Gå til innhold

Er kvinnehelse undervurdert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror alle har råd til å bruke en tusenlapp for å gå til privat gynekolog, jo. Sikkert ett og annet unntak, men stort sett alle klarer det.

En fastlege vil aldri kunne være spesialist på alt, så hvis man ønsker å snakke med en spesialist (og fastlegen nekter å henvise), så er det eneste mulighet. Å vente til alle fastleger er oppdatert på alt, det gidder i hvert fall ikke jeg.

Helseforsikring bør alle som kan prøve å forhandle seg til gjennom jobben.

Anonymkode: 66977...d9c

Hvis det i det virkelige liv ble politisk vedtatt at kvinner må betale av egen lomme for å få hjelp med sine sykdommer, ville jeg faktisk forventet en tilsvarende skatterabatt. Hvorfor skal mine skattepenger gå til et helsevesen jeg ikke skal få hjelp fra?

Anonymkode: 593ec...798

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stoltskeiv skrev (2 timer siden):

Jeg hørte tidligere at man vet ikke så mye om kvinnehelse, fordi forskning har rettet seg mye i menn. Men om det stemmer, vet jeg ikke. Men det hadde ikke overrasket meg :)

Det stemmer det. Nærmere bestemt hvite menn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis det i det virkelige liv ble politisk vedtatt at kvinner må betale av egen lomme for å få hjelp med sine sykdommer, ville jeg faktisk forventet en tilsvarende skatterabatt. Hvorfor skal mine skattepenger gå til et helsevesen jeg ikke skal få hjelp fra?

Anonymkode: 593ec...798

Politisk vedtatt? Er det det jeg sier? Jeg sier at har du plager som du ikke får hjelp for av fastlegen, eller du synes ventetiden er for lang, så går det an for sen enkelte å ta ansvar selv. Det samme gjelder menn. Jeg kjenner flere menn som har valgt å oppsøke privat spesialist også ved ganske alvorlige sykdommer som for eksempel Parkinson, for å slippe ventetiden.

Anonymkode: 66977...d9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det gjelder hjerteinfarkt, så er faktisk dødeligheten lavere for kvinner enn for menn, til tross for at kvinner i gjennomsnitt er ti år eldre enn menn når de får det.

Anonymkode: 66977...d9c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kvinnehelse er undervurdert. Jeg fikk en alvorlig bekkeninfeksjon som ble feilbehandlet i to uker, fordi legene ikke tok meg seriøst, de så kun på prøvesvarene mine som viste "bedring". 

Anonymkode: 633a2...6bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Politisk vedtatt? Er det det jeg sier? Jeg sier at har du plager som du ikke får hjelp for av fastlegen, eller du synes ventetiden er for lang, så går det an for sen enkelte å ta ansvar selv. Det samme gjelder menn. Jeg kjenner flere menn som har valgt å oppsøke privat spesialist også ved ganske alvorlige sykdommer som for eksempel Parkinson, for å slippe ventetiden.

Anonymkode: 66977...d9c

Den muligheten finnes ikke for alle, jeg har vurdert privat revmatolog. Det vil koste meg over 10 000 å få en liten utredning pluss reise og overnatting. Jeg er minsteufør og har ikke råd til det men jeg vet at dersom jeg hadde fått en skikkelig utredning og med det rett behandling så kunne jeg jobbet 50%. Jeg bruker allerede mye penger på fysio og privat gynekolog og privat hudlege.

Anonymkode: 3d04b...272

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Politisk vedtatt? Er det det jeg sier? Jeg sier at har du plager som du ikke får hjelp for av fastlegen, eller du synes ventetiden er for lang, så går det an for sen enkelte å ta ansvar selv. Det samme gjelder menn. Jeg kjenner flere menn som har valgt å oppsøke privat spesialist også ved ganske alvorlige sykdommer som for eksempel Parkinson, for å slippe ventetiden.

Anonymkode: 66977...d9c

Beklager at jeg så svaret ditt i kontekst av hva tråden faktisk handler om. 

Anonymkode: 593ec...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Og når det gjelder hjerteinfarkt, så er faktisk dødeligheten lavere for kvinner enn for menn, til tross for at kvinner i gjennomsnitt er ti år eldre enn menn når de får det.

Anonymkode: 66977...d9c

https://tidsskriftet.no/2022/03/leder/hjertesykdom-er-vanlig-ogsa-hos-kvinner

Anonymkode: a8703...cc1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner undervurderes generelt i helsevesenet.  

Jeg og mannen har hatt samme type brudd i armen. 

Han fikk sterke smertestillende i 4 uker! 

Jeg fikk beskjed om å ta paracet og ibux hver dag.

Vi har samme fastlege 🙃

Anonymkode: 06d89...d3a

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg tror alle har råd til å bruke en tusenlapp for å gå til privat gynekolog, jo. Sikkert ett og annet unntak, men stort sett alle klarer det.

En fastlege vil aldri kunne være spesialist på alt, så hvis man ønsker å snakke med en spesialist (og fastlegen nekter å henvise), så er det eneste mulighet. Å vente til alle fastleger er oppdatert på alt, det gidder i hvert fall ikke jeg.

Helseforsikring bør alle som kan prøve å forhandle seg til gjennom jobben.

Anonymkode: 66977...d9c

Nei, alle har ikke råd til det. Dessuten koster det TO tusenlapper å gå til gynekolog her. For ikke å snakke om at jeg er helt nødt til å holde meg til én gynekolog som holder til på sykehuset på grunn av andre problemer. 

Og helseforsikring? Hahahahahahahahha, jeg jobber i kommunal helse. 🤣

Anonymkode: 86249...87e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg tror alle har råd til å bruke en tusenlapp for å gå til privat gynekolog, jo. Sikkert ett og annet unntak, men stort sett alle klarer det.

En fastlege vil aldri kunne være spesialist på alt, så hvis man ønsker å snakke med en spesialist (og fastlegen nekter å henvise), så er det eneste mulighet. Å vente til alle fastleger er oppdatert på alt, det gidder i hvert fall ikke jeg.

Helseforsikring bør alle som kan prøve å forhandle seg til gjennom jobben.

Anonymkode: 66977...d9c

I Oslo har sikkert de fleste råd. 

Her jeg bor nå, der jeg bodde for 10 år siden og der jeg vokste opp derimot har få råd. 

Hvorfor? Fordi reiseveien til det private er lang. Selv har jeg 12 timer kjørevei EN vei til nærmeste privatpraktiserende klinikk. Det innebærer da enten flybilletter til 8.000 (prisen mannen måtte betale for å være med på fødselen av våre tre barn) eller å kjøre og overnatte på hotell. 

De ferreste jeg kjenner har råd til det, selv på god lønn. 

Anonymkode: 06d89...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis kvinner blir diskriminert så er det selvsagt alvorlig.

Hvis kvinner bare _tror_ at de blir diskriminert og alle som heier på kvinner er så «gode» at de glemmer å sjekke om det stemmer så det ikke fullt så alvorlig.

Alle vil gjerne ha bedre helsetjenester, behovet er uendelig.

Anonymkode: ae243...34c

Det er ikke det minste tvil om at svært mange kvinner ikke blir tatt på alvor og ikke får samme helsehjelp som menn. Det finnes jo FLUST av historier blaa i media hvor kvinner har blitt avvist, sendt hjem osv også dødd fordi deres problemer blir avskrevet som sutring.

En kvinnelig og en mannlig slektning av meg hadde på ca samme tid samme helseproblem. Hun ble sendt hjem med beskjed om å spise ibux. Han fikk morfin og operasjon. Jeg kjenner til flere tilfeller hvor kvinnene måtte ta med mannen sin (!) til legen fordi de ikke ble hørt, i det ene tilfellet viste det seg at de var snakk om hjernesvulst som måtte opereres umiddelbart ellers ville hun ikke leve ut uka. Hun ble bare sendt hjem igjen og igjen med beskjed om å ta paracet.

Det er så mange historier at det er skremmende, en annen: en bror og søster har de samme arvelige hjerteproblemene, han har fått operert inn pacemaker, hun må klare seg uten. Det er virkelig helt krise, så kom ikke og skriv "hvis kvinner bare tror de blir diskriminert" - DE BLIR DET.

Anonymkode: 585fb...78d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Eh, ja? Har jeg sagt noe annet? Jeg skrev at av de som får hjerteinfarkt, så dør flere menn enn kvinner, til tross for at kvinner i snitt får infarkt ti år senere. Mener du at denne artikkelen motbeviser det?

Anonymkode: 66977...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eh, ja? Har jeg sagt noe annet? Jeg skrev at av de som får hjerteinfarkt, så dør flere menn enn kvinner, til tross for at kvinner i snitt får infarkt ti år senere. Mener du at denne artikkelen motbeviser det?

Anonymkode: 66977...d9c

Det kan være mange årsaker til dette da. Årsak nummer én er vel at menn ofte venter ALT for lenge med å gå til legen. Kjenner faktisk flere som har gått rundt med blindtarmbetennelse, slag og alvorlig prolaps (så alvorlig at de ikke kunne gå lengre) uten at de dro til legen. 

De ville nemlig se det ann 😅

Anonymkode: 06d89...d3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Den muligheten finnes ikke for alle, jeg har vurdert privat revmatolog. Det vil koste meg over 10 000 å få en liten utredning pluss reise og overnatting. Jeg er minsteufør og har ikke råd til det men jeg vet at dersom jeg hadde fått en skikkelig utredning og med det rett behandling så kunne jeg jobbet 50%. Jeg bruker allerede mye penger på fysio og privat gynekolog og privat hudlege.

Anonymkode: 3d04b...272

Nei, alle har ikke råd til absolutt alt, jeg forstår det.

Men kapasiteten i helsevesenet kommer heller aldri til å bli så omfattende at alle kan bli utredet for alt de ønsker. Det er realitetene.

Anonymkode: 66977...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan være mange årsaker til dette da. Årsak nummer én er vel at menn ofte venter ALT for lenge med å gå til legen. Kjenner faktisk flere som har gått rundt med blindtarmbetennelse, slag og alvorlig prolaps (så alvorlig at de ikke kunne gå lengre) uten at de dro til legen. 

De ville nemlig se det ann 😅

Anonymkode: 06d89...d3a

Men nå snakket  vi om hjerteinfarkt. Og påstanden var at kvinner ikke blir tatt på alvor når de har hjerteinfarkt.

Anonymkode: 66977...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Halvparten av alle leger er forresten kvinner, så litt rart at de ikke tar andre kvinner på alvor.

Anonymkode: 66977...d9c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Halvparten av alle leger er forresten kvinner, så litt rart at de ikke tar andre kvinner på alvor.

Anonymkode: 66977...d9c

Denne type biaser ligger latent i oss alle. Det handler om samfunnets forventninger, som vi alle er vokst opp med. Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men jeg forestiller meg at dette er den samme mekanismen som ble avdekket i studien hvor grupper av studenter ble forespeilet CVene til en kvinne og en mann. Begge fiktive, begge hadde samme bakgrunn, det eneste som skilte dem var navn. Spørsmålet var: hvem av disse to tror du er best egnet som leder?  Gruppene som ble testet, også kvinnene, pekte i hovedsak på mannen som den best kvalifiserte lederen.

Anonymkode: 593ec...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men nå snakket  vi om hjerteinfarkt. Og påstanden var at kvinner ikke blir tatt på alvor når de har hjerteinfarkt.

Anonymkode: 66977...d9c

Det er jo et uttalt problem ettersom kvinner får svært diffuse symptomer ift menn på hjerteinfarkt.  Heldigvis er det blitt mer fokus på dette de siste årene. 

Det sier seg selv at de oftere ikke tas på alvor når symptomer er så diffuse. 

https://www.aleris.no/medisinsk-senter/hjertespesialist/tema-hjerte/kvinner-hjertehelse/

https://www.forskning.no/hjertet-kjonn-og-samfunn-helsepolitikk/hjertesykdom-er-den-storste-kvinnedreperen/470351

Hjertesykdom er det som dreoer flest kvinner. 

https://www.forskning.no/sykdommer-menneskekroppen-hjertet/infarkt-rammer-kvinner-hardere/596935

Rammer kvinner hardere. 

https://tidsskriftet.no/2011/03/leder/dodelighet-av-hjerteinfarkt

 

Dødeligheten av hjerteinfarkt har sunket for menn. Men ikke for kvinner! 

Anonymkode: 06d89...d3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo et uttalt problem ettersom kvinner får svært diffuse symptomer ift menn på hjerteinfarkt.  Heldigvis er det blitt mer fokus på dette de siste årene. 

Det sier seg selv at de oftere ikke tas på alvor når symptomer er så diffuse. 

https://www.aleris.no/medisinsk-senter/hjertespesialist/tema-hjerte/kvinner-hjertehelse/

https://www.forskning.no/hjertet-kjonn-og-samfunn-helsepolitikk/hjertesykdom-er-den-storste-kvinnedreperen/470351

Hjertesykdom er det som dreoer flest kvinner. 

https://www.forskning.no/sykdommer-menneskekroppen-hjertet/infarkt-rammer-kvinner-hardere/596935

Rammer kvinner hardere. 

https://tidsskriftet.no/2011/03/leder/dodelighet-av-hjerteinfarkt

 

Dødeligheten av hjerteinfarkt har sunket for menn. Men ikke for kvinner! 

Anonymkode: 06d89...d3a

Men det er fortsatt færre kvinner enn menn som dør av hjerteinfarkt, til tross for at de i snitt er ti år eldre. 

Anonymkode: 66977...d9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...