Gå til innhold

Er kvinnehelse undervurdert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bare spør... var til legen i dag, ikke ofte jeg er der kanskje en gang pr år. Da med problem som lett kan fikses med pencelin. Var altså nå til legen, kroppen fungerer ikke å vet selv eller tror at jeg er kommet i overgangsalderen, men er ikke sikker. Det jeg fikk til svar var at kroppen reagerer slik i din alder ferdig snakket. Betalte 350 nok å dro hjem. Vi kvinner må gjennom så mye i livet kroppsmessig å dette var svaret. Er klar over at overgangsalder ikke er en sykdom, men det å på en måte føle at en ikke blir utredet for eventuelt andre ting kom som en bombe. Kan legge til at jeg ikke har vært sykmeldt på 25 år. Hva tenker dere kvinner, blir dere tatt på alvor når dere går til legen?

Anonymkode: d8664...b10

  • Hjerte 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er ikke lett å få hjelp hos legen med uspesifikke symptomer som ikke vises på blodprøver. Det er veldig mye ny forskning på kvinnehelse nå og man vet mer om overgangsalderplager, men likevel så er det ikke lett å få hjelp. Så man blir gående rundt med hodepine, smerter og lite energi. 

Anonymkode: c5fa8...539

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har variert veldig med årene.

Noen har tatt meg alvorlig, andre har kommet med 'råd' som å 'gå med lue' for å fikse hodepinen min. Fikk også beskjed av en annen lege at hodepinen kom av psykiske grunner. To spesialister mente noe helt annet (de tok meg på alvor).

Da jeg sa at ungen trengte en utredning pga blod i avføringen, sa legen at det nok bare var en hemoride. Jeg sa at det ikke stemte. Pga jeg vet at leger mener vi kvinner bare er hysteriske, hadde jeg tatt flere bilder for å vise at det absolutt ikke var hemoride. Sendte bilder til legen som da kom på hjemmebesøk dagen etterpå (under nedstengingen). Det viste seg å være tarmsykdom!

Anonymkode: 9c566...bd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det føler jeg at jeg blir. Er kanskje heldig med legen jeg har og har hatt. Har blitt sendt til videre utredning eller undersøkelser når det har vært den minste tvil.

Jeg har f.eks hatt migrene i flere tiår, men de siste to-tre årene har jeg det nesten daglig. Kun noen få opphold her og der innimellom. Det er forferdelig slitsomt. Så jeg nevnte det til legen i fjor. Da sjekket hun pasientjournalen, og så at jeg ikke var blitt utredet for det før hos dem (hadde vært pasient der i sju år). Så hun sendte henvisning til MR undersøkelse av hjernen, for å sjekke, bare sånn i tilfelle. Det var intet galt å finne, men uansett greit å få det sjekket. Kunne jo vært svulst eller noe.

Det står ofte i media om at kvinnesykdommer og plager ofte er nedvurdert i helsevesenet (du kan google "kvinnesykdommer nedprioritert"). Sånn har det alltid vært. Å komme i overgangsalderen kan medføre en del plager for noen, og løsningen er da som regel å starte med hormoner, hvis man "vil ta sjansen" (det er visstnok 1% sjanse for økt risiko for kreft om man tar østrogen i overgangsalder...).  

Du kan be om henvisning til gynekolog, som kan snakke med deg om hjelpemidler i overgangsalder, f.eks. ved tørt og sårt underliv. Min gynekolog sa f.eks. at jeg skulle bruke Vagifem resten av livet da jeg var der i fjor (jeg er i femtiårene).   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte tidligere at man vet ikke så mye om kvinnehelse, fordi forskning har rettet seg mye i menn. Men om det stemmer, vet jeg ikke. Men det hadde ikke overrasket meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føles litt sånn ja, har du født og har delte magemuskler? Er det ikke altfor ille så blir det ingen operasjon. Sånn er det å få barn etc. Problemer med underliv etc etter fødsel? Så lenge livmoren ikke henger ut av deg så må man isåfall gå privat for å få hjelp. Vil du ha keisersnitt sier du? Nei vanlig måte er best, revner du ,får fremfall ,ødelagte bekkenmuskler etc så er det bare slik man må tåle. 
Henvisning til gynekolog? Det tar minst 3 måneder. Har man plager som ikke er en «Quick fix» - synd for deg.

Anonymkode: 490b2...472

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja er det egentlig sånn? Kvinner er hos legen mye oftere enn menn, er mye mer sykemeldt, og lever samtidig betydelig lengre enn menn.

Jeg tror at forventningene til helsevesenet i mange tilfeller er urealistiske. Man får ikke masse tid hos spesialister med mindre man er alvorlig syk. Sånn må det nesten være.

Anonymkode: da2be...14c

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja det er ikke lett å få hjelp hos legen med uspesifikke symptomer som ikke vises på blodprøver. Det er veldig mye ny forskning på kvinnehelse nå og man vet mer om overgangsalderplager, men likevel så er det ikke lett å få hjelp. Så man blir gående rundt med hodepine, smerter og lite energi. 

Anonymkode: c5fa8...539

Ja det er det verste hvis man har det slik- mens en mann i femtiårene med hjerteproblemer får god hjelp, pga det er mer prestisje i det og sykehusene tjener mer penger på feks. Hjerteoperasjoner. Og en «klar» problemstilling. Legene orker ikke å finne ut av ting det blir for mye styr..

Anonymkode: 490b2...472

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Føles litt sånn ja, har du født og har delte magemuskler? Er det ikke altfor ille så blir det ingen operasjon. Sånn er det å få barn etc. Problemer med underliv etc etter fødsel? Så lenge livmoren ikke henger ut av deg så må man isåfall gå privat for å få hjelp. Vil du ha keisersnitt sier du? Nei vanlig måte er best, revner du ,får fremfall ,ødelagte bekkenmuskler etc så er det bare slik man må tåle. 
Henvisning til gynekolog? Det tar minst 3 måneder. Har man plager som ikke er en «Quick fix» - synd for deg.

Anonymkode: 490b2...472

Og så lurer man på hvorfor kvinner har høyt sykefravær og spekulerer i om de har dårlig arbeidsmoral.

Anonymkode: c5fa8...539

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mamma er død for hun ble ikke tatt alvorlig med sine symptomer. De sa bare at nei det er slik i overgangsalderen. Mamma syntes det var rart å ha overgangsalderen i 15 år.. Mamma er død av kreft på eggstokker,

Jeg har kjempet i 8 år for å få hjelp, og nå får jeg det. Det har vært en kamp. 
 

 

Anonymkode: a8703...cc1

  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltskeiv skrev (4 minutter siden):

Jeg hørte tidligere at man vet ikke så mye om kvinnehelse, fordi forskning har rettet seg mye i menn. Men om det stemmer, vet jeg ikke. Men det hadde ikke overrasket meg :)

Det er lett å hevde i festtaler, og den som sier det får applaus fra kvinner og mange menn. Hvorvidt det virkelig er slik kan sikkert diskuteres.

https://tidsskriftet.no/2022/11/debatt/vi-ma-ogsa-snakke-om-menns-helse
 

«Overordnet viste studien at av alle deltagere i alle medisinske kliniske studier i USA de siste 20 årene var 50 prosent kvinner og 50 prosent menn. Altså: De siste 20 årene har det ikke vært noen forskjell.»

https://subjekt.no/2023/03/14/feil-at-menn-er-overrepresentert-i-medisinske-studier-i-dag/
 

Jeg kan dog tenke meg at sykdom som har ulne symptomer, ymse «vondter» og plager som er forbundet med alder og livsstil, blir sett litt ned på for pasienter av begge kjønn. Sammenlignet med mer konkret og dramatisk akutt sykdom.

Anonymkode: ae243...34c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tja er det egentlig sånn? Kvinner er hos legen mye oftere enn menn, er mye mer sykemeldt, og lever samtidig betydelig lengre enn menn.

Jeg tror at forventningene til helsevesenet i mange tilfeller er urealistiske. Man får ikke masse tid hos spesialister med mindre man er alvorlig syk. Sånn må det nesten være.

Anonymkode: da2be...14c

Jeg vil si det er ganske alvorlig at mange kvinner med store overgangsalderplager  har blitt ufør i stedet for å få behandling. Det viser seg jo at mange blir betydelig bedre av hormonbehandling. 

Anonymkode: c5fa8...539

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det er det verste hvis man har det slik- mens en mann i femtiårene med hjerteproblemer får god hjelp

En hvilken som helst person med hjerteproblemer får selvsagt høy prioritet hos helsevesenet...

En person som har hodepine og lite energi får selvsagt ikke høy prioritet. Det er gjerne ikke så mye legene kan gjøre heller med slikt.

Anonymkode: da2be...14c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble litt sjokkert da jeg var med mannen min til lege for noen år siden. Samme lege jeg hadde vært hos selv. Det jeg fortalte om hva jeg observerte hos ham og det han selv sa, ble tatt mye mer seriøst enn beskrivelser av egne symptomer. Selv om jeg visste at kvinner ofte ikke fanges opp i forhold til en del sykdommer fordi de kan gi andre symptomer, så hadde jeg ikke trodd forskjellen ville være så merkbar.

Jeg gikk i mange år (ikke ofte til lege) med flere problemer jeg ble fortalt bare var psykisk. En skade førte til en MR som ga flere funn. Først da ble jeg sendt videre til utredning. Da plutselig fikk jeg flere diagnoser (og hjelp til det som kan behandles) som forklarte alle symptomene. Legen snakket også plutselig med mer respekt til meg.

Det er egentlig ikke rart at kvinner oftere er sykmeldte med mer diffuse diagnoser over lengre tid om de ikke blir utredet godt. 

Anonymkode: 790fa...fa2

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En hvilken som helst person med hjerteproblemer får selvsagt høy prioritet hos helsevesenet...

En person som har hodepine og lite energi får selvsagt ikke høy prioritet. Det er gjerne ikke så mye legene kan gjøre heller med slikt.

Anonymkode: da2be...14c

Det har noe med at det er vanskelig å utredes hvis man har plager som ødelegger livskvaliteten men ikke er øyeblikkelig livstruende. Hjerteoperasjoner får inn mer penger enn fødsler foreksempel. Kanskje en av grunnene til at fødetilbud legges ned er pga sykehusene tjener ikke nok på det. En person tar en hjerteoperasjon og blir bra, det blir mer prestisje og mer penger. Og leger orker ikke å finne ut av hva som kan hjelpe hvis det ikke er livstruende for øyeblikket.

Anonymkode: 490b2...472

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner lever lenger enn menn, så mer betimelig er spørsmålet, blir menns helse nedprioritert i helsevesenet?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker said:

En hvilken som helst person med hjerteproblemer får selvsagt høy prioritet hos helsevesenet...

En person som har hodepine og lite energi får selvsagt ikke høy prioritet. Det er gjerne ikke så mye legene kan gjøre heller med slikt.

Anonymkode: da2be...14c

Problemet et jo at kvinners symptomer på hjerteproblemer ofte er diffuse. Derfor blir det heller ikke tatt på alvor som hjerteproblemer. 

Anonymkode: 593ec...798

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (1 minutt siden):

Kvinner lever lenger enn menn, så mer betimelig er spørsmålet, blir menns helse nedprioritert i helsevesenet?

Først må menn komme seg til lege/sykehus. 
Problemet er ikke at menn ikke blir tatt alvorlig blant leger, dette problemet er at menn venter å dra til legen. 
Jeg forstår ikke at mann hisser seg opp over at kvinner begynner å si ifra at vi må tas alvorlig, at det må forskes på kvinnesykdommer? 

Vi alle har en mor, mange datter, kone, søster hvorfor blir menn så sinte av vi kvinner sier vi ikke blir tatt alvorlig? Ønsker man dette for sine egne? 
At kvinner begynner å si ifra om at vi ønsker et helsevesen som også har kunnskap om kvinner og ikke bare menn, betyr jo ikke at vi skal ikke ta oss av mannfolka. 
Det bevist med forskning at kvinnehelse har i alle år blitt nedprioritert, at medisiner har blitt testet på menn osv. 

Ta heller å kjemp med oss isteden for å kjempe mot oss alle menn, dette vil også gjøre at kanskje din mor slipper å dø av kreft man egentlig kan overleve. Eller din datter slipper å ligge i vanvittige smerter 1 uke hver måned. 
Ha to tanker i hode uten å tro at vi kvinner skal ta over slik at dere ikke får hjelp! 
 

Anonymkode: a8703...cc1

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (11 minutter siden):

Kvinner lever lenger enn menn, så mer betimelig er spørsmålet, blir menns helse nedprioritert i helsevesenet?

Hvor ofte har du vært hos legen å fått høre "det er sånn det er å være mann, lev med det" ? 
Eller "det er bare hormoner, det går sikkert over" ? 

Jeg har aldri hørt en mann fortelle om å bli møtt av slike kommentarer i helsevesenet... 

Anonymkode: 914b3...606

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet et jo at kvinners symptomer på hjerteproblemer ofte er diffuse. Derfor blir det heller ikke tatt på alvor som hjerteproblemer. 

Anonymkode: 593ec...798

Selvfølgelig kan ikke helsevesenet bruke masse tid på diffuse plager. Det er forventningene som er feil her.

Menn går ikke til legen med slik, mens kvinner gjør det. Det er ingen tvil om at terskelen for å få til legen er MYE høyere hos menn.

Jeg kjenner en fastlege, hun sier at 60% av konsultasjonene hun har er unødvendige og bortkastede ressurser. Jeg forstår at dere er uenige, men i bunn og grunn er det veldig begrensede ressurser med tanke på tid hos leger. Og det er ikke sånn at legene kan fikse alt mulig rart.

Anonymkode: da2be...14c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...