Gå til innhold

Lovbestemt båndtvang for hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Uvitenhet om hunder,er noe jeg reagerer på. Det er ikke direkte overraskende at noen hopper elegant over at det er dyr man har å gjøre med,dyr med instinkter. Det er heller ikke overraskende at hundeeiere til tider har en naiv forestilling om at 'mine hunder gjør aldri noe galt'. Nope, helt til den dagen de gjør det.
Det kan bli katastrofalt for både hund og eier. 
 Å gi blaffen i loven,som er der av en grunn, vitner om liten forståelse og respekt  for andre enn seg selv og sin egen bekvemmelighet.
 

Anonymkode: 0e53d...1a7

Altså. Som jeg nevnte har jeg to gjeterhunder. Dette er to topptrente og langt over snittet lydige hunder, uten et snev av jaktinstinkt. Deres instinkt og egenskaper som har blitt avlet frem og spesifisert i flere hundre år er gjeting. De vil derfor ikke plutselig ut av det blå jage et rådyr eller et barn, da ville de aldri kunne bli brukt aktivt på sau. Den største katastrofen som kunne skjedd er vel at de hadde tittet bort dersom de plutselig så noe, og så ville de i løpet av et sekund sett på meg for å se om jeg vil gi dem en kommando. Loven om båndtvang er egentlig fin den (det er selvsagt viktig å beskytte viltet i yngletiden), jeg møter utrolig mange idiotfolk med uoppdragne idiothunder på tur. Men loven burde heller kreve at disse hundene gikk i bånd ÅRET RUNDT. Lovens formål er ikke å kriminalisere brukshunder eller andre 100% lydige hunder som ikke forstyrrer viltet (eller andre mennesker/dyr på tur). 

Anonymkode: 3e530...735

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Oslo er en del av byer generelt. Når du sier at det er båndtvang i byer generelt og det viser seg at Oslo ikke har helårs båndtvang og du nekter å oppgi hvilke byer du snakker om så får du deg bare til å se dum ut. Ignorant, kanskje. Eller en bløff?

Anonymkode: 67aa1...4d5

Selv ikke oslo kan lage regler som er i strid med loven.. og i Oslo har de også båndtvang, hentet fr aderes egne sider:
 

Sitat

Det er båndtvang i perioden 1. april–20. august i hele Norge. I Oslo må man altså ha hunden i bånd både i Marka og i byen – inkludert i parker og på øyene i fjorden. Unntaket er kommunale hundeparker.
Noen steder er det båndtvang hele året, spesifisert i ulike verneforskrifter. 

Båndtvang og hundepark - Besøksgård, hundepark og viltforvaltning - Oslo kommune

Anonymkode: b61c6...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil minne folk på at hunder er dyr og at man aldri har 100% kontroll uansett hvor mye man har trent på lydighet. Det har kanskje aldri skjedd noe, enda... Du vet aldri. Jeg føler det er dette jeg leser hver gang det har gått galt og en hund har angrepet enten mennesker eller andre dyr. "Dette har aldri skjedd før, den har aldri oppført seg slik". Jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har måttet stilt meg mellom min hund og en løs hund som fremsto aggressivt ovenfor min. 

Ofte kommer eierne etterpå med "Åh, den pleier å være snill", "Ops hehe, den ble litt gira", "Oi". Altså, til og med for ignorant til å beklage. Det verste var vel en svær amerikansk akita, som var større enn meg, hadde den gått for meg når jeg gikk mellom hadde jeg ikke hatt sjans. 

Anonymkode: 4a839...c80

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

At det var inngjerdet eller avgrenset på et vis tenkte jeg at ga seg selv, men takk for mansplainingen.

Anonymkode: f724a...66b

Men da er jo ikke hunden fri. Da er den inngjerdet. Siden du sa at det generelt er lov til å ha hunden fri på egen innmark, må man jo gå ut i fra at du mente fri, og ikke inngjerdet.

For øvrig møter jeg mange som mener at de kan ha hunden fri på egen eiendom, og ikke har fått med seg at den generelle båndtvangen om sommeren også gjelder privat eiendom. Så det er helt greit å presisere, spør du meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selv ikke oslo kan lage regler som er i strid med loven.. og i Oslo har de også båndtvang, hentet fr aderes egne sider:
 

Båndtvang og hundepark - Besøksgård, hundepark og viltforvaltning - Oslo kommune

Anonymkode: b61c6...e61

Du snakket om båndtvang hele året i byer. Dette gjelder ikke Oslo, som også er Norges hovedstad og innbefatter veldig mange folk og hunder, blant annet meg og andre her i tråden.

Min hund tasser løs i Oslo til stadighet. Aldri hørt noen reagere. Man må kunne bruke litt skjønn.

Anonymkode: bebcc...1a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig tydelig at mange her bor i Oslo og tar det som utgangspunkt.

Drar man litt mer landlig (ikke helt øde) så er det mange som lar hunder gå fritt på egen eiendom, ikke inngjerdet, som klarer å oppføre seg. Sjeldent vært et problem med disse gårdshundene, naboer bryr seg ikke borti hva andre gjør så lenge det ikke plager andre. Bor man tett oppi hverandre så er det helt klart større sjanse for at hunden går bort til fremmede som ikke ønsker kontakt. Eller at de løper ned gata hvor det er barn/andre hunder. De hundene som er løse i ny og ne blir nok overbegeistret og mister helt hodet.

Å bruke storbyer som utgangspunkt er urealistisk, og er strengt talt det verste stedet for dyr å bo.

Å innføre båndtvang hele året må vel bryte med dyrevelferden?

Anonymkode: a9433...8f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Veldig tydelig at mange her bor i Oslo og tar det som utgangspunkt.

Drar man litt mer landlig (ikke helt øde) så er det mange som lar hunder gå fritt på egen eiendom, ikke inngjerdet, som klarer å oppføre seg. Sjeldent vært et problem med disse gårdshundene, naboer bryr seg ikke borti hva andre gjør så lenge det ikke plager andre. Bor man tett oppi hverandre så er det helt klart større sjanse for at hunden går bort til fremmede som ikke ønsker kontakt. Eller at de løper ned gata hvor det er barn/andre hunder. De hundene som er løse i ny og ne blir nok overbegeistret og mister helt hodet.

Å bruke storbyer som utgangspunkt er urealistisk, og er strengt talt det verste stedet for dyr å bo.

Å innføre båndtvang hele året må vel bryte med dyrevelferden?

Anonymkode: a9433...8f3

Vi som sier vi er fra Oslo her blir jo skjelt ut fordi vi påpeker at regelverket ikke er likt i alle byer og at det ikke er helårs båndtvang i Oslo. 

Faktisk er min oppfatning etter mange år i denne byen at veldig mange hunder i bybildet er svært lydige, vant til byen og går løst sammen med eier året rundt. 

Vi har også enkel adgang til marka som mange benytter for å gi hundene sine litt ekstra «luft under vingene» utenom båndtvang. I perioden med båndtvang synes jeg de fleste ser ut til å overholde den i marka - for det er der det utgjør en forskjell. 

Om hunden min i et tenkt scenario går løst i Oslo sentrum utgjør den ikke noe større fare i april enn den gjør i januar. 

Anonymkode: bebcc...1a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Oslo er en del av byer generelt. Når du sier at det er båndtvang i byer generelt og det viser seg at Oslo ikke har helårs båndtvang og du nekter å oppgi hvilke byer du snakker om så får du deg bare til å se dum ut. Ignorant, kanskje. Eller en bløff?

Anonymkode: 67aa1...4d5

«Byer generelt» betyr ikke at det ikke finnes unntak fra det «generelle» 🤡

Anonymkode: f724a...66b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

 

Å innføre båndtvang hele året må vel bryte med dyrevelferden?

Anonymkode: a9433...8f3

Hva mener du? Tar hunden skade av å gå i bånd eventuelt langline?

Anonymkode: f724a...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Altså. Som jeg nevnte har jeg to gjeterhunder. Dette er to topptrente og langt over snittet lydige hunder, uten et snev av jaktinstinkt. Deres instinkt og egenskaper som har blitt avlet frem og spesifisert i flere hundre år er gjeting. De vil derfor ikke plutselig ut av det blå jage et rådyr eller et barn, da ville de aldri kunne bli brukt aktivt på sau. Den største katastrofen som kunne skjedd er vel at de hadde tittet bort dersom de plutselig så noe, og så ville de i løpet av et sekund sett på meg for å se om jeg vil gi dem en kommando. Loven om båndtvang er egentlig fin den (det er selvsagt viktig å beskytte viltet i yngletiden), jeg møter utrolig mange idiotfolk med uoppdragne idiothunder på tur. Men loven burde heller kreve at disse hundene gikk i bånd ÅRET RUNDT. Lovens formål er ikke å kriminalisere brukshunder eller andre 100% lydige hunder som ikke forstyrrer viltet (eller andre mennesker/dyr på tur). 

Anonymkode: 3e530...735

Slik lovgivningen foreligger i dag, så ér det allerede båndtvang hele året for hunder eier ikke har kontroll over. Uansett tid på året, så forutsetter loven at eier har «fullstendig kontroll» over hunden for at den skal kunne gå fritt uten bånd. 
 

Vilt er bare ett av hensynene bak båndtvangen. Andre hensyn er beitedyr, mennesker og samfunnet generelt. Båndtvang er båndtvang, det er ikke opp til hundeeier å gjøre en subjektiv vurdering av hva som er forstyrrende eller hensynsfullt overfor andre.
 

Vedrørende brukshund eller ikke: Dersom brukshunden din ikke er i tjeneste på tidspunktet så er den underlagt båndtvangen som alle andre hunder. Det er helt irrelevant hvor «topptrent gjeterhund», lavinehund eller politihund den er hvis du ikke bruker den til det på gitt tidspunkt. 

Anonymkode: f724a...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønnsmessige vurderinger finnes i all juss. Hvorfor i huleste ikke forskrift/lov om båndtvang? Håndheverne burde ha anledning til å utvise det. Og det tror jeg faktisk blir gjort. For hva faen er problemet med en løs veskehund på størrelse med en rotte, uten bånd kl.04.00 i en øde park.

Bruke hue er det noe som heter. 

Anonymkode: a90cb...6df

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva mener du? Tar hunden skade av å gå i bånd eventuelt langline?

Anonymkode: f724a...66b

Tar ikke skade av å gå i bånd men den får jo heller ikke brukt kropp og hode på en naturlig måte. Langline er en fin løsning, men i følge mange er jo det også brudd på båndtvangreglene.

Anonymkode: 34a6e...8b6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Altså. Som jeg nevnte har jeg to gjeterhunder. Dette er to topptrente og langt over snittet lydige hunder, uten et snev av jaktinstinkt. Deres instinkt og egenskaper som har blitt avlet frem og spesifisert i flere hundre år er gjeting. De vil derfor ikke plutselig ut av det blå jage et rådyr eller et barn, da ville de aldri kunne bli brukt aktivt på sau. Den største katastrofen som kunne skjedd er vel at de hadde tittet bort dersom de plutselig så noe, og så ville de i løpet av et sekund sett på meg for å se om jeg vil gi dem en kommando. Loven om båndtvang er egentlig fin den (det er selvsagt viktig å beskytte viltet i yngletiden), jeg møter utrolig mange idiotfolk med uoppdragne idiothunder på tur. Men loven burde heller kreve at disse hundene gikk i bånd ÅRET RUNDT. Lovens formål er ikke å kriminalisere brukshunder eller andre 100% lydige hunder som ikke forstyrrer viltet (eller andre mennesker/dyr på tur). 

Anonymkode: 3e530...735

Unntak fra sikringsreglene

Båndtvang fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 6 og 7 gjelder ikke for

a. hund når den brukes i reindrift
b. dressert bufehund når den brukes til å vokte eller gjete storfe, sau eller geit
c. hund i aktiv politi-, toll-, militær-, rednings- og offentlig oppsynstjeneste, når den offentlige oppsynstjenesten er etablert med hjemmel i lov, eller under trening eller prøving for slike tjenester
d. hund i aktiv bruk som ettersøkshund etter såret eller sykt vilt
e. hund med særlige bruksformål, avgrensede områder eller nærmere angitte hunderaser, eller hundetyper eller for hunder som har særskilt trening, når dette er fastsatt av kommunen ved forskrift eller enkeltvedtak. Ved dette kan kommunen blant annet legge ut et område som dressurområde for hunder, dersom samtykke som nevnt i § 8 første ledd foreligger
f. hund når den brukes for jakt, jakthundtrening og jaktprøver mellom 20. august og 1. april eller når båndtvang er fastsatt i medhold av § 6 annet ledd bokstavene c, d og e
g. førerhunder i aktiv tjeneste eller under trening eller prøving for slik tjeneste

 

Ut i fra min forståelse går dine hunder under B (uthevet i tykk skrift), så jeg forstår det sånn at du ikke bryter loven. Så dine kan gå løs med god samvittighet. 

Jeg har selv en gjeterhund, men han får ikke gå løs under båndtvangstiden fordi han er ikke topptrent og brukes heller ikke til gjeting og går ikke under unntakene i loven. 

Anonymkode: 4bc7f...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 11.41):

Er ikke båndtvangen til først og fremst for å beskytte ville dyr og det som lever ute?

Midt inni byen her på fortauet går jeg med hunden løst året rundt. Han går og tasser inni beina mine like mye om det er januar eller om det er april.

Drar vi i skogen har jeg på bånd i tilfelle han skulle finne på å få for seg å plage noe vilt.

Anonymkode: bebcc...1a9

Nei

I bynære områder er det _alltid_ båndtvang 

Anonymkode: b7c69...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 6.Sikring av hund ved båndtvang m.m

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade husdyr, tamrein eller viltlevende dyr og deres reir, bo eller hi.

Kommunen kan gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet

a. i og i tilknytning til boligområder og handleområder,
b. i parker, på gravplasser, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon,
c. på og ved bestemt/angitte turstier, turveier, merkede skiløyper, leir- og rasteplasser,
d. i bestemt angitte andre områder på land, i vann eller sjø som er allment benyttet som tur- og rekreasjonsområder,
e. i hele eller deler av kommunen i bestemt angitt tidsrom når husdyr normalt går ute, eller
f. under ekstraordinære forhold som gjør båndtvang påkrevd for å beskytte viltet.

Jeg ser for øvrig ikke at mennesker står som grunn til båndtvang i klartekst på lista her som husdyr, tamrein eller viltlevende dyr? 

Anonymkode: 4bc7f...f97

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Selv ikke oslo kan lage regler som er i strid med loven.. og i Oslo har de også båndtvang, hentet fr aderes egne sider:
 

Båndtvang og hundepark - Besøksgård, hundepark og viltforvaltning - Oslo kommune

Anonymkode: b61c6...e61

Dette er tråden som du finner ved å klikke deg tilbake i linkene:

Spesifikt: «I byene er det normalt sett alltid båndtvang».

I Oslo er det ikke «normalt sett alltid båndtvang».

Anonymkode: 67aa1...4d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nei

I bynære områder er det _alltid_ båndtvang 

Anonymkode: b7c69...d3e

Nei. Jeg bor i Oslo, i bynært område og her er det ikke _alltid_ båndtvang.

Hvorfor tiltrekker denne tråden seg så mange som insisterer på å desinformere? Hva får dere ut av det?

Anonymkode: 67aa1...4d5

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

«Byer generelt» betyr ikke at det ikke finnes unntak fra det «generelle» 🤡

Anonymkode: f724a...66b

Hva gjør klovner som du her? Som skriver «I byene er det normalt sett alltid båndtvang.» og så bruker side etter side på å prøve å ro deg unna klovnerier ditt?

Anonymkode: 67aa1...4d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar hundene løpe fritt på høyfjellet ( over tregrensen). Ikke i kalving- og hekkeperioder selvsagt. Da er det oversiktlig så vi ikke er til sjenanse for verken folk eller dyr.

Alle andre plasser overholder vi båndtvangen hele året! 
Møter gjerne andre hundeeiere som har stålkontroll på hundene sine og de  hilser ikke og gjør aldri utfall mot verken folk eller dyr. Men det inspirerer da ikke meg til å bryte båndtvangen som enkelte påstår i tråden her. Jeg har ikke problemer med å forstå at innkallet på mine to ikke sitter godt nok til at jeg kan gjøre det samme.

Og til dere som er så rigide, av ulike personlige årsaker.. lemper dere aldri på noen lover dere, for at det skal være enklere og behageligere for dere? 

 

Anonymkode: d7f1b...df4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 19.31):

Hva konkret skulle du reagert på? To gjeterhunder som jogger inntil hesten min mens vi rir gjennom skogen? Mine hunder hadde ikke engang sett på deg, de er alt for fokuserte på jobben sin, som er å løpe ved siden av meg og hesten. De bryr seg ikke om folk eller dyr, og plager ingen. 

Anonymkode: 3e530...735

Jo, de plager de som er redd bla

Anonymkode: b7c69...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...