Gå til innhold

Jobbe når man er ufør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du kan bli meddommer. Eller hva med vikarbyrå? Da kan man si ja eller nei når de ringer deg og tilbyr korte oppdrag.

Eller så er det IPS jobbspesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvis du er stabil arbeidskraft  så burde du være gradert ufør!

Anonymkode: 798f7...2cc

De færreste som har fått innvilget 100% uføretrygd har stabil arbeidskraft/helse. De som har til en viss grad av stabilitet, ville jo kun ha fått gradert uføretrygd i utgangspunktet.

Anonymkode: 8237c...312

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

De færreste som har fått innvilget 100% uføretrygd har stabil arbeidskraft/helse. De som har til en viss grad av stabilitet, ville jo kun ha fått gradert uføretrygd i utgangspunktet.

Anonymkode: 8237c...312

Men da må jo tilkallingsvikar være det rette for TS.

Anonymkode: 798f7...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men da må jo tilkallingsvikar være det rette for TS.

Anonymkode: 798f7...2cc

Så lenge ts har en noenlunde stabil-ish helse. Mange kronikere har det veldig uforutsigbart, noe som kan gjøre tilkallingsvakter umulig. 

Anonymkode: d8e09...239

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fortsette å være ufør når man klarer å jobbe? Syntes det er helt greit med ufør og forstår godt det at kroppen ikke klarer det, men det hår mot sin hensikt om man har et arbeid på si? Vi som jobber er også slitne og skatter trossalt til folk som er ufør. 

Bare et spm ❤️❤️

Endret av 29_j
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntektsgrensen er vel ikke relevant for dette? Bør du ikke heller fokusere på å jobbe så mye helsa tillater, framfor å tenke på en grense? Du vil jo tjene mer om du jobber selv om du kommer over inntektsgrensa også.

Anonymkode: 9b8b6...b59

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, 29_j said:

Hvorfor fortsette å være ufør når man klarer å jobbe? Syntes det er helt greit med ufør og forstår godt det at kroppen ikke klarer det, men det hår mot sin hensikt om man har et arbeid på si? Vi som jobber er også slitne og skatter trossalt til fokk som er ufør. 

Bare et spm ❤️❤️

Lyset er på men ingen er hjemme her, hvertfall. Herregud for en kommentar.

Anonymkode: 1b9bf...f72

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips - still opp i frivillighet, ta et verv, bli med å arrangere noe :)

Alt sånt hjelper en arbeidsgiver å se at du faktisk har gjennomføringsevne og fikser ting, selv om det ikke er betalt jobb.

Bonus, en kommer seg ut og blir kjent med nye mennesker :)

Terskelen er langt lavere i frivillig arbeid, forening, ungdomslag eller hva som finnes der du bor til å la folk prøve seg og bli med.

Min første CV da jeg var ny i arbeidslivet var det ting som at jeg f.eks hadde vært med å arrangere julemesse, var fast hjelper på kattehuset, hatt verv i borettslaget som vippet min søknad i positiv retning framfor folk som ikke hadde gjort noe.

 

Anonymkode: 244ea...44e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du er stabil arbeidskraft  så burde du være gradert ufør!

Anonymkode: 798f7...2cc

Hæ? Mener du at kollegaen som alltid er sykmeldt er stabil arbeidskraft eller at ts som ikke har jobb og ikke har jobbet er  stabil arbeidskraft? 
 

Anonymkode: c3ac2...ecb

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annet tips - bruk nettverket ditt.

La det bli kjent blant din slekt, venner, bekjente osv at du gjerne hadde prøvd deg i en liten deltidsstilling.

Ofte blir ikke sånne små stillinger som f.eks lørdagshjelp annonsert engang. Det er for mye styr og jobb med annonser og ansettelsesprosesser. Det ansettes heller folk sjefen kjenner fra før, eller kjenner noen som kjenner.

 

Anonymkode: 244ea...44e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29_j skrev (5 minutter siden):

Hvorfor fortsette å være ufør når man klarer å jobbe? Syntes det er helt greit med ufør og forstår godt det at kroppen ikke klarer det, men det hår mot sin hensikt om man har et arbeid på si? Vi som jobber er også slitne og skatter trossalt til folk som er ufør. 

Bare et spm ❤️❤️

Man kan tydeligvis ikke vinne som ufør. Man blir mer enn ofte kalt lat hvis man er ufør men ikke jobber litt, og så kommer du og sier at man egentlig ikke burde ha ufør hvis man kan jobbe litt... Kanskje vi uføre også vil bidra så mye som vi klarer? Slik at sånne som du ikke trenger å si at dere skatter oss som er ufør, kanskje vi vil skatte oss selv litt også? Dessuten har de fleste som er ufør, jobbet og bidratt til statskassa, og dermed også skattet slik du gjør. Er man uheldig og blir syk som ung, er det allerede et tap og mange opplever store sorgprosesser ved ikke å kunne jobbe. Ikke gi oss dårlig samvittighet hvis vi har mulighet til å jobbe litt. 

Anonymkode: d8e09...239

  • Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29_j skrev (6 minutter siden):

Hvorfor fortsette å være ufør når man klarer å jobbe? Syntes det er helt greit med ufør og forstår godt det at kroppen ikke klarer det, men det hår mot sin hensikt om man har et arbeid på si? Vi som jobber er også slitne og skatter trossalt til folk som er ufør. 

Bare et spm ❤️❤️

Grunnen til at absolutt alle politikere og de aller fleste andre heier på at uføre skal jobbe litt « på si «, så mye helsa tillater det er nettopp skattepenga dine. Når uføre jobber og betaler høyere skatt og får trekk i trygda blir det mindre for deg og slite for og skatte til uføre.  
hvor mye skal man klare og jobbe for og slutte og være ufør tenker du? 10 timer i året som eksamensvakt kanskje? Hvis man har varig nedsatt helse og inntektsevne er man ufør, men om man har restarbeidsevne i perioder eller over tid er det supert for alle at den brukes på jobb med skattbar inntekt. 

Anonymkode: c3ac2...ecb

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29_j skrev (30 minutter siden):

Hvorfor fortsette å være ufør når man klarer å jobbe? Syntes det er helt greit med ufør og forstår godt det at kroppen ikke klarer det, men det hår mot sin hensikt om man har et arbeid på si? Vi som jobber er også slitne og skatter trossalt til folk som er ufør. 

Bare et spm ❤️❤️

Du har ikke så mye greie på dette, har du? Bare et spm🩵🩵

Som du ser har ts vært ute av stand til å jobbe lenge. Derfor ufør. Etter mange år er det jo flott at helsa har bedret seg såpass at hun i det hele tatt tør å tenke tanken på å jobbe. Men før hun har prøvd, vet hun faktisk ikke om det vil fungere, og i alle fall ikke hvor mye over tid.

Hvis hun prøver seg i jobb og hun klarer det, er det jo ikke sikkert at hun klarer noe mer enn en deltidsstilling, f.eks to halve dager i uka. Da må hun selvfølgelig fortsette å få uføretrygd for de resterende 80% slik at hun har råd til å leve. Enig? Bare et spm💛💛

Hvis hun klarer å jobbe så mye at utbetalingen fra ufør faller bort (jobber man 80% får man ikke penger fra NAV i tillegg, nei, hvis det var det du trodde), blir jo utbetalingene pauset. Først når hun har klart å jobbe 80% i 10 år i strekk blir hun definert som frisk av NAV, og hun er ikke lenger definert som uføretrygdet.

Ble det litt klarere nå? Bare et spm🧡🧡

Anonymkode: e0a71...a88

  • Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Man kan tydeligvis ikke vinne som ufør. Man blir mer enn ofte kalt lat hvis man er ufør men ikke jobber litt, og så kommer du og sier at man egentlig ikke burde ha ufør hvis man kan jobbe litt... Kanskje vi uføre også vil bidra så mye som vi klarer? Slik at sånne som du ikke trenger å si at dere skatter oss som er ufør, kanskje vi vil skatte oss selv litt også? Dessuten har de fleste som er ufør, jobbet og bidratt til statskassa, og dermed også skattet slik du gjør. Er man uheldig og blir syk som ung, er det allerede et tap og mange opplever store sorgprosesser ved ikke å kunne jobbe. Ikke gi oss dårlig samvittighet hvis vi har mulighet til å jobbe litt. 

Anonymkode: d8e09...239

Her prøver du å omgå problemstillingen. 

Flott at det finnes uføretrygdede som oppriktig bidrar så mye som de klarer i arbeidslivet. Veldig mange er derimot opptatt av å jobbe opp til inntektsgrensen, og ikke lenger. Altså, det spekuleres i hvordan beholde alle pengene selv, og unngå å bidra til samfunnet gjennom skatt.

Anonymkode: 66dc5...fff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29_j skrev (41 minutter siden):

Hvorfor fortsette å være ufør når man klarer å jobbe? Syntes det er helt greit med ufør og forstår godt det at kroppen ikke klarer det, men det hår mot sin hensikt om man har et arbeid på si? Vi som jobber er også slitne og skatter trossalt til folk som er ufør. 

Bare et spm ❤️❤️

For en merkelig kommentar. Jada jeg skjønner dere er det, men betyr det Liksom at vi som er uføre ikke skal få prøve oss i jobb fordi dere blir slitne og skatter til uføre? Blir dere mindre slitne om vi bare går hjemme?

Man har lov å jobbe litt som ufør hvis man klarer, og man har lov å tjene litt. Skatte gjør man også som ufør.

Anonymkode: c8197...172

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her prøver du å omgå problemstillingen. 

Flott at det finnes uføretrygdede som oppriktig bidrar så mye som de klarer i arbeidslivet. Veldig mange er derimot opptatt av å jobbe opp til inntektsgrensen, og ikke lenger. Altså, det spekuleres i hvordan beholde alle pengene selv, og unngå å bidra til samfunnet gjennom skatt.

Anonymkode: 66dc5...fff

Man skatter fra 1 krone altså, så det du skriver her er feil.
Ja, det finnes noen som ikke ønsker og overstige fribeløpet ( antar det er det du mener med inntektsgrensen ) , og det er nok primært de med høy kompensasjonsgrad som føler usikkerhet rundt dette . Dessverre. 

Anonymkode: c3ac2...ecb

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Her prøver du å omgå problemstillingen. 

Flott at det finnes uføretrygdede som oppriktig bidrar så mye som de klarer i arbeidslivet. Veldig mange er derimot opptatt av å jobbe opp til inntektsgrensen, og ikke lenger. Altså, det spekuleres i hvordan beholde alle pengene selv, og unngå å bidra til samfunnet gjennom skatt.

Anonymkode: 66dc5...fff

Nei. Man skatter av alt man tjener inn via jobb. 

Anonymkode: d8e09...239

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man skatter fra 1 krone altså, så det du skriver her er feil.
Ja, det finnes noen som ikke ønsker og overstige fribeløpet ( antar det er det du mener med inntektsgrensen ) , og det er nok primært de med høy kompensasjonsgrad som føler usikkerhet rundt dette . Dessverre. 

Anonymkode: c3ac2...ecb

Altså, det heter faktisk inntektsgrensen... Beløpet man kan tjene før reduksjon i trygd.

Anonymkode: 66dc5...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Man skatter av alt man tjener inn via jobb. 

Anonymkode: d8e09...239

Nei. 

Anonymkode: 66dc5...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan får man jobb når man har uføretrygd. Fikk ung ufør da jeg var 20 på grunn av forskjellig, og det var ikke noe jeg ønsket meg, men det ble sånn, legen og Nav anbefalte det også, så jeg har jo ikke jobbet noe særlig. Nå kunne jeg tenkt meg en jobb der jeg kunne tjene innafor inntektsgrensen. Jeg er ikke synlig syk. Men hva gjør jeg da når ingen arbeidsgivere vil ha meg? Flere i min situasjon?

Anonymkode: c8197...172

Det finnes steder som tar inn folk nettopp mtp dette. Bymisjonen og Frelsesarmeen er blant dem. 

problemet er at man kan jobbe forsvinnende lite uten å få trekk, så for en arb.giver med alt annet enn minimalt behov kan det bli vanskelig. 

 

Anonymkode: ef5b4...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...