Gå til innhold

Hvorfor fekk "vanleg folk," og ungdomer råd til egen bolig før utan hjelp av foreldre ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 70-tallet var det for det første ikke lett å få lån. Det bremset prisene. I tillegg tok man til takke med det man hadde råd til. Vi bodde i en leilighet utenfor Oslo med 1 soverom. Møblene var brukte eller hjemmesnekret. Var ikke snakk om å pusse opp. Min far studerte fulltid og jobbet om natten. Min mor hadde full jobb. Veldig få som lever slik i dag. 

Anonymkode: e5c48...a86

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blåttvann skrev (2 timer siden):

En person med 340k i inntekt har ikke råd til leilighet til 2mill, hvordan regner du deg feem til det? Kanskje om man hadde hatt 1 mill i EK, men selv ikke da. Man får nemlig ikke lån med så lav inntekt, kaaanskje i husbanken om man er heldig. De som får låne 5x inntekt har god inntekt. Svært få får låne såpass mye.

Ok, det stemmer nok. Bankene ser på hva man har igjen etter at levekostnader etter sifo og annen gjeld er trukket i fra. Det er vel ikke mange som har 340k i fulltidsstilling i dag heller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er markedskreftene, og spekulantene, og gribbene  som har styrt boligpolitikken igjennom mange år.  Vinner du 50 millioner i Lotto er lukrativt å plassere pengene i  bolig /sekunderboliger med sikte på  utleie og  slikt bidrar til økt press på boligprisene. 

Dette gjelder knapt lenger? Verdsetting av sekundærbolig er høy nå? Over 5 utleieenheter så blir det virksomhet mv. 

Anonymkode: 92e49...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk bodde jo mye trangere. Vi hadde et lite hus med tre soverom, og det ene soverommet leide foreldrene mine ut til hybel, selv om de hadde to barn. Alle delte på et bitte lite bad. Det var helt vanlig.

Ingen familier gjør det i dag.

Anonymkode: 2aa4c...021

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 14.46):

Tidligere kunne folk gjøre ting selv. De kunne grave ut tom vha av en kompis med traktorgraver. Mure sin egen grunnmur og snekre selv.

Ingenting av det er tillatt i dag. Alt må man ha ferdigattest på for å få lån og da betyr det fagfolk til alt. Disse husene man bygde på 70 tallet må i snitt renoveres for 1.5 mill for å komme opp på dagens standard uansett.

Og INGEN er  idag villig til å legge seg på 70 tallstandard mtp. isolasjon, varmekabler, strømforbruk, standard på bad og kjøkken.

Blir som å sammenligne VW Boble med ny BMW. Bestefar kunne kjøpe boble men jeg har ikke råd til Mercedes S klasse.

Anonymkode: 18004...13c

Dette er jo bare tull, man kan mure, male, snekre og lage bad så mye man vil, elektro og vvs må man kjøpe, ansvarlig for prosjekt har det alltid vært

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 14.46):

Tidligere kunne folk gjøre ting selv. De kunne grave ut tom vha av en kompis med traktorgraver. Mure sin egen grunnmur og snekre selv.

Ingenting av det er tillatt i dag. Alt må man ha ferdigattest på for å få lån og da betyr det fagfolk til alt. Disse husene man bygde på 70 tallet må i snitt renoveres for 1.5 mill for å komme opp på dagens standard uansett.

Og INGEN er  idag villig til å legge seg på 70 tallstandard mtp. isolasjon, varmekabler, strømforbruk, standard på bad og kjøkken.

Blir som å sammenligne VW Boble med ny BMW. Bestefar kunne kjøpe boble men jeg har ikke råd til Mercedes S klasse.

Anonymkode: 18004...13c

Det er helt riktig at folk kunne gjøre mye selve når de bygde sin egen bolig, og det er det forstatt mange som gjør. 

Det øvrige du skriver om ferdigattest. og trekker samligninger melom boliger bygd på 70 talet, og en  VW boble og en BMW  er tullprat !

Anonymkode: 9aeca...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 14.20):

Med to inntekter, mye egeninnsats både på å planere tomt, grave grøfter, sette opp grunnmur, og alt av maling, tapetsering osv inne, kjøpte billige tapeter osv. Vi måtte ikke ha egenkapital, og hadde en gammel bil. Vi brukte lite og ingenting på ting som frisør o.l. Innredet med møbler andre ville kaste. Med årene ble økonomien bedre, og ting skiftet ut, litt etter litt.  

Anonymkode: 0df25...b87

… og bolig var EKSTREMT mye billigere enn i dag.

https://www.nettavisen.no/okonomi/med-vanlig-lonn-kunne-du-kjope-en-bolig-som-i-dag-er-verdt-9-5-millioner/s/5-95-1452994

Anonymkode: 962bb...c14

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Folk bodde jo mye trangere. Vi hadde et lite hus med tre soverom, og det ene soverommet leide foreldrene mine ut til hybel, selv om de hadde to barn. Alle delte på et bitte lite bad. Det var helt vanlig.

Ingen familier gjør det i dag.

Anonymkode: 2aa4c...021

Jo. Her vi bor er det helt vanlig at familier med 2-3 barn bor i en etasje av en tomannsbolig med hele 62 kvm tilgjengelig. Folk har ikke råd til større enn det i storbyen tross 2x høy utdanning og gode jobber. Prisen på en slik leilighet (som riktignok har hage) er 5-6 millioner.

Anonymkode: 962bb...c14

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset vårt kostet 800 000 i år 2000. Måtte ha våre foreldre som kausjonist i 2 år, så ble de slettet. Vi jobbet begge to og betalte 4000 kr mnd på huslånet. Det var tider det. 🥰

Anonymkode: 222da...38c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine bygde hus som kostet 2. ggr inntekt. Men vi hadde ikke ny tesla for å si det slik.....

Anonymkode: 73f89...065

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 22.29):

Mine foreldre bygde på slutten av 70-tallet/begynnelsen av 80-tallet. Fikk tomt og noen ti-tusener av foreldre og kom veldig langt med det. Gjorde det meste selv, hadde kun én inntekt i mange, mange år. 
 

Selv bygde vi på begynnelsen av 2000-tallet, fikk null og niks av foreldre, men det var ikke egenkapitalkrav da. Man kunne låne 100%, men kun 2,5-3 ganger inntekt. 

Den STORE forskjellen er at før bygde man det man hadde råd til, punktum. Og hage og møbler tok man etterhvert. I dag skal huset være fiks ferdig fra kjeller til loft med bare nye møbler, garasjen skal stå ferdig og plenen rulles ut samtidig. Veranda og prydbusker skal også være klart. Sånn var det ikke før 😉

 

Anonymkode: 77af3...a25

Jeg kan gjerne bo i et hus som ikke er helt ferdig, må ikke ha nye møbler - så lenge jeg eier det selv. Det gjelder nok mange andre også. Før var det ikke så mye krav til egenkapital, og det var fantes vel billigere boliger å få tak i også. Om jeg vil kjøpe en liten leilighet med litt dårlig standard, gammelt etc. så er ikke det mulig pga. prisene øker fortere enn lønna, og det er krav til mye egenkapital. Selv om man har 100% fast jobb. Selv om man ikke vil bo i Oslo så er prisene høye andre steder også. 

Anonymkode: 1e3d5...088

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg kan gjerne bo i et hus som ikke er helt ferdig, må ikke ha nye møbler - så lenge jeg eier det selv. Det gjelder nok mange andre også. Før var det ikke så mye krav til egenkapital, og det var fantes vel billigere boliger å få tak i også. Om jeg vil kjøpe en liten leilighet med litt dårlig standard, gammelt etc. så er ikke det mulig pga. prisene øker fortere enn lønna, og det er krav til mye egenkapital. Selv om man har 100% fast jobb. Selv om man ikke vil bo i Oslo så er prisene høye andre steder også. 

Anonymkode: 1e3d5...088

Prisøkningen på boliger, dukumentavgifter, tinglysingsbegyrer, og leiekostnader  øker hurtigere en vanleg folk  idag makter å  legge seg opp egenkapital til å kjøpe seg en nøktern bolig. 

Kronekursen er lav,og myndighetene, og disiplene i Norges bank  klør seg i hode hva som er årsaken. Det henger mørke skyer i horisonten, og det er grunn til å tru at rentene kommer til å bli vedvarende høye i lang, og kanskje øke ytterligere.

  Tiden med lave renter er historie og noe de som idag er yngre, og engang skal bli foreldre   kan fortelle sine barn, og barnebarn når de engang skal innpå boligmatrkedet 

Anonymkode: 9aeca...b51

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine bygde hus i 1981, og det var sikkert 5-6 år uten ferier, mamma kjøpte ikke klær til seg selv på minst 3 år. Lørdagsgodt ble fordelt i små suppeskåler og brusglasset nøye tilmålt. Vi var aldri ute å spiste, takeaway fantes ikke og kino/kafebesøk  var en sjeldenhet. Ferdigmat var det lite av, og man spiste mer fra matauk: fisket eller fikk fisk fra naboer, satte poteter, hadde grønnsakshage ol. Lite alkohol og definitivt ikke dyre årgangsviner. 
 

Møbler og interiør ble kjøpt for å vare. Levesettet den gangen var nok mer bærekraftig enn dagen kjøp og kast-samfunn, oh definitivt billigere… 

 

Anonymkode: ea3ab...c88

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 23.36):

Jo. Her vi bor er det helt vanlig at familier med 2-3 barn bor i en etasje av en tomannsbolig med hele 62 kvm tilgjengelig. Folk har ikke råd til større enn det i storbyen tross 2x høy utdanning og gode jobber. Prisen på en slik leilighet (som riktignok har hage) er 5-6 millioner.

Anonymkode: 962bb...c14

Jeg tror ikke du skjønte poenget mitt. Hvor mange av disse familiene leier ut et av soverommene til en fremmed person - som de også deler bad med? Huset vi bodde i var et lite husbank-hus på ca 70 kvadrat. Men vi hadde altså hybelboer.

Anonymkode: 2aa4c...021

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tror ikke du skjønte poenget mitt. Hvor mange av disse familiene leier ut et av soverommene til en fremmed person - som de også deler bad med? Huset vi bodde i var et lite husbank-hus på ca 70 kvadrat. Men vi hadde altså hybelboer.

Anonymkode: 2aa4c...021

Ja, og det hadde jo ikke gått i dag. Studentene vil jo ha eget privat bad, noe man ser på studentboligene som bygges. 

Anonymkode: 60780...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 14.30):

Det var vel sånn jeg har skjønt det ikke krav til egenkapital, det er noe som har kommet i nyere tid.

Anonymkode: eeb22...dda

Ikke sånn av myndighetene, men da vi kjøpte i 1996 for 1,1 mill måtte vi ha 30 prosent egenkapital, fordi banken ikke ville akseptere lavere sikkerhet. Tror det var vanlig, at store deler av kjøpet måtte finansieres med oppsparte midler. En alenemor den gang, som nå, fikk ikke lån i det hele tatt. Jeg måtte få mann for å få lån.

 

Anonymkode: 3c8e5...d2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mine foreldre bygde på 70 tallet, for at de skulle"ha råd" til bolig måtte de "ta til takke" med gratis tomt fra gården på en egnet plass for bruket - ikke akkurat noen utsiktstomt :P og de måtte bygge selv, med minst mulig "luksus" og ikke en gang hele huset ble gjort ferdig før langt utpå 80 tallet.. Og de sparte og spinket på absolutt alt for å kunne ha tak over hodet til lenge etter at vi barn var flyttet ut hjemmefra.. 
Når jeg selv var med å kjøpte vår første bolig på 90 tallet måte vi ha to jobber og sjonglere barna mellom disse for å få råd til å beholde boligen da renten sted fra 7 til 15% over noen mnd! Så at "alt var bedre før" er en myte mange unge i dag ser ut til å tro på.. Vi kjørte gamle biler som såvidt hang sammen med dekk som såvidt var lovlige mens de i dag gjerne skal ha etron eller tesla i tillegg til bolig i toppsjiktet.. Så nei, det var ikke bedre før, det er holdningene til hva man faktisk kan tillate seg av pengebruk som må endres først.. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine svigerforeldre fikk billig tomt av industrien man svigerfar jobbet i. De solgte ut veldig billige tomter for å stimulere bosetting for arbeidskraft. Alle husene i dette byggefeltet var av husbankstandard, de fikk gunstige lån. Husene ble satt opp mye på felles dugnad av de som bygget i boligfeltet. Svigerfar bygget huset selv, brukte 4 år. Var ett lokalsamfunns - og dugnadsprosjekt. Dette var på tidlig-/midt  60 tallet. 
Jeg og min mann leide ett hus først, så kjøpte det av huseier utenom markedet. Han trengte litt kjapt med cash så vi fikk det relativt billig. Pga små forhold så kjente ansatte i banken våre familier og gikk god for oss på bakgrunn av det og at vi hadde faste jobber. Så ingen krav til egenkapital, men en av våre foreldre måtte være kausjonist. Skyhøy rente på ett trappeteinnslån vi fikk den gangen. Dette var i 96/97. Vi var da 19 og 25 år. Husker vi pantet flasker for å få råd til brød og pålegg siste uken før lønn. Spiste mye hos foreldrene våre. Brukte ett par år på å spare til vaskemaskin. Smått utrolig at vi fikk lån den gangen. 
 

Anonymkode: a90f3...f65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 6.52):

Jeg tror ikke du skjønte poenget mitt. Hvor mange av disse familiene leier ut et av soverommene til en fremmed person - som de også deler bad med? Huset vi bodde i var et lite husbank-hus på ca 70 kvadrat. Men vi hadde altså hybelboer.

Anonymkode: 2aa4c...021

Det var ikke vanlig den gangen heller. Jeg vokste opp på den tida, og den eneste jeg vet om som leide ut rom var bestemor, som satt med et helt hus alene. Hun hadde sikkert bruk for pengene, men hovedgrunnen var at hun følte seg tryggere med folk i huset og hadde noen som kunne måke snø og sånt. Hybelen hadde kjøkkenkrok og egen do.

Selv kjøpte jeg på starten av 2000-tallet. Jeg tjente ca 300 000 som nyutdannet, og man kunne få helt greie toroms for 800 000. Jeg bodde billig i kollektiv et par år ekstra for å kunne spare, men oppdaget snart at boligprisene steg mye fortere enn jeg kunne spare, så jeg kaster meg i det og kjøpte for litt over en million. Det hørtes dyrt ut den gangen, men det var jo absolutt ikke noe problem å håndtere det lånet. Nå er det en helt annen verden, jeg er veldig glad jeg slipper å være førstegangskjøper i dag.

Anonymkode: 8fe43...2a7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født på tidlig 80-tall.

Mine foreldre hadde bare råd til å kjøpe egen bolig fordi en av mine foreldre arvet et hus fra sine foreldre (som hadde ganske store verdier). Tre barn, i store deler av min barndom jobbet min mor ikke eller jobbet deltid, mens faren min ikke tjente spesielt godt. 
Foreldrene til mine foreldre eide eneboliger (hvis de var to) eller rekkehus (enslige forsørgere), men standarden var betydelig lavere enn det som forventes i dag. Mye husbankhus med små soverom, hvor det ble gjort mye egeninnsats. 
Den eneste av mine venner som kjøpte seg bolig under studiene, hadde råd til dette fordi hun fikk en stor forsikringsutbetaling pga en av hennes foreldre døde svært tidlig (før hun begynte på skolen). De andre kjøpte bolig etter å ha avsluttet studier (tidligst 25-26 år pga lange studier), etter å ha spart opp penger gjennom jobbing i flere år, og sammen med partner. Jo, jeg hadde en venninne som kjøpte leilighet sammen med kjæresten sin i Oslo på tidlig 2000-tall, før hun var ferdig med å studere - da jobbet kjæresten hennes nesten fullt mens han studerte, og hun fikk penger av velstående foreldre, tror også det var noe arv fra enda mer velstående besteforeldre. 
De fleste kom inn i boligmarkedet i slutten av 20-årene, sammen med partner, og de sparte selv i flere år først. Jeg kjøpte min første bolig da jeg var 30, sammen med samboer som da var 32. Han hadde nok kunnet kjøpe tidligere og kjøpe alene (han tjener mye mer enn meg), jeg hadde ikke kunnet kjøpe tidligere eller uten ham. 

Anonymkode: 91d1c...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...