Gå til innhold

Samboer sporer alle steder jeg går med telefonen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hmm, det ble sett på verre enn jeg trodde ut fra kommentaren her. Samtidig har jeg ikke turt si det til mine venninner/søster da jeg jo egentlig har skjønt at dette er litt sært.
Han er ikke sjalu ellers, men så er jeg jo heller aldri på byen eller drikker alkohol. Møter alltid venninner til lunsj og turer på dagtid. Og han ser jo alltid hvor jeg er. Men han liker bestemme det meste, og mener jeg er vrang om jeg sier imot han. Han har alltid rett mener han. 
Søren og, nå ble jeg akutt usikker på hele forholdet. 

Anonymkode: afa9d...271

Hadde jeg aldri funnet meg i. Hadde sett det som deal breaker om jeg fikk et sånt spm. Og i allefall om jeg ble pålagt det. Sier noe om kontrollbehovet jeg ikke ønsker i et forhold.  Enten stoler vi på hverandre eller ikke. 

Anonymkode: 5f13a...95a

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ts her

Men jeg står fast på at jeg ikke redd han, så ingen grunn til bekymring der.

Anonymkode: afa9d...271

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men han kan bli veldig verbalt sint, og jeg er redd for at å slå av sporingen, eller bare si jeg ikke vil, vil gjøre han rasende og svært mistenksom. Han er som nevnt veldig bestemmende.

Anonymkode: afa9d...271

 

Jo. Du er redd. Du skriver det til og med selv. For så å bortforklare det igjen. 

Anonymkode: 4ec5e...5b5

  • Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slik menn i  bla.Saudi Arabia kontrollerer koner/søstre etc. De er verger for kvinnene og skal vite hvor de er til enhver tid.  Hvis du liker å leve slik- er det bare å fortsette. Hvis ikke- må man gjøre det slutt. Denne mannen er ikke bare litt sjalu -men er en som blir sint når han ikke får lov til å stalke og overvåke deg.

Anonymkode: 46db0...eee

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her.

Jeg har skrudd den av flere ganger, da ringer han med en gang og ber meg skru på. Jeg er konfliktsky, samt at jeg har jo ikke noe å skjule, så derfor har jeg latt det gå. Vet han vil bli veldig sint og sur om jeg nekter. Og det er det liksom ikke verdt. Men nå ble jeg usikker…Vi er og godt voksen i 40 og 50 årene.

Anonymkode: afa9d...271

Dette er kontroll og ikke sunt

Anonymkode: a7d36...624

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere å gå nå enn når dere har fått barn. 

Anonymkode: 34410...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er lettere å gå nå enn når dere har fått barn. 

Anonymkode: 34410...48e

Tror de er 40 og 50, det toget har vel gått.

Anonymkode: e023d...d04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Igjen en tråd om overvåkning hvor det tydeligvis er helt forkastelig når mannen gjør det, men når en kvinne gjør det er dere støttende! 😂

Anonymkode: bbae9...dc8

Absolutt ikke! Forkastelig begge veier.

Men mer bekymringsfullt når det er en mann? Ja, med tanke på hvilken risiko en kvinne løper når hun er i forhold med kontrollerende menn blir man jo mer betenkt. Ikke på graden av nedrighet, den er lik. Men på risikoen for å ende opp halvt eller helt ihjelslått.

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her

Takk for svar alle sammen, egentlig litt lei meg og tom nå. Jeg får tenke meg godt om hva jeg gjør. Jeg ser jo at dette ikke kun dreier seg om at han sporer meg og kommenterer, men og om at jeg ikke tør motsi han fordi jeg ikke orker krangle. Det er god stemning fordi jeg ikke står opp for meg.

Men jeg står fast på at jeg ikke redd han, så ingen grunn til bekymring der.

Anonymkode: afa9d...271

For ca 12 år siden hadde jeg et lignende innlegg som deg på anonymforum på Dinbaby. Ble veldig overrasket over hvor kraftig alle reagerte på det som jeg ikke syntes var såå ille. Bare litt irriterende innimellom. Noe av det jeg husker er akkurat det som du skriver her. Hvor viktig det var for meg å si at jeg IKKE var redd han. For det var ikke SÅNN med meg/oss. Vel jeg har vært redd mange ganger etter det. Vi fikk unger. Han var altfor sint på dem (men ikke hele tiden. Ellers var han jo sååå snill) og meg. jeg begynte å sette mer og mer grenser (man ser galskapen bedre når den rammer andre, selv om man nesten ikke klarer å vurdere hva som er greit/ugreit lengre). Desto mer grenser, desto mindre tid med "den snille". For han var jo egentlig bare snill når han var fornøyd. Når han hadde kontroll og alle gjorde som han sa. Årene med han har gitt med PTSD diagnose, jeg er delvis ufør etc. Helsen er ødelagt, MEN jeg fikk ungene unna han og det er jeg stolt av. Få for all del ikke unger med denne mannen. Så håper jeg dette innlegget blir starten på refleksjonen om forholdet for deg. For kan du egentlig gjøre det DU vil når du vil? Eller går du litt på tå for å unngå dårlig stemning? Jeg har tenkt på det mange ganger. Hvordan kunne jeg ikke forstå hvor kontrollert jeg var. Men sånn er det. Det skjer gradvis. De trenger ikke slå, men den forferdelige dårlige stemningen/kjeftingen/bebreidelsene er like ille, og man gjør til slutt mye for å unngå det. Jeg var ikke så konfliktsky, men ser at jeg ble det gjennom det forholdet. Har tatt mange psykologtimer og nøste opp i dette. Anbefaler deg å finne noen å snakke med. Så er det jo for deg (som det var for meg) et stort rødt flagg at du ikke forteller familie eller venner hva som skjer. For du vet jo at de kommer til å reagere. Fordi det ikke er greit. Det sier egentlig det meste. 

 

https://www.psykologforeningen.no/fag-og-politikk/psykisk-helse/livsutfordringer/a-vaere-offer-for-vold-i-naere-relasjoner

Anonymkode: 898bc...3fc

  • Liker 3
  • Hjerte 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke redd han skal gjøre meg noe fysisk, han er absolutt ikke sånn. Men han kan bli veldig verbalt sint, og jeg er redd for at å slå av sporingen, eller bare si jeg ikke vil, vil gjøre han rasende og svært mistenksom. Han er som nevnt veldig bestemmende. Og jeg har vel bare latt det skje ettersom jeg jo ikke har noe å skjule. Samt at jeg er veldig konfliktsky. Jeg er og veldig hjemmekjær og trives best hjemme, så å ikke være på byen har aldri vært noe tema. Men han har kommentert når jeg har fortalt at venninner har vært ute sent, at det hadde han aldri godtatt.

Søren og, ble jeg plutselig usikker på alt her.

Anonymkode: afa9d...271

Han hadde ikke godtatt? Det høres ut som han er faren din? 

Her i huset har vi en regel når noen er ute på byen og det er at hvis man ikke kommer hjem på natta så gir man en beskjed, sånn at den andre ikke våkner dagen etter og blir bekymret.

Slå av sporingen og da han ringer så spør du hvorfor han må spore deg. Det handler ikke om din trygghet når han sjekker innom hvor du er mange ganger om dagen, det er hans behov for kontroll OVER deg. Og hvorfor føler han behov for det? Stoler han ikke på deg? Og igjen… Hvorfor stoler han ikke på deg?

Anonymkode: d074e...a1f

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlesøk den onde sirkelen

Anonymkode: 36e1f...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, TS? Jeg tror ikke at mannen din er en potensiell morder. Men du er undertrykket, og du vil ikke ha det sånn. Og du MÅ si fra til han, så får han ihvertfall sjans til å gjøre en endring, eller vise at han blir sint pga at du vil ha det bra. Vil ikke en mann som er glad i deg at du skal ha det bra?

Anonymkode: 13c25...04f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS. Jeg har lest gjennom tråden og forstår at du blir usikker. Det er greit å ha sporing på dersom begge samtykker og det er praktisk. Og som mange skriver så er det ikke greit når det blir en kontrollerende part i dette. 
Spørsmålet mitt til deg er: Har du pratet med han om akkurat dette, at det er greit med sporing, men ikke greit at han kommenterer hvor du er og stiller spørsmål med hva du gjør der og der? Du er voksen, han eier deg ikke og kan ikke bestemme hva du gjør og hvor du er. 
 

Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg var sammen med en mann som gjorde det samme. Jeg overså det en stund. Når jeg tok det opp med han så sa han at det aldri hadde slått han som noe unormalt. Og hans mor/søsken hadde gjort det på samme måte under oppveksten. Han hadde aldri blitt korrigert på det. Det tok noen måneder, der jeg overså kommentarer/meldinger og tok det når jeg kom hjem. Han imøtekom meg og det var aldri et problem lenger. Han hadde ingen grunn til å ikke stole på meg. Og det skal sies at han ikke var kontrollerende på noen andre måter. Vi hadde det fint i 5 år og det tok slutt av andre grunner. 
 

Poenget mitt er at noen mennesker får lov å ture fram uten at noen tør/orker å korrigere adferd. Dersom du gjør det, og vedkommende viser seg å drite loddrett i det du sier og fortsetter som før, så er det i alle fall ingen grunn for å bli i en relasjon, uansett hvilken.
Livet er kort og vi skal være død lenge. 

 

Anonymkode: 894e2...d3c

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen problemer med å dele lokasjon med kjæresten. Men vi overvåker ikke hverandre. Det er bare creepy og kontrollerende.

Hadde definitivt slått den av og sagt at det er uaktuelt å dele lokasjon når han overvåker deg. 
 

Er han kontrollerende og sjalu ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Inspirert av et annet innlegg her som fikk meg til å tenke…

Samboer har i mange år sporet telefonen min gjennom «hvor er» appen. Han har og lagt til seg på min telefon, så jeg også kan se hvor han er. Han sier det er fordi han synes det et så kjekt å se hvor jeg er og om når jeg er på vei hjem. Selv om jo dette er noe han vet når vi mld flere ganger gjennom arbeidsdagen og jeg alltid sender mld når jeg er på vei hjem. Det gjør meg i utgangspunktet ikke noe, for jeg skjuler jo ikke noe. Samtidig er det irriterende og føles overvåkende når han sender mld som «hva gjør du på xx butikk. Ikke shoppe nå! Du trenger ikke noe» eller «hva gjør du der????».

Er dette veldig sært? Jeg tør ikke si jeg ikke vil han skap spore, da jeg vet han vil tro jeg skuler noe… 

Anonymkode: afa9d...271

Jeg hadde syntes det var veldig ubehagelig. 

Anonymkode: 8ff81...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Blir han mye sint Ts?

Lengre bak så skrev du "Vet han vil bli veldig sint og sur om jeg nekter."

Og du skriver at han er veldig"bestemmende og kontrollerende på mye annet"

Kan du fortelle oss litt om det?

Det høres jo ut som om han er veldig dominerende da, selv om du er flink til å skjule hva du føler så betyr jo ikke det at det er den beste måten for deg å leve livet på.

Husk at det er en menneskerett å være herre over seg selv ! Ja det er ikke tull, men vi som ender opp med å bli "eid" av andre på veien, vi må virkelig våkne opp til at da vi ble født så fikk vi like full rett til å eie oss selv, akkurat som alle andre. Og det er det mange av oss som ikke er vokst opp med å forstå, vår oppvekst var gjerne preget av mennesker som tok eierskap i oss mer enn å løfte oss opp til å bli selvstendige individer med sunne opplevelser av relasjoner.

De kan godt ha en omsorgsfull side, men det betyr ikke at de ikke utøver psykisk vold samtidig. Det tok meg mange mange år å forstå forholdene i vår egen familie, jeg forstår vel ikke helt fortsatt. Og jeg vil fortsatt si "jeg hadde en god oppvekst, bortsett fra at den var psykisk og emosjonelt dysfunksjonell og ble verre med årene" akkurat fordi vi også hadde denne varme stua, den gode maten, de rene sengene, og vi gikk på skitur og blåbærtur og hadde det greit, også. Det var bare så mye annet. 

Jeg skal ikke gå inn i min historie her, og det er også mulig at videoen jeg legger til drar den alt for langt i forhold til hvordan du opplever forholdet ditt, men det han gjør mot deg er noe som tilhører denne lista, og det kan godt bli verre med årene.. Jeg legger den ved jeg. Jeg er heller alene fri enn å føle meg fanget i et et forhold, aldri mer aldri mer. 

 

 

Anonymkode: 8e161...046

 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Se denne serien med 12 videoer her… ❤️

Det er link til You Tube, der en psykolog analyserer ned, nesten ord for ord hvordan emosjonell og psykisk vold FAKTISK ser ut!!

Det er lett å si ‘’si nei’’ ‘’sett grenser’’ osv…

Men de som vet, de vet❤️

https://youtube.com/playlist?list=PLoLeO9hEEd_DDiypdsrRO4NqO-4CaoLfv&si=pR_inZcfqnJrhxHx

 

 

Anonymkode: 44080...571

Jeg ville bare si tusen takk for begge disse linkene - selv om det kanskje er OT. De var så nyttige for meg, da de bekrefter mine opplevelser og viser en dypere innsikt i dynamikken jeg opplevde enn jeg har møtt i mitt forsøk på å nøste opp etterreaksjonene mine. Særlig analyseringen av "Borderline abuse" hjelper meg til å håndtere noe av skammen jeg har kjent på i forhold til egne reaksjoner og ansvaret jeg har i forhold til hvem jeg er/hvordan jeg takler utfordringer.

Ikke minst min overbevisning om at det ikke var ondskap som lå bak de voldsomme situasjonene vi ofte sto i, men en sårhet og frykt jeg aldri klarte å påvirke, den var det godt å få en slags anerkjennelse for (selv om det er via youtube) da andre har dømt ham hardt ut fra enkeltepisoder (og på en måte bidratt til at jeg har tvilt på min virkelighetsoppfattelse, selv om det har vært velment).

Beklager ts at jeg la fokus på mine sår her, vet ikke om det er nyttig for deg. 

Anonymkode: 83c5a...e42

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Takk for svar alle sammen🌸

Dette ble virkelig sett på som verre enn jeg har tenkt. Men det har irritert meg voldsomt at han så ofte sender mld med spm/kommentarer på hvor jeg er og hva jeg gjør. Jeg skal virkelig tenke på hva jeg skal gjøre med det. Men vet og det blir et helvete og mistanker om jeg nekter. Han er ellers snill og omsorgsfull. Men han er og veldig bestemmende/kontrolerende på mye annet.

ts

Anonymkode: afa9d...271

Når du sier han er så snill og omsorgsfull, men kontrollerende på mye annet... hva annet enn å spore hvert eneste steg du tar er han kontrollerende på? 
Hva er det DU bestemmer i forholdet? 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er ikke redd han skal gjøre meg noe fysisk, han er absolutt ikke sånn. Men han kan bli veldig verbalt sint, og jeg er redd for at å slå av sporingen, eller bare si jeg ikke vil, vil gjøre han rasende og svært mistenksom. Han er som nevnt veldig bestemmende. Og jeg har vel bare latt det skje ettersom jeg jo ikke har noe å skjule. Samt at jeg er veldig konfliktsky. Jeg er og veldig hjemmekjær og trives best hjemme, så å ikke være på byen har aldri vært noe tema. Men han har kommentert når jeg har fortalt at venninner har vært ute sent, at det hadde han aldri godtatt.

Søren og, ble jeg plutselig usikker på alt her.

Anonymkode: afa9d...271

Mener du at det er fordi han er så snill og omsorgsfull at du blir redd? 

Hva hadde du sagt, om venninnen din sa til deg at dere ikke kunne henge på kveldstid, fordi typen hennes ikke godtok det? 
Hva hadde du sagt om venninnen din sa at hun ikke turte slå av sporing på telefonene fordi hun var så redd for at hennes snille og omsorgsfulle kjæreste ble så sint? 
 

Anonymkode: 52cd4...a89

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ts her

Takk for svar alle sammen, egentlig litt lei meg og tom nå. Jeg får tenke meg godt om hva jeg gjør. Jeg ser jo at dette ikke kun dreier seg om at han sporer meg og kommenterer, men og om at jeg ikke tør motsi han fordi jeg ikke orker krangle. Det er god stemning fordi jeg ikke står opp for meg.

Men jeg står fast på at jeg ikke redd han, så ingen grunn til bekymring der.

Anonymkode: afa9d...271

Please!! Se videoene jeg linker til under!!

 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Se denne serien med 12 videoer her… ❤️

Det er link til You Tube, der en psykolog analyserer ned, nesten ord for ord hvordan emosjonell og psykisk vold FAKTISK ser ut!!

Det er lett å si ‘’si nei’’ ‘’sett grenser’’ osv…

Men de som vet, de vet❤️

https://youtube.com/playlist?list=PLoLeO9hEEd_DDiypdsrRO4NqO-4CaoLfv&si=pR_inZcfqnJrhxHx

 

 

Anonymkode: 44080...571

 

Anonymkode: 44080...571

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er ikke redd han skal gjøre meg noe fysisk, han er absolutt ikke sånn. Men han kan bli veldig verbalt sint, og jeg er redd for at å slå av sporingen, eller bare si jeg ikke vil, vil gjøre han rasende og svært mistenksom. Han er som nevnt veldig bestemmende. Og jeg har vel bare latt det skje ettersom jeg jo ikke har noe å skjule. Samt at jeg er veldig konfliktsky. Jeg er og veldig hjemmekjær og trives best hjemme, så å ikke være på byen har aldri vært noe tema. Men han har kommentert når jeg har fortalt at venninner har vært ute sent, at det hadde han aldri godtatt.

Søren og, ble jeg plutselig usikker på alt her.

Anonymkode: afa9d...271

I og med at dere har praktisert dette i lang tid så vi han nok reagere dersom du plutselig bare skrur av stedsdeling. Jeg ville heller tatt en samtale med ham en rolig kveld i sofaen. Si at du føler deg overvåket og at de ikke vil bruke denne funksjonen mer. Om han blir sint så stå opp for deg selv. Dette må han bare finne seg i. Dersom han ikke gjør det så bestill en time på et familievernkontor og insister på at han skal være med.

Det er fort gjort at slike ting bare kan skure og gå for egentlig tenker man jo at det ikke er så veldig viktig. Jeg tror det er viktig å avklare slike ting tidlig i forholdet uten at det nødvendigvis hjelper deg nå.

Jeg må også si at det er litt betenkelig at han sier han ikke ville godtatt at du var ute sent slik dine venninner av og til er. Han kan ikke bestemme noe som helst der. Det er 100% opp til deg om du vil dra ut ok komme hjem klokken 04 på natten. Det han kan gjøre er å si at han ikke er komfortabel med dette, men han kan ikke nekte deg noe som helst. Så er det opp til deg om du vil høre på hva han sier eller ikke.

En siste ting... Du får mange råd om å dra, etc Det var til og med en her som nevnte krisesenter! Det er jo helt avsindig. Jeg tenker at dette er en greie som har fått utvikle seg med tiden. Snakk ordentlig om dette først. Ikke slipp det eller gå med på det fordi han lager bråk. Og for å si det igjen; involver gjerne familievernkontoret om det blir vanskelig. Der får du nemlig garantert støtte. Så skal du se dette ordner seg. Men ikke gi deg på dette!

Anonymkode: 693e3...bec

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ts her.

Jeg har skrudd den av flere ganger, da ringer han med en gang og ber meg skru på. Jeg er konfliktsky, samt at jeg har jo ikke noe å skjule, så derfor har jeg latt det gå. Vet han vil bli veldig sint og sur om jeg nekter. Og det er det liksom ikke verdt. Men nå ble jeg usikker…Vi er og godt voksen i 40 og 50 årene.

Anonymkode: afa9d...271

Han vet du er konfliktsky, og vet at du adlyder. Derfor ringer han og ber deg slå på posisjon. Hva med å ikke adlyde neste gang? 

Anonymkode: 8e883...ea9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, hvorfor er du sammen med denne psykoen? Hvor er er en genial funksjon, frem til den misbrukes som den gjør i ditt tilfelle. Jeg kikker innom for å se om samboeren min er påvei hjem fra jobb, istedenfor å ta en unødvendig telefon. Men det skjer langt fra daglig. 

Anonymkode: 3cda1...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...