Gå til innhold

Kolleger som er utro på jobb - melde fra til HR?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Del info med 3 andre kollegaer. Helst tre som ikke har for mye formell makt, men som har gode nettverk. 

Sitt og vent. 

haha. neida, ikke gjør det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 16.34):

En god stund har to av mine kolleger hatt en affære med hverandre på arbeidsplassen. De har begge partnere og barn på hver sin kant hjemme, så i tillegg til en romantisk affære (som arbeidsplassen ikke tillater) er det et grovt svik som foregår. 
 

Denne affæren tar opp mye av tiden til disse to i form av meldinger og telefonsamtaler, de kan i også forsvinne fra arbeidsplassen noen timer av gangen i tillegg til å ta inn på hotell osv. sammen i helger hvor de har anledning. 

 

Er dette noe som bør rapporteres til HR? Og om jeg gjør det, hvilke konsekvenser kan det få for min del? 

Anonymkode: 89b8f...b89

Spesielt at arbeidsplassen blander seg såpas inn i privatlivet til folk at de ikke tillater at to personer går inn i et forhold. Har de samme regel når det gjelder vennskap også? Og hva om en partner til en allerede ansatt person ønsker å søke på en stilling på arbeidsplassen, får de da ikke jobben helt uavhengig om de har den beste utdannelsen og erfaringen?

Anonymkode: 878f7...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gulesokker skrev (18 timer siden):

IKKE hør på dem som sier du skal la dette ligge.

Jo, hør på oss du! 

Anonymkode: b59f4...b86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Akkurat sånn føler jeg det og, og det er derfor jeg mener det ikke er lov å si fra - fordi det er faktiske ulike meninger om dette. Det er helt reelt at det er mange som ikke ønsker denne informasjonen fra utenforstående. Hadde noen kommet til meg med noe sånt, skulle de fått en lekse om innblanding i privatlivets fred. Kanskje til og med et søksmål.

Anonymkode: b6588...9f2

Jeg føler det også slik! Og så har jeg et forhold jeg har tenkt å beholde til døden skiller oss ad, så da er slik info totalt unødvendig . 

Anonymkode: b59f4...b86

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg føler det også slik! Og så har jeg et forhold jeg har tenkt å beholde til døden skiller oss ad, så da er slik info totalt unødvendig . 

Anonymkode: b59f4...b86

ja, og det er jo det som er ekteskapsløftet - å holde sammen til døden.

Anonymkode: b6588...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (8 timer siden):

Dette er gjeldene norsk rett:

"En hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl lovet og indgaaet haver" 

Er prøvd om dette gjelder seksuell utroskap, og lagmannsretten fastslå det. Så det er ulovlig å være utro i Norge. 

For det første, så er det ikke lov å diskutere med seg selv som anonym og med brukernavn i samme tråd.

For det andre: Den lagmannsrettsdommen du snakker om, uten å gi en skikkelig referanse til den by the way, sier ikke det du tror den sier.

Faktisk sier den det motsatte.

Den innleder med å fastslå hovedregelen, som er at vi normalt ikke bruker den alminnelige avtaleretten på familierettslige forhold i norsk rett. Så går den over til å argumentere helt konkret utfra de faktiske forholdet i den konkrete saken, hvorfor den allikevel gjør det i akkurat denne ene unike saken. Og videre - den avtalen som blir tolket, er ikke selve ekteskapsløftet. Det er en senere avtale om det økonomiske oppgjøret mellom partene hvis det blir skilsmisse pga utroskap. 

Så - for det første har du misforstått hva den handler om. For det andre er den så konkret at den s.k. prejudikatsverdien er svært lavt. At det bare er en lagmannsrettsdom er også med å gi den lav rettskildemessig verdi.

Anonymkode: b6588...9f2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

For det første, så er det ikke lov å diskutere med seg selv som anonym og med brukernavn i samme tråd.

For det andre: Den lagmannsrettsdommen du snakker om, uten å gi en skikkelig referanse til den by the way, sier ikke det du tror den sier.

Faktisk sier den det motsatte.

Den innleder med å fastslå hovedregelen, som er at vi normalt ikke bruker den alminnelige avtaleretten på familierettslige forhold i norsk rett. Så går den over til å argumentere helt konkret utfra de faktiske forholdet i den konkrete saken, hvorfor den allikevel gjør det i akkurat denne ene unike saken. Og videre - den avtalen som blir tolket, er ikke selve ekteskapsløftet. Det er en senere avtale om det økonomiske oppgjøret mellom partene hvis det blir skilsmisse pga utroskap. 

Så - for det første har du misforstått hva den handler om. For det andre er den så konkret at den s.k. prejudikatsverdien er svært lavt. At det bare er en lagmannsrettsdom er også med å gi den lav rettskildemessig verdi.

Anonymkode: b6588...9f2

Nå surrer du fra start til mål. Nei, jeg har ikke diskutert med meg selv. Ja, rettsregelen gjelder. Det er det som lagmannsretten meget tydelig viser. 

Endret av Fremmed fugl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Nå surrer du fra start til mål. Nei, jeg har ikke diskutert med meg selv. Ja, rettsregelen gjelder. 

neivel, beklager den misforståelsen.

Du tar fremdeles feil av jussen.

Anonymkode: b6588...9f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

neivel, beklager den misforståelsen.

Du tar fremdeles feil av jussen.

Anonymkode: b6588...9f2

Kan du forklare hvorfor ikke avtalefriheten gjelder? Hele dommen handlet om dette. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

neivel, beklager den misforståelsen.

Du tar fremdeles feil av jussen.

Anonymkode: b6588...9f2

Det er du som blander sammen med det at det ikke er saklig grunnlag for et tvistemål og gyldigheten av to helt grunnleggende rettsregler. I de fleste fall når vi ikke overholder avtaler, så er det ikke saklig grunnlag for et tvistemål, men det betyr ikke at rettsregelen om at avtaler skal holdes ikke gjelder.

Skjønner null og niks av dere som må skrive tullet "utroskap er lovlig". I denne tråden er det ekstra tull, da det relevante er at TS i sitt HI skrive rat virksomheten har en policy vedrørende romantiske relasjoner mellom ansatte. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gentleman59
AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 16.34):

En god stund har to av mine kolleger hatt en affære med hverandre på arbeidsplassen. De har begge partnere og barn på hver sin kant hjemme, så i tillegg til en romantisk affære (som arbeidsplassen ikke tillater) er det et grovt svik som foregår. 
 

Denne affæren tar opp mye av tiden til disse to i form av meldinger og telefonsamtaler, de kan i også forsvinne fra arbeidsplassen noen timer av gangen i tillegg til å ta inn på hotell osv. sammen i helger hvor de har anledning. 

 

Er dette noe som bør rapporteres til HR? Og om jeg gjør det, hvilke konsekvenser kan det få for min del? 

Anonymkode: 89b8f...b89

Det finnes mange arbeidsplasser som ikke tillater slike relasjoner mellom to ansatte i virksomheten. Brudd på  virksomhetens regelverk kan du rapportere i linjen, til HR eller via virksomhetens varslingskanal. Du gjøre ikke noe galt ved å rapportere regelbrudd.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er barn involvert, så holder du kjeft. 

Moral meg i ræva. Du ødelegger ikke livene til uskyldige barn for å tilfredsstille egne moralske behov. La dem finne ut av det selv. I beste fall velger de å ga fra partnerne sine på en mye mer skånsom måte enn det å få sannheten blåst opp i trynet av utenforstående. Du aner ikke hvordan partnere vil reagere, hørt om familievold/familiedrap? Det er så, så mye du ikke vet.

Hold deg unna.

Anonymkode: 4ab21...ad6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

neivel, beklager den misforståelsen.

Du tar fremdeles feil av jussen.

Anonymkode: b6588...9f2

Du er like ute å kjører med din totale mangel på kunnskap om juss. 

https://lovdata.no/dokument/LHSIV/avgjorelse/lh-2017-129425

Du har ikke rett på et punkt. Vurder om du bør ta jusstsudium på nytt. Beklager at jeg er direkte, men når du driver å anklager meg for å diskutere med meg selv uten grunn for deretter driver med juridisk vranglære... Da blir det sånn. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Kan du forklare hvorfor ikke avtalefriheten gjelder? Hele dommen handlet om dette. 

Jeg har allerede forklart deg hva du har misforstått med den dommen.

Anonymkode: b6588...9f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har allerede forklart deg hva du har misforstått med den dommen.

Anonymkode: b6588...9f2

Nei. Vi har avtalefrihet. Dommen fastslår at den grunnleggende enkle rettsreglen gjelder. Du bør går tilbake til pensum fra første semester. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når det er barn involvert, så holder du kjeft. 

Moral meg i ræva. Du ødelegger ikke livene til uskyldige barn for å tilfredsstille egne moralske behov. La dem finne ut av det selv. I beste fall velger de å ga fra partnerne sine på en mye mer skånsom måte enn det å få sannheten blåst opp i trynet av utenforstående. Du aner ikke hvordan partnere vil reagere, hørt om familievold/familiedrap? Det er så, så mye du ikke vet.

Hold deg unna.

Anonymkode: 4ab21...ad6

Hvor mange blir drept per 100 år på grunn av at noen har fortelt om at en partner er utro? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fremmed fugl skrev (35 minutter siden):

Nei. Vi har avtalefrihet. Dommen fastslår at den grunnleggende enkle rettsreglen gjelder. Du bør går tilbake til pensum fra første semester. 

ja, selvfølgelig har vi avtalefrihet. Men det har jo ikke noe med utroskap eller ekteskap å gjøre.

Du får bare kjøre på med hersketeknikker og personangrep, men du har nå ikke filla greie på jus uansett hvordan du prøver å vrenge det til. 

Anonymkode: b6588...9f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Hvor mange blir drept per 100 år på grunn av at noen har fortelt om at en partner er utro? 

er det ikke nok at risikoen er der i det hele tatt? måler du moralen i tall?

er det liksom greitt for deg å sladre om utroskap hvis det bare er 5 eller 10 eller 50 som er drept på 100 hår? er det sånn at sladringen din er moralsk høyverdig helt til en magisk grense er nådd?

Hvor går grensen din da?

Anonymkode: b6588...9f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (På 25.4.2024 den 0.30):

Takk, det var pent sagt.

Jeg opplever i denne tråden å argumentere mot "frådende masser" som finner det helt naturlig å valse inn i fremmedes liv, og gjerne ødelegge dem, med en forkvaklet moralfantasi som begrunnelse, i den grad at jeg blir forferdet over forfallet. Det er veldig hyggelig å lese hva du skrev. Takk igjen.

Supermerry. :)

Det er vel strengt talt partene som er utro som ødelegger andres liv. 
 

Alle som forsvarer disse to ekle menneskene er trolig like umoralsk selv. Håper deres ektefelle er utro også. Det fortjener dere. 

Anonymkode: 895b5...9ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Meld til HR. Ikke hør på disse tullingene som forsvarer ondskapsfulle handlinger. 
 

Det er faktisk ulovlig å ha samleie på offentlig sted. Det er motbydelig og forstyrrende for mange. 
 

Meld fra. De får ikke vite at det var du. 

Anonymkode: 895b5...9ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...