AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #101 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eh, ja? Har jeg sagt noe annet? Jeg skrev at av de som får hjerteinfarkt, så dør flere menn enn kvinner, til tross for at kvinner i snitt får infarkt ti år senere. Mener du at denne artikkelen motbeviser det? Anonymkode: 66977...d9c Ifølge SSBs siste oppdaterte tall over dødsårsaker fra 2012 døde 645 kvinner av brystkreft. 1489 kvinner døde av akutt hjerteinfarkt. Det dør flere kvinner enn menn av hjertesykdommer både i Norge og i Europa. https://kjonnsforskning.no/nb/2015/09/hjertesykdom-største-kvinnedreperen-i-Norge Anonymkode: a8703...cc1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #102 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hadde vært interessant å høre fra leger, er det ingen her som jobber som lege da? Det er feil å si at man blir "avfeid" når man ikke blir sendt til full utredning. Det er ikke mulig å utrede alle som vil utredes, legene er helt nødt til å velge ut kun de tilfellene hvor det er skjellig grunn til å mistenke alvorlig sykdom. Det er alle de som går til legen uten god nok grunn dere burde klagd på. Det er de som tar opp unødige ressurser. Det kommer ikke til å bli flere ressurser, så vi må utnytte den knappe tiden til legene best mulig. Anonymkode: da2be...14c Jeg er ikke den som har gått oftest til legen, men jeg har hatt behov for sykemelding noen ganger. Hadde jeg hatt barn eller andre å ta vare på, så hadde jeg ikke "klart livet" og måtte oppsøkt lege oftere. Jeg skrev tidligere i tråden at det var en tilfeldig MR som utløste utredninger for meg. Uten det hadde jeg lett blitt plassert i "sekken" med de som går til lege uten god nok grunn. Jeg fikk auto-immune, nevrologiske og reumatologisk diagnoser. Spesialister forstod ikke at jeg hadde klart meg såpass godt som jeg gjorde i mange år. Smertene, fatuigen, søvnproblemene, mm var ikke latskap eller at "jeg gikk og kjente etter" som nok mange trodde. Det var flere prøver som gjennom årene var litt på kanten, men alt skulle gå over eller leves med. Om ikke legene heller vet helt hvilke symptomer som gir grunn til videre undersøkelser (fordi de ikke er de best dokumenterte), så er det nok mange som faktisk blir avfeid/ikke tatt på alvor. Anonymkode: 790fa...fa2 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #103 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ifølge SSBs siste oppdaterte tall over dødsårsaker fra 2012 døde 645 kvinner av brystkreft. 1489 kvinner døde av akutt hjerteinfarkt. Det dør flere kvinner enn menn av hjertesykdommer både i Norge og i Europa. https://kjonnsforskning.no/nb/2015/09/hjertesykdom-største-kvinnedreperen-i-Norge Anonymkode: a8703...cc1 Legger ved enda en link. https://www.forskning.no/sykdommer-menneskekroppen-hjertet/infarkt-rammer-kvinner-hardere/596935 Anonymkode: a8703...cc1 1
Roci Skrevet 25. april 2024 #104 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt hva slags behandling du etterspør? Anonymkode: 66977...d9c Nei, dette var en kommentar til den brukeren som skrev at det "bare var å få hormontilskudd". Poenget mitt var at selv for de av oss som kan bruke dette, så er det ikke slik at det på magisk vis fjerner alle symptomer/plager. 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #105 Skrevet 25. april 2024 "Gå ned i vekt" "Det er bare mensen" "Kanskje du sliter med angst, prøv å slappe av litt" Anonymkode: 332c9...c03 4 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #106 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det er fortsatt færre kvinner enn menn som dør av hjerteinfarkt, til tross for at de i snitt er ti år eldre. Anonymkode: 66977...d9c Kan jeg få bevis på dette? For jeg finner ingen forskning som sier at det er flere menn som dør, finner kun at det er flere kvinner. Og at forskning viser at det er økonomi som spiller inn for å ikke forske nok på dette med kvinner og hjertelidelse. https://www.forskning.no/hjertet-kjonn-og-samfunn-helsepolitikk/hjertesykdom-er-den-storste-kvinnedreperen/470351 Anonymkode: a8703...cc1 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #107 Skrevet 25. april 2024 Ja absolutt. Jeg ble sendt hjem fra legevakt med cyster jeg svinte av på eggstokkene. Jeg har en annen diadnose som ikke gir nagesmerter. Men siden jeg hadde denne diagnosen, så nektet legen å sjekke på sykehuset. Ambulanse folkene bare ristet på hodet. Så jeg måtte da ringe gynekolog dagen etter så jeg fikk avkreftet blodcyste man kan blø ihjel av. Det er jo derfor man altid skal sjekke på sykehus. Heldigvis var det vanlig cyste. Så gikk bra. Men jeg fikk brev om vurdering av førerkortet pga jeg hadde svimt av pga ukjent årsak. Så tok med meg brevet fra gyn og sa fra på legevakten at dette skulle inn i min journal. Og at man aldri skal blande mine mage smerter og diagnosen igjen. Da den ikke gir mage smerter. Ringte de som skulle vurdere førerkortet, forklarte saken. Og da slapp jeg vurderingen. Lista mi er lang på andre ting. Jeg skjønner feks ikke hvorfor de ikke tar blodprøver når du sier du er unormalt slapp. Man får jo det om man har for lite jern, d vitamin osv. Har alltid hatt mangel på et eller annet sånt når jeg har vært unormalt slapp. Det har også noe med diagnosen min å gjøre. At den ikke tar opp d viramin folsyre og vitamin b. Av og til er det lite jern ofte for mye. Så dette må jeg kreve å få. Men ofte må jeg dra uten hjelp. Vente et par dager ringe på ny. Før de gidder å gjøre det de skulle første gangen Anonymkode: f76af...fa1 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #108 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke den som har gått oftest til legen, men jeg har hatt behov for sykemelding noen ganger. Hadde jeg hatt barn eller andre å ta vare på, så hadde jeg ikke "klart livet" og måtte oppsøkt lege oftere. Jeg skrev tidligere i tråden at det var en tilfeldig MR som utløste utredninger for meg. Uten det hadde jeg lett blitt plassert i "sekken" med de som går til lege uten god nok grunn. Jeg fikk auto-immune, nevrologiske og reumatologisk diagnoser. Spesialister forstod ikke at jeg hadde klart meg såpass godt som jeg gjorde i mange år. Smertene, fatuigen, søvnproblemene, mm var ikke latskap eller at "jeg gikk og kjente etter" som nok mange trodde. Det var flere prøver som gjennom årene var litt på kanten, men alt skulle gå over eller leves med. Om ikke legene heller vet helt hvilke symptomer som gir grunn til videre undersøkelser (fordi de ikke er de best dokumenterte), så er det nok mange som faktisk blir avfeid/ikke tatt på alvor. Anonymkode: 790fa...fa2 Sterk historie. Det å bli oppdaget tilslutt må jo ha endret ditt selvbilde? Det gjør noe med deg å bli møtt med holdninger om at man er lat og skaper seg. Anonymkode: c5fa8...539 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #109 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan jeg få bevis på dette? For jeg finner ingen forskning som sier at det er flere menn som dør, finner kun at det er flere kvinner. Og at forskning viser at det er økonomi som spiller inn for å ikke forske nok på dette med kvinner og hjertelidelse. https://www.forskning.no/hjertet-kjonn-og-samfunn-helsepolitikk/hjertesykdom-er-den-storste-kvinnedreperen/470351 Anonymkode: a8703...cc1 Jeg la ved en lenke lenger opp. Anonymkode: 66977...d9c 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #110 Skrevet 25. april 2024 Roci skrev (1 time siden): Nei, dette var en kommentar til den brukeren som skrev at det "bare var å få hormontilskudd". Poenget mitt var at selv for de av oss som kan bruke dette, så er det ikke slik at det på magisk vis fjerner alle symptomer/plager. Jeg skjønte det, men det er jo ikke alt som enkelt kan fikses? Anonymkode: 66977...d9c
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #111 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg bare spør... var til legen i dag, ikke ofte jeg er der kanskje en gang pr år. Da med problem som lett kan fikses med pencelin. Var altså nå til legen, kroppen fungerer ikke å vet selv eller tror at jeg er kommet i overgangsalderen, men er ikke sikker. Det jeg fikk til svar var at kroppen reagerer slik i din alder ferdig snakket. Betalte 350 nok å dro hjem. Vi kvinner må gjennom så mye i livet kroppsmessig å dette var svaret. Er klar over at overgangsalder ikke er en sykdom, men det å på en måte føle at en ikke blir utredet for eventuelt andre ting kom som en bombe. Kan legge til at jeg ikke har vært sykmeldt på 25 år. Hva tenker dere kvinner, blir dere tatt på alvor når dere går til legen? Anonymkode: d8664...b10 Det er et faktum det at alt baseres på menn og at det er svært lite forskning og kunnskap rundt kvinnehelse. Anonymkode: 2ffd9...a1d
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #112 Skrevet 25. april 2024 Kvinnehelse – Ny kunnskap om kvinnehelse må inn i læreplaner og ut i praksis "– Mens kvinnehelsebegrepet for 20 år siden fikk plass i bikinien, har ny forskning vist at gener på X-kromosomet påvirker helse og sykdom utover kjønnshormoner og reproduksjon. Særlig hjertekarsystemet, immunsystemet og hjernen. Dette må nå politikerne ta inn over seg i oppfølgningen av NOU-en. Men denne kunnskapen har likevel ikke nådd frem til utdanningen og behandlingssystemet, mener Gerdts." Anonymkode: 2ffd9...a1d 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #113 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Sterk historie. Det å bli oppdaget tilslutt må jo ha endret ditt selvbilde? Det gjør noe med deg å bli møtt med holdninger om at man er lat og skaper seg. Anonymkode: c5fa8...539 Ja, selv om jeg har hatt brudd, brist, nesten avrevne leddbånd og prolaps uten å synes at det er det vanskeligste eller vondeste her i verden, så gjør det noe med selvbilde å lure på om andre er så mye sterkere og tåler mye mer og om man egentlig er hypokonder eller på en eller annen måte innbilder seg ting. Jeg merket jo også at andre hadde sine mistanker. Det er også lettere å takle smerter man vet årsaken til, enn å kjenne at noe er galt og få mer eller mindre beskjed om at det er innbilt eller selvskapt. Dessverre vet jeg at mange har opplevd verre ting, og jeg tror mange opplever tilsvarende. Mine diagnoser er begrensende, men ikke livstruende (selv om de nok forkorter livet). Kjenner flere som har hatt alvorlige diagnoser som ble sendt hjem for å hvile og ta en paracet. De fleste kvinner. Noen har fått alvorlige og varige skader, noen var døden nær og en døde. Anonymkode: 790fa...fa2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #114 Skrevet 25. april 2024 SJU FORSKERE OM KJØNNSFORSKJELLER OG HELSE "– Kvinner og menn har ulike kjønnskromosomer: Kvinner har to x-kromosomer, menn har et x-kromosom og et y-kromosom. På x-kromosomet sitter omtrent 1500 gener som har betydning for immunfunksjon og hjertefunksjon, i tillegg til regulering av kjønnshormoner og seksualfunksjon. Dette bidrar til at kvinner og menn er biologisk forskjellig når det gjelder hjertefunksjon." "– Et godt eksempel her er stressindusert hjerteinfarkt (broken heart syndrome) som skyldes en akutt kraftig økning av aktiviteten i nervesystemet som regulerer stress og som fører til redusert blodstrøm i hjertemuskelen. 90% av pasienter som rammes av et slikt hjerteinfarkt er kvinner, sier Gerdts, og legger til: – Det er faktisk dokumentert kjønnsforskjeller i de fleste hjertesykdommer. For å kunne identifisere den beste behandlingen for disse sykdommene, må vi se på kvinner og menn separat. Å ikke gjøre det er grovt kvinnediskriminerende, sier Gerdts." Anonymkode: 2ffd9...a1d 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #115 Skrevet 25. april 2024 Kvinnehelse på kvinnedagen "I flere tiår har vi arbeidet for å likestille kvinner og menn. Dette er bra når det kommer til våre rettigheter i samfunnet. Men vi sitter fortsatt igjen med de biologiske forskjellene mellom kjønnene. Biologi påvirker sykdomsdisposisjon og sykdomsmønster, derfor er det viktig med et kjønnsperspektiv i forskning og behandlingstilbud. Vi forsker blant annet på kvinners hjertesykdom, beinskjørhet og brudd, og mental helse i svangerskapet. Dette er typiske kvinnesykdommer som vi trenger mer kunnskap om. Hjertesykdom er en viktig dødsårsak hos kvinner. Hos mange er sykdommen ikke erkjent og forblir ubehandlet. Beinskjørhet (osteoporose) og brudd rammer omtrent halvparten av alle kvinner over 50 år. Behandling av osteoporose er viktig for å forebygge brudd. Likevel er det få som får slik behandling. " Anonymkode: 2ffd9...a1d 1 1
Gregarious Skrevet 25. april 2024 #116 Skrevet 25. april 2024 (endret) Dette er ikke så enkelte som flere skal ha det til, mortalitet er mer komplisert en mange tror. Blant annet så må en ta høyde for konkurrerende dødsårsaker, om en gruppe har større sannsynlighet å dø av kreft så vil de nødvendigvis redusere død av hjerte/karsykdommer. Som død er man som kjent ikke i fare for andre dødelige sykdommer. Det blir også lite relevant å bare snakke om frekvens på gitt sykdom, en må se på gjennomsnittlig tapt livslengde. Kvinner har ofte flere tillegg sykdommer en menn når det får hjerteinfarkt, de har også en gjennomsnitt alder på 77 mot 69 hos menn. Menn i 50års alderen har fem ganger så stor sannsynlighet som kvinner å få infarkt. Nyere forskning viser også at kvinner har minst like klassiske symptomer som menn ved hjerteinfarkt, men gammel forskning henger igjen. Men dette er altså en myte. Endret 25. april 2024 av Gregarious 1
Roci Skrevet 25. april 2024 #117 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønte det, men det er jo ikke alt som enkelt kan fikses? Anonymkode: 66977...d9c Nei, nettopp 🙂
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #118 Skrevet 25. april 2024 Gregarious skrev (34 minutter siden): Dette er ikke så enkelte som flere skal ha det til, mortalitet er mer komplisert en mange tror. Blant annet så må en ta høyde for konkurrerende dødsårsaker, om en gruppe har større sannsynlighet å dø av kreft så vil de nødvendigvis redusere død av hjerte/karsykdommer. Som død er man som kjent ikke i fare for andre dødelige sykdommer. Det blir også lite relevant å bare snakke om frekvens på gitt sykdom, en må se på gjennomsnittlig tapt livslengde. Kvinner har ofte flere tillegg sykdommer en menn når det får hjerteinfarkt, de har også en gjennomsnitt alder på 77 mot 69 hos menn. Menn i 50års alderen har fem ganger så stor sannsynlighet som kvinner å få infarkt. Nyere forskning viser også at kvinner har minst like klassiske symptomer som menn ved hjerteinfarkt, men gammel forskning henger igjen. Men dette er altså en myte. Greit å legge ved forskning når du snakker om den.. Anonymkode: ec30e...fe4 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #119 Skrevet 25. april 2024 Mulig at noen leger ikke tar kvinner «på alvor», men jeg har aldri opplevd det. Da ville jeg byttet lege. Eller mener dere at alle små plager skal utredes av spesialist? Det er det overhodet ikke kapasitet til i helsevesenet, og det kommer det heller aldri til å bli. Kvinner går dobbelt så ofte til legen som menn, og vi lever lengre. (Men ja, vi dør også til slutt….) Og plagene tiltar med årene. Ikke alle plager skyldes en underliggende sykdom eller tilstand. Ikke alt kan fikses. For all del, forsk mer på kvinnesykdommer. Men fastlegen er og blir en generalist og en «gatekeeper». Noen ganger overser de alvorlig sykdom. Men som regel er problemet motsatt, nemlig at man blir sendt på for mange unødvendige undersøkelser. Anonymkode: 66977...d9c 1 1
katties Skrevet 25. april 2024 #120 Skrevet 25. april 2024 Har hatt samme lege i 5 år. Han er en god lege, men han kjenner meg også såpass godt at han vet at jeg klager ikke for ingenting - kommer jeg til han med noe så er det fordi jeg er bekymret og må i det minste diskutere det med han. Han henviser videre når det trengs
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå