Gå til innhold

Jobbe når man er ufør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Regnestykket fra artikkelen:

 

Anonymkode: 160b4...ca0

Dette viser jo hvor pillråtne folk er.

Hva er uføretrygden regnet som i dette regnestykket da, veldedighet? Uføretrygdede har jo en god grunnlønn for å ikke gjøre noe, så å påstå at vedkommende som jobber litt får timebetaling på 51 kroner er jo et hån og grovt villedende! 

Anonymkode: 66dc5...fff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

NAV har ikke uttalt seg i saken. Påstanden kommer fra den uføre i saken, og er ikke dokumentert fra NAVs side.

 

Anonymkode: ca6f9...903

Så når du er tom for argumenter påstår du bare at forfatteren lyver. Ok. 

Anonymkode: 160b4...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av grunnen til at det skal sitte svært langt inne å gi varig uføretrygd til unge mennesker.

Gir man etter og gir de uføretrygd, så forsvinner de ut av arbeidslivet for så lang tid at det blir umulig å komme inn igjen på et senere tidspunkt, når de føler seg klare for å jobbe litt.

For de aller fleste vil jobbe når de oppdager at ung-ufør-beløpet som de anså som kjempelønn tidlig i 20-årene, plutselig ikke er å attraktivt lenger når de kommer i 30-årene og ser sine jevnaldrende har gått langt forbi dem i lønn. Men når de oppdager dette er det for sent.

Varig ufør til folk under 40 år bør kun gis til mennesker som av åpenbare åraker aldri vil kunne ha en vanlig jobb. Og kun de. Som f.eks de med downs syndrom eller cerebral parese.

Alle andre bør kun få midlertidig trygd som vurderes løpende som aap. Og hvor det er sterkt fokus på å holde kontakt med arbeidslivet.

Å gi unge folk uføretrygd er å gjøre dem en bjørnetjeneste.

TS: Når du har store hull i Cv-en og mangler etterspurt kompetanse er det for sent å få seg en vanlig jobb på vanlig måte. Ditt beste håp er å bruke nettverket ditt og håpe noen har medlidenhet med deg og din situasjon og gir deg en jobb i virksomheten sin. Så mitt tips er å bruke nettverket ditt aktivt.

 

Anonymkode: 58ded...c58

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, de får så absolutt ikke mindre utbetalt totalt! Med mindre de ligger tett opptil inntektsgrensen. Latterlig påstand. 

Anonymkode: 66dc5...fff

Med en kompenasjonsgrad på 70%, så det ikke mye igjen. Og det er før skatt. Så kommer kostnader for reisen til og fra. 

Ikke så motiverende til å prøve å komme seg i jobb med slikt å forholde ser til. 

Anonymkode: f947a...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så når du er tom for argumenter påstår du bare at forfatteren lyver. Ok. 

Anonymkode: 160b4...ca0

Jeg forholder meg til tallene som er presentert i artikkelen. Og de viser at artikkelforfatteren ikke taper penger på å jobbe over frigrensen.

Anonymkode: ca6f9...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er en av grunnen til at det skal sitte svært langt inne å gi varig uføretrygd til unge mennesker.

Gir man etter og gir de uføretrygd, så forsvinner de ut av arbeidslivet for så lang tid at det blir umulig å komme inn igjen på et senere tidspunkt, når de føler seg klare for å jobbe litt.

For de aller fleste vil jobbe når de oppdager at ung-ufør-beløpet som de anså som kjempelønn tidlig i 20-årene, plutselig ikke er å attraktivt lenger når de kommer i 30-årene og ser sine jevnaldrende har gått langt forbi dem i lønn. Men når de oppdager dette er det for sent.

Varig ufør til folk under 40 år bør kun gis til mennesker som av åpenbare åraker aldri vil kunne ha en vanlig jobb. Og kun de. Som f.eks de med downs syndrom eller cerebral parese.

Alle andre bør kun få midlertidig trygd som vurderes løpende som aap. Og hvor det er sterkt fokus på å holde kontakt med arbeidslivet.

Å gi unge folk uføretrygd er å gjøre dem en bjørnetjeneste.

TS: Når du har store hull i Cv-en og mangler etterspurt kompetanse er det for sent å få seg en vanlig jobb på vanlig måte. Ditt beste håp er å bruke nettverket ditt og håpe noen har medlidenhet med deg og din situasjon og gir deg en jobb i virksomheten sin. Så mitt tips er å bruke nettverket ditt aktivt.

 

Anonymkode: 58ded...c58

Er egentlig veldig skuffet på de som jobbet for at jeg skulle få uføretrygd, spesielt foreldrene mine. Hver gang jeg sa at jeg ville jobbe så sa de bare at nei du klarer ikke å jobbe, det er for vanskelig for deg det er best med trygd, du har en diagnose. Sånn svarer de fortsatt hvis jeg sier at jeg skal prøve å få meg jobb. De skulle bare vist hvor ofte jeg har slitt økonomisk .Vet ikke om noen i nettverket mitt nå, men kjenner mange så det kan jo hende.

Anonymkode: c8197...172

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke regnestykket i artikkelen. Hun sier at hun blir trukket 37 000 i trygd, jeg regner med at det er brutto? Men hun trekker det ifra nettolønnen på 74 000, blir ikke det veldig feil? Skatt er selvsagt en del av regnestykket, men den blir jo beregnet utifra total bruttoinntekt, så det riktige ville vel vært å trekke de 37 000 ifra bruttolønnen, og deretter beregne skatt og hva nettolønnen blir?

Anonymkode: e0a71...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner ikke regnestykket i artikkelen. Hun sier at hun blir trukket 37 000 i trygd, jeg regner med at det er brutto? Men hun trekker det ifra nettolønnen på 74 000, blir ikke det veldig feil? Skatt er selvsagt en del av regnestykket, men den blir jo beregnet utifra total bruttoinntekt, så det riktige ville vel vært å trekke de 37 000 ifra bruttolønnen, og deretter beregne skatt og hva nettolønnen blir?

Anonymkode: e0a71...a88

Du har helt rett. De 37.000 må trekkes fra det hun har i bruttolønn. Hun sitter da igjen med 63.000 kroner brutto, som er mer enn fribeløpet. Hun får dermed utbetalt mer totalt enn fribeløpet er på, og man kan ikke si at hun taper penger på å jobbe mer enn fribeløpet. Selv om det hun tjener på å jobbe mer enn fribeløpet selvsagt ikke blir veldig mye, og en veldig lav timelønn. Så man må gjør en vurdering om man syns det er verdt det.

Anonymkode: ca6f9...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 12.43):

Er egentlig veldig skuffet på de som jobbet for at jeg skulle få uføretrygd, spesielt foreldrene mine. Hver gang jeg sa at jeg ville jobbe så sa de bare at nei du klarer ikke å jobbe, det er for vanskelig for deg det er best med trygd, du har en diagnose. Sånn svarer de fortsatt hvis jeg sier at jeg skal prøve å få meg jobb. De skulle bare vist hvor ofte jeg har slitt økonomisk .Vet ikke om noen i nettverket mitt nå, men kjenner mange så det kan jo hende.

Anonymkode: c8197...172

Hvorfor ikke da jobbe?

Anonymkode: 48945...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 20.10):

Hvorfor ikke da jobbe?

Anonymkode: 48945...8e5

Jeg vil jo det, men jeg får jo ikke noen jobb. Har jo ikke jobbet så mye, så cv,n er ikke så bra. De stedene jeg har søkt har jeg fått svar om at jobben går til noen andre, eller så har jeg ikke fått svar. Å få seg en jobb er ikke så lett som enkelte tror, og spesielt ikke for uføre. Blir vel VTA tenker jeg når ingen vanlige arbeidsplasser vil ha meg. 

Anonymkode: c8197...172

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som tror man bare kan få seg en jobb når man er ufør, og at det er så lett, dere må tro om igjen.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker kanskje en som er ufør velger å jobbe fordi vedkommende savner den sosiale delen med jobb. Kanskje det å komme seg ut og jobbe bidrar til noe positivt for vedkommende. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Queen94 skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker kanskje en som er ufør velger å jobbe fordi vedkommende savner den sosiale delen med jobb. Kanskje det å komme seg ut og jobbe bidrar til noe positivt for vedkommende. 

For min del er det det og tjene litt ekstra. Men har ikke fått noen jobb enda.

Anonymkode: c8197...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Queen94 said:

Jeg tenker kanskje en som er ufør velger å jobbe fordi vedkommende savner den sosiale delen med jobb. Kanskje det å komme seg ut og jobbe bidrar til noe positivt for vedkommende. 

Jeg tror det handler litt om personlighet, og trening i å vinne et intervju. Lurt å lese seg opp på emnet om man har loten erfaring. Å være ærlig om hvilke helseutfordringer man har, å hvorfor man har evt hull i CVen. Jeg var kjempemotivert, sendte rundt x antall mailer. Ringte om jeg ikke hørte noe å presenterte meg. Fikk 2 deltid vikar jobber som jeg nå har hatt 6 måneder. Jeg kan ikke ha fast jobb, men må være vikar for min egen del for å jobbe etter helsen. 

Anonymkode: 4da11...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tror det handler litt om personlighet, og trening i å vinne et intervju. Lurt å lese seg opp på emnet om man har loten erfaring. Å være ærlig om hvilke helseutfordringer man har, å hvorfor man har evt hull i CVen. Jeg var kjempemotivert, sendte rundt x antall mailer. Ringte om jeg ikke hørte noe å presenterte meg. Fikk 2 deltid vikar jobber som jeg nå har hatt 6 måneder. Jeg kan ikke ha fast jobb, men må være vikar for min egen del for å jobbe etter helsen. 

Anonymkode: 4da11...50b

Tror du var ganske «på» og mange arbeidsgivere liker det.

er lett å ringe et sykehjem og spørre om de trenger vikarer, av erfaring funker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordbær86 skrev (1 time siden):

Dere som tror man bare kan få seg en jobb når man er ufør, og at det er så lett, dere må tro om igjen.

Finnes jo folk som tror på diverse fantasi-figurer med vinger i den såkalte "himmelen", så why not også angripe uføre og tro at "uføre kan jo bare skaffe seg jobb", når fakta er at man er ufør fordi man er syk og 2) hvis man er litt bedre i en periode, så er det fortsatt arbeidsgiver en søker jobb hos som har det siste ordet. Snart har uføre samme "status" som Roma-folket (tiggere). Det er bare å spytte og trakassere og uføre må være takknemlige. De på toppen smiler enda mer og nyter det hvis uføre slåss seg imellom for whatever grunn det måtte være også. 

Anonymkode: ec673...ecd

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alle kan bidra med noe. Er behov for frivillighet i veldedige organisasjoner over alt. Dersom man ikke klarer komme seg ut kan man perle armbånd til inntekt for kreftforeningen, Stine Sofie stiftelsen eller andre. Med en god holdning kan man oppnå mye.. men om man gir opp før man prøver er det klart man ikke får til mye. Det gjelder jo alt her i livet. Dersom man ikke er ønsket til dugnadsarbeid heller, tenker jeg gjerne at det må være personlige årsaker til dette. Ikke alle er personlig egnet til jobb med andre mennesker, sånn er det bare. 

Anonymkode: 4da11...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Alle kan bidra med noe. Er behov for frivillighet i veldedige organisasjoner over alt. Dersom man ikke klarer komme seg ut kan man perle armbånd til inntekt for kreftforeningen, Stine Sofie stiftelsen eller andre. Med en god holdning kan man oppnå mye.. men om man gir opp før man prøver er det klart man ikke får til mye. Det gjelder jo alt her i livet. Dersom man ikke er ønsket til dugnadsarbeid heller, tenker jeg gjerne at det må være personlige årsaker til dette. Ikke alle er personlig egnet til jobb med andre mennesker, sånn er det bare. 

Anonymkode: 4da11...50b

Mange vil nok jobbe frivillig. Men det er ikke det jeg er ute etter. Jeg ser etter en jobb der jeg kan tjene litt innenfor inntektsgrensen. 

Anonymkode: c8197...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Alle kan bidra med noe. Er behov for frivillighet i veldedige organisasjoner over alt. Dersom man ikke klarer komme seg ut kan man perle armbånd til inntekt for kreftforeningen, Stine Sofie stiftelsen eller andre. Med en god holdning kan man oppnå mye.. men om man gir opp før man prøver er det klart man ikke får til mye. Det gjelder jo alt her i livet. Dersom man ikke er ønsket til dugnadsarbeid heller, tenker jeg gjerne at det må være personlige årsaker til dette. Ikke alle er personlig egnet til jobb med andre mennesker, sånn er det bare. 

Anonymkode: 4da11...50b

Det tenkte jeg ikke på, når jeg søkte jobber, at jeg kunne sitte hjemme og perle 😅

Det hadde jo økt livskvalitet min betraktelig. Også ville jeg virkelig følt at jeg hadde oppnådd mye med min gode holdning. Det her minner meg om fontenehuset tankegang. 

Anonymkode: c3ac2...ecb

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det tenkte jeg ikke på, når jeg søkte jobber, at jeg kunne sitte hjemme og perle 😅

Det hadde jo økt livskvalitet min betraktelig. Også ville jeg virkelig følt at jeg hadde oppnådd mye med min gode holdning. Det her minner meg om fontenehuset tankegang. 

Anonymkode: c3ac2...ecb

Det du da kunne tenke på istedet for å perle, er å tilvirke noe en kan få solgt for en sum.

Anonymkode: 48945...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...