Gå til innhold

Er kvinnehelse undervurdert?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg bare spør... var til legen i dag, ikke ofte jeg er der kanskje en gang pr år. Da med problem som lett kan fikses med pencelin. Var altså nå til legen, kroppen fungerer ikke å vet selv eller tror at jeg er kommet i overgangsalderen, men er ikke sikker. Det jeg fikk til svar var at kroppen reagerer slik i din alder ferdig snakket. Betalte 350 nok å dro hjem. Vi kvinner må gjennom så mye i livet kroppsmessig å dette var svaret. Er klar over at overgangsalder ikke er en sykdom, men det å på en måte føle at en ikke blir utredet for eventuelt andre ting kom som en bombe. Kan legge til at jeg ikke har vært sykmeldt på 25 år. Hva tenker dere kvinner, blir dere tatt på alvor når dere går til legen?

Anonymkode: d8664...b10

I hovedsak så blir man ikke det. Spesielt hvis man kommer med typiske "kvinnesykdommer ". Men har opplevd noen fantastiske leger også oppigjennom bare så det er nevnt. 

Anonymkode: 63a0c...07a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig kan ikke helsevesenet bruke masse tid på diffuse plager. Det er forventningene som er feil her.

Menn går ikke til legen med slik, mens kvinner gjør det. Det er ingen tvil om at terskelen for å få til legen er MYE høyere hos menn.

Jeg kjenner en fastlege, hun sier at 60% av konsultasjonene hun har er unødvendige og bortkastede ressurser. Jeg forstår at dere er uenige, men i bunn og grunn er det veldig begrensede ressurser med tanke på tid hos leger. Og det er ikke sånn at legene kan fikse alt mulig rart.

Anonymkode: da2be...14c

Menn får også mye oftere utvikling av sin sykdom fordi de ikke går til lege i tide,  slik at de totalt vil bruke opp mer ressurser i spesialisthelsetjenesten som ikke hadde vært nødvendig hvis de kom seg fortere til lege. Et eksempel her er kreft... Ellers så trenger vel ikke menn å gå til lege med plager for kvinnelig overgangsalder heller da... 🥴

Anonymkode: 63a0c...07a

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig kan ikke helsevesenet bruke masse tid på diffuse plager. Det er forventningene som er feil her.

Menn går ikke til legen med slik, mens kvinner gjør det. Det er ingen tvil om at terskelen for å få til legen er MYE høyere hos menn.

Jeg kjenner en fastlege, hun sier at 60% av konsultasjonene hun har er unødvendige og bortkastede ressurser. Jeg forstår at dere er uenige, men i bunn og grunn er det veldig begrensede ressurser med tanke på tid hos leger. Og det er ikke sånn at legene kan fikse alt mulig rart.

Hvis man hadde gjort systematisk forskning på hvordan ulike medisiner og tilstander gir seg uttrykk hos kvinner, og hva forskjellen er fra menn, ville man hatt et kunnskapsgrunnlag for å avvise de man mener kommer til legen ubegrunnet, og å sende videre dem som trenger det til utredning. I dette eksempelet: det er klart at når litteraturen sier at man ved hjerteinfarkt får sterke smerter i venstre armen og pusteproblemer, mens det for kvinner arter seg på en helt annen måte, sier deg seg selv at kvinner ikke vil få hjelpen de trenger.

Du kan jo ikke for alvor mene at man ikke skal gå inn i denne problematikken for å forske på hvordan kvinnekroppen fungerer fordi noen kvinner går for mye til legen? Vi har da alle rett på hjelp tilpasset vår kropp og fysiologi?

Anonymkode: 593ec...798

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er for dårlig kunnskap hos legene, og de velger å ikke sette seg inn i oppdatert forskning på området.

Det er til og med forsket på i Norge. Dr.med. Inger Øverlie er frampå her:

https://www.legeforeningen.no/contentassets/9cebf016b1f54593ba58dd9f855ec002/menopause_2024.pdf

https://www.kvinnelivet.no/nb-no/behandling/hormonbehandling

Anonymkode: 5c6d8...630

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg bare spør... var til legen i dag, ikke ofte jeg er der kanskje en gang pr år. Da med problem som lett kan fikses med pencelin. Var altså nå til legen, kroppen fungerer ikke å vet selv eller tror at jeg er kommet i overgangsalderen, men er ikke sikker. Det jeg fikk til svar var at kroppen reagerer slik i din alder ferdig snakket. Betalte 350 nok å dro hjem. Vi kvinner må gjennom så mye i livet kroppsmessig å dette var svaret. Er klar over at overgangsalder ikke er en sykdom, men det å på en måte føle at en ikke blir utredet for eventuelt andre ting kom som en bombe. Kan legge til at jeg ikke har vært sykmeldt på 25 år. Hva tenker dere kvinner, blir dere tatt på alvor når dere går til legen?

Anonymkode: d8664...b10

Absolutt!!! Ingen tvil!

Selv hjerteinfarkt, som såpass mange får, er annerledes for kvinner enn for menn uten at det forskes noe særlig på kvinners versjon. Fordi symptomene ofte er mer vage hos kvinner så blir de oftere avvist av helsesektoren med aktive hjerteinfarkt.

Våre hormoner har veldig mye å si for mange typer medisiner og behandling, uten at det tas hensyn til dette.

Det tar for mye ressurser å forske på kroppen vår av denne grunn, så det gidder de ikke. De forsker på menn som har enklere kropper og bare overfører resultatene til behandling av kvinner. Resultatet er jo at vi feilbehandler mange kvinner, eller behandler dem svært ineffektivt. Det koster masse penger det også.

Det er selvfølgelig litt mer fokus på forskjellene nå, men mindre enn vi skulle ønske. Og det gjøres enda mindre med det enn fryktet.

Tenk at så mange kvinner sliter med voldsomme endometriosesmerter uten å få hjelp fordi det er "vanlig å ha vondt under menstruasjon" og "menstruasjon ikke er en sykdom". Har selv skreket av smerte og ønsket å dø pga menssmertene store deler av mitt voksne liv. Men har hele tiden fått beskjed om å ta Ibux og Paracet. Ikke har det vært grunn nok til sykmelding heller... galskap. At jeg har gått på jobb helt hvit i ansiktet og så svimmel av smerter... jeg skjønner ikke at jeg har klart det.

Endret av Blåttvann
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men skjønner du ikke at forskjellen er nettopp at kvinner gå til legen med diffuse smerter fordi det kan være et pågående hjerteinfarkt? Hadde det vært forsket mer på dette så kunne legene gjort en kjappere vurdering av kvinnen, kanskje pr telefon e.l. og kanskje avvist riktige kvinner og gitt behandling til de med aktivt hjerteinfarkt.

Eller mener du at løsningen bare er å avvise alle, selv om vi da vet hvor mange som faktisk er syke?

Det er forskning som må til, ikke kaste alle kvinner under bussen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ofte stusset litt over dette med "diffuse" plager. At kvinner ofte har "diffuse" smerter. Jeg tror at om en mann hadde beskrevet de samme symptomene, ville de ikke blitt kalt for diffuse.

Anonymkode: bec62...bc2

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Folk (kvinner?) har en rørende naiv tiltro til at alle småplager skyldes en eller annen konkret sykdom eller tilstand som skal utredes og som så kan kureres.

Sånn er det faktisk ikke. Mye må man bare leve med. Og kapasiteten er sprengt når det gjelder bildediagnostikk av ulike slag, så kun det mest alvorlige kan prioriteres.

Når det gjelder overgangsalder, så er det vel bare å etterspørre hormonbehandling? Eventuelt så kan man ofre en tusenlapp og gå til privat gynekolog.

Anonymkode: 66977...d9c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ofte stusset litt over dette med "diffuse" plager. At kvinner ofte har "diffuse" smerter. Jeg tror at om en mann hadde beskrevet de samme symptomene, ville de ikke blitt kalt for diffuse.

Det stemmer nok. Det har jo blitt avdekket at menns smerter i mye større grad blir behandlet i helsevesenet enn kvinners. Konsekvensen er at kvinner på det jevne lever med større og mer langvarige smerter enn menn.

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kvinnehelse er et stort og omfattende område som blir neglisjert i helsevesenet. Mange kvinner mister ti år av livet i sin beste alder, og kanskje resten av livet når symptomene har fått satt seg for mye i kroppen. Vi må som kvinnelige pasienter være mer frampå og kreve, og lete etter riktig lege/gynekolog. Det er forferdelig synd at det skal være sånn. Som nevnt over så har kvinner andre symptomer på alvorlig sykdom også, og det har man visst i mange år allerede, men legene velger hva de vil sette seg inn i. Det er brutalt og et overgrep på kvinner. 
Hormonterapi kan i kontrollert bruk for kvinner som ikke har kjent kreftrisiko være en beskytter mot kreft og revitalisere kvinnen slik at hun kan leve som seg selv gjennom denne perioden. Se også britisk dokumentar x2 på nrk tv.

Det er ingen grunn til at vi ikke skal kunne få behandling når vi trenger og ber om det og er utenfor risiko for denne. 

Anonymkode: 5c6d8...630

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan jo ikke for alvor mene at man ikke skal gå inn i denne problematikken for å forske på hvordan kvinnekroppen fungerer fordi noen kvinner går for mye til legen? Vi har da alle rett på hjelp tilpasset vår kropp og fysiologi?

Absolutt, forsk i vei. Det er nok ingen som er i mot forskning på fysiologien til kvinner.

Utfordringen er denne: Fastlege X får 1000 konsultasjoner i året hvor pasienten oppgir å ha lite energi. I 990 av tilfellene er det ingenting som kan avdekkes, og fint lite legen kan gjøre. I 10 av tilfellene er det noe som bør tas tak i, feks. kreft.

Det er ikke mulig å kjøre full utredning på alle 1000. Kanskje i fremtida om vi har roboter og AI som gjør jobben. Men frem til da MÅ helsevesenet prioritere.

Alle de som går til legen uten en god grunn er med og ødelegger ved å legge beslag på ressurser. Vi som pasienter er nødt til å være realistiske, vi får ikke en full utredning bare ved å troppe opp på legekontoret med diffuse plager.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det diffuse er ikke opplevelsen av plagene eller styrken, men hvilken tilstand man skal knytte dem til. Det er nettopp utfordringer med plager knyttet til hormonene. Hormonsystemet påvirker så mange funksjoner i kroppen at kvinnen kan få stor variasjon av plager. Bare se hva lave nivå av østrogen kan føre til, muskel og leddsmerter, tinnitus, psykiske plager, kognitivt, og en rekke annet. 

Anonymkode: c5fa8...539

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk (kvinner?) har en rørende naiv tiltro til at alle småplager skyldes en eller annen konkret sykdom eller tilstand som skal utredes og som så kan kureres.

Sånn er det faktisk ikke. Mye må man bare leve med. Og kapasiteten er sprengt når det gjelder bildediagnostikk av ulike slag, så kun det mest alvorlige kan prioriteres.

Når det gjelder overgangsalder, så er det vel bare å etterspørre hormonbehandling? Eventuelt så kan man ofre en tusenlapp og gå til privat gynekolog.

Anonymkode: 66977...d9c

Nå jobber jeg i en tungt  mannsdominert bransje med mye fysisk arbeid. og hjelpe meg som gutta skriker etter MR ved den minste lille ting. Så forventet de at leder (meg) skal overstyre legens beslutning om å ikke ta MR (vet ikke hvordan de mener jeg skal kunne det) fordi de selv VET at de må ha. Det er nok en "joint effort" å overbelaste denne tjenesten altså.

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bingo. 

Anonymkode: 86249...87e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Absolutt, forsk i vei. Det er nok ingen som er i mot forskning på fysiologien til kvinner.

Utfordringen er denne: Fastlege X får 1000 konsultasjoner i året hvor pasienten oppgir å ha lite energi. I 990 av tilfellene er det ingenting som kan avdekkes, og fint lite legen kan gjøre. I 10 av tilfellene er det noe som bør tas tak i, feks. kreft.

Det er ikke mulig å kjøre full utredning på alle 1000. Kanskje i fremtida om vi har roboter og AI som gjør jobben. Men frem til da MÅ helsevesenet prioritere.

Alle de som går til legen uten en god grunn er med og ødelegger ved å legge beslag på ressurser. Vi som pasienter er nødt til å være realistiske, vi får ikke en full utredning bare ved å troppe opp på legekontoret med diffuse plager.

Hvis energinivået er så lavt at man sliter med å komme seg gjennom hverdagen så har man antageligvis en rekke andre plager også (uten at det gjør diagnostisering lettere) 

Anonymkode: c5fa8...539

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mensen hver eneste måned i 40-50 år, graviditet i 9 måneder med kvalme - bekkenplager - halsbrann og annet ubehag, fødsel og alle smertene det medfører,  amming med smerter og utfordringer, en kropp som er fullstendig ødelagt med strekkmerker på magen, hengepupper, og i mange tilfeller underlivsplager resten av livet (smerter ved sex, fremfall, hemoroider, urinlekkasje osv.).

Til tider tar jeg meg selv i å være litt bitter på mannen min som slipper ALT dette. Hva slags utfordringer har han egentlig..? Hans største problem her i livet er at han synes det er tungt å stå opp tidlig og at han ikke klarer slutte å bite negler.. Mens jeg føler meg som en oppbrukt vaskefille nå vs. før graviditet både mentalt og fysisk (2 år siden fødsel). 

Jeg blir litt trist av å tenke på, at attpå til alt dette, så har kvinner vært undertrykt i alle de år og blitt sett på som det svake kjønn - og fortsatt blir det i enkelte land. Blir faktisk veldig provosert når jeg begynner å tenke på det. 

Synes kvinner får altfor lite kred for å klare å stå i alt vi må gjennom. I det minste burde vi bli tatt seriøst hos legen og få retta opp i det som kan fikses.

Hvis noen mener mannehelse blir nedprioritert så gjerne kom med konkrete eksempler på utfordringer der.

Anonymkode: 9783a...fc4

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, absolutt! Spesielt når det gjelder forskning. Mange leger tar kvinners plager på alvor, men kommer til kort fordi forskningen ikke finnes eller er mangelfull. Da blir behandlingen og rådene deretter. 

Jeg opplevde det bl.a. i forrige graviditet. Jeg fikk komplikasjoner knyttet til svangerskapet og ble sykmeldt, og fikk ulike råd fra ulike leger. Googlet masse og konkluderte med at "ingen vet sikkert, for det er ikke gjort nok forskning". Hadde menn hatt dette problemet, tror jeg det allerede ville ha vært en prosedyre som fikset biffen. Men jeg måtte leve med masse usikkerhet og "kanskje overlever barnet, kanskje ikke" fordi forskningen var mangelfull (barnet ble født for tidlig, men overlevde).

Anonymkode: 2249c...77a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er nok ingen som er aktivt i mot det, men det er nå en gang sånn at noen må finansiere det. Det er en kjensgjerning at det er vanskeligere å forske på kvinner grunnet hormonsyklus, så det går ganske automatisk at mannen blir brukt som modell. Her må forskningsmidlene i større grad gis til prosjekter som forsker på kvinner. En slik dreining er på gang, men det går ikke raskt nok.

Personlig mener jeg at jeg det faktum at det er vanskeligere å forske på kvinner, er grunn nok i seg selv til å være obs på at mannens kropp ikke er fasit for kvinner.

Når det gjelder konsultasjoner og utredninger. Her er det statistikk som gjelder. Gjennom forskningen samler man store datasett som er statistisk signifikante. Det betyr at man basert på totalbildet og kombinasjonen av ulike symptom nettopp vil få bedre treffsikkerhet på å skille klinten fra hveten når man gjør vurderinger av om pasienten trenger videre utredning. Slik man også gjør for menn. I vårt tilfelle, ville en slik forskning kunne lede til at langt færre kvinner enn menn får permanent skade på hjertet før de endelig får hjelp fordi legene er kjent med hva som er et mistenkelig symptombilde. Dette er et mye større problem for kvinner enn menn i dag. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg forstår ikke at mann hisser seg opp over at kvinner begynner å si ifra at vi må tas alvorlig, at det må forskes på kvinnesykdommer? 

Anonymkode: a8703...cc1

Hvis kvinner blir diskriminert så er det selvsagt alvorlig.

Hvis kvinner bare _tror_ at de blir diskriminert og alle som heier på kvinner er så «gode» at de glemmer å sjekke om det stemmer så det ikke fullt så alvorlig.

Alle vil gjerne ha bedre helsetjenester, behovet er uendelig.

Anonymkode: ae243...34c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes kvinner får altfor lite kred for å klare å stå i alt vi må gjennom. I det minste burde vi bli tatt seriøst hos legen og få retta opp i det som kan fikses.

Absolutt, kvinnekroppen får kjørt seg med menstruasjon, graviditet og overgangsalder. Alle menn bør ha respekt for at dette er tøffe saker, og at kvinner fysisk sett går gjennom ting som menn ikke må.

Hvis noen mener mannehelse blir nedprioritert så gjerne kom med konkrete eksempler på utfordringer der.

Er det mange som roper opp om mannehelse da, kontra påstanden om at kvinnehelse ikke fokuseres nok på? Det ytres jo hele tiden at kvinnehelse får for lite fokus, nesten ingen snakker vel om det motsatte egentlig?

Realiteten er jo at kvinner lever lenger og er friskere i alderdommen en menn. Realiteten er og at helsevesenet har sprengt kapasitet,  på tross av at det er enormt mange som jobber i helse i dette landet. Så vi KAN ikke utrede ennå flere med diffuse plager, det er ikke praktisk mulig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...