Gå til innhold

Jobbe når man er ufør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 1.45):

Jo det er straff. Sett at jeg har alt mitt på stell. Min inntekt innrapportert og partner sin. Hen jobber vanlig. Det er meg som er ufør, meg som mottar barnetillegg.  Plutselig en dag helt ut av det blå er sjefen hens i godlynne, ting går bra i bedriften deres. 20 000 i bonus til hen. Ikke til meg.  Men det er jeg som får trekk i trygden. Det er meg som må betales tilbake.  Jeg har ingen kontroll over dette og det er ikke meg som har fått bonus. 

Anonymkode: 4a079...a80

Jeg har også vært i den situasjonen at jeg måtte betale tilbake fordi partner hadde tjent mer enn han oppga (overtid o.l) måtte betale tilbake 30.000 kroner en gang og 25.000 en annen gang.

Jeg anså ikke det som en straff, men som at jeg hadde mottatt noe jeg ikke hadde hatt krav på. Barnetillegget er noe man ikke har krav på / som blir redusert hvis partner tjener bra. Bonusen / lønnen hans kommer vel barna til gode også?

Om man anser dette som en straff så har man feil innstilling syns jeg.

Anonymkode: ca6f9...903

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

 

Nei. Du skjønner bare ikke utregningen. Les øverste siterte post en gang til. 

Anonymkode: 160b4...ca0

Jeg skjønner ikke at man får utbetalt 11.254 kroner netto mer ved å gå 50.000 over inntektsgrensen som hvis man ikke hadde gått over inntektsgrensen?

Hvordan i all verden får du 11.254 mere penger inn totalt til å bli mindre penger totalt?

Anonymkode: ca6f9...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/21/2024 at 5:00 PM, AnonymBruker said:

Vet ikke. Vi har ei på jobben min som er ufør, men har en 60 % stilling. Tror hun kommer til å slutte snart, fordi hun er sykemeldt omtrent hele tiden (minst 1 gang per mnd.) så arbeidsgiver er litt lei fordi hun alltid da må lete etter noen som kan ta vakter. Fint for meg fordi jeg gjerne tar på meg ekstravakter for mer lønn. Men er jo dumt når hun er satt opp til å jobbe og midt på natta sender melding om at hun er syk og ikke kommer på tidligvakt, og så iløpet av samme dagen kommer en sykemelding for neste 14 dagene.

Anonymkode: 486d2...473

Snakk om å være fordomsfull. 

Anonymkode: 2424c...753

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 1.45):

Jo det er straff. Sett at jeg har alt mitt på stell. Min inntekt innrapportert og partner sin. Hen jobber vanlig. Det er meg som er ufør, meg som mottar barnetillegg.  Plutselig en dag helt ut av det blå er sjefen hens i godlynne, ting går bra i bedriften deres. 20 000 i bonus til hen. Ikke til meg.  Men det er jeg som får trekk i trygden. Det er meg som må betales tilbake.  Jeg har ingen kontroll over dette og det er ikke meg som har fått bonus. 

Anonymkode: 4a079...a80

Men bonusen hans kommer jo mest sannsynlig familien til gode. Bor man sammen og har felles økonomi er det det samme hvem pengene kommer fra. 

Anonymkode: 53cd4...1ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men bonusen hans kommer jo mest sannsynlig familien til gode. Bor man sammen og har felles økonomi er det det samme hvem pengene kommer fra. 

Anonymkode: 53cd4...1ee

Og hvis man bor sammen og ikke har felles økonomi, da?

Anonymkode: e0a71...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/21/2024 at 7:08 PM, AnonymBruker said:

Man kan tydeligvis ikke vinne som ufør. Man blir mer enn ofte kalt lat hvis man er ufør men ikke jobber litt, og så kommer du og sier at man egentlig ikke burde ha ufør hvis man kan jobbe litt... Kanskje vi uføre også vil bidra så mye som vi klarer? Slik at sånne som du ikke trenger å si at dere skatter oss som er ufør, kanskje vi vil skatte oss selv litt også? Dessuten har de fleste som er ufør, jobbet og bidratt til statskassa, og dermed også skattet slik du gjør. Er man uheldig og blir syk som ung, er det allerede et tap og mange opplever store sorgprosesser ved ikke å kunne jobbe. Ikke gi oss dårlig samvittighet hvis vi har mulighet til å jobbe litt. 

Anonymkode: d8e09...239

:klappe:❤️ Veldig godt innlegg! Du har så rett. For mange er det et sosialt selvmord... 💔 :gruppeklem:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tradegy skrev (Akkurat nå):

:klappe:❤️ Veldig godt innlegg! Du har så rett. For mange er det et sosialt selvmord... 💔 :gruppeklem:

Virkelig! Jeg har vært ung ufør i snart 10 år nå. Det går nesten ikke en dag uten at det gjør meg forbanna eller trist, og jeg vil reise sykdom og kropp til helvete.

Anonymkode: d8e09...239

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

 

 

Selvfølgelig taper de penger når de får mindre penger utbetalt totalt, det er elementær matte. 

Anonymkode: 160b4...ca0

Nei, de får så absolutt ikke mindre utbetalt totalt! Med mindre de ligger tett opptil inntektsgrensen. Latterlig påstand. 

Anonymkode: 66dc5...fff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke at man får utbetalt 11.254 kroner netto mer ved å gå 50.000 over inntektsgrensen som hvis man ikke hadde gått over inntektsgrensen?

Hvordan i all verden får du 11.254 mere penger inn totalt til å bli mindre penger totalt?

Anonymkode: ca6f9...903

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, de får så absolutt ikke mindre utbetalt totalt! Med mindre de ligger tett opptil inntektsgrensen. Latterlig påstand. 

Anonymkode: 66dc5...fff

Jo, man får totalt mindre utbetalt.

Kanskje dere skjønner det hvis dere leser denne artikkelen med et konkret eksempel: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/8JyEnx/ufoer-og-i-arbeid-beretningen-om-et-system-som-ikke-loenner-seg

Anonymkode: 160b4...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

Jo, man får totalt mindre utbetalt.

Kanskje dere skjønner det hvis dere leser denne artikkelen med et konkret eksempel: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/8JyEnx/ufoer-og-i-arbeid-beretningen-om-et-system-som-ikke-loenner-seg

Anonymkode: 160b4...ca0

Regnestykket fra artikkelen:

Sitat

For 2023, i stillingen på 12 timer i uken, ville jeg få en inntekt på omtrent 100.000 kroner brutto (74.000 kroner netto). Nav oppgir dermed at de trekker meg 37.000 kroner fra uføretrygden. I tillegg til en liten uførepensjon fra Kommunal Landspensjonskasse som det også blir trukket fra, får jeg et totalt trekk i trygden min på 44.298 kroner. 

Det vil si at jeg sitter igjen med 29.702 kroner når trygden er tatt med i beregningen. Dette gir en lønnsutbetaling på 51 kroner i timen. Jeg stiller meg undrende til at jeg ikke engang får beholde summen som er inntektsgrensen for 2023 – det vil si 47.488 kroner (0,4G) – men sitter igjen med 17.786 kroner mindre fordi jeg tjener over 0,4G.

 

Anonymkode: 160b4...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Regnestykket fra artikkelen:

 

Anonymkode: 160b4...ca0

Ja men.. de 0,4G på 47.488 er et brutto-tall, før skatt.  Og de 29.702 er det som er regnet ut i netto utbetaling.  
Personen måtte jo trekke skatt av de 0,4 G året før også. Enig i at det ikke lønner seg å tjene over fribeløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyne skrev (13 minutter siden):

Ja men.. de 0,4G på 47.488 er et brutto-tall, før skatt.  Og de 29.702 er det som er regnet ut i netto utbetaling.  
Personen måtte jo trekke skatt av de 0,4 G året før også. Enig i at det ikke lønner seg å tjene over fribeløpet.

Se innlegget tidligere her om effektiv marginalskatt. Totalt tapte hun penger på å gå over inntekstgrensen, nav bekreftet det: 

Sitat

Så ut på våren da jeg nærmet meg inntektsgrensen, meldte jeg inn forventet årsinntekt til Nav. Sjokket ble stort da jeg så at trekket i uføretrygden min ikke var veldig langt unna det jeg kom å få utbetalt i lønn. 

Jeg kontaktet Nav for å høre om det var riktig at jeg skulle bli trukket så mye i trygd at jeg faktisk ville sitte igjen med lavere utbetalinger i 2023 hvor jeg kom til å jobbe hele året, satt opp mot 2022 hvor jeg jobbet halve året. Nav bekreftet tallene og sa «det svarer seg ikke for deg å jobbe»!

 

Anonymkode: 160b4...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Se innlegget tidligere her om effektiv marginalskatt. Totalt tapte hun penger på å gå over inntekstgrensen, nav bekreftet det: 

 

Anonymkode: 160b4...ca0

Ok, ja det er for drøyt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øyne skrev (9 minutter siden):

Ok, ja det er for drøyt.  

Det er det. Og det er av denne grunnen så mange holder seg rett oppunder inntektsgrensen, fordi de taper penger på å gå over. Og det er veldig kjipt når du allerede lever på veldig lite. 

Reglene er idiotiske. Dette burde vært løst bedre, så uføre med restarbeidsevne kan benytte den så mye som mulig, tjene mer, og samtidig spare staten for trygd. Vinn-vinn. 

Anonymkode: 160b4...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Jo, man får totalt mindre utbetalt.

Kanskje dere skjønner det hvis dere leser denne artikkelen med et konkret eksempel: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/8JyEnx/ufoer-og-i-arbeid-beretningen-om-et-system-som-ikke-loenner-seg

Anonymkode: 160b4...ca0

Joda  skjønner at du blander tallene noe vannvittig her, mikser brutto og netto.

Hun får 100.000 i inntekt fra jobben sin, og så får hun et trekk i trygd på 37.000 kroner fra NAV. Hun har dermed 63.000 kroner mer enn hvis hun ikke hadde jobbet, og beløpet er også over fribeløpet på rundt 48.000...

Så totalt så har hun 15.000 mer i inntekt enn hvis hun lå rundt fribeløpet.  (Jeg holder KLP utenfor beregningen her, for det er ikke relevant i forhold til at det er uføretrygd fra NAV vi diskuterer her.

Ellers så er jeg enig i at mange har en veldig høy kompensasjonsgrad, og hvis de går over fribeløpet så blir det en total "luselønn" for resten, men man skal ikke ha i både pose og sekk her. Er man frisk nok til å jobbe,  så skal uføretrygden reduseres.

Men syns at vi kunne fjernet hele fribeløpet og gitt alle en kompensasjonsgrad på 50 %, enklere å forholde seg til for alle...

Anonymkode: ca6f9...903

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Joda  skjønner at du blander tallene noe vannvittig her, mikser brutto og netto.

Hun får 100.000 i inntekt fra jobben sin, og så får hun et trekk i trygd på 37.000 kroner fra NAV. Hun har dermed 63.000 kroner mer enn hvis hun ikke hadde jobbet, og beløpet er også over fribeløpet på rundt 48.000...

Så totalt så har hun 15.000 mer i inntekt enn hvis hun lå rundt fribeløpet.  (Jeg holder KLP utenfor beregningen her, for det er ikke relevant i forhold til at det er uføretrygd fra NAV vi diskuterer her.

Ellers så er jeg enig i at mange har en veldig høy kompensasjonsgrad, og hvis de går over fribeløpet så blir det en total "luselønn" for resten, men man skal ikke ha i både pose og sekk her. Er man frisk nok til å jobbe,  så skal uføretrygden reduseres.

Men syns at vi kunne fjernet hele fribeløpet og gitt alle en kompensasjonsgrad på 50 %, enklere å forholde seg til for alle...

Anonymkode: ca6f9...903

Her er det du som ikke forstår. Nav bekrefter at hun taper penger. 

Jeg kontaktet Nav for å høre om det var riktig at jeg skulle bli trukket så mye i trygd at jeg faktisk ville sitte igjen med lavere utbetalinger i 2023 hvor jeg kom til å jobbe hele året, satt opp mot 2022 hvor jeg jobbet halve året. Nav bekreftet tallene og sa «det svarer seg ikke for deg å jobbe»!

Anonymkode: 160b4...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her er det du som ikke forstår. Nav bekrefter at hun taper penger. 

Jeg kontaktet Nav for å høre om det var riktig at jeg skulle bli trukket så mye i trygd at jeg faktisk ville sitte igjen med lavere utbetalinger i 2023 hvor jeg kom til å jobbe hele året, satt opp mot 2022 hvor jeg jobbet halve året. Nav bekreftet tallene og sa «det svarer seg ikke for deg å jobbe»!

Anonymkode: 160b4...ca0

Nei, jeg forstår utmerket godt ut fra de tallene som er presentert. Påstanden over her er ikke dokumentert på noen måte med reelle tall.

Anonymkode: ca6f9...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg forstår utmerket godt ut fra de tallene som er presentert. Påstanden over her er ikke dokumentert på noen måte med reelle tall.

Anonymkode: ca6f9...903

Så nav tar feil og anonym på kg har rett. Den er grei😅

Anonymkode: 160b4...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så nav tar feil og anonym på kg har rett. Den er grei😅

Anonymkode: 160b4...ca0

NAV har ikke uttalt seg i saken. Påstanden kommer fra den uføre i saken, og er ikke dokumentert fra NAVs side.

 

Anonymkode: ca6f9...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok vta siden jeg har Asperger osv... og uføretrygd. Ikke noe jeg ville, men hvis det er eneste mulighet så. Hun på Nav foreslo det. Man får vel litt lønn men ikke så mye...

Anonymkode: c8197...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...