Gå til innhold

Er det virkelig en sensasjon å lese 85 bøker i året ...?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble mest overrasket over at snittet i Norge ligger på 12 i året. Det var fryktelig høyt, spør du meg. Må være noen skikkelig lesehester som drar opp det snittet!

Anonymkode: b88ad...f13

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste ekstremt mye som ungdom. Da jeg ble student hadde jeg rett og slett ikke kapasitet til å lese annet enn pensum og i 20-årene kunne jeg ligge på 1-5 bøker i året. Nå har jeg startet med å høre på lydbok til og fra jobb og har hørt 9 bøker så langt i år. Veldig glad for å ha oppdaget leselysten igjen. 

Anonymkode: 2a99a...eef

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser over 70 bøker i året. E-bøker. Er ufør, så har god tid, og må ha mye hvile. Da jeg var i full jobb, leste jeg nok ca 30 bøker i året. Man må jo ha tid til litt mer enn bøker i løpet av en dag.

Anonymkode: d2d06...d5b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ble mest overrasket over at snittet i Norge ligger på 12 i året. Det var fryktelig høyt, spør du meg. Må være noen skikkelig lesehester som drar opp det snittet!

Anonymkode: b88ad...f13

Det er klart at det er det 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er noen bragd i alle fall. Leser få bøker i året, tror faktisk ikke jeg leste noen i fjor. Foretrekker å underholdes av ting jeg ha på øret. Får gjort så mye samtidig da. 

Anonymkode: e1423...0b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, du er ikke den eneste.

Lesehastigheten min er en vanlig bokside i løpet av minuttet, noe som neppe er uvanlig blant lesehester, så en Agatha Christie-roman blir ferdig under tre timer, og det var ikke var noe problem å kombinere boklesing om kveldene med skole og lekser. Slukte blant annet omtalte Agatha Christie og alt av Roald Dahl på den tiden, i tillegg til mye annet.

Det som derimot er litt rart i mine øyne, er hvordan du betrakter dette; hvor lang tid tror du egentlig man bruker på å lese en alminnelig bok ...?

Anonymkode: 861ba...f67

Tre timer pr bok og en side pr minutt? Ok, da leser/leste du kun tynne bøker. Tre timer med en side pr minutt = 180 minutter, 180 sider bare pr bok.

Jeg tok en tilfeldig bok jeg har innenfor rekkevidde. Boka jeg har ved siden av meg i sofaen nå, er en roman av John Grisham, og jeg sjekket sideantallet. 436 sider. Det ville, med den oppgitte lesehastigheten din pr side, tatt 7,2 timer å lese den boken. Altså mer enn det dobbelte av hva du oppgir om dine bøker. Det betyr altså tynne bøker. Da høres det jo unektelig mye ut å si at man leser 400 pr år. 

Endret av Million
  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ser han og leser E-bøker. Det telles ikke. 

 

Anonymkode: 1f028...221

Hvorfor ikke? Spiller det noen rolle om boken er på papir eller lesebrett?

Anonymkode: 80a95...e04

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS; ta kontakt med journalisten og fortell, så kommer du kanskje i avisen!

Anonymkode: a8abb...5e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor ikke? Spiller det noen rolle om boken er på papir eller lesebrett?

Anonymkode: 80a95...e04

Ehhh...ja.

Anonymkode: 1f028...221

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (42 minutter siden):

Du tror det er han som har tatt kontakt med avisen for å fortelle at han leser 85 bøker i året?

De må jo ha fått snusen i det, på en eller annen måte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars1009 skrev (42 minutter siden):

Jo, 85 bøker i året er MYE for vanlige folk. Her var det mange nerder og bedrevitere høye på seg selv.

Helt vanlig. Var en tråd der en påstod å ha pløyd gjennom 20000 bøker....

Anonymkode: bf553...047

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ehhh...ja.

Anonymkode: 1f028...221

Hvorfor? Holder ikke å bare si at det ikke teller.

Anonymkode: 80a95...e04

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

NRK fremstiller det å lese 85 bøker som om dette var en prestasjon av de sjeldne:

Herman knuser den gjennomsnittlige nordmann: – Jeg er skikkelig nerd

https://www.nrk.no/trondelag/herman-leste-85-boker-i-fjor_-det-er-langt-over-gjennomsnittet-1.16836539

Til sammenligning leste jeg over 400 bøker i løpet av året da jeg var 16, og i mange år var det å lese minst én bok daglig en hverdagsrutine, noe jeg skulle tro også gjelder for mange andre som er glad i litteratur og setter pris på den analoge papirboken.

Så det at man gir inntrykk av at det å lese bare 85 bøker årlig er noe helt ekstraordinært, sier vel det meste om folks lesevaner idag der stakkarslige 12 bøker i året er gjennomsnittet; rett og slett trist.

Anonymkode: 861ba...f67

Du får stå fram og protestere. Du vinner.

Anonymkode: 9ed58...8dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

85 bøker i året er mye. Jeg leser langt over snittet selv, og leste 56 bøker i fjor. Gjennomsnittlig sideantall var 537. Har også jobb, hus, mann og barn, i tillegg til at jeg studerer. Men etter at jeg fikk barn mistet jeg all interesse for å binge TV-serier, så netflix ble byttet ut med kindle. Hører lydbok istedenfor podcast på tur til og fra jobb, eller dersom jeg holder på med noe annet hjernedødt. Bruker kindle-appen på mobilen når jeg er på do istedenfor å scrolle på facebook/instagram. 

Anonymkode: 5340f...522

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ehhh...ja.

Anonymkode: 1f028...221

Men leser vel fordet? Eller? Slipper å ta i en ekkel bibliotek bok 😄 Men alle her har vel kjøpt bøkene selv sikkert, kjenner jeg kg skryterne rett her 😄

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

der stakkarslige 12 bøker i året er gjennomsnittet; rett og slett trist.

Anonymkode: 861ba...f67

12 bøker er omtrent det jeg har lest og fullført til sammen i hele mitt liv. 

Har begynt på flere en jeg kan telle, men like kjedelig hver eneste gang.

Anonymkode: 132fa...d89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

85 bøker i året er forholdsvis mye, uavhengig av om det finnes mennesker som leser dobbelt så mye. Gratulerer til dere da, dere er enda flinkere enn fyren i artikkelen. Ring NRK så får dere kanskje et diplom. 

Endret av 17.11
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har imponerende mange timer i Call of Duty. Før brukte jeg svimlende mange timer i stallen. Det kommer jo an på hvor mye fritid man har og hva man prioriterer.  Ubrukelig artikkel.

Anonymkode: d4126...71c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en sensasjon, og det framstilles heller ikke som det. Men det er godt over gjennomsnittet.

Hvor "imponerende" det er, kommer an på både hva slags og hvor lange bøker det er, og hvor mange andre forpliktelser man har i livet. 

At en uføretrygda leser 100 kioskromaner i året er mindre imponerende enn at en fulltidsarbeidende forelder leser 20 tunge romaner, synes jeg.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På "normal" norskspråklig skjønnlitteratur ligger lesehastigheten min opp mot 100 sider i timen, så jeg kan fint lese en 300-siders bok på en kveld eller 500 siders på en dag - og gjør det jevnlig. (Singel,  barnløs, ufør og ingen interesse for tv-serier er også relevante stikkord her...). Men tynne bøker kan være vel så krevende, det er ikke gitt at de går så mye raskere (et faktum jeg som skolebibliotekar stadig prøvde å formidle til elever som valgte bøker etter sidetall).

Det viktigste er uansett at man leser, ikke at man leser mer enn andre. Fpr noen kan 10 bøker på et år være en bragd og en milepæl og mye mer imponerende enn mitt tresifrede antall, som bare er kos og glede og lystbetont. 

  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...