snitt er ti år eldre. Anonymkode: 66977...d9c https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/yRLG82/flere-kvinner-enn-menn-doer-av-hjertesykdom-her-proever-forskerne-aa-finne-ut-hvorfor Er det det? Anonymkode: 06d89...d3a 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #83 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): …så er det kanskje på tide å opplyse seg selv og ta kampen sammen . Anonymkode: a8703...cc1 Men hvis jeg stiller spørsmål ved din framstilling av fakta så er det vel ikke et spørsmål om jeg eller du er «opplyst», eller å ta en kamp sammen eller ei? Anonymkode: ae243...34c
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #84 Skrevet 25. april 2024 no shame skrev (1 time siden): Det stemmer det. Nærmere bestemt hvite menn. Ooh. Sikkert kristne også? Anonymkode: ae243...34c
Bokormsen Skrevet 25. april 2024 #85 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Først må menn komme seg til lege/sykehus. Problemet er ikke at menn ikke blir tatt alvorlig blant leger, dette problemet er at menn venter å dra til legen. Jeg forstår ikke at mann hisser seg opp over at kvinner begynner å si ifra at vi må tas alvorlig, at det må forskes på kvinnesykdommer? Vi alle har en mor, mange datter, kone, søster hvorfor blir menn så sinte av vi kvinner sier vi ikke blir tatt alvorlig? Ønsker man dette for sine egne? At kvinner begynner å si ifra om at vi ønsker et helsevesen som også har kunnskap om kvinner og ikke bare menn, betyr jo ikke at vi skal ikke ta oss av mannfolka. Det bevist med forskning at kvinnehelse har i alle år blitt nedprioritert, at medisiner har blitt testet på menn osv. Ta heller å kjemp med oss isteden for å kjempe mot oss alle menn, dette vil også gjøre at kanskje din mor slipper å dø av kreft man egentlig kan overleve. Eller din datter slipper å ligge i vanvittige smerter 1 uke hver måned. Ha to tanker i hode uten å tro at vi kvinner skal ta over slik at dere ikke får hjelp! Anonymkode: a8703...cc1 Men så viser det seg at kvinner dør ikke like tidlig som menn, men faktisk betydelig senere, hva gjør vi da? 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #86 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/yRLG82/flere-kvinner-enn-menn-doer-av-hjertesykdom-her-proever-forskerne-aa-finne-ut-hvorfor Er det det? Anonymkode: 06d89...d3a Ja. https://sml.snl.no/hjerte-_og_karsykdommer Se grafene. Diskusjonen har gått på hjerteinfarkt, og der er tallene ganske tydelige. Hjertesykdommer blant kvinner øker ja. Anonymkode: 66977...d9c 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #87 Skrevet 25. april 2024 Bokormsen skrev (1 minutt siden): Men så viser det seg at kvinner dør ikke like tidlig som menn, men faktisk betydelig senere, hva gjør vi da? Da lærer vi menn å være mer aktiv og spise sunnere, for det er kvinner mye flinkere til og det er livsforlengende. Anonymkode: 06d89...d3a 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #88 Skrevet 25. april 2024 Jeg har vært så uheldig å bare ha hatt kvinnesykdommer, og har blitt behandlet som dritt hver gang. Lavt stoffskifte rammer begge kjønn, men fordi det er flest kvinner som rammes, er kunnskaper om og behandlingen av denne sykdommen i Norge en stor vits. Jeg brukte 8 år på å krangle meg til medisin fra naturlig kjertel, da Levaxin bare gjorde vondt verre. Jeg ble ikke trodd, og legen fremstilte meg som dramatisk. Jeg har noen skader etter fødsel som plager. Fikk beskjed om å gjøre knipeøvelser. Punktum. Som om knipeøvelser hjelper mot fysiske skader i underlivet. Brystbetennelsen min var behandlet med "kjerringråd" om at mannen måtte "håndmelke" meg i dusjen for å løse opp klumper. Da jeg fortalte at jeg ikke hadde noen mann, fikk jeg beskjed om å spørre en slektning eller en venn. Altså, stå sammen med meg som er naken i dusjen og melke puppene mine. Ikke aktuelt. To ganger hadde jeg urinveisinfeksjon, og da fikk jeg også beskjed om å bruke kjerringråd. Anonymkode: e0ff5...79c 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #89 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja. https://sml.snl.no/hjerte-_og_karsykdommer Se grafene. Diskusjonen har gått på hjerteinfarkt, og der er tallene ganske tydelige. Hjertesykdommer blant kvinner øker ja. Anonymkode: 66977...d9c Interessant! Men før døde jo menn i mye større grad. Gapet mellom kvinner og menn her er forsvinnende lite nå kontra før. Jeg tror igjen at en grunn er at kvinnene oppsøker hjelp og overlever i større grad Anonymkode: 06d89...d3a
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #90 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja. https://sml.snl.no/hjerte-_og_karsykdommer Se grafene. Diskusjonen har gått på hjerteinfarkt, og der er tallene ganske tydelige. Hjertesykdommer blant kvinner øker ja. Anonymkode: 66977...d9c Interessant! Men før døde jo menn i mye større grad. Gapet mellom kvinner og menn her er forsvinnende lite nå kontra før. Jeg tror igjen at en grunn er at kvinnene oppsøker hjelp og overlever i større grad Anonymkode: 06d89...d3a
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #91 Skrevet 25. april 2024 Immunforsvaret til kvinner er sterkere, i noen tilfeller så sterkt at det angriper seg selv. Se på covid, flertall av menn som døde, men fler kvinner som har diffuse plager etterpå. Kvinner lever lenger men med flere plager. Anonymkode: c5fa8...539 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #92 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror alle har råd til å bruke en tusenlapp for å gå til privat gynekolog, jo. Sikkert ett og annet unntak, men stort sett alle klarer det. En fastlege vil aldri kunne være spesialist på alt, så hvis man ønsker å snakke med en spesialist (og fastlegen nekter å henvise), så er det eneste mulighet. Å vente til alle fastleger er oppdatert på alt, det gidder i hvert fall ikke jeg. Helseforsikring bør alle som kan prøve å forhandle seg til gjennom jobben. Anonymkode: 66977...d9c Det burde være en selvfølge å få hjelp i det offentlige helsevesenet for dette. Norge er så bakpå til å fremstille seg for å ligge foran. Hva betaler vi skatt for? Nei, det er forkastelig å måtte bli amerikanisert på denne måten. Anonymkode: 5c6d8...630 2
Bokormsen Skrevet 25. april 2024 #93 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Da lærer vi menn å være mer aktiv og spise sunnere, for det er kvinner mye flinkere til og det er livsforlengende. Anonymkode: 06d89...d3a Kanskje vi bare kan lære kvinner å bare gå til lege når det er noe alvorlig også da, ikke rope ulv og ta opp unødige ressurser? 1 1
Roci Skrevet 25. april 2024 #94 Skrevet 25. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når det gjelder overgangsalder, så er det vel bare å etterspørre hormonbehandling? Anonymkode: 66977...d9c Alle menn med denne holdningen fortjener å oppleve en mnd med: Hetetokter Nattsvette Humørsvingninger Oppblåsthet Ømme bryster Vektøkning Nedsatt sexlyst Hodepine Leddsmerter Elektriske støt / Electric shocks Brennende munn-syndrom Problemer med tannkjøttet Fordøyelsesproblemer Tørr og kløende hud Angst Nummenhet Søvnproblemer Konsentrasjonsvansker/hjernetåke Svimmelhet Utmattelse Glemsomhet Sprø og flisete negler Stramme muskler Stressinkontinens Endringer i kroppslukt Irritabilitet Ujevn hjerterytme Depresjon Panikkanfall Dette er helt vanlige plager/symptomer ved overgangsalder, i tillegg til uregelmessig menstruasjon, vaginal tørrhet, økt risiko for beinskjørhet osv. Det er ikke alle som kan bruke HRT/hormontilskudd, og det er ikke slik at man nødvendigvis blir kvitt alle plagene selv om man tar HRT. Jeg snakker av erfaring, har vært i overgangsalderen i litt over 3 år nå, og vil i utgangspunktet si at jeg ikke unner min verste fiende de verste dagene (selv med HRT), men jeg er villig til å gjøre unntak i visse tilfeller. Endret 25. april 2024 av Roci 1 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #95 Skrevet 25. april 2024 Bokormsen skrev (2 minutter siden): Kanskje vi bare kan lære kvinner å bare gå til lege når det er noe alvorlig også da, ikke rope ulv og ta opp unødige ressurser? Tull. Her er det snakk om stor grad av funksjonstap og plager som går utover alle deler av livet for veldig mange kvinner på grunn av viktige hormoner som det blir atskillig mindre av. Hvis dette hadde skjedd menn, så hadde det for lengst vært dagligdags og hjelp å få via fastlege. Men, fordi det gjelder kvinner blir vi ikke trodd, forsket på (før i senere tid av kvinner selv) eller støttet i noen grad. Anonymkode: 5c6d8...630 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #96 Skrevet 25. april 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Hva tenker dere kvinner, blir dere tatt på alvor når dere går til legen? Anonymkode: d8664...b10 Jeg er mann, og jeg blir heller ikke tatt på alvor når jeg går til legen. Vet veldig godt hvordan det føles. Anonymkode: fb3d4...117 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #97 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ja. https://sml.snl.no/hjerte-_og_karsykdommer Se grafene. Diskusjonen har gått på hjerteinfarkt, og der er tallene ganske tydelige. Hjertesykdommer blant kvinner øker ja. Anonymkode: 66977...d9c Flere menn enn kvinner dør av hjerteinfarkt, og det ser også ut som flere menn enn kvinner får hjerteinfark. https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/ikke-smittsomme/Hjerte-kar/?term=#ddelighet-av-hjerte-og-karsykdom Dermed (godt mulig jeg tenker feil), så er det ikke veldig stor forskjell i dødelighet om man først får infarkt? Fortsatt godt mulig jeg tar feil, men jeg tror flere menn er utsatt for infarkt delvis pga livsstil. Menns overvekt er større, og ofte legger fettet seg rundt buken. Flere menn drikker større mengder alkohol. Flere menn er høye, og det jeg har hørt av en hjertelege - så er høye mennesker mer utsatt for hjertesykdom. Trolig har hjertesykdom hos kvinner vært underdiagnostisert tidligere. Anonymkode: 790fa...fa2 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #98 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er mann, og jeg blir heller ikke tatt på alvor når jeg går til legen. Vet veldig godt hvordan det føles. Anonymkode: fb3d4...117 Jeg har bare lyst å si at jeg er klar over at også flere menn ikke blir tatt på alvor. Det er nok mange faktorer som gjør at noen ikke blir lyttet til. Min bestefar fikk tilsutt en diagnose som lenge ikke ble vurdert. Både pga hans alder, og fordi den er mye vanligere for kvinner. Kjenner også andre menn som har blitt avfeid. Anonymkode: 790fa...fa2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #99 Skrevet 25. april 2024 Hadde vært interessant å høre fra leger, er det ingen her som jobber som lege da? Det er feil å si at man blir "avfeid" når man ikke blir sendt til full utredning. Det er ikke mulig å utrede alle som vil utredes, legene er helt nødt til å velge ut kun de tilfellene hvor det er skjellig grunn til å mistenke alvorlig sykdom. Det er alle de som går til legen uten god nok grunn dere burde klagd på. Det er de som tar opp unødige ressurser. Det kommer ikke til å bli flere ressurser, så vi må utnytte den knappe tiden til legene best mulig. Anonymkode: da2be...14c
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #100 Skrevet 25. april 2024 Roci skrev (23 minutter siden): Alle menn med denne holdningen fortjener å oppleve en mnd med: Hetetokter Nattsvette Humørsvingninger Oppblåsthet Ømme bryster Vektøkning Nedsatt sexlyst Hodepine Leddsmerter Elektriske støt / Electric shocks Brennende munn-syndrom Problemer med tannkjøttet Fordøyelsesproblemer Tørr og kløende hud Angst Nummenhet Søvnproblemer Konsentrasjonsvansker/hjernetåke Svimmelhet Utmattelse Glemsomhet Sprø og flisete negler Stramme muskler Stressinkontinens Endringer i kroppslukt Irritabilitet Ujevn hjerterytme Depresjon Panikkanfall Dette er helt vanlige plager/symptomer ved overgangsalder, i tillegg til uregelmessig menstruasjon, vaginal tørrhet, økt risiko for beinskjørhet osv. Det er ikke alle som kan bruke HRT/hormontilskudd, og det er ikke slik at man nødvendigvis blir kvitt alle plagene selv om man tar HRT. Jeg snakker av erfaring, har vært i overgangsalderen i litt over 3 år nå, og vil i utgangspunktet si at jeg ikke unner min verste fiende de verste dagene (selv med HRT), men jeg er villig til å gjøre unntak i visse tilfeller. Jeg skjønner ikke helt hva slags behandling du etterspør? Anonymkode: 66977...d9c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå