Gå til innhold

Hvorfor fekk "vanleg folk," og ungdomer råd til egen bolig før utan hjelp av foreldre ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den største forskjellen var vel at Staten jobbet for det norske folk på den tiden, og ikke for EU slik som nå.

Nå skal alt finansieres av befolkningen; veiarbeid, oppgradering av sykehusene, strømkabler, det grønne skiftet, vann-og avløp, og at mange blir stående uten mulighet til å eie sitt eget er ikke "deres problem". De er mest fokusert på å gjøre som EU ønsker, og sende milliarder til kriger andre steder, fremfor å sørge for at vi har egen matforsyning og at mennesker har råd til å leve. 

Anonymkode: cddd4...aff

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøpte leilighet i 93 i Oslo, moren min var kausjonist. 

Det var stramt da også, under 150 K i året, 1500,- i husleie og 9% rente. 

Det ble mye spagetti med ketchup til middag.

Anonymkode: 676dc...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tidligere kunne folk gjøre ting selv. De kunne grave ut tom vha av en kompis med traktorgraver. Mure sin egen grunnmur og snekre selv.

Ingenting av det er tillatt i dag. Alt må man ha ferdigattest på for å få lån og da betyr det fagfolk til alt. Disse husene man bygde på 70 tallet må i snitt renoveres for 1.5 mill for å komme opp på dagens standard uansett.

Og INGEN er  idag villig til å legge seg på 70 tallstandard mtp. isolasjon, varmekabler, strømforbruk, standard på bad og kjøkken.

Blir som å sammenligne VW Boble med ny BMW. Bestefar kunne kjøpe boble men jeg har ikke råd til Mercedes S klasse.

Anonymkode: 18004...13c

Du kan være selvbygger på eget hus i dag og 😊 Visse ting som elektrisitet og noe på bad må gjøres av faglærte ja, men mye kan fortsatt gjøres selv om man kan det.

Anonymkode: b9deb...51b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine kjøpte i -85. Da ett slitt rekkehus på rundt 80lvm med to soverom, det var bra nok når man bare hadde to barn. De fikk lån med lite egenkapital pga familie i banken.

Så kjøpte de enebolig i -87, da 100kvm på ett plan. Da måtte de få hjelp av mine besteforeldre.
Men de jobbet hardt, pusset opp litt og litt, tok aldri ferie, og på midten av 90tallet fikk de råd til å utvide med kjeller. Og siden de prioriterte hus, så hadde de ikke råd til barnehage.

De fleste jeg kjenner som kjøpte fikk hjelp av foreldrene sine, de jobbet fulltid pluss ekstra, og de kjøpte smått med skyhøye renter.

 

Anonymkode: 26aca...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du kan være selvbygger på eget hus i dag og 😊 Visse ting som elektrisitet og noe på bad må gjøres av faglærte ja, men mye kan fortsatt gjøres selv om man kan det.

Anonymkode: b9deb...51b

Ingen krav til bad heller, så vet man hva man holder på med så er det bare til å bygge bad.

Anonymkode: 24b47...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligpolitikken i Norge ble kjørt rett i grøfta  under jappetida med  økt selvbestemmelse over standard, og  gjeldsgrad ble innført på slutten av  80 talet. 

På 70 ble det meste av boligene masseprodusert innendørs og  bygd på fabrikk, og montering foretatt på byggeplass, og det bidrog til høy effektivitet. Slik sett kan ein samanligne bolig bygging på 70 talet  med bilproduksjon der delene bli montert på fabrikken. Det er ikkje utan grunn dei fleste biler har vert anten grå, eller svarte de sist 30 årene. 

 Økt  selvbestemmelse førte til at folk flest kunne  tegne sin egne boliger selve, og en kraftig fordyrelse av boligene, og det var ingen standardtype boliger lenger.

Årsaken til høye boligpriser er følgende :

Høy innvandring har skapt  økt press på utleiemarkedet.

Renten har økt samtidig som prisene har økt på  andre primærbehov.

Boligbygging må igjenn standardiseres så ein kan få igang masseproduksjon.

Klima / miljøkravene må endres.

Det er rimligere å bygge rekkehus en bygge i høgda .

Det må igjenninnføres regelverk i forhold til standard (fordyrende avvik)

Stort underskudd på snekkere, elektriktere,rørleggere. 

Noen byråkratiske regler må skrotes. 

Husbanken må få økte bevilgninger.

Ein må få tilbake en mer sosiakrettet boligpolitikk , og kostandene må ned så også vanleg folk får råd til egen bolig,men ingen selvfølge av dei fleste skal bo i Oslo sentrum.  

 

 

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 9aeca...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Mine foreldre kjøpte en flott enebolig med hage og utsikt i 1998 til 900 tusen

Anonymkode: 3cfd0...6c1

Hehe...årslønnen min på omtrent den tiden var 165 000. 

Anonymkode: a63f8...33a

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min første bolig på åttitallet som 26-åring.

- sparte alt jeg kunne og hadde svært lavt forbruk helt fra jeg fikk konfirmasjonspengene, jeg hadde sommerjobber og deltidsjobber på videregående og når jeg studerte. Så hadde bra egenandel. 

- er fra en stor by (i norsk målestokk), kjøpte bolig 1,5 mil fra sentrum

- eldre tomannsbolig i borettslag (så lite restlån/lav husleie), men litt «umoderne» så ikke et veldig ettertraktet objekt. 

- foreldre stilte som kausjonister 

- hadde få krav til innredning, det gikk i brukt og noen få ting fra IKEA. Beholdt gammelt kjøkken og bad, malte og tapetserte selv. 

Renta var vel på vel 12 prosent, og på stigende kurs, men jeg levde sparsommelig og betalte ned så mye jeg bare kunne på lånet.

Tok godt vare på boligen, og solgte med god fortjeneste få år senere.

Anonymkode: 5ea5b...829

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hehe...årslønnen min på omtrent den tiden var 165 000. 

Anonymkode: a63f8...33a

Igjennomsnittleg årslønn til "vanleg folk" 1970 lå på omlag kr,65.000 > 70.000. og en husbankbolig på henholdsvis 95 eller 86 kvm lå på omlag kr. 300.000. 

Tilsvarende bolig hadde kostet kr, 600.000  i  1970 kroner dersom  boligen hadde  blitt levert nøkkelferdig, 

Anonymkode: 9aeca...b51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte hus for 1 mill for 34 år siden. Nå kan den selges for 7 mill. Lønna mi er ikke sju ganger høyere, så huset er forholdsmessig mye dyrere enn i 1990.

 

 

Anonymkode: 4a97c...8d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kjøpte min første bolig på åttitallet som 26-åring.

- sparte alt jeg kunne og hadde svært lavt forbruk helt fra jeg fikk konfirmasjonspengene, jeg hadde sommerjobber og deltidsjobber på videregående og når jeg studerte. Så hadde bra egenandel. 

- er fra en stor by (i norsk målestokk), kjøpte bolig 1,5 mil fra sentrum

- eldre tomannsbolig i borettslag (så lite restlån/lav husleie), men litt «umoderne» så ikke et veldig ettertraktet objekt. 

- foreldre stilte som kausjonister 

- hadde få krav til innredning, det gikk i brukt og noen få ting fra IKEA. Beholdt gammelt kjøkken og bad, malte og tapetserte selv. 

Renta var vel på vel 12 prosent, og på stigende kurs, men jeg levde sparsommelig og betalte ned så mye jeg bare kunne på lånet.

Tok godt vare på boligen, og solgte med god fortjeneste få år senere.

Anonymkode: 5ea5b...829

Boliger har vert eit spareobjekt for mange såfremt de ikkje  har hatt ekstraordinere utgifter til vedlikehold,. Det koster å eie bolig like fult som det koster å leie bolig, Den  dagen ein flytter ut fra leid bolig er det utleier som har får gavepakke i form av økte boligpriser, medan leieboer har finansiert lånekostnadender, 

Du tjente på salget,men samtidig har andre boliger også økt i pris i same tidsromet, og det er mellomlegget på det du fekk, og det du evntl. måtte betale for ny bolig som er gevinsten. 

Når du kjøper og selger ein bil er det ikkje hva du får men hva du må betale i  mellomlegget som er intressant- Kjøper du ein bil utan innbytte får ein oftast de aller beste tilbudene .

Anonymkode: 9aeca...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine foreldre bodde sammen sine foreldre og besteforeldre mens foreldrene jobbet for å få nok penger til å eie. Det innebar at de bodde 4 voksne og 2 barn og en hund på 60 kvadrat f.eks. mormor mente leiligheten min lignet på slik de bodde, vi flyttet ut når vi fikk barn for å få plass.

Anonymkode: e3c00...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Boliger har vert eit spareobjekt for mange såfremt de ikkje  har hatt ekstraordinere utgifter til vedlikehold,. Det koster å eie bolig like fult som det koster å leie bolig, Den  dagen ein flytter ut fra leid bolig er det utleier som har får gavepakke i form av økte boligpriser, medan leieboer har finansiert lånekostnadender, 

Du tjente på salget,men samtidig har andre boliger også økt i pris i same tidsromet, og det er mellomlegget på det du fekk, og det du evntl. måtte betale for ny bolig som er gevinsten. 

Når du kjøper og selger ein bil er det ikkje hva du får men hva du må betale i  mellomlegget som er intressant- Kjøper du ein bil utan innbytte får ein oftast de aller beste tilbudene .

Anonymkode: 9aeca...b51

Hadde jeg  betalt for å leie noe tilsvarende i den perioden jeg hadde det huset, ville jeg jo manglet en fot inn i boligmarkedet, nå hadde jeg det og kunne kjøpe noe større og bedre neste gang, istedet for at en huseier fikk betalt ned lånet sitt fortere. I tillegg kunne jeg aldri tenkt meg å leie, jeg vil bestemme over egen eiendom, pusse opp og vite at en fortjeneste ved salg pga det går til min lomme og ikke huseiers, ikke være kontraktsbundet til bolig jeg bo i, eller være nødt til å flytte fordi huseieren er en snik. Så for meg har kontroll over eiendommen jeg bor i en stor verdi. I tillegg var skattefradraget på gjeldsrenter bra, de hadde jeg ikke fått om jeg betalte husleie. 

Bil synker i verdi, hus stiger, så det er ingen god sammenligning. Hus brukes heller ikke som innbytte. Så den sammenligningen er meningsløs. 

Anonymkode: 5ea5b...829

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og den boligen lå nok ikkje på holmenkollåsen i Oslo vil en anta.  Fult muleg å få boliger med god standard, og stor tomt til en brøkdel av Oslopriser, og Norge er mer en bare Oslo m/omegn. 

Anonymkode: 9aeca...b51

Sa ingenting om Oslo, bor på den bra siden av fjellet👍

de fleste her driter i Oslo, for et høl

Anonymkode: 3cfd0...6c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hehe...årslønnen min på omtrent den tiden var 165 000. 

Anonymkode: a63f8...33a

Tror pappa sin var på 500-700 ganske tidlig, mamma var hjemmeværende til skolealder, barn født 86 og 88

Anonymkode: 3cfd0...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tror pappa sin var på 500-700 ganske tidlig, mamma var hjemmeværende til skolealder, barn født 86 og 88

Anonymkode: 3cfd0...6c1

Dersom din fars lønn lå på 500-700  i 1998  lå han på ein høyere   lønnstrinn en igjennomsnittet av befolkningen. 

På  60-70-80 talet var de fleste mødre hjemmeverande, og eneforsørgerstatusen var vanleg, og så synd mødres  innsats ble aldri verdisatt. 

Idag er det ingen eneforsørgere samanlignet med tidligere selv etter eit samlivsbrudd.  

Anonymkode: 9aeca...b51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen nevner feminismen på 70-tallet her så da får jeg være den store stygge ulven.

Når damer plutselig skulle ut i arbeidslivet for fullt falt prisen på arbeidskraft som en stein, supply and demand 🙃 Plutselig hadde gribbene dobbelt så mye armer og bein som kunne utnyttes.

Dette betyr ikke at dere må tilbake på kjøkkenet, men folk kunne leve greit på en inntekt før damene begynte å jobbe. 😂

Også må vi ikke glemme at politikerne har gjort bolig til den beste investeringen du kan ha, med skattefradrag til og med!Ikke rart folk putter pengene sine i flere boliger så gunstige betingelser som vi har i Norge, da blir det mange om beinet.

Anonymkode: f67f0...e13

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

 folk kunne leve greit på en inntekt før damene begynte å jobbe. 

Anonymkode: f67f0...e13

Kvinner i slike hushold var avhengig av mannen. De var langt på vei fanget dersom far drakk bort pengene, dengte kone og barn etc. Tenk alle (særlig menn) med krigstraumer. Alkohol som medisin for det vi i dag kjenner som ptsd i etterkrigstid var relativt utbredt. En god del barn vokste opp i voldelige hjem i min foreldregenerasjon. Mor hadde ikke økonomisk frihet til å forlate husholdet, selv om barna led. 

Anonymkode: f5060...ae6

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

60-70-80 talet var de fleste mødre hjemmeverande, og eneforsørgerstatusen var vanleg, og så synd mødres  innsats ble aldri verdisatt. 

Var de fleste hjemmeværende? Skal ikke uttale meg om sekstitallet, men av alle i min klasse på 70-tallet var det kun to som hadde hjemmeværende mødre. Sier ikke at det var normen, altså, bare lurer på hvor du har tallene fra. 

Anonymkode: 5ea5b...829

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...