Gå til innhold

Weaponized incompetence...blir gal

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Slet hun seg selv ut pga. sine EGNE krav og eller standard hun sette selv for hvordan ting skulle bli? 🤯

Anonymkode: 42d3b...bfe

Leste du innlegget? Problemet var ikke at moren var kontrollerende eller hadde for  høye standarder. Hun slet seg ut fordi partneren hennes ikke fungerte normalt i familielivet på grunn av autisme.

Anonymkode: 68bc0...165

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Leste du innlegget? Problemet var ikke at moren var kontrollerende eller hadde for  høye standarder. Hun slet seg ut fordi partneren hennes ikke fungerte normalt i familielivet på grunn av autisme.

Er da ikke problemet at hun hadde andre forventninger til han, eller krav/standard en han kunne levere? Dvs. hun ikke aksepterte han for den han er! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slet hun seg selv ut pga. sine EGNE krav og eller standard hun sette selv for hvordan ting skulle bli? 🤯

Nei. 
Skal ikke si at det ikke var et lite element av det i det, men jeg vokste jo opp med denne mannen. 
Han hadde i retrospekt store utfordringer med praktiske oppgaver. Det som vi på fagspråk kan kalle eksekutive funksjoner. Hadde en bror som var likedan. 

Anonymkode: 3dd6c...c48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du forklarer det kjempegodt og at du har mye selvinnsikt (mer enn mannlige autister jeg har møtt ). Du kan alltids outsource oljeskift og bilstell, man må ikke kunne alt..  Men det er fryktelig vanskelig for partner hvis  tingene personen ikke klarer å lære er nokså essensielle ting i hverdagen som oppfølging av barn, husarbeid, matlaging, hygiene.  Hvis personen i tillegg ikke har emosjonell modenhet til å se egne vansker og innrømme for seg selv og andre blir det tungt . I tillegg kan man oppleve null støtte fea omgivelsene siden folk ser en kompetent og motivert person på jobb eller hobby/særinteresse og skjønner ikke at personen kan være så dysfunksjonell i en par-relasjon.  Damen har ikke valgt å ha det slik,  fyren klarte kanskje fint å holde leiligheten sin ryddig og lage mat da han bodde alene, men når livet blir mer krevende med enebolig, dame og barn går det skeis.

Akkurat. Du beskriver pappa. Han mestret ikke dette nei. Etter jobb sovna han, lett å tenke etterpå som autistisk utbrenthet etter en dag på jobb, da tolket som latskap. Det er egentlig hjerteskjærende 😢
Han lærte aldri å kjøre bil, og ikke å svømme.

Men plutselig kunne han overraske, han kunne holde improviserte taler uten manus i sosiale settinger. 

Hadde store problemer med praktiske oppgaver i heimen, men var lynende intelligent teoretisk. Hadde kontorjobb. 

På 60-80-tall var det ikke noe som het autisme, du var bare litt «spesiell»; klønete ol. 

Alle skjønte at noe var «off» med ham, men vi hadde jo ikke noe ord på det. Dengang var autister noen som satt og vugga i et hjørne. 

Jeg er så glad vi vet mer om tilstanden i dag! På sønnen min sine vegne!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Enig. Det er jo ganske åpenbart at mannen gikk fordi dama blandet seg inn. Hvorfor gjorde hun det?

Dette er ikke en kritisk situasjon det er behov for å blande seg inn i. Dette er en situasjon hvor person A sitter stille i båten og observerer hvordan person B løser dette. 
Hva er det verste som kan skje? 
At mannen putter restene i to bokser?

At maten tyter over, men mannen presser på lokket så maten tyter utover men han gir blaffen og hiver alt i frysa?

At mannen blir lei, sier f… dette, lar maten og boksen stå og forlater kjøkkenet?

Hilsen ei dame med dårlig øyemål. Har vært i situasjonen til mannen til ts. 🙃

Har du lest alle svarene til ts ? Det handler ikke om feilberegning av boksen. 

Anonymkode: 27caf...22d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette lukter lang vei av kjerring med toxic og passiv aggresjon, og passifisert mann.

Mannen høres jo unektelig litt ubrukelig ut. Men slipper han til uten å få den sarkastiske hakkingen i trynet? Jeg bor for meg selv og klarer meg helt supert, allikevel har jeg gjort den tabben noen ganger at jeg bommer på øyemålet og tar feil boks. So fucking what??  Det betyr verken at jeg er dum eller driver med selvsabotasje. 

Toxic kone og passiv mann. Klassisk. Dette varer garantert ikke livet ut med mindre begge velger å leve resten av livet ulykkelig fordi alternativet var ukomfortabelt. 

Jeg gikk. Orket ikke mer psykisk mishandling. Eksen stod igjen med et stort spørsmålstegn, og det tok lang tid før hun begynte å se inn i seg selv. Jeg har det bedre enn på flere tiår. 👍

Synes jeg kjenner igjen scenariet. 

Anonymkode: 7f3a6...c76

Du leser nok litt for mye inn i din egen historie inn i dette. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan vi legge autisme diskusjonen død. Mannen til ts har mest sannsynlig ikke autisme, hverken ts eller KG er  habiliteringstjenesten heller. Ts har skrevet et innlegg tidligere som beskriver godt deres dynamikk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm2.0 skrev (På 11.4.2024 den 21.12):

Det er ikke tøft å latterliggjøre partneren sin foran fremmede. Det er heller ikke tøft å gå rundt å tro at menn er jevnt over mer udugelige enn kvinner. Eller at mannen som var fantastisk da kvinnen datet ham brått er blitt en mannebaby når de flytter sammen, bare fordi han ønsker å bli latterliggjort og være tafatt i eget hjem. Jeg tror få menn liker den rollen. 

Signerer den. Kjenner ei som ble mamma for alle eksene sine og de mistet respekten fordi hun var så manipulativ og kontrollerende. Tror kvinner må ta til seg selvkritikk når de gjør bjørnetjenester for sine menn som et verktøy for å få viljen sin

Anonymkode: 9dc57...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.4.2024 den 19.32):

Weaponized incompetence.... Wtf? 

Hva er galt med å bruke norsk? 

Anonymkode: 6c642...b5d

Jeg tror hun kan engelsk og er umåtelig stolt av sitt ordforråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må snarest skille deg, fordi du tross alt er langt smartere enn din mann. Hvorfor du valgte ham i utgangspunktet er ikke godt å si. Visste du at man kan vaske en matboks under springen ved hjelp av zalo og en oppvasbørste/ svamp? Man må huske på å skylle godt, deretter snu matboksen oppned på benken. Du bør også sørge for at boksen står i noenlunde vinkel (25 grader kanskje?) sånn at alt vannet renner ut. Når du da våkner neste morgen er boksen garantert tørr, og du kan putte den i skapet igjen. Iallfall om du har gjort det riktig. Hvis ikke så skal jeg bygge en tenkemaskin til deg og sende i posten. Ps, man trenger ikke zalo. Sunlight eller annen såpe fungerer også. 

Anonymkode: f185e...46f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen påsto jeg var så detaljstyrende. Dette var en av mange grunner til at vi ikke fungerte. Så skulle han ha samvær 40% av tiden. Problemet er at barna ble sendt på skolen i feil utstyr, div svært ubehagelige (men ikke livstruende) helseutfordringer hos barna ble ikke fulgt opp, døgnrytme ble ikke fulgt opp, de fikk spise pizza, pølser og potetmos hele tiden - ingen grønnsaker osv. Hva gjør man i en sånn situasjon. Er man virkelige en kontrollfrik og detaljstyrende dersom man sier ifra i en sånn situasjon? Hva er det som gjør at han ikke følger opp slike ting?

Anonymkode: 9fff8...98e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg dine kamper…Det fins mye verre saker, som kan forekomme i forhold, enn det du beskriver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.4.2024 den 17.32):

Men forklar meg nøyaktig hvordan det å ta frem en boks som TS mener er for liten, er å «spille hjelpeløs». Da må det eventuelt være fordi han vet at hun henger over skulderen hans og hakker på ham, klart til å ta over når han ikke «klarer det».  Hvis TS hadde latt ham være i fred, så hadde han nok klart det helt fint.

(Hadde han stått der og sagt «jeg vet ikke hvor boksene er, jeg vet ikke hvordan man legger mat over i en boks», da kunne jeg vært enig med deg. Men selv da hadde det jo bare vært å smile og si: det finner du nok ut).

Anonymkode: 75857...7d0

Mulige scenarier:

Han ville fylt 2 bokser og satt dem langt fra hverandre, så de ikke framsto som samme matrest (som er essensielt når de er familie)

Han ville sprengfylt boksen 

Han ville fylt opp den lille boksen og så kastet resten osv.

Ja, dette høres dumt ut. Men min eks gjorde ca like dumme ting. Han kastet feks alle de flergangs bakepapirene jeg kjøpte. Flere parti av dem. Rett i bosset enda jeg da fra at de var flergangs. 

Anonymkode: 49a7a...de2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mulige scenarier:

Han ville fylt 2 bokser og satt dem langt fra hverandre, så de ikke framsto som samme matrest (som er essensielt når de er familie)

Han ville sprengfylt boksen 

Han ville fylt opp den lille boksen og så kastet resten osv.

Ja, dette høres dumt ut. Men min eks gjorde ca like dumme ting. Han kastet feks alle de flergangs bakepapirene jeg kjøpte. Flere parti av dem. Rett i bosset enda jeg da fra at de var flergangs. 

Ikke noe av dette er vel katastrofe? 
Det er en del andre muligheter også. Han kunne fylt opp to mindre bokser og satt dem i nærheten av hverandre. Han kunne sett at boksen var for liten og byttet til en større. Osv.

Men selv om han hadde valgt en av dine forslag -SO WHAT? Jeg bare skjønner ikke kvinner som er så inderlig opptatt av småting. Let it go!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke noe av dette er vel katastrofe? 
Det er en del andre muligheter også. Han kunne fylt opp to mindre bokser og satt dem i nærheten av hverandre. Han kunne sett at boksen var for liten og byttet til en større. Osv.

Men selv om han hadde valgt en av dine forslag -SO WHAT? Jeg bare skjønner ikke kvinner som er så inderlig opptatt av småting. Let it go!

Ingen ting av det er til nytte i samlivet, særlig ikke når det er barn i bildet. Kvinner trenger en voksen partner som tenker litt lenger enn en student på hybel. Så går det jo an å være talentløs på kjøkkenet, men i det minste innrøm det og prøv å bli bedre. 

Det er litt som om ei dame er ute og kjører med parets bil og stadig feilparkerer, skraper bilen, fyller diesel i stedet for olje el omvendt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ting av det er til nytte i samlivet, særlig ikke når det er barn i bildet. Kvinner trenger en voksen partner som tenker litt lenger enn en student på hybel. Så går det jo an å være talentløs på kjøkkenet, men i det minste innrøm det og prøv å bli bedre. 

Det er litt som om ei dame er ute og kjører med parets bil og stadig feilparkerer, skraper bilen, fyller diesel i stedet for olje el omvendt.

Vel. Marerittet for meg er ikke å leve sammen med en som tar fram en for liten boks til matrestene eller feilparkerer innimellom. Marerittet måtte være å leve sammen med en «tante Sofie» slik som deg, som regner seg selv som helt perfekt og som hakker på hver minste lille ting.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså... Dette går jo litt begge veier da. Du MÅ jo ikke kommentere at han gjør ting feil. Du kan jo bare l ham brenne inne med sine tabber så han blir nødt til å lære av det. Rett og slett si "Yor mess. You fix it".
Jeg har alltid latt mannen min styre på med sitt, og gjøre ting på sin måte, selv om jeg finner den måten aldri så lite rasjonell. Som regel blir resultatet bedre enn jeg har sett for meg. Da GJØR han i hvertfall noe. Menn som får høre at de gjør alt feil gir opp. De blir spilt helt ut på sidelinjen og slutter å prøve.

Jeg hadde fin en samtale med mamma om dette. Hun akket seg over at min far, som hun skilte seg fra for 35 år siden, ikke bidro med husarbeidet og barnestellet. Men da jeg spurte om hun hadde tillat at han gjorde det på sin måte, så ble hun sprut rød og svarte "neeeei...". Jeg tror det gikk opp et lys for henne😂

Fatter'n var forøvrig fult i stand til å ta vare på hjem og barn helt på egenhånd etter skilsmissen.

Jeg tenker at "weaponized incompetence" blir litt selvoppfyllende profeti. Hvis alt mannen gjør uansett kritiseres, så kan han like gjerne slutte å prøve. Så står du der da, alene med all jobben.

Mitt beste råd til deg?
Ikke si noe, men gå ut av rommet, og kom tilbake 30 minutter senere. Da har han mest sannsynlig ryddet opp i eget rot.

Å kommentere på det han holder på med er å be ham om å gi opp å gå.

Det kan ta noen uker eller måneder før han legger av seg uvanen med å overlate alt til deg, men jeg lover deg en langt mer selvstendig og kompetent mann!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nosy Nelly skrev (2 timer siden):

....da jeg spurte om hun hadde tillat at han gjorde det på sin måte, så ble hun sprut rød og svarte "neeeei...". Jeg tror det gikk opp et lys for henne😂

Samboeren min støvsugde på "sin måte", som innebar å kjøre støvsugeren litt fram og tilbake midt på gulvet, slik at alt støv og rusk som lå inntil listverk, i hjørner og under sofa/stoler/skjenk, ble liggende. Hva er egentlig vitsen med å støvsuge da?

Anonymkode: 646c9...868

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vel. Marerittet for meg er ikke å leve sammen med en som tar fram en for liten boks til matrestene eller feilparkerer innimellom. Marerittet måtte være å leve sammen med en «tante Sofie» slik som deg, som regner seg selv som helt perfekt og som hakker på hver minste lille ting.

Da eksen min hadde kastet 2 sett flergangs matpapir i bosset, bare lo jeg og gikk tilbake til vanlig papir. Men det var jo bare én enkelt ting, i det som ble et hav av ting, og sånn er det nok med disse matboksene også. Marerittet for meg er å leve sammen med en som tar gradvis mindre ansvar for at ting i huset, og som ikke vil snakke om hva som skjer. Er nok ganske vanlig, dessverre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
On 4/15/2024 at 11:59 AM, AnonymBruker said:

Samboeren min støvsugde på "sin måte", som innebar å kjøre støvsugeren litt fram og tilbake midt på gulvet, slik at alt støv og rusk som lå inntil listverk, i hjørner og under sofa/stoler/skjenk, ble liggende. Hva er egentlig vitsen med å støvsuge da?

Anonymkode: 646c9...868

Av og til må en velge mellom bittelitt og ingenting. Mannen min "vasker gulvet" med engangsvåtmopp, som i grunnen bare smører møkka litt jevnere utover. Men jeg tar det jeg får, og gjør det litt mer grundig når han ikke ser meg 😉

Jeg synes det er hyggelig når mannen føler seg flink og er stolt av innsatsen sin. Han prøver i det minste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...