Gå til innhold

Jobbe når man er ufør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du er stabil arbeidskraft  så burde du være gradert ufør!

Anonymkode: 798f7...2cc

Nei absolutt ikke. Man får gradert uføretrygd, men kan også få full. Dersom man jobber ved siden av, får man trekk i trygda, så bare slapp helt av!!

Sånn som du vil ha det, må man inn og justere søknader, vedtak etc i takt med evt sykdomsforløp. Noe som koster mer i arbeidskraft enn det smaker, og vil øke behandlingstiden fra opptil et år til mange. Og den syke må i tillegg bruke energi på å gjøre alle disse tingene flere ganger, i stedet for å bruke energi på å jobbe.

På hvilken måte er det lønnsomt for person eller samfunnet i sin helhet?

Endret av no shame
Skrivefeil
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei. 

Anonymkode: 66dc5...fff

Tenkte på trekk i trygda, du har rett. 

Anonymkode: d8e09...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29_j skrev (1 time siden):

Hvorfor fortsette å være ufør når man klarer å jobbe? Syntes det er helt greit med ufør og forstår godt det at kroppen ikke klarer det, men det hår mot sin hensikt om man har et arbeid på si? Vi som jobber er også slitne og skatter trossalt til folk som er ufør. 

Bare et spm ❤️❤️

Det er stor forskjell på å kunne jobbe deltid eller fulltid i perioder og det å kunne jobbe fulltid frem til pensjonsalder.

Ved å kunne jobbe mens man har uføretrygd (som man forøvrig får trekk i når man jobber), slipper systemet å bruke arbeidskraft på å endre vedtak frem og tilbake i takt med sykdomsforløp, og personen kan bruke den energien de har på å jobbe fremfor å skaffe alt av dokumentasjon og søknader gang på gang.

Hvis man plutselig er frisk et helt år og jobber fulltid, får man bare ikke trygd det året. 

Er ikke det en god løsning da?

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei. 

Anonymkode: 66dc5...fff

Og dette. Hentet på skatteetaten

Screenshot_20240421_195345_Chrome.jpg

Anonymkode: d8e09...239

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg ufør med relativt stabil (lav) arbeidskapasitet ville jeg søkt på stillinger som støttekontakt eller mindre stillinger som bpa. Det er også flust av uføre i statistgrupper på Facebook. Evt lagd mitt eget firma og tilbydd vindusvask eller annet. Solgt lefser på markedsdager eller noe 😅
 

Å få en jobb som krever utdannelse i lav prosent vil jeg tro er veldig vanskelig. Da må du skape jobben selv, men det er jo absolutt en mulighet. Lag et foredrag, markedsfør deg på Linked in feks. 

Anonymkode: 7e5f3...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Inntektsgrensen er vel ikke relevant for dette? Bør du ikke heller fokusere på å jobbe så mye helsa tillater, framfor å tenke på en grense? Du vil jo tjene mer om du jobber selv om du kommer over inntektsgrensa også.

Anonymkode: 9b8b6...b59

Ikke nødvendigvis. Man blir trukket og kan miste andre stønader/bostøtte som gjør at man må jobbe ganske mye for å tjene inn det. 

Det er dessverre ikke sånn at man blir trukket krone for krone på alt. Med bostøtte feks kan man tjene 50kr ekstra og miste 1000kr i bostøtte.

Anonymkode: ef5b4...7c2

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Altså, det heter faktisk inntektsgrensen... Beløpet man kan tjene før reduksjon i trygd.

Anonymkode: 66dc5...fff

Så du snakker om gradert ufør? Da ga kommentaren din ennå mindre mening. 

Anonymkode: c3ac2...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva i alle dager hadde dette med saken og gjøre? 

Anonymkode: c3ac2...ecb

Fordi det er noen som benytter enhver anledning til å sparke nedover og kan man skrive noe stygt om uføretrygdede samtidig ja da er dagen reddet.

Anonymkode: 84c0a...30c

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29_j skrev (1 time siden):

Hvorfor fortsette å være ufør når man klarer å jobbe? Syntes det er helt greit med ufør og forstår godt det at kroppen ikke klarer det, men det hår mot sin hensikt om man har et arbeid på si? Vi som jobber er også slitne og skatter trossalt til folk som er ufør. 

Bare et spm ❤️❤️

Selv om du slenger på et hjerter og skriver at det bare er et spørsmål så trenger man ikke særlig høy IQ for å forstå hva du vil frem til.

Anonymkode: 84c0a...30c

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS fikk jo mange tips i starten , så da kan vel denne tråden avsluttes!

Anonymkode: 798f7...2cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan tjene opptil 47000 kr dette året uten å få trekk i uføretrygden.

Anonymkode: c8197...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

TS fikk jo mange tips i starten , så da kan vel denne tråden avsluttes!

Anonymkode: 798f7...2cc

Lar den gå enda og se om det kommer inn enda flere tips.

Anonymkode: c8197...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Så du snakker om gradert ufør? Da ga kommentaren din ennå mindre mening. 

Anonymkode: c3ac2...ecb

Såpass.

Inntektsgrensen for de som er 100% uføretrygdet er 0,4 G per år, det som du mener her at kan kun benevnes som fribeløp. 

De som er gradert ufør har en INDIVIDUELL INNTEKTSGRENSE.

Mao, alt dette er inntektsgrenser.

Anonymkode: 66dc5...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det finnes steder som tar inn folk nettopp mtp dette. Bymisjonen og Frelsesarmeen er blant dem. 

problemet er at man kan jobbe forsvinnende lite uten å få trekk, så for en arb.giver med alt annet enn minimalt behov kan det bli vanskelig. 

 

Anonymkode: ef5b4...7c2

Men det er vel frivillig arbeid? Litt av grunnene til at jeg vil jobbe er jo for å tjene litt, ikke bare det, men det er en av grunnene.

Anonymkode: c8197...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Man kan tydeligvis ikke vinne som ufør. Man blir mer enn ofte kalt lat hvis man er ufør men ikke jobber litt, og så kommer du og sier at man egentlig ikke burde ha ufør hvis man kan jobbe litt... Kanskje vi uføre også vil bidra så mye som vi klarer? Slik at sånne som du ikke trenger å si at dere skatter oss som er ufør, kanskje vi vil skatte oss selv litt også? Dessuten har de fleste som er ufør, jobbet og bidratt til statskassa, og dermed også skattet slik du gjør. Er man uheldig og blir syk som ung, er det allerede et tap og mange opplever store sorgprosesser ved ikke å kunne jobbe. Ikke gi oss dårlig samvittighet hvis vi har mulighet til å jobbe litt. 

Anonymkode: d8e09...239

Jeg kjenner 2 stk i 90% stilling, men de er aliavel ufør. Er det ikke lov å stille spørsmål uten at det skal være krenkende? All sympati til de som er ufør og ikke kan jobbe ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29_j skrev (1 time siden):

Jeg kjenner 2 stk i 90% stilling, men de er aliavel ufør. Er det ikke lov å stille spørsmål uten at det skal være krenkende? All sympati til de som er ufør og ikke kan jobbe ❤️

Du fikk det forklart litt i et annet svar, men legger ved svaret på nytt. Ellers så betviler jeg at du virkelig kjenner to stk med 90% stilling som er uføretrygdet. Hvis du visste hvor vanskelig det er å få uføretrygd, og hvor mye sykere folk kan bli i den lange prosessen, AV den lange prosessen, er det yderst få, om noen, som plutselig er så frisk at de kan jobbe 90%. Da får de uansett ikke utbetalt den uføretrygden sin, så slapp av. De skatter like mye som du gjør. Og de hjertene dine hjelper ikke noe.

 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du har ikke så mye greie på dette, har du? Bare et spm🩵🩵

Som du ser har ts vært ute av stand til å jobbe lenge. Derfor ufør. Etter mange år er det jo flott at helsa har bedret seg såpass at hun i det hele tatt tør å tenke tanken på å jobbe. Men før hun har prøvd, vet hun faktisk ikke om det vil fungere, og i alle fall ikke hvor mye over tid.

Hvis hun prøver seg i jobb og hun klarer det, er det jo ikke sikkert at hun klarer noe mer enn en deltidsstilling, f.eks to halve dager i uka. Da må hun selvfølgelig fortsette å få uføretrygd for de resterende 80% slik at hun har råd til å leve. Enig? Bare et spm💛💛

Hvis hun klarer å jobbe så mye at utbetalingen fra ufør faller bort (jobber man 80% får man ikke penger fra NAV i tillegg, nei, hvis det var det du trodde), blir jo utbetalingene pauset. Først når hun har klart å jobbe 80% i 10 år i strekk blir hun definert som frisk av NAV, og hun er ikke lenger definert som uføretrygdet.

Ble det litt klarere nå? Bare et spm🧡🧡

Anonymkode: e0a71...a88

 

Anonymkode: d8e09...239

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan jo prøve IPS. Jeg er i et opplegg der, og de er veldig entusiastiske, men jeg har ikke helt troa. Det spørs vel helt hva slags lidelser du har. Personlig er jeg somatisk kronisk syk og måtte eventuelt hatt en skrivebordsjobb, men det virker som det meste av det de kan skaffe enten krever en konkret utdannelse (jeg har en potet-bachelor) eller så er det "sjauejobber" jeg ikke har helse til.

Har du f.eks. angst men kan kjøre bil eller jobbe på lager, er det nok midt i blinken.

Anonymkode: 293c8...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du fikk det forklart litt i et annet svar, men legger ved svaret på nytt. Ellers så betviler jeg at du virkelig kjenner to stk med 90% stilling som er uføretrygdet. Hvis du visste hvor vanskelig det er å få uføretrygd, og hvor mye sykere folk kan bli i den lange prosessen, AV den lange prosessen, er det yderst få, om noen, som plutselig er så frisk at de kan jobbe 90%. Da får de uansett ikke utbetalt den uføretrygden sin, så slapp av. De skatter like mye som du gjør. Og de hjertene dine hjelper ikke noe.

 

 

Anonymkode: d8e09...239

Sykt mange irriterte personer det var her da😂❤️❤️❤️❤️ 

Men altså jo jeg kjenner 2 stk som er ufør men jobber 90%. De har begge vært ufør i mange år og det er vel en kjensgjerning at det var lettere å bli ufør før, ikke vel?! 

Alt i alt, jeg må kunne stille et spm uten at det skal formuleres i det vide og brede! 

❤️❤️❤️❤️❤️

Endret av 29_j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29_j skrev (41 minutter siden):

Sykt mange irriterte personer det var her da😂❤️❤️❤️❤️ 

Men altså jo jeg kjenner 2 stk som er ufør men jobber 90%. De har begge vært ufør i mange år og det er vel en kjensgjerning at det var lettere å bli ufør før, ikke vel?! 

Alt i alt, jeg må kunne stille et spm uten at det skal formuleres i det vide og brede! 

❤️❤️❤️❤️❤️

Tøft at du fortsatt er condescending med hjertene dine. Drittøft faktisk.

Son sagt. Jobber de 90%, får de ikke utbetalt trygda, så ser ikke problemstillingen din.

Anonymkode: d8e09...239

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29_j skrev (7 timer siden):

Sykt mange irriterte personer det var her da😂❤️❤️❤️❤️ 

Men altså jo jeg kjenner 2 stk som er ufør men jobber 90%. De har begge vært ufør i mange år og det er vel en kjensgjerning at det var lettere å bli ufør før, ikke vel?! 

Alt i alt, jeg må kunne stille et spm uten at det skal formuleres i det vide og brede! 

❤️❤️❤️❤️❤️

De hjertene dine er bare patetiske.

Anonymkode: 84c0a...30c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...