Gå til innhold

Barnevernet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, nei og nei! Har jobbet i barnevernet og det er etter min mening alt for høy terskel for å hente barn ut av en uholdbar hjemme situasjon. Barnevernet er bundet av taushetsplikt og KAN ikke gå ut med info PG kan dermed ikke forsvare de handlinger de må gjøre.

Anonymkode: 3134e...5ce

Dette er så sant! Jobber i barneverntjenesten og har jobbet her i mange år. Det er altfor høy terskel for å flytte barn ut av hjemmet og i altfor mange saker så går det åresvis med drøssevis av bekymringsmeldinger og gjentagende forsøk med ulike tiltak uten måloppnåelse før barna blir flyttet Da har barna vært skadelidende lenge. Vi snakker da om alvorlig, tung problematikk som aktiv rus, alvorlige psykiske lidelser og store mangler i praktisk og emosjonell omsorg. De som mener at barnevernet kan flytte barn uten grunn aner ikke hva de snakker om.

Og forresten; de som legger ut filmer på sosiale medier av dypt fortvilte og redde barn som blir flyttet av barneverntjenesten… De utsetter barna sine for et grovt overtramp. 

Anonymkode: 7c80c...0db

• Liker 7
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet

Et venn av meg hadde en alkoholisert og voldelig far, og en kuet mor. Hadde også to søsken. Ble fulgt opp av BV over år. Da far omsider drakk seg ihjæl, fant BV ut at mor var for svak psykisk til å ta seg av barna, da var vennen min 6 år gammel. Den mammaen hadde aldri en sjans til å komme seg på beina, og fikk ikke møte barna sine igjen før de ble voksne. Han ble forøvrig utsatt for store mengder fysisk og psykisk vold i fosterhjemmet, men BV trodde ham aldri på det. Er narkoman idag. 💙

Anonymkode: c930b...28f

• Hjerte 2
Skrevet
On 4/23/2024 at 10:24 AM, AnonymBruker said:

Når jeg ser videoer på TikTok der barn blir tatt blir jeg kjempe redd fordi foreldrene mener barna er tatt uten grunn.

Men i virkeligheten er det litt rart at barnevernet gjør for lite.

For noen år siden leverte jeg barna i barnehagen, en Anne mor kom inn med sitt barn, hun kastet barnet et par ganger fordi barnet ikke roet seg ned. Jeg ble helt skjelven, gikk ut kom tilbake og snakket med ansatte i barnehagen, de var fult klar over hvordan barnet ble behandlet men de kunne ikke gjøre noe, siden barnevernet allerede var inne i bilde. 

Min sønn har en bestekompis som tidlig trenger omsorg fra voksne. Vi er flere foreldre som har sakt ifra til skolen men han bor fortsatt hos foreldrene uten hjelp. 

Anonymkode: c3136...00c

Dette virker særdeles usannsynlig, barnehagen har ikke anledning til å dele taushetsbelagt informasjon.

• Liker 5
  • 3 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 18.22):

De fleste foreldre som mister barnet til omsorgsovertakelse utsetter de ikke for sånt. Manglende foreldreferdigheter er vanligste grunn. Det går mer på manglende mentalisering, psykisk vold, foreldre som ikke er tilstede mentalt fordi de har nok med seg selv, foreldre som ikke setter grenser i det hele tatt og lignende. De som stiller på videoer er kanskje de som ikke helt skjønner hvorfor "bv tok barna". De færreste sperrer barna inne i kjelleren. De finnes jo de også, men jeg kan ikke tro de lager video med "bv tok barnet for ingenting". 

Anonymkode: 44ba4...14f

Kan barn hentes ut av hjemmet, eller kan foreldre pådra seg barnevernets oppmerksomhet pga manglende grensesetting? Jeg spør oppriktig. Hva snakker vi om her, er det utagerende barn ?

I dag strever jo veldig mange foreldre med grensesetting.

Anonymkode: f4590...a49

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 10.24):

Min sønn har en bestekompis som tidlig trenger omsorg fra voksne. Vi er flere foreldre som har sakt ifra til skolen men han bor fortsatt hos foreldrene uten hjelp. 

Anonymkode: c3136...00c

Skolen kan ikke melde videre påstander som blir sagt til dem, fordi de kun kan melde i fra om det de direkte opplever på skolen. 

Anonymkode: f85b4...ddb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

En må passe seg for barnevernet. Barnevernet er en reell trussel mot familier i Norge. Feil på feil blir gjort.

Anonymkode: bce6a...6aa

• Nyttig 3
Skrevet

Hvor mange kjenner dere egentlig som har mista barn til barnevernet? Tipper det ikke er så veldig mange. Jeg kjenner kun 1 som mista omsorgen før de var utskrevet av sykehuset. Hadde barn blitt tatt i hytt og gevær hadde alle kjent flere tilfeller.

Anonymkode: 449f5...98c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 18.05):

Dette er fordi barnevernet har tolket lovverket feil. 

Anonymkode: 6dee2...5c3

Så du sier at  barnevernet har dårlige advokater? Er ikke det litt spesielt?

Anonymkode: 1d0f5...11b

Skrevet

Jeg har meldt meg selv til barnevernet flere ganger pga manglende omsorgsevne.  Blir kun tilbudt foreldrekurs. Ser barnet sliter, er ute av stand (pga alvorlig sykdom) til å gjøre noe med det. Hvor er dette barnevernet som tar barn fra foreldre for ingenting?

Anonymkode: c46c7...b15

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 10.49):

Jo, enkelte ganger foregår maktmisbruk. Det skyldes blant annet at kun 6 prosent av norske kommuner har jurister i barnevernet. Mange med bachelor og nesten "fra gata". Manglende sanksjonsregime og oppfølging av dem som driver med maktmisbruk, de blir bare flyttet høyere opp i systemet. Jeg har bare gode erfaringer med barnevernet. Men jeg innser at jeg både har hatt flaks, og at de ikke torde å gjøre noe dumt fordi jeg er advokat.

Anonymkode: 87c36...e72

De turde ikke gjøre noe dumt her heller, mor til barn med spesielle behov, utdannet sosionom- men jeg opplevde likevel uvitenhet, fordommer og misbruk av makt.

Anonymkode: 370ca...c71

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjenner faktisk til 2 tilfeller som var i media og ropte om at barna ble tatt helt uten grunn, hvor begge fikk donert mye penger for å dekke advokat fra private personer som synes så synd i de.

Den ene saken var et utenlandsk par som låste barna inne når de ikke hørte etter, slo dem og nektet dem mat for bagateller. Men det var jo vanlig oppdragelse i deres kultur, og de mente bastant at nordmenn var for milde i oppdragelsen. Tok flere år med forsøk på veiledning og kursing før de fjernet barna. De sa selvsagt ingenting i avisen om at de låste inne barna, der var det vinklet som utlendingshat da mange fra østeuropa tror barnevernet selger barn...

Den andre saken er en venninne av min søster. Hun var av typen som lot barna på 4 og 6 år være hjemme alene mens hun gikk på byen og drakk, måtte jo finne en ny pappa til barna må du vite. Mistet barna etter noen år i samme baner. Så fant hun til slutt en ny mann, som satt i fengsel for overgrep mot egne barn (som han hadde mistet omsorgen for). Ble gravide når han kom ut fra fengsel, og de fortsatte festingen. Det barnet ble tatt på føden for å si det slik. Hun også mener hun er så urettferdig behandlet, at de blir forhåndsdømt, gjør ingenting galt osv.

Så ikke tro alt du leser i media.

Har selv blitt meldt på feil grunnlag, mistanke om vold, har bare gode ting å si om bv. De behandlet saken fint, gjorde sine undersøkelser og takket for seg. Fikk tilbud om samtaler etterpå for å jobbe gjennom den falske anklagen, i tillegg til hjelp med kommunikasjonen mellom barnehage og hjem for å ordne opp (var de som meldte). Tok aldri barnet fra meg, men hjalp meg med kampen jeg hadde gående for å få hjelp til barnet! Blant annet i barnehagen hvor vi ikke ble hørt på utfordringene vi hadde :)

Barnevernet er her for å hjelpe. Selvfølgelig kan feil skje, de er bare mennesker de også. Men stort sett er feilen for lite hjelp pga lite ressurser. Alle dommene mot de går i hovedsak på manglende samvær og ikke på at omsorgsovertakelse var feil.

Anonymkode: a7db8...4fd

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En må passe seg for barnevernet. Barnevernet er en reell trussel mot familier i Norge. Feil på feil blir gjort.

Anonymkode: bce6a...6aa

Nei det må man ikke

Anonymkode: 0cc02...aab

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor mange kjenner dere egentlig som har mista barn til barnevernet? Tipper det ikke er så veldig mange. Jeg kjenner kun 1 som mista omsorgen før de var utskrevet av sykehuset. Hadde barn blitt tatt i hytt og gevær hadde alle kjent flere tilfeller.

Kjenner kun en som er tatt av barnevernet. Gikk i klasse med han, og han har ikke hatt det mye godt som barn, dessverre. Dette var på 90-tallet, husker læreren vår tok han med seg hjem noen ganger etter skolen. Vi fikk også formidlet at vi måtte være greie med «Kåre». Nå har søsteren hans mistet barnet sitt til barnevernet. 

Anonymkode: e9274...28e

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kan barn hentes ut av hjemmet, eller kan foreldre pådra seg barnevernets oppmerksomhet pga manglende grensesetting? Jeg spør oppriktig. Hva snakker vi om her, er det utagerende barn ?

I dag strever jo veldig mange foreldre med grensesetting.

Anonymkode: f4590...a49

Samboer og jeg ble meldt for manglende grensesetting når barnet var toddler. Saken ble henlagt og det var aldri snakk om omsorgsovertakelse. Barnet var ikke utagerende eller noe sånt, men vi samsov, barnet brukte for mye smokk fordi jeg syntes det var vanskelig å begrense bruken,  og vi hadde ikke helt a4 døgnrytme siden barnet ikke hadde begynt i barnehage ennå. (Det var andre ting også naturligvis men jeg vil ikke skrive alle detaljer da jeg ikke vil bli gjenkjent.) Jeg var åpen om dette hos helsesykepleier men det kom likevel som et sjokk da hun meldte oss til barnevernet. I de fleste tilfeller så vil slike forhold meldes i samarbeid med foreldre. 

Basert på min erfaring så kan man altså absolutt havne i barnevernets søkelys pga problemer med grensesettingen.  Fordi de som følger opp barn har fokus på dette og de er ivrig på å forebygge. Men det må jo være alvorlig hvis barn skal tas ut av hjemmet. Skjerpet oss veldig fordi det var et sjokk å bli meldt og vi er langt mer strukturerte foreldre i dag. Nå i dag har vi ikke problemer med å sette grenser, og det er vanskelig å si om meldingen var riktig eller ikke. Kanskje ville det sklidd ut hvis vi ikke fikk det sjokket. Vet ikke. Men jeg mener at helsesykepleiere må være rakryggede nok til å ta opp med foreldre at de ser utfordringer som alvorlig nok til å meldes, og foreldre bør da selv få sjansen til å ta kontakt med bv. Ikke melde bak ryggen på folk. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Sjekk de to siste videoene til Kent666 på TikTok, så ser dere litt hvilke typer barnevernet har å stri med 

Anonymkode: 646de...766

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sjekk de to siste videoene til Kent666 på TikTok, så ser dere litt hvilke typer barnevernet har å stri med 

Får opp en dame med en video? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Får opp en dame med en video? 

Ja, skrev feil brukernavn. tjiktok666

Skrevet

«Barnevernet vil vi ha fullstendig fjernet» er en interresant Facebook-side. Hauser hverandre opp mot barnevernet. Pass på å ikke like siden da, andre kan se det😅

Skrevet

Jeg har inntrykk av at det skal veldig mye til før foreldre mister omsorgen til barna sine. De sakene jeg kjenner til, så var omsorgsovertakelse helt rett. 

Jeg har selv vært fostermamma/tante i 12 år.

Har hatt mye med barnevernet å gjøre som instans. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...