AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #61 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Barnevernet gjør også feil. De er ikke perfekt. De gjør sikkert 90% av tiden god jobb men de feiler på mange områder mange ganger. Dere som sier at de er "perfekte" bør tenke dere om. Anonymkode: bb264...69e Hvorfor siterer du deg selv? Anonymkode: 0cc02...aab
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #62 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 10.05): Nei, nei og nei! Har jobbet i barnevernet og det er etter min mening alt for høy terskel for å hente barn ut av en uholdbar hjemme situasjon. Barnevernet er bundet av taushetsplikt og KAN ikke gå ut med info PG kan dermed ikke forsvare de handlinger de må gjøre. Anonymkode: 3134e...5ce AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 10.06): Det er bare tull. Ingen foreldre vil innrømme "feil" eller "mangler" eller omsorgssvikt! Hvor mange av disse foreldrene har god selvinnsikt? Mange ser ikke hvordan eller hvem de selv er. De kan fremstå som sitt beste jeg foran alle andre, være eksemplariske, men når gardinet lukkes... Da vet ingen hva som foregår. Det finnes mye mer bak kulissene enn det utenforstående noen gang vil få innsikt i. Anonymkode: b55d7...74c This 👆 Anonymkode: ed0bf...b7f
kjærring Skrevet 11. august 2024 #63 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 10.01): Hei😊 er det noen som jobber i barnevernet her? Eller noen som har erfaringer ?😊 jeg ser en del videoer ( norske) der hvor barn blir tatt av barnevernet «uten særlig grunn». Det som fremkommer i videoene er at det er friske , velfungerende barn som blir tatt fra gode foreldre Pga småting. Det kan være at barna har hjemmeskole eller lignende. At foreldrene er uføre eller at ungene er for sjenerte osv osv. er det virkelig slik at barn blir tatt av barnevernet for «ingenting «? Isåfall er det jo livsfarlig å be barnevernet om hjelp til noe som helst! Det ligger ute en haug med videoer på nett og foreldrene i videoen virker troverdige og snille og gode mennesker. De skjønner ingenting Anonymkode: e44b4...1d7 Du ser jo bare en side av saken Selfølgelig mister ikke så mange tusen mennesker omsorgen for barna sine årlig pga at de er uføre eller at ungene er sjenerte.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #64 Skrevet 11. august 2024 frivis skrev (20 minutter siden): Det er alt for lett å være anonym melder til barnevernet. Altså kan hvem som helst som ønsker å ødlegge hverdagsharmonien din gjøre dette uten noen form for ansvar om opplysningene de gir fra seg stemmer eller ikke. Norge ligger på topp i antall saker i forhold til innbyggere som er blitt omgjort i Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) i Strasbourg. Det sier egentlig en del om hvor mye feil som blir gjort i Barnevernet. Nå er det jo ikke svart hvitt og det finnes mange flinke mennesker i BV. Men det er et pill råttent system. Og mange av de som jobber med sakene og kommer på hjem besøk er unge voksne som ikke har barn selv, så forstår man hvor ille det er. Jeg er for et barnevern, men slik det har vært og trolig fremdeles er nå, så er det en vits å regne. De barn som virkelig lever med voldelige foreldre får neppe den hjelpen de skal pga dette dårlige systemet. Har du lest de dommene? Det handler om et annet syn på opprettholdelse av kontakt med biologiske foreldre, ikke om at barna ble tatt ut fra hjemmet, det car EMD enige i. EMD ser det mest fra foreldrenes side, Norge ser det mest fra barnas side. Oppfordrer deg til å lese dommene. Anonymkode: c04af...627 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #65 Skrevet 11. august 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har du lest de dommene? Det handler om et annet syn på opprettholdelse av kontakt med biologiske foreldre, ikke om at barna ble tatt ut fra hjemmet, det car EMD enige i. EMD ser det mest fra foreldrenes side, Norge ser det mest fra barnas side. Oppfordrer deg til å lese dommene. Anonymkode: c04af...627 De biologiske foreldrene bør ha et sterkt vern. Men selvsagt ikke hvis det er vold inni bilde. Og er enig i at barnas meninger må tas mer inn i betraktningen. Selv om mange er flinke i BV, så kan man ikke se bort fra det faktum at det ofte er unge damer i begynnelsen av 20-årene uten barn som lager rapport på hjemmebesøk. Og det lager jo også grunnlaget ofte for videre saksbehandling. Anonymkode: 01988...05b
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #66 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det er ikke alle foreldre som legger ut på TikTok. Jeg har selv lest en rapport fra nemda med en i familien. Mor tapte i nemnda fordi barnevernet måtte ha mer tid på å kartlegge ting, men var raskt ute med å omplassere barna uten hjelpetiltak. Hun vant i tingretten pga barnevernet tok ikke hjelpetiltak i første omgang,og de brukte for lang tid på å behandle saken pga mangel på kapasitet. Desverre gikk dette utover barnet som ble traumatisert og flyttet på 3 ganger i løpet av måneder. Synes du det er greit? Anonymkode: bb264...69e Barnevernet gjør også feil, men hvorfor ble de tatt i utgangspunktet? hører jo også om barn som bor i omsorgssvikt der bv ikke griper inn. Kommer også an på barnet og hvilke utfordringer barnet har, det er komplekse saken og mye som spiller inn. Anonymkode: e9456...da1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #67 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du fakta? Anonymkode: bb264...69e Hæ? Kilder du mener? Du kan jo bare Google dommene og lese dem selv. Strand Lobben er jo den mest kjente feks Anonymkode: 646de...766 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #68 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): «Barnevernet vil vi ha fullstendig fjernet» er en interresant Facebook-side. Hauser hverandre opp mot barnevernet. Pass på å ikke like siden da, andre kan se det😅 Anonymkode: 449f5...98c Og Folket vs barnevernet. Den er mer aktiv, og der er det en fin gjeng med helt normale og oppegående folk som har mistet omsorgen fordi de skar for tykke skiver og hadde litt lørdagsgodt i kjøkkenskapet 😇😇🥴 Anonymkode: 646de...766
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #69 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De biologiske foreldrene bør ha et sterkt vern. Men selvsagt ikke hvis det er vold inni bilde. Og er enig i at barnas meninger må tas mer inn i betraktningen. Selv om mange er flinke i BV, så kan man ikke se bort fra det faktum at det ofte er unge damer i begynnelsen av 20-årene uten barn som lager rapport på hjemmebesøk. Og det lager jo også grunnlaget ofte for videre saksbehandling. Anonymkode: 01988...05b Det er ikke barnevernet som avgjør omsorgsovertakelse. Det er det fylkesnemnda som gjør, og de består ikke av unge damer i begynnelsen av 20- årene. Snarere tvert i mot. Anonymkode: 646de...766 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #70 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og Folket vs barnevernet. Den er mer aktiv, og der er det en fin gjeng med helt normale og oppegående folk som har mistet omsorgen fordi de skar for tykke skiver og hadde litt lørdagsgodt i kjøkkenskapet 😇😇🥴 Anonymkode: 646de...766 Å litt rotete hus Anonymkode: 0cc02...aab 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #71 Skrevet 11. august 2024 Selvfølgelig tar de ikke barna helt uten videre. De prøver å hjelpe til og løse problemet i de fleste tilfeller og der det er snakk om vold og misbruk tas barna. Ingen vil jo innrømme at de har gjort feil. Har hørt at flere frivillig spør barnevernet om hjelp. Anonymkode: c3136...00c
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #72 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og Folket vs barnevernet. Den er mer aktiv, og der er det en fin gjeng med helt normale og oppegående folk som har mistet omsorgen fordi de skar for tykke skiver og hadde litt lørdagsgodt i kjøkkenskapet 😇😇🥴 Anonymkode: 646de...766 Må ta en kikke på den også da🙈 Synes det er litt skummelt å kikke, for er redd jeg plutselig følger siden, og det er lite interessant når jeg har egne barn og ikke har noe imot barnevernet😅 Anonymkode: 449f5...98c
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #73 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke barnevernet som avgjør omsorgsovertakelse. Det er det fylkesnemnda som gjør, og de består ikke av unge damer i begynnelsen av 20- årene. Snarere tvert i mot. Anonymkode: 646de...766 Jo barnevernet kan gå for akutt omplassering på dagen, frem til det foreligger dom i nemd. Dette tar mellom 4-8 mnd. Mange som mister unger i en lang periode, men får dem tilbake. Dette snakkes det for lite om. Kjenner selv en familie som mistet sitt barn på 1 år i 6 mnd pga falsk anklage. Etter denne saken mistet den som meldte jobben sin, utover dette fikk ikke familien noen oppreisning. Anonymkode: cc360...89e 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #74 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jo barnevernet kan gå for akutt omplassering på dagen, frem til det foreligger dom i nemd. Dette tar mellom 4-8 mnd. Mange som mister unger i en lang periode, men får dem tilbake. Dette snakkes det for lite om. Kjenner selv en familie som mistet sitt barn på 1 år i 6 mnd pga falsk anklage. Etter denne saken mistet den som meldte jobben sin, utover dette fikk ikke familien noen oppreisning. Anonymkode: cc360...89e Nei det tar ikke 4-8 mnd om det tas på akuttvedtak. Anonymkode: 0cc02...aab 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #75 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må ta en kikke på den også da🙈 Synes det er litt skummelt å kikke, for er redd jeg plutselig følger siden, og det er lite interessant når jeg har egne barn og ikke har noe imot barnevernet😅 Anonymkode: 449f5...98c Den siden er helt på trynet Anonymkode: 0cc02...aab
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #76 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): De har lov, men velger ofte å ikke gjøre det av hensyn til barna. Det er jo ikke til barnas beste å få brettet ut livet sitt med alle utfordringene de har vært gjennom med foreldre og barnevern. Nei. Folk burde heller passe seg for alle de med baktanker som sprer løgn og hat om barnevernet. Vi har et skrekkeksempel her i hjemkommunen der en fyr har bombardert kommentarfeltene til både lokalavisa og kommunen på Facebook med helt ville påstander. Han er heller ikke fremmed for å henge ut politikere og barnevernsansatte med fullt navn og drøye påstander om dem. I de fleste tilfeller har han kommentert under saker som ikke har noe som helst med barnevernet å gjøre, så det er jo tydelig at han har en agenda. F.eks. kan det være en sak om noe positivt som har skjedd i kommunen, enten på kommunens side eller i lokalavisa, og da kommer denne fyren (som selvsagt har falsk konto) og slenger om seg med påstander og beskyldninger mot barnevernet i kommentarfeltet. Det er nesten komisk å se på, men aller mest skremmende. Han støttes av ei dame som mer enn gjerne forteller offentlig om barnebarnets opplevelser med seksuelle overgrep. Det er en forholdsvis liten kommune der det er lett å finne ut hvem barnebarnet er, så det er sikkert gøy for barnebarnet at hele kommunen vet at h*n har blitt seksuelt misbrukt. Jeg har ei venninne som har hatt hjelp fra barnevernet, og det var aldri snakk om å ta fra henne barna. Hun mishandlet ikke barna, men det var snakk om nedsatt omsorgsevne da hun på grunn av egen psykisk tilstand slet med alt fra renhold til kosthold og oppdragelse. Barnevernet gikk inn og hjalp henne, men ungene ble aldri tatt fra henne, og da hun forbedret seg så trakk barnevernet seg tilbake igjen. At barnevernet er helt ville og stjeler folks unger er skremselspropaganda. Selv om det finnes dårlige ansatte der også, så gjør barnevernet jevnt over en god jobb, selv med manglende ressurser. Anonymkode: 05568...3c7 Det er såpass liten kommune at jeg vet godt hvilken saker du snakker om i denne tråden og hvem der er, du burde passe deg litt iforhold til å legge ut så sensitiv informasjon som alle kan lese. Du bemerker at det går utover uskyldige men gjør det samme i samme åndedrag, svært enkelt å finne denne tråden for hvem som helst og luke ut hvem du er. Bare vern litt om enkelte saker for ikke alt av bygdesladder egner seg på offentlige sider som dette og det ender om med å gå utover uskyldige barn. Anonymkode: 85eba...9a4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #77 Skrevet 11. august 2024 Det skal lite til for at bv får det for seg at du er en dårlig forelder, og da kan løpet være kjørt for mange. Bv har opplæring i foreldremistillit. Anonymkode: bce6a...6aa
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #78 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 11.02): Er barnevernspedagog. Det er altfor vanskelig å ta barn fra foreldrene nå, det er mer foreldrevern enn barnevern. Alt av hjelpetiltak skal være utprøvd før man går for omsorgsovertakelse, utenom i saker med aktiv rus, vold og overgrep. Da blir de tatt umiddelbart. Og foreldrene virker utad som vanlige folk som aaaldri har gjort noe galt mot barna sine. Så du kan mene hva du vil, men du vet aldri hva som foregår innenfor husets fire vegger. Anonymkode: cd2b2...7a3 Hva menes med vold sånn egentlig? Telles mental/psykisk vold? Typ sterk kjefting, raserianfall og skriking? Jeg bare lurer fordi jeg er relativ sikker at jeg ville blitt tatt hvis jeg var barn i dag, men er jo ikke sikker 🤷♀️. Kan jeg ha en sak imot barnevernet/kommunen? 🥰 Anonymkode: 84651...e61
frivis Skrevet 11. august 2024 #79 Skrevet 11. august 2024 (endret) 28 minutter siden, AnonymBruker said: Hva menes med vold sånn egentlig? Telles mental/psykisk vold? Typ sterk kjefting, raserianfall og skriking? Jeg bare lurer fordi jeg er relativ sikker at jeg ville blitt tatt hvis jeg var barn i dag, men er jo ikke sikker 🤷♀️. Kan jeg ha en sak imot barnevernet/kommunen? 🥰 Anonymkode: 84651...e61 I en perfekt verden, så veier stemmen til barna ganske tungt. Selv om barna ofte beskytter foreldrene sine, og da ofte også de som blir utsatt for vold. Hva som er for mye vold og ikke kommer mye an på hvordan barnet selv har opplevd dette. Å bare gå inn å ta bort barnet fra de biologiske foreldrene pga en ørefik, uten noe annet å gå etter, vil være mye mer skadelig for barnet i de fleste tilfeller. Det skal altså være vold i en slik art at barnet ikke lenger føler seg trygg med sine foreldre. Barna har det stort sett best hos sine biologiske foreldre, med mindre dem blir utsatt for grov omsorgssvikt. Og selv med grov omsorgssvikt, så er det ingen automatikk. I noen saker skal det mindre svikt til enn andre. Barnets stemme bør selvsagt vektlegges hvis man er usikker. Endret 11. august 2024 av frivis
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #80 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 10.56): https://advokatsylte.no/artikkel/5/rett-og-urett/429/foreldre-vant-barnevernsak-i-lagmannsretten https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/vant-mot-barnevernet-_-far-datteren-tilbake-1.12811762 https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/nme8d/far-vant-over-barnevernet https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ble-nektet-a-fa-se-sonnen-i-ti-ar-norge-domt-i-9-saker/16034576/ https://www.dagbladet.no/nyheter/vant-over-barnevernet/60993225 https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2019/02/02/jesper-55-vant-i-retten-na-kritiserer-han-barnevernet/ https://www.sa.no/nyhet/sarpsborg-tingrett/barnevern/far-70-knuste-barnevernet-i-retten/s/5-46-314380 https://osloadvokatene.no/tingretten-opphevet-vedtaket-om-omsorgsovertakelse/familie/barnevern/ https://www.advokatsylte.no/artikkel/5/rett-og-urett/320/hver-tredje-barnevernsak-vunnet-siste-halvar https://www.ht.no/nyheter/i/veQJG5/tingretten-kommunen-broet-menneskerettighetene https://www.nrk.no/rogaland/vant-tilbake-datteren-etter-atte-ar-1.15556902 https://www.nrk.no/sorlandet/krass-kritikk-mot-barnevernet-1.7750223 Anonymkode: 87c36...e72 Hva er poenget ditt her? For meg ser dette ut som flere saker hvor barna med rette ble fjernet fra foreldrene. En mor som ikke var skikket, men som over flere år endret seg til det bedre, og dermed fikk omsorgen tilbake. Hva gjorde bv feil? En ung far som gikk til sak for å få omsorg for barnet sitt, etter et av/på-forhold med mor over lengre tid, hvor mor var ustabil og ikke klarte å ta seg av barnet, men allikevel hadde hovedansvaret. Hvor barnet hadde en del avlastning i fosterhjem, og hvor mor, når hun ikke lenger klarte å ta seg av barnet i det hele tatt, ønsket at barnet skulle bo hos fosterfamilien. Hva gjorde bv feil der? En familie som ble fratatt barna da det var sterke mistanker om vold, men raskt fikk dem tilbake. Skal bv bare la være å reagere om det blir meldt om vold? Mange av disse sakene fremstår for meg som at det er viktigere å verne om foreldrene enn barna… Anonymkode: d27e2...8ce 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå