Gå til innhold

Hvorfor fekk "vanleg folk," og ungdomer råd til egen bolig før utan hjelp av foreldre ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 70, og  til  midten av 80 var det en sosialrettet boligpolitikk ,og  talet på  boligbyggingen i Norge økte i rakettfart ettersom det var  stor mangel på boliger, og  ferdighus satte sitt preg på boligbyggingen rundt omkring , og det var konkuranse blandt utallige  ferdighusfirma. Ny bolig på 60-70 -80  preg av igjennomgående høy standard , men issolasjonsmatriale ikkje samanlignbar  med dagens standard. Dei aller fleste boliger hadde alternativ oppvarming utenom strøm som vedfyring, Det var dei ferreste ungdomer som fekk noen  økonomisk bistand fra sine foreldre, 

  Det var  ferdighusfirma i alle bygder  som leverte moduler som ble oppført / montert  i løpet av 1-2 dager. Det meste av grunnmursarbeide /opparbeiding  av tomt var baket inn som  del av egenkapital / innsats  for dermed  å spare byggekostnader. Største utfordringer var at  kommunene rundt om i landet lå på etterskudd i regulering av tomter. Derfor  ble de fleste tomter ble kjøpt privat, og det var byggherren selv   som måtte  ta ansvar  om tomtefrådeling  fra grunneiere,og  opparbeide veg, kloakk, vann, teleforn,til  boligen,. Bygging på  areal som var regulert til jorbruksområde var strengt regulert, og forbeholdt odelsrett / bønder. 

95 % av alle eneboligene som ble oppført 60-70-80 talet  var husbankhus m/ grunnareal  på henholdvis 95  og 85 kvm. i henhold til  husbankens sine vilkår til standard. Husbanken hadde imidlertid en mengde byråkratiske  regler som en byggherre  måtte forholde seg til som  førte til at mange etterhvert "ble irriterte"  og valgte å "løse inn" husbanklånene når renta falt som ein stein på midten av 80 talet. Fekk  regjeringskifte, på midten av 80 talet med H og  FRP i førersetet  som ga  løfte om at folk måtte får større sjølvråderett og  bygge som de selv øngste.  Renoveringsbehovet  økte rakettfart og  byggstil, og standarden  endret seg  i rakettfart, og "årets trend" satte etterhvert sitt preg  på veggene, gulvene i boligene. 

Hvorfor hadde  vanleg folk, enesforsørgere, og ungdomer flest råd til inngangsbil. til egen bolig tidligere utan økonomisk bistand fra foreldre?  Til tross for "økt effektivisering"  og endret byggestil  så tar det igjennomsnittleg like lang tid å bygge en enebolig  idag som for 50 år sidan. Byggmatrialer, standard,  bo-arealet, klimakrav, myndighetskrav   har endret seg, og ikkje samanlignbart med  for 40-50 år sidan. 

Nei, ein  bør ikkje tilbake til 1960-1970 standard, men ein bør til tilbake til en mer sosialrettet byggepolititikk , og fordelaktig å bygge flere rimleg boliger en mange dyre boliger. Har ein råd å bygge  ny bolig m/ høy standard  m/ dobbelgarasje, og kjøpe el. bil til  kr, 400.000 så har kommer ein  ikkje under kategorien til lånefinansiering fra  husbanken m/ lav rente. 

 

Anonymkode: 9aeca...b51

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor hadde  vanleg folk, enesforsørgere, og ungdomer flest råd til inngangsbil. til egen bolig tidligere utan økonomisk bistand fra foreldre?

Fordi boliger var billigere før, da sett i forhold til inntekten.

Anonymkode: 3867f...1fc

  • Liker 24
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi boliger var billigere før, da sett i forhold til inntekten.

Anonymkode: 3867f...1fc

Foreldrene mine sin første bolig på starten i 2000-tallet kostet 900k. De solgte den for 3 millioner noen få år senere. Neste hus kostet rett over 3 millioner under finanskrisen. Har nå takst på 10 millioner. Å folk spør hvordan folk hadde råd før i tiden...

Anonymkode: b9c97...514

  • Liker 27
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min erfaring fra 80- og 90-tallet:

Ungdommer og enslige forsørgere hadde sjelden råd til å eie bolig - de leide.

Jeg var student på 90-tallet, av alle mine venner og de jeg traff var det tre som eide egen bolig, alle vi andre leide. To av disse hadde arvet penger av besteforeldre, den siste hadde jobbet på gården hjemme siden han var barn og kombinert med at moren hans jobbet i den lokale banken og kunne skaffe gode betingelser, fikk han kjøpt en liten leilighet allerede mens han studerte.

Mange "vanlige" folk ventet ganske lenge før de kjøpte noe eget. Det var sjelden at unge folk kjøpte noe før de hadde etablert seg med partner, frem til det leide de.

Det var vel først på 2000-tallet det å eie virkelig skjøt fart for alle aldersgrupper.

 

 

Anonymkode: 11b26...c72

  • Liker 23
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdom var flinkere å spare før er mitt inntrykk. Det var dessuten færre fristelser å bruke penger på. Det kostet mindre å være ungdom enn det gjør nå. Jeg har jobbet ved siden av skolen fra jeg var 13 år. La av 1200 kr.pr.mnd til BSU-sparing. I tillegg hadde jeg alltid sommerjobb. Mange tenåringer gidder ikke har hverken ekstrajobb eller sommerjobb. Kan skjønne at det å jobbe utenom skolen ikke er for alle. Kravene i skolen er nok høyere i dag og man må bruke mer tid for å få gode karakterer. Men en sommerjobb bør de fleste kunne klare.

Anonymkode: 19d08...e4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare svare for de jeg kjenner økonomien til i familien, og alle her jobbet, leide, og sparte i 10-15 år før de kjøpte eller bygde bolig.  Det var slik de fikk råd til bolig. 
 

Besteforeldrene mine (alle 4) hadde passert 30 med god margin før de fikk bygget/kjøpt egne boliger (sent på 30 tallet). 
 

Foreldrene mine var 29/30 år da de bygde med mye egeninnsats. Da hadde de spart nok til tomt og egenkapital på sitt husbankhus. (På 70-tallet)

Svigerforeldrene var 34 da de kjøpte sin første leilighet  (på 70-tallet)

Mannen min og jeg var 32 da vi hadde spart opp nok til å kjøpe vår bolig. (Tidlig 2000-tallet)

Anonymkode: c58f7...653

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg kan bare svare for de jeg kjenner økonomien til i familien, og alle her jobbet, leide, og sparte i 10-15 år før de kjøpte eller bygde bolig.  Det var slik de fikk råd til bolig. 
 

Besteforeldrene mine (alle 4) hadde passert 30 med god margin før de fikk bygget/kjøpt egne boliger (sent på 30 tallet). 
 

Foreldrene mine var 29/30 år da de bygde med mye egeninnsats. Da hadde de spart nok til tomt og egenkapital på sitt husbankhus. (På 70-tallet)

Svigerforeldrene var 34 da de kjøpte sin første leilighet  (på 70-tallet)

Mannen min og jeg var 32 da vi hadde spart opp nok til å kjøpe vår bolig. (Tidlig 2000-tallet)

Anonymkode: c58f7...653

Dette er veldig representativt for folkene rundt meg også, jeg er 72-modell.

Anonymkode: 11b26...c72

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med to inntekter, mye egeninnsats både på å planere tomt, grave grøfter, sette opp grunnmur, og alt av maling, tapetsering osv inne, kjøpte billige tapeter osv. Vi måtte ikke ha egenkapital, og hadde en gammel bil. Vi brukte lite og ingenting på ting som frisør o.l. Innredet med møbler andre ville kaste. Med årene ble økonomien bedre, og ting skiftet ut, litt etter litt.  

Anonymkode: 0df25...b87

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iallefall jeg begynte å jobbe tidlig, satt av penger og startet med oppussingobjekt og EK var da på 10 prosent. Slutten av 90 tallet. Lite fokus på at alt måtte være nytt så hadde møbler fra både «her og der».. jobbet meg oppover..reiste ikke til syden før jeg var rundt 26år og hadde heller ikke ferie før den tid. 

Anonymkode: a99d9...1c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre kjøpte en flott enebolig med hage og utsikt i 1998 til 900 tusen

Anonymkode: 3cfd0...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel sånn jeg har skjønt det ikke krav til egenkapital, det er noe som har kommet i nyere tid.

Anonymkode: eeb22...dda

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fikk ikke det. At flertallet kjøpte seg bolig som 20-åringer for 50 år siden er en misforståelse. Det var vanlig å leie i flere år før man kjøpte da også.

Sosial boligbygging var i stor grad bygging av boliger til utleie.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det var vel sånn jeg har skjønt det ikke krav til egenkapital, det er noe som har kommet i nyere tid.

Anonymkode: eeb22...dda

Dette stemmer ikke. 
Foreldrene mine måtte ha 15% egenkapital  på midten av 70-tallet (husbankhus), og fikk låne 2,5 ganger årsinntekt. 
 

Vi måtte ha 20% egenkapital , og fikk låne 3x årsinntekt. 
 

Men det er riktig at krav om egenkapital ikke var forskriftsfestet, og  at de private bankene kunne gå bort fra det kravet i noen tilfeller. 
 

Anonymkode: c58f7...653

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tidligere kunne folk gjøre ting selv. De kunne grave ut tom vha av en kompis med traktorgraver. Mure sin egen grunnmur og snekre selv.

Ingenting av det er tillatt i dag. Alt må man ha ferdigattest på for å få lån og da betyr det fagfolk til alt. Disse husene man bygde på 70 tallet må i snitt renoveres for 1.5 mill for å komme opp på dagens standard uansett.

Og INGEN er  idag villig til å legge seg på 70 tallstandard mtp. isolasjon, varmekabler, strømforbruk, standard på bad og kjøkken.

Blir som å sammenligne VW Boble med ny BMW. Bestefar kunne kjøpe boble men jeg har ikke råd til Mercedes S klasse.

Anonymkode: 18004...13c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi boliger var billigere før, da sett i forhold til inntekten.

Anonymkode: 3867f...1fc

Har du noen dokumetasjoner  ? 

Det var slett ikke rimligere å bygge sin egen  bolig før når ein  legg til grunn lønnsnivået /kroneverdien  før og no.    

.  Inngangsbilletten til egen  bolig før var bassert på omlag 50-60 % av byggekostnadene var egeninnsats /egenkapital, medan de fleste flytter inn i nøkkelferdige boliger.  

Anonymkode: 9aeca...b51

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var også vanlig (i min krets) å vente med å bygge ferdig hele huset. Vi levde f.eks. med et loft som kunne hadde isolasjon i mange år, før vi hadde råd til å gjøre det ferdig. Det var realiteten for mange andre i området også.

Anonymkode: 60780...7f8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi sparte, og det var lettere å få lån. Og vi hadde ikke store krav til første bolig. De fleste malte bare litt. Var ikke snakk om ny kjøkkeninnredning, nytt bad, nye møbler og fancy interiør. Nå skal det se ut som en møbelkatalog inne. Ikke hadde vi fine biler heller. Kjørte rundt i gamle vrak. Har inntrykk av at mange unge har nye, fine biler i tillegg til bolig.

Anonymkode: bed21...d50

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Mine foreldre kjøpte en flott enebolig med hage og utsikt i 1998 til 900 tusen

Anonymkode: 3cfd0...6c1

Og den boligen lå nok ikkje på holmenkollåsen i Oslo vil en anta.  Fult muleg å få boliger med god standard, og stor tomt til en brøkdel av Oslopriser, og Norge er mer en bare Oslo m/omegn. 

Anonymkode: 9aeca...b51

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var også vanlig (i min krets) å vente med å bygge ferdig hele huset. Vi levde f.eks. med et loft som kunne hadde isolasjon i mange år, før vi hadde råd til å gjøre det ferdig. Det var realiteten for mange andre i området også.

Anonymkode: 60780...7f8

Heilt vanleg å flytte inn i uferdige boliger på  50-60-70-og til midten av 80 talet.  F.o.m midten av 80 talet ble det en holdningsendring i boligbyggingen etterhvert som  det  ble  mer selvbestemmelse over standard, størrelse, og lånetilsagn  økte i omfang.

  Folk flest skulle ikkje bare ha ny bolig,men de skulle også ha nye møbler, ny bil, og 2-3 sydenferier, og kortere arbeidstid. Folk flest i 1970  hadde 40-45 timers arbeidsuke, og lørdagsfri var slettes ikkje vanleg hos mange.  

Anonymkode: 9aeca...b51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre bygget enebolig i 1988, og kræsjet skjedde i 1989. i 1990 var boligen verd 50 % av det de hadde tatt opp lån til. 

Så det har vel vært ulike utfordringer. 

Jeg var voksen i ca år 2000, og da var det lettere å få bolig uten egenkapital. Dette kravet har jo blitt forsterket etter finanskrisen. 

Anonymkode: f3a1c...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...