Gå til innhold

Er det virkelig en sensasjon å lese 85 bøker i året ...?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

NRK fremstiller det å lese 85 bøker som om dette var en prestasjon av de sjeldne:

Herman knuser den gjennomsnittlige nordmann: – Jeg er skikkelig nerd

https://www.nrk.no/trondelag/herman-leste-85-boker-i-fjor_-det-er-langt-over-gjennomsnittet-1.16836539

Til sammenligning leste jeg over 400 bøker i løpet av året da jeg var 16, og i mange år var det å lese minst én bok daglig en hverdagsrutine, noe jeg skulle tro også gjelder for mange andre som er glad i litteratur og setter pris på den analoge papirboken.

Så det at man gir inntrykk av at det å lese bare 85 bøker årlig er noe helt ekstraordinært, sier vel det meste om folks lesevaner idag der stakkarslige 12 bøker i året er gjennomsnittet; rett og slett trist.

Anonymkode: 861ba...f67

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ingen sensasjon og de fremstiller det heller ikke som det. Saken dreier seg om den årlige leserundersøkelsen (ikke om Herman), men de har trukket frem ham som et eksempel på de som ligger langt over gjennomsnittet hva gjelder leste bøker per år.

Endret av Mezzosoprena
  • Liker 40
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser han og leser E-bøker. Det telles ikke. 

 

Anonymkode: 1f028...221

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ser han og leser E-bøker. Det telles ikke. 

 

Anonymkode: 1f028...221

Tosk.

  • Liker 28
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som syns det er litt rart å gå ut i avisen med dette :klo:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke spesielt mye, nei. Men så leser mange 0 i året da. Så snittet er jo ikke høyt

Anonymkode: 9236f...8d1

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Freyja Valkyrie skrev (2 minutter siden):

Er det bare jeg som syns det er litt rart å gå ut i avisen med dette :klo:

Du tror det er han som har tatt kontakt med avisen for å fortelle at han leser 85 bøker i året?

  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som småbarnsmor med fulltidsjobb er 85 helt vilt! Hvis man ser bort fra barnebøker, som jeg leser mange mange av, så sliter med jeg å komme gjennom en bok i måneden 🤭

  • Liker 20
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser mer, men det er jo langt over snittet. Synes ikke den artikkelen eller fremstillingen av han var noe å reagere på :vetikke: Den gangen en mann skrev kronikk i en landsdekkende avis for å mansplaine hvordan han hadde klart å lese et lavere antall bøker i løpet av et år, derimot...

Endret av Daria
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å lese, men 12 bøker i året er ca normalen for meg. Kommer vel an på hvor mye annet man har å gjøre? Jeg har mange interesser + familie/barn + hus + jobb, osv. Så da blir det ikke prioritert så høyt. Leser en del barnebøker og annet i tillegg da. 

Jeg syns 85 bøker i året er kjempemye, og 400 i året er helt sinnsykt 😛 kan ikke få mye annet gjort da.

12 bøker i året er vel ikke trist, men vitner om at man har mye annet å gjøre. Ser heller på det som et sunnhetstegn. Verken mye eller lite vil jeg si. 

Anonymkode: 61a24...deb

  • Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører ikke på lydbok da, da kunne nok tallet blitt en del høyere. Men liker det ikke så godt. 

Anonymkode: 61a24...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var fulltidsstudent kunne jeg nok komme opp i sånne summer som 85 bøker og mer i året. Altså ved siden av pensumlitteraturen. Da hadde jeg mye fleksibilitet i hverdagen, og kroppen min tålte å sitte våken og lese en hel natt, uten at jeg fikk dundrende hodepine dagen etter.

Nå, med en fulltidsjobb som i perioder er på mer enn 100%, samt hobbyer og venner jeg også ønsker å bruke tid på, stopper det gjerne på rundt 40 bøker i året. I fjor landet jeg på 50, og var veldig fornøyd med det, det er det meste jeg har lest på mange år. 

Jeg fatter ikke engang hvordan det er mulig å lese 400 bøker i året. Har man fulltidsjobb da? Er man noen gang sosial? Har man andre hobbyer? Har man tid til å spise og gå på do? Eller leser man mest lettbeint underholdningslitteratur på rundt 100-150 sider, og leser så fort at man glemmer alt i det sekundet man legger vekk boken?

Og helt ærlig så følte jeg litt at poenget med denne tråden var å skryte av å lese 400 bøker i året, sammenlignet med han taperen som bare leser 85, liksom...

Anonymkode: 84907...46f

  • Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på KG opererer man med Janteloven, og her er selvfølgelig alle bedre enn den gjennomsnittlige nordmannen. Mange her skulle vært i Guinness record bok. Folk tjener best, har den største villaen og de smarteste barna med høyeste IQ og selvfølgelig de største bragdene. Men IRL er det ingen som som har hørt om dem 😜

Anonymkode: 4f243...95d

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo litt an på bøkene, da. I ungdommen leste jeg hele Sagaen om Isfolket på en måned. Det var vel omtrent 85 bøker? Det tok ikke mye tid og jeg ble verken klokere eller språklig sterkere av den opplevelsen. Men det høres jo imponerende ut hvis jeg bare nevner antallet....

Anonymkode: 02bee...658

  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I alle dager! 85 er jo mer en halvannen bok i uka! Det er mye! 

Jeg liker godt å lese, men med jobb, barn, hus, trening, etc. er det ikke sjans i havet å kunne finne så mye egentid til å bare sitte ned å kose meg med en bok! Det er en luksus de færreste har.

At Ts leser 400 bøker i året tror jeg rett og slett ikke på!

 

Anonymkode: b5efa...547

  • Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kommer jo litt an på bøkene, da. I ungdommen leste jeg hele Sagaen om Isfolket på en måned. Det var vel omtrent 85 bøker? Det tok ikke mye tid og jeg ble verken klokere eller språklig sterkere av den opplevelsen. Men det høres jo imponerende ut hvis jeg bare nevner antallet....

Anonymkode: 02bee...658

Sorry, sjekket nå, det var bare 45 bøker. Så om man leser en Sagaen om Isfolket i måneden, så leser man 540 bøker i året. Det høres veldig imponerende ut, helt til man røper hva slags bøker det er snakk om...

Anonymkode: 02bee...658

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freyja Valkyrie skrev (1 minutt siden):

Er det bare jeg som syns det er litt rart å gå ut i avisen med dette :klo:

Nei, du er ikke den eneste.

Million skrev (4 minutter siden):

Hvis du leste MER enn en hel bok pr dag, kan du ikke ha gjort stort annet utenom lesingen enn å gå på do i blant. Og da tatt med deg boka på do..

Middagen og alle måltider må ha blitt inntatt med boken oppslått foran deg på bordet. Det tar jo noen timer å lese en hel bok, så hvordan du har hatt tid til det etter skole og jobb forstår jeg ikke. Man har et ganske begrenset antall timer til rådighet etter skole/jobb og til leggetid hver dag.

Leste du kun tynne pocketbøker? Eller skumleste du i en sånn grad at hver side var glemt når du bladde om?

Lesehastigheten min er en vanlig bokside i løpet av minuttet, noe som neppe er uvanlig blant lesehester, så en Agatha Christie-roman blir ferdig under tre timer, og det var ikke var noe problem å kombinere boklesing om kveldene med skole og lekser. Slukte blant annet omtalte Agatha Christie og alt av Roald Dahl på den tiden, i tillegg til mye annet.

Det som derimot er litt rart i mine øyne, er hvordan du betrakter dette; hvor lang tid tror du egentlig man bruker på å lese en alminnelig bok ...?

Anonymkode: 861ba...f67

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

85 bøker i året er i hvert fall langt over gjennomsnittet. Jeg tror ikke gjennomsnittet er en bok i måneden en gang.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...