Gå til innhold

Er det virkelig en sensasjon å lese 85 bøker i året ...?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må si jeg synes det er veldig trist at teknologi som gjør litteratur tilgjengelig for flere nedsnakkes. På et lesebrett kan man endre font til noe som er dysleksivennlig, man kan endre skriftstørrelse og avstand for å gjøre det lettere for synshemmede og et lesebrett er ofte lettere å håndtere enn en bok, som hjelper mennesker med muskesykdom. Dette er bare noen få eksempler. For veldig mange mennesker har "oppfinnelsen" av lesebrett og lydbøker gjort litteratur tilgjengelig, mange mennesker har vært utestengt fra litteraturens verden. Det fremstår som om det å lese må være vanskelig, eller i hvert fall innebære et minimum av "manuelt arbeid", for å ha verdi. Det er jo helt meningsløst - er ikke poenget med litteratur å glede seg over å tre inn i en annen verden? Å få utvidet sin horisont? Å få ta del i noe man ellers ikke tar del i? 

Dere som tror at alt det verdifulle med litteraturen forsvinner fordi den digitaliseres eller leses høyt, er rett og slett utrolig dumme og uvitende. 

Anonymkode: a5821...6aa

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grønt blad skrev (1 time siden):

Om du kun har "lest" bøker der, og ingen skikkelige bøker, så kan du føre 0 bøker i året. Egentlig tenker jeg at å lese pocketbøker heller ikke er lesing. Skal man lese bøker, må det være bøker med stive permer.

 :ironi:

Snakker om å prioritere form over innhold. 

Musikk, der er det vel bare vinyl som duger om man skal si at man har hørt på et album? ;)

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (6 minutter siden):

Snakker om å prioritere form over innhold. 

Musikk, der er det vel bare vinyl som duger om man skal si at man har hørt på et album? ;)

Du så emojien under det innlegget du siterte, eller? 🤣

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (32 minutter siden):

Snakker om å prioritere form over innhold. 

Musikk, der er det vel bare vinyl som duger om man skal si at man har hørt på et album? ;)

Du må synge og spille alle instrumentene selv. Teksten og notene kan du få av noen andre.

Anonymkode: a5821...6aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (1 time siden):

Snakker om å prioritere form over innhold. 

Musikk, der er det vel bare vinyl som duger om man skal si at man har hørt på et album? ;)

Emojien med det hvite flagget betyr ironi. 🙂 Jeg mener at å lese ebøker teller på lik linje med papirbøker (med og uten stive permer).

Noe annet er helt tullete. Noen av dem jeg kjenner som leser mest, leser flere bøker på kindle/lesebrett enn på papir. Andre storlesere leser nesten utelukkende papirbøker. Det er smak og behag.

Vinyl er gøy og har en egen sound og sjarm, men jeg heller nok mot at man kan lytte til et album både gjennom digital innspilling, strømming, cd og kassett. Og vinyl (og andre plater), om man vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (3 timer siden):

Du så emojien under det innlegget du siterte, eller? 🤣

Et hvitt flagg? Beklager, jeg kjenner ikke betydningen til alle de hundrevis om ikke tusenvis av emojiene som finnes. Bruker man en av de særere kan man neppe forvente at mange forstår den ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri reflektert over antall bøker jeg leser i året. Noen perioder leser jeg mye og andre lite, men jeg er ikke i nærheten av 400 stk i året. 

Målet med min lesing er på ingen måte å lese flest mulig bøker, men å kose meg med en virkelighetsflukt fra en ellers hektisk hverdag. 

Når det er sagt så forstår jeg ikke hvordan folk har tid til å lese så mye. Jobber dere ikke? Hva med barn? Andre hobbyer og trening? 

Anonymkode: 5f168...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Grønt blad said:

Om du kun har "lest" bøker der, og ingen skikkelige bøker, så kan du føre 0 bøker i året. Egentlig tenker jeg at å lese pocketbøker heller ikke er lesing. Skal man lese bøker, må det være bøker med stive permer.

 :ironi:

Folk som ikke leser bøker på originalspråket bør gjøre det samme. Man må lese originalteksten, ellers er det ikke noe poeng.

/ironivarsel

Endret av knooters
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...