Gå til innhold

Barnevernet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei😊 er det noen som jobber i barnevernet her? Eller noen som har erfaringer ?😊 jeg ser en del videoer ( norske) der hvor barn blir tatt av barnevernet «uten særlig grunn».  Det som fremkommer i videoene er at det er friske , velfungerende barn som blir tatt fra gode foreldre Pga småting. Det kan være at barna har hjemmeskole eller lignende. At foreldrene er uføre eller at ungene er for sjenerte osv osv.   er det virkelig slik at barn blir tatt av barnevernet for «ingenting «?  Isåfall er det jo livsfarlig å be barnevernet om hjelp til noe som helst!  Det ligger ute en haug med videoer på nett og foreldrene i videoen virker troverdige og snille og gode mennesker. De skjønner ingenting 

image.png

Anonymkode: e44b4...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At foreldrene er uføre eller at ungene er for sjenerte osv osv.   er det virkelig slik at barn blir tatt av barnevernet for «ingenting «?

Selvsagt ikke.

Anonymkode: ec97e...be6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei😊 er det noen som jobber i barnevernet her? Eller noen som har erfaringer ?😊 jeg ser en del videoer ( norske) der hvor barn blir tatt av barnevernet «uten særlig grunn».  Det som fremkommer i videoene er at det er friske , velfungerende barn som blir tatt fra gode foreldre Pga småting. Det kan være at barna har hjemmeskole eller lignende. At foreldrene er uføre eller at ungene er for sjenerte osv osv.   er det virkelig slik at barn blir tatt av barnevernet for «ingenting «?  Isåfall er det jo livsfarlig å be barnevernet om hjelp til noe som helst!  Det ligger ute en haug med videoer på nett og foreldrene i videoen virker troverdige og snille og gode mennesker. De skjønner ingenting 

image.png

Anonymkode: e44b4...1d7

Nei, nei og nei! Har jobbet i barnevernet og det er etter min mening alt for høy terskel for å hente barn ut av en uholdbar hjemme situasjon. Barnevernet er bundet av taushetsplikt og KAN ikke gå ut med info PG kan dermed ikke forsvare de handlinger de må gjøre.

 

Anonymkode: 3134e...5ce

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull. Ingen foreldre vil innrømme "feil" eller "mangler" eller omsorgssvikt! Hvor mange av disse foreldrene har god selvinnsikt? Mange ser ikke hvordan eller hvem de selv er. De kan fremstå som sitt beste jeg foran alle andre, være eksemplariske, men når gardinet lukkes... Da vet ingen hva som foregår. 

Det finnes mye mer bak kulissene enn det utenforstående noen gang vil få innsikt i. 

Anonymkode: b55d7...74c

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens samfunn er det livsfarlig å få barn generellt. Jeg fraråder det på det sterkeste.
hilsen trebarns mor.  

Anonymkode: d4399...4be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei😊 er det noen som jobber i barnevernet her? Eller noen som har erfaringer ?😊 jeg ser en del videoer ( norske) der hvor barn blir tatt av barnevernet «uten særlig grunn».  Det som fremkommer i videoene er at det er friske , velfungerende barn som blir tatt fra gode foreldre Pga småting. Det kan være at barna har hjemmeskole eller lignende. At foreldrene er uføre eller at ungene er for sjenerte osv osv.   er det virkelig slik at barn blir tatt av barnevernet for «ingenting «?  Isåfall er det jo livsfarlig å be barnevernet om hjelp til noe som helst!  Det ligger ute en haug med videoer på nett og foreldrene i videoen virker troverdige og snille og gode mennesker. De skjønner ingenting 

image.png

Anonymkode: e44b4...1d7

Selvdagt ikke

Anonymkode: 0cc02...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, nei og nei! Har jobbet i barnevernet og det er etter min mening alt for høy terskel for å hente barn ut av en uholdbar hjemme situasjon. Barnevernet er bundet av taushetsplikt og KAN ikke gå ut med info PG kan dermed ikke forsvare de handlinger de må gjøre.

 

Anonymkode: 3134e...5ce

Dette.. jeg sier ikke at barn ikke blir fratatt uten grunn, men det er alltid flere sider av en sak. Og barnevernet har taushetsplikt og dermed blir den sorte ulven i alle saker.. jeg har god og dårlig erfaring med barnevernet, men ser rasjonelt på de likevel.. og grunnen til det er altfor høy terskel ved p hente ut barna, er jo ikke bare pga barnevernloven, men også barneloven. Og de to kan jo krasje, og da må de jo og via fylkesmannen og få akutt vedtak.. 

Anonymkode: 90566...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser videoer på TikTok der barn blir tatt blir jeg kjempe redd fordi foreldrene mener barna er tatt uten grunn.

 

Men i virkeligheten er det litt rart at barnevernet gjør for lite.

For noen år siden leverte jeg barna i barnehagen, en Anne mor kom inn med sitt barn, hun kastet barnet et par ganger fordi barnet ikke roet seg ned. Jeg ble helt skjelven, gikk ut kom tilbake og snakket med ansatte i barnehagen, de var fult klar over hvordan barnet ble behandlet men de kunne ikke gjøre noe, siden barnevernet allerede var inne i bilde. 

Min sønn har en bestekompis som tidlig trenger omsorg fra voksne. Vi er flere foreldre som har sakt ifra til skolen men han bor fortsatt hos foreldrene uten hjelp. 

Anonymkode: c3136...00c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hei😊 er det noen som jobber i barnevernet her? Eller noen som har erfaringer ?😊 jeg ser en del videoer ( norske) der hvor barn blir tatt av barnevernet «uten særlig grunn».  Det som fremkommer i videoene er at det er friske , velfungerende barn som blir tatt fra gode foreldre Pga småting. Det kan være at barna har hjemmeskole eller lignende. At foreldrene er uføre eller at ungene er for sjenerte osv osv.   er det virkelig slik at barn blir tatt av barnevernet for «ingenting «?  Isåfall er det jo livsfarlig å be barnevernet om hjelp til noe som helst!  Det ligger ute en haug med videoer på nett og foreldrene i videoen virker troverdige og snille og gode mennesker. De skjønner ingenting 

image.png

Anonymkode: e44b4...1d7

Man skal ikke tro alt man ser i sosiale medier - bilde, video eller annet. Kildekritikk. 

Selvsagt blir ikke barn tatt ut av normale, velfungerende hjem uten grunnlag. 

Bv har knapt kapasitet til å følge opp dem som faktisk trenger hjelp. 

Anonymkode: 1a5a1...551

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig går ikke foreldre ut i media og sier "vi ble fratatt barnet vårt av barnevernet - fordi vi misbrukte det seksuelt, banket det opp, nektet det mat og vann, låste det inne i kjelleren hele natta når vi ville feste, lot barnet passe på seg selv mens vi dro på partytur til Magaluf!". Nei, de foreldrene som blir fratatt barna MED GOD GRUNN holder enten kjeft eller så finner de på vikarierende grunner - "nei det var ikke fordi vi etterlot 4-åringen hjemme alene i 3 døgn, det var fordi vi hadde loff istedenfor grovbrød i matboksen". Og så hisser alle barnevernsmotstanderne seg opp og tar disse unnskyldningene for sannhet. 

Anonymkode: 8894a...d1f

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Selvsagt ikke.

Anonymkode: ec97e...be6

Jo, enkelte ganger foregår maktmisbruk. Det skyldes blant annet at kun 6 prosent av norske kommuner har jurister i barnevernet. Mange med bachelor og nesten "fra gata". Manglende sanksjonsregime og oppfølging av dem som driver med maktmisbruk, de blir bare flyttet høyere opp i systemet. Jeg har bare gode erfaringer med barnevernet. Men jeg innser at jeg både har hatt flaks, og at de ikke torde å gjøre noe dumt fordi jeg er advokat.

Anonymkode: 87c36...e72

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Dette.. jeg sier ikke at barn ikke blir fratatt uten grunn, men det er alltid flere sider av en sak. Og barnevernet har taushetsplikt og dermed blir den sorte ulven i alle saker.. jeg har god og dårlig erfaring med barnevernet, men ser rasjonelt på de likevel.. og grunnen til det er altfor høy terskel ved p hente ut barna, er jo ikke bare pga barnevernloven, men også barneloven. Og de to kan jo krasje, og da må de jo og via fylkesmannen og få akutt vedtak.. 

Anonymkode: 90566...42b

https://advokatsylte.no/artikkel/5/rett-og-urett/429/foreldre-vant-barnevernsak-i-lagmannsretten

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/vant-mot-barnevernet-_-far-datteren-tilbake-1.12811762

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/nme8d/far-vant-over-barnevernet

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ble-nektet-a-fa-se-sonnen-i-ti-ar-norge-domt-i-9-saker/16034576/

https://www.dagbladet.no/nyheter/vant-over-barnevernet/60993225

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2019/02/02/jesper-55-vant-i-retten-na-kritiserer-han-barnevernet/

https://www.sa.no/nyhet/sarpsborg-tingrett/barnevern/far-70-knuste-barnevernet-i-retten/s/5-46-314380

https://osloadvokatene.no/tingretten-opphevet-vedtaket-om-omsorgsovertakelse/familie/barnevern/

https://www.advokatsylte.no/artikkel/5/rett-og-urett/320/hver-tredje-barnevernsak-vunnet-siste-halvar

https://www.ht.no/nyheter/i/veQJG5/tingretten-kommunen-broet-menneskerettighetene

https://www.nrk.no/rogaland/vant-tilbake-datteren-etter-atte-ar-1.15556902

https://www.nrk.no/sorlandet/krass-kritikk-mot-barnevernet-1.7750223

 

Anonymkode: 87c36...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barnevernspedagog. Det er altfor vanskelig å ta barn fra foreldrene nå, det er mer foreldrevern enn barnevern. Alt av hjelpetiltak skal være utprøvd før man går for omsorgsovertakelse, utenom i saker med aktiv rus, vold og overgrep. Da blir de tatt umiddelbart. 

Og foreldrene virker utad som vanlige folk som aaaldri har gjort noe galt mot barna sine. Så du kan mene hva du vil, men du vet aldri hva som foregår innenfor husets fire vegger.

Anonymkode: cd2b2...7a3

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnevernet gjør feil, det er mennesker som jobber der og ikke roboter.
Men stort sett, tør å påstå at så ofte som 9/10 ganger, vil barnevernet ha meget gode grunner til å fjerne barn fra hjemmene sine. De videoene man ser er filmet av en mor/far i dyp fortvilelse/sorg/sjokk og sinne, eller av en annen nær pårørende, og de vil selvfølgelig rosemale egen situasjon. De vil jo ikke sette seg selv i dårlig lys, og barnevernet har taushetsplikt. De har ikke lov å uttale seg, selv ikke når foreldre fritar dem fra taushetsplikten. De taler barnets sak, og ikke foreldrene.
Barn blir ikke fjernet fra hjemmene sine pga småting og bagateller. 

Anonymkode: 8b6fb...723

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i barneverntjenesten, og er nå ansatt i spesialisthelsetjenesten der jeg møter foreldre i aktiv rus.

Dessverre så er det noen mennesker som ikke burde hatt barn. Ikke fordi de ikke er glade i barna, men de har ikke god nok foreldrekompetanse. Vi snakker om rusmisbruk, alvorlige psykiske lidelser og en del annet som gjør at barna ikke får den omsorgen de trenger.

Anonymkode: 4b9fd...f94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, enkelte ganger foregår maktmisbruk. Det skyldes blant annet at kun 6 prosent av norske kommuner har jurister i barnevernet. Mange med bachelor og nesten "fra gata". Manglende sanksjonsregime og oppfølging av dem som driver med maktmisbruk, de blir bare flyttet høyere opp i systemet. Jeg har bare gode erfaringer med barnevernet. Men jeg innser at jeg både har hatt flaks, og at de ikke torde å gjøre noe dumt fordi jeg er advokat.

Anonymkode: 87c36...e72

Nei

Anonymkode: 0cc02...aab

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når jeg ser videoer på TikTok der barn blir tatt blir jeg kjempe redd fordi foreldrene mener barna er tatt uten grunn.

 

Men i virkeligheten er det litt rart at barnevernet gjør for lite.

For noen år siden leverte jeg barna i barnehagen, en Anne mor kom inn med sitt barn, hun kastet barnet et par ganger fordi barnet ikke roet seg ned. Jeg ble helt skjelven, gikk ut kom tilbake og snakket med ansatte i barnehagen, de var fult klar over hvordan barnet ble behandlet men de kunne ikke gjøre noe, siden barnevernet allerede var inne i bilde. 

Min sønn har en bestekompis som tidlig trenger omsorg fra voksne. Vi er flere foreldre som har sakt ifra til skolen men han bor fortsatt hos foreldrene uten hjelp. 

Anonymkode: c3136...00c

Men hvorfor melder du ikke bekymring selv, bare gir beskjed til skolen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det skal mer til. Ikke tro på videoene. Bekymringen er mer sammensatt enn det du nevner.

Anonymkode: 44ba4...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Selvfølgelig går ikke foreldre ut i media og sier "vi ble fratatt barnet vårt av barnevernet - fordi vi misbrukte det seksuelt, banket det opp, nektet det mat og vann, låste det inne i kjelleren hele natta når vi ville feste, lot barnet passe på seg selv mens vi dro på partytur til Magaluf!". Nei, de foreldrene som blir fratatt barna MED GOD GRUNN holder enten kjeft eller så finner de på vikarierende grunner - "nei det var ikke fordi vi etterlot 4-åringen hjemme alene i 3 døgn, det var fordi vi hadde loff istedenfor grovbrød i matboksen". Og så hisser alle barnevernsmotstanderne seg opp og tar disse unnskyldningene for sannhet. 

Anonymkode: 8894a...d1f

De fleste foreldre som mister barnet til omsorgsovertakelse utsetter de ikke for sånt. Manglende foreldreferdigheter er vanligste grunn. Det går mer på manglende mentalisering, psykisk vold, foreldre som ikke er tilstede mentalt fordi de har nok med seg selv, foreldre som ikke setter grenser i det hele tatt og lignende. De som stiller på videoer er kanskje de som ikke helt skjønner hvorfor "bv tok barna". De færreste sperrer barna inne i kjelleren. De finnes jo de også, men jeg kan ikke tro de lager video med "bv tok barnet for ingenting". 

Anonymkode: 44ba4...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...