Gå til innhold

Innafor å tilby gjester betale for egen overnatting, bryllup?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lo høyt. :ler:

TS: Du er fullstendig blind og må ta to steg tilbake. Dersom du ønsker at folk faktisk skal delta i bryllupet deres kan du gjøre en av to ting:

1. Flytte selskapet til et annet rimeligere lokale.

2. Ta hele regningen selv, uten å «tilby» ( :ler: ) folk å betale en helt vill sum for å delta i bryllupet deres. 

Dersom du ikke ønsker at folk skal delta så kan du fortsette i samme spor som nå, og dele ut «tilbud» som er dårlig skjulte krav/ville ønsker.

Husk at bryllupet ditt ikke betyr noe som helst for noen andre enn deg selv, mannen din og kanskje foreldrene deres. Alle andre gir deng, men syntes det er hyggelig med en fest. Men for 4-8000 så kunne de hatt det LANGT hyggeligere, ved å gjøre noe helt annet. ;) 

Anonymkode: cb91f...bc8

• Liker 23
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
30 minutter siden, Gentleman59 said:

1: Forhandle med hotellet og høre om dere kan få en noe redusert pris
2: La folk selv bestemme om de vil vil ha en eller to overnattinger

Eller null...

Anonymkode: f681e...b51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at det er ille nok at dere forventer at folk flest ønsker å bruke 2 netter på deres bryllup jeg. 

Anonymkode: 4f5ba...06a

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltok i 2 bryllup på vestlandet engang. Selv bor vi på østlandet. Vi tok fly tur/retur + 2 netter på hotell. I tillegg kom transport til og fra flyplass/hotell og mat utenom det vi fikk i bryllupet. Kostet oss omtrent 10000 hvor hotell kostet 4000 til sammen for 2 netter, og noe vi egentlig ikke hadde råd til. Så gave i tillegg på en 1000 kr.

Hadde aldri deltatt i et bryllup hvor man må betale 8000 for hotell + reise + mat utenom det man får i bryllupet. Syns at gjester skal få velge selv om de vil overnatte/velge hvor de vil overnatte om de må, og ikke pålegge gjestene ekstra kostnader i form av at de må absolutt sove på det hotellet bryllupet er.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei!

Jeg og mannen min planlegger å arrangere bryllupet vårt på et helt nydelig hotell. Hotellet som arrangerer krever at mesteparten av gjestene som deltar i bryllupet også overnatter der; utfordringen er at hotellet er relativt dyrt; og ligger på 4000 per natt for et dobbeltrom.  I budsjettet vårt tar vi høyde for at vi skal dekke alt av utgifter (utenom reise, som blir maks 3 timer i bil for de som bor lengst borte) for alle våre gjester. Dette for å gjøre det enklest mulig for de, og for å sikre oss at alle vi er glade i har mulighet til å komme uten å måtte få det noe vanskeligere økonomisk. 

På den annen side fører dette (kanskje åpenbart nok) til at dette blir ganske dyrt for mannen min og meg da vi skal ha en del gjester og planlegger 2 overnattinger for alle gjestene. Vi ønsker oss ikke noen form for gaver fra noen som helst, men lurer da på om det er innafor å tilby at de som evt ønsker å "bidra" heller kan legge ut for hotellrommet sitt selv? Vi ønsker ikke å være pushy og lurer på hva som er etiketten her og hva som er normalt? Vi er redde for at folk skal tro vi impliserer at alle BØR betale for eget hotellrom hvis vi skriver dette; og er derfor usikre på om vi skal foreslå denne løsningen eller bare stå i det helt selv. 

Hva tenker dere? Hva er innafor?

Anonymkode: f2045...adf

Herregud nei. 🙄 8000 for to netter. 

Anonymkode: 2bd64...d4e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Utrolig dyrt. Tenker at om man ønsker bryllup i et såpass dyrt og fancy sted, må man enten gå ut ifra at mange gjester ikke kommer, eller at dere betaler hvertfall en god del 

Anonymkode: 4ea5a...0f7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er årsaken til at det legges opp til to overnattinger når de fleste attpåtil bor i nærheten? Er det lagt opp til aktiviteter andre dag, eller skal man bare ta en natt til for å sove ut rusen?

Anonymkode: f681e...b51

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ikke reist.

Her så måtte en del reise for å komme i mitt bryllup 4 timer. Der innkvartert noen hos mannen og meg, noen hos svigers, og så leide mine foreldre et feriehus som det var plass til 18 stk. Så fordelte gjester slik. Feriehuset fikk vi for lang helg for 1500kr siden vi kjente de som eide. Vet flere hadde nok ikke møtt opp hvis de måtte tatt inn på hotell da hadde de reist tur retur og droppet å drikke

Anonymkode: 19423...341

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror kanskje en del av dere misforstår her. Nå krever ikke jeg og mannen min NOE SOM HELST fra noen av gjestene. Vi lurte simpelthen bare på om det er innafor å TILBY gjester å betale selv. Stedet vi har valgt å ville gifte oss på er noe vi har drømt om lenge; og vi er som sagt forberedt på å legge ut for overnatting til gjestene selv. Vi lurte på om det var en mulighet å tilby folk å legge ut DERSOM de ville bidra med noe. Dere som svarer her svarer jo som om vi har skrevet at alle er pliktet å betale 8000 for bryllupet. Det er de jo altså ikke.

TS...

Nei, jeg synes ikke det er greit å "tilby" noen å dekke overnattingen selv i dette tilfellet, siden det er såpass stive priser.

Dessuten vil det at dere "tilbyr" noen dette skape et press på de som ikke kan/vil dekke dette, og som heller ville valgt annen overnatting om de hadde hatt et valg på pris selv. Om de da betaler bare en del av kostnadene vil det virke som om de er smålige.

Det du legger opp til legger opp til et smakløst klasseskille i bryllupet ditt.

Som jeg skrev tidlig i tråden - enten tar dere alle disse kostnadene selv, eller så finner dere et annet alternativ.

Om noen ønsker å bidra med noe, da kan dere heller spørre om de kan bidra på annen måte, IKKE linke det opp til overnattingen!

Anonymkode: 35b2b...e4c

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Jeg og mannen min planlegger å arrangere bryllupet vårt på et helt nydelig hotell. Hotellet som arrangerer krever at mesteparten av gjestene som deltar i bryllupet også overnatter der; utfordringen er at hotellet er relativt dyrt; og ligger på 4000 per natt for et dobbeltrom.  I budsjettet vårt tar vi høyde for at vi skal dekke alt av utgifter (utenom reise, som blir maks 3 timer i bil for de som bor lengst borte) for alle våre gjester. Dette for å gjøre det enklest mulig for de, og for å sikre oss at alle vi er glade i har mulighet til å komme uten å måtte få det noe vanskeligere økonomisk. 

På den annen side fører dette (kanskje åpenbart nok) til at dette blir ganske dyrt for mannen min og meg da vi skal ha en del gjester og planlegger 2 overnattinger for alle gjestene. Vi ønsker oss ikke noen form for gaver fra noen som helst, men lurer da på om det er innafor å tilby at de som evt ønsker å "bidra" heller kan legge ut for hotellrommet sitt selv? Vi ønsker ikke å være pushy og lurer på hva som er etiketten her og hva som er normalt? Vi er redde for at folk skal tro vi impliserer at alle BØR betale for eget hotellrom hvis vi skriver dette; og er derfor usikre på om vi skal foreslå denne løsningen eller bare stå i det helt selv. 

Hva tenker dere? Hva er innafor?

2 netter blir 8000 for et bryllup ! Du spør om det er innafor.  Nei og atter nei, og det er så definitivt noe som blir en snakkis.  Det  er utrolig kjipt og dårlig gjort å sette gjestene dine i en sånn situasjon.  Noen føler kanskje at de må og ikke klarer å finne en vei utenom, men at noen tenker aldri livet og synes dere er urimelige, kan du nesten regne med.  Hva med å legge bryllupet til et hyggelig vertshus med overnattingsmuligheter eller lignende.  Ikke tving gjestene dine til å betale nesten 10000 for din store dag 

Anonymkode: 9811d...1dd

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gentleman59 skrev (48 minutter siden):

Hei TS,

Det kan være helt naturlige grunner til at hotellet krever at mesteparten av gjestene overnatter; for eksempel at bryllupet opptar hele hotellets kapasitet på kjøkken og spisesal og at det er dårlig butikk å ha et nesten alle rom tomme.

Mange reagerer på 4000 kroner pr natt pr dobbeltrom, jada, det er mye penger, men jeg vet om flere små og fantastiske hoteller som har den prisen. Ser ingen grunn til å kritisere det heller. 

Så kommer spørsmålet om dere skal betale overnattingen for gjestene: Selvsagt ikke. Er jeg invitert i bryllup så går jeg for brudeparets skyld, for å hedre paret og den store dagen - ikke for min egen del eller for å få en fest. 

Dere kan for eksempel: 
1: Forhandle med hotellet og høre om dere kan få en noe redusert pris
2: La folk selv bestemme om de vil vil ha en eller to overnattinger
3: I invitasjonen kan dere ta med noe slik som:
"Det viktige for oss at du/dere kommer, og vi ønsker oss ikke en gave til oss selv. Gaven er at dere kommer.
Vi har forhandlet frem en pris på  <____,00> pr natt pr dobbeltrom. 

De dere bør dekke overnatting for, efter min mening, er forloverne. 

Hvis 4000 er småpenger for alle involverte så er hele tråden en ikke aktuell problemstilling.

Her har TS invitert til et brullyp som ikke samsvarer med deres og gjestenes økonomi. Det er problemet. Løsningen er som andre har skrevet:

- Kraftig reduksjon av antall gjester. TS betaller

- Flytte brullypet

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Måtte betale en god sum da bestevenninna mi hadde samme typen bryllup. Ble overnatting på meg og kjæresten fra fredag til søndag siden jeg var forlover og skulle hjelpe til litt fredag + lørdag morgen, og det var såpass langt unna at det ikke var noe alternativ å dra frem og tilbake. Jeg følte jeg måtte gjøre det, men det var en kraftig bismak, for i tillegg til å ha arrangert utdrikningslag og gitt gave så skulle det også hotell betales.. Jeg hadde dårlig råd på den tiden og bare hotellet kostet meg mnd-budsjettet mitt på mat. Man må regne med at folk må reise for å komme i bryllup til folk som bor et stykke unna men å legge opp til at bryllupet holdes langt unna eget bosted og at alle skal være på hotell... Nei, det synes jeg ikke noe om. 

Anonymkode: 32ab4...efb

• Liker 14
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dessuten,  gjestene bryr seg pent like om det er ditt favorittsted som du digger.Det eneste de ser, er feriebudsjettet for sommeren gå ned i en sluk og da hjelper det lite at hotellet er idyllisk.  Og å tilby gjestene å betale selv? Hører du hvor kleint det høres ut.  Og hvor ekkelt, forvirrende og ambivalent situasjon du setter dem i. Enten betaler man alt selv (selv om det absolutt ikke er å anbefale gjestene å måtte ut med 8000 for en helg) eller ingenting. Å tilby gjestene å betale eller slippe,  skaper bare tvil og diskusjon 

Anonymkode: 9811d...1dd

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde aldri forventet at brudeparet skulle betale overnatting. Men jeg hadde også forventet at jeg selv skulle få velge hvor jeg ville overnatte. Jeg ville aldri betalt 4000kr/natt for hotellrom, og så i to netter i tillegg… Det holder liksom ikke å si at det er i stedet for bryllupsgave heller, for jeg ville aldri brukt 8000kr på bryllupsgave, med mindre det var snakk om mine egne barn. Så her har du malt deg inn i et hjørne, tenker jeg…

Anonymkode: ddc43...f50

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror kanskje en del av dere misforstår her. Nå krever ikke jeg og mannen min NOE SOM HELST fra noen av gjestene. Vi lurte simpelthen bare på om det er innafor å TILBY gjester å betale selv. Stedet vi har valgt å ville gifte oss på er noe vi har drømt om lenge; og vi er som sagt forberedt på å legge ut for overnatting til gjestene selv. Vi lurte på om det var en mulighet å tilby folk å legge ut DERSOM de ville bidra med noe. Dere som svarer her svarer jo som om vi har skrevet at alle er pliktet å betale 8000 for bryllupet. Det er de jo altså ikke.

TS...

Nei, for det ligger en implisitt forventning om å betale det selv. 

Anonymkode: ddc43...f50

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nei, du setter gjestene i en vanskelig situasjon hvis du tilbyr dem å dekke det. Blir vanskelig å ikke gjøre det. Og da hadde jeg heller takket nei.

Som andre skriver, mye penger. Og det betyr ikke noe for andre enn dere og nærmeste familie.

Anonymkode: 849c3...c09

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde definitivt ikke kommet i bryllup hvor man har muligheten til å betale rommet til (2x4000) 8000 kr selv istedenfor gave. For det første hadde jeg tenkt at paret forventer gave i den prisklassen eller at jeg betaler rommet. Da hadde jeg latt være. 

Anonymkode: 4df2e...f0d

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal dere på bryllupsreise? I tilfelle kan dere jo bare skrive «istedenfor gave, ønsker vi oss et bidrag til bryllupsreisen». 

Da pålegger dere ingen og betale for overnattingen, og gjestene kan gi tilsvarende beløp som de ellers ville brukt på bryllupsgave. 

Dere kan alltids si «bidrag til feiringen» også selvfølgelig, men da tror jeg mange vil føle på at de må gi over evne, siden de fleste vil skjønne at dette har en svært høy pris per gjest. Jeg ville i hvertfall følt på at jeg burde «betalt» for meg da.

Ville ikke sagt så mye om at overnattingen er så kostbar i det hele tatt hvis dere ikke ønsker å legge press på gjestene og dere uansett er beredt til å dekke denne kostnaden for dem.

Anonymkode: 2095e...44c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det er mer innafor å ønske seg pengegaver, uten å nevne hotellet. Så får heller pengegavene gå til å dekke det de ender opp med  dekke.

Anonymkode: 34cd9...e04

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...