Gå til innhold

Lovbestemt båndtvang for hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men da kan jo hundene ganske enkelt ikke være med på ridetur under båndtvangen. Kan du ikke ha dem i bånd når du rir må du beregne tid til rideturer og hundelufting hver for seg. Hvorfor er det så vanskelig å skjønne? 

Anonymkode: ff309...49e

Nei, fordi det gidder jeg ikke. Båndtvangen er til for å beskytte viltet, KUN viltet. Mine hunder er ekstremt lydige gjeterhunder som absolutt ikke viker fra min (eller hestens da) side på tur med mindre de får en kommando om det. Jeg driter vel langt i hva gretne gamle kjærringer med ulydige kjøtere mener om den saken. Jeg har ALDRI fått en eneste kommentar gjennom årene av de som bor her i området, alle smiler og nikker når de ser oss for de vet at disse hundene er 100% til å stole på. 

Anonymkode: 3e530...735

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva konkret skulle du reagert på? To gjeterhunder som jogger inntil hesten min mens vi rir gjennom skogen? Mine hunder hadde ikke engang sett på deg, de er alt for fokuserte på jobben sin, som er å løpe ved siden av meg og hesten. De bryr seg ikke om folk eller dyr, og plager ingen. 

Anonymkode: 3e530...735

Ikke meg du siterer, men du virker jo helt søkk tilbakestående når det kommer til hvordan lovverk fungerer, hvorfor vi har lovverk, og helt konkret hvorfor båndtvangen finnes. At det «funker fint for deg uten bånd» gjør ikke til at loven ikke gjelder for deg også. Det finnes faktisk andre hensyn enn deg og ditt. 

Anonymkode: f724a...66b

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva konkret skulle du reagert på? To gjeterhunder som jogger inntil hesten min mens vi rir gjennom skogen? Mine hunder hadde ikke engang sett på deg, de er alt for fokuserte på jobben sin, som er å løpe ved siden av meg og hesten. De bryr seg ikke om folk eller dyr, og plager ingen. 

Anonymkode: 3e530...735

At det er båndtvang, som hver og en plikter å følge! Hvorfor er det så vanskelig for deg å forstå?

Anonymkode: e2058...34d

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, fordi det gidder jeg ikke. Båndtvangen er til for å beskytte viltet, KUN viltet. Mine hunder er ekstremt lydige gjeterhunder som absolutt ikke viker fra min (eller hestens da) side på tur med mindre de får en kommando om det. Jeg driter vel langt i hva gretne gamle kjærringer med ulydige kjøtere mener om den saken. Jeg har ALDRI fått en eneste kommentar gjennom årene av de som bor her i området, alle smiler og nikker når de ser oss for de vet at disse hundene er 100% til å stole på. 

Anonymkode: 3e530...735

Anbefaler deg å lese spesielt kapittel 1-3 i denne, siden du åpenbart ikke har forstått noe særlig av båndtvang og hvorfor vi har den.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74

Anonymkode: f724a...66b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, fordi det gidder jeg ikke. Båndtvangen er til for å beskytte viltet, KUN viltet. Mine hunder er ekstremt lydige gjeterhunder som absolutt ikke viker fra min (eller hestens da) side på tur med mindre de får en kommando om det. Jeg driter vel langt i hva gretne gamle kjærringer med ulydige kjøtere mener om den saken. Jeg har ALDRI fått en eneste kommentar gjennom årene av de som bor her i området, alle smiler og nikker når de ser oss for de vet at disse hundene er 100% til å stole på. 

Anonymkode: 3e530...735

Har også både hest og hund, og som jeg skrev litt tidligere så er det båndtvang året rundt her jeg bor. Da betyr det at jeg simpelt ikke kan ha han med på ridetur uansett om han er lydig, og aldri har stukket og alltid hører på kommandoene mine. At du ikke gidder sier jo sitt egentlig... Loven fungerer ikke sånn at du kan følge den når det passer deg.

Endret av Disney Adult
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en del hunder, kun på kontrollert område har jeg hatt de løst. Kunne nok ha gått uten bånd, da de var godt trent. Men respekt for andre mennesker og andre utrente hunder så var det greit å ha båndet der for syns skyld. De gikk fot med fokus på meg. Kun i fjellet har de gått fri, men møtte skjeldent mennesker som reagerte så høyt oppe. Folk er generelt høffligere jo høyere du kommer. Må være den tynne luften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, fordi det gidder jeg ikke. Båndtvangen er til for å beskytte viltet, KUN viltet. Mine hunder er ekstremt lydige gjeterhunder som absolutt ikke viker fra min (eller hestens da) side på tur med mindre de får en kommando om det. Jeg driter vel langt i hva gretne gamle kjærringer med ulydige kjøtere mener om den saken. Jeg har ALDRI fått en eneste kommentar gjennom årene av de som bor her i området, alle smiler og nikker når de ser oss for de vet at disse hundene er 100% til å stole på. 

Anonymkode: 3e530...735

Akkurat, ja. I rest my case (for å låne et passende uttrykk). 

Anonymkode: ff309...49e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste skjønner at det er enklere å ha kontroll på hvor hunden er og å eventuelt avskjære den fra å hoppe på barn eller annet dersom man har den i bånd vs løs. 

Anonymkode: f724a...66b

Du synes for å argumentere for å ha hund i bånd

Jeg spør hvorfor du relaterer dette til en post om generell båndtvang som begynner 1. april.

De fleste skjønner at det ikke er noen forskjell på hvor fort en løs hund hopper opp på andre før og etter første april.

Anonymkode: 67aa1...4d5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår at det kan være vanskelig å forstå at det finnes andre byer utenom Oslo for en osloborger, men jeg har ikke eksplisitt nevnt at båndtvangen gjelder i Oslo. Jeg sa at generelt er det alltid er båndtvang i byer (og andre tettbygde strøk). Dette er noe den enkelte kommune har anledning til å vedta jf hundeloven, og noe som er mitt inntrykk av at mange benytter seg av, uten at jeg kommer til å bruke tid på å søke opp en komplett liste til deg. 

Anonymkode: f724a...66b

Jeg forstår at det kan være vanskelig å forstå at Oslo er en av Norges byer, men for framtiden hadde det vært fint om du lærte det litt geografi før du utsetter oss for inkompetansen din.

Anonymkode: 67aa1...4d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva konkret skulle du reagert på? To gjeterhunder som jogger inntil hesten min mens vi rir gjennom skogen? Mine hunder hadde ikke engang sett på deg, de er alt for fokuserte på jobben sin, som er å løpe ved siden av meg og hesten. De bryr seg ikke om folk eller dyr, og plager ingen. 

Anonymkode: 3e530...735

Uvitenhet om hunder,er noe jeg reagerer på. Det er ikke direkte overraskende at noen hopper elegant over at det er dyr man har å gjøre med,dyr med instinkter. Det er heller ikke overraskende at hundeeiere til tider har en naiv forestilling om at 'mine hunder gjør aldri noe galt'. Nope, helt til den dagen de gjør det.
Det kan bli katastrofalt for både hund og eier. 
 Å gi blaffen i loven,som er der av en grunn, vitner om liten forståelse og respekt  for andre enn seg selv og sin egen bekvemmelighet.
 

Anonymkode: 0e53d...1a7

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven er klinkende klar, men synes det er dårlig dyrevelferd å ikke la hunden løpe fritt halve året.

Anonymkode: 34a6e...8b6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor irriterer det deg? Ser ikke problemet jeg, om eierne har kontroll på hunden, og den ikke plager andre. Min hund får ikke gå løst, for han stikker bare av, men jeg har ikke problemer med at andre hunder er løs når de ikke er til fare for andre. Det er vel beitedyr man skal beskytte med denne loven.

Anonymkode: be816...c0d

En bekjent av meg, eier en border collie, ble nordisk mester i lydighet( for noen år siden). Hun overholdt alltid båndtvangen sa hun, loven gjelder for alle og ingen kan si de har 100% kontroll på hunden til enhver tid. Selvsagt kan hunden være til plage for andre, i første omgang vilt. Rådyrkalver på størrelse med en liten katt,som ligger mer eller mindre usynlig i buskas, skog og mark, bør ikke uroes. Ei heller annet vilt,og deres bo.

 

Anonymkode: 0e53d...1a7

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mamma til et barn som er livredd for hunder blir jeg ofte utrolig frustrert med hundeeiere som lar hunden sin gå løs.

Jeg har hatt hund i alle år selv og er utrolig glad i dyr. Jeg respekterte alltid båndtvangen og lot aldri mine hunder gå løs. KUN, hvis det var et åpent jorde uten et menneske å se på mils avstand eller inngjerdet hundegård. 

Dessverre hadde gutten min en lei opplevelse med en hund da han var ganske liten. Hunden sprang etter han og nappa han i klærne til han falt. Vi og hundeeier var raskt etter barnet og fikk hunden i bånd, men da var allerede skaden skjedd.

I ettertid har vi forsøkt mange ulike teknikker for å hjelpe han med angsten for hund, men det sitter veldig fast hos han. 
Naboen vår hadde fått med seg redselen til guttungen og ville gjerne at gutten min skulle hilse på hunden hans fordi den var VERDENS SNILLESTE! Han satt på huk med hunden sin som så rolig og avbalansert ut. Gutten min nektet og nektet å hilse på hunden, men naboen min insisterte og gav seg ikke før gutten min gikk ned fra trappen for å forsiktig gi han et par klapp på siden. Da knurret hunden og glefset til barnet mitt. Dette gjorde jo vondt verre. Men, hunden hadde helt sikkert fanget opp redselen til guttungen og følte seg usikker. 

En gang vi var på stranden slapp ei jente i 20 årene hunden sin løs blant drøssevis av mennesker. Hunden sprang langs vannkanten og opp og ned på fjellet. Den svinset langs andres håndkler og var flere titalls meter fra eieren i perioder. Da satt gutten min kun på fanget og gjemte seg i en 10 minutters tid før jeg konfronterte henne. Hun satt hunden i band, men ble små irritert for at hunden ikke fikk lov til å leke løs.  

Når vi nå gikk påsketur i helga ved et populært tursted her vi bor møtte vi på drøssevis av hunder. Og hvertfall 10-12 stk gikk uten band. Noen gikk pent ved siden av eieren, mens noen løp fritt langs grass slettene. 
For gutten min var dette tortur! Han var så redd hele turen, for hva hvis noen av hundene kom bort til han? Det eneste han har opplevd er eiere som ikke har hatt kontroll på hundene sine.

Koster det virkelig så mye å ha hunden i band når det er folk rundt? Ja, du sier du har kontroll på hunden din, men det vet ikke andre? 

Anonymkode: 50e37...c6d

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser på absolutt båndtvang som en del annet lovverk, at det er rom for skjønn. Man skal ikke drikke offentlig, men man tar da en øl i parken eller på svaberget en gang i blant. Dropper setebeltet på bussen kanskje, deler Netflix konto med en kompis, fisker i ulovelig i ett vann en gang eller to, kjører fem kilometer over fartsgrensa. Jeg betaler 50 kr for Spotify family. Bor alene, men ifølge Spotify bor jeg med fem familiemedlemmer. Noen synes kanskje en sånn holdning er generelt provoserende.

Mange blir forståelig nok provosert av løse hunder som er til plage for andre. Disse hundene burde dog vært i bånd uansett tid på året. Superlydige, løse hunder selv midt på sommeren jeg ser i bybildet klarer jeg ikke å hisse meg opp over. Artig å se. Mye mer av hunder med slik kustus i UK,hvor hundene kan gå løse året rundt, som jeg opplevde det. Selv har jeg skjerpet meg med alderen ang båndtvang, men kommer nok til å bryte den så lenge jeg lever. Om ikke annet så i egen hage. 

Anonymkode: 0df98...1ea

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

En bekjent av meg, eier en border collie, ble nordisk mester i lydighet( for noen år siden). Hun overholdt alltid båndtvangen sa hun, loven gjelder for alle og ingen kan si de har 100% kontroll på hunden til enhver tid. Selvsagt kan hunden være til plage for andre, i første omgang vilt. Rådyrkalver på størrelse med en liten katt,som ligger mer eller mindre usynlig i buskas, skog og mark, bør ikke uroes. Ei heller annet vilt,og deres bo.

 

Anonymkode: 0e53d...1a7

Samme sier ei jeg har hatt som instruktør i lydighet, hun konkurrerer på EM og VM nivå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Loven er klinkende klar, men synes det er dårlig dyrevelferd å ikke la hunden løpe fritt halve året.

Anonymkode: 34a6e...8b6

Båndtvangen visste du forhåpentligvis om før du skaffet deg hund, og om du mener at det er dårlig dyrevelferd å forholde deg til den, så burde du flyttet et sted hvor du kunne leve ut det du mener er «god dyrevelferd» eller rett og slett latt være å skaffe deg hund..?

Anonymkode: f724a...66b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg forstår at det kan være vanskelig å forstå at Oslo er en av Norges byer, men for framtiden hadde det vært fint om du lærte det litt geografi før du utsetter oss for inkompetansen din.

Anonymkode: 67aa1...4d5

Hva behager? Mitt utsagn var at det generelt er båndtvang i byer og tettbygde strøk. Kommunene har myndighet til å fatte vedtak som skjerper den generelle båndtvangen, og mitt inntrykk er at det av den grunn er båndtvang hele året i mange byer. At det ikke er det i Oslo forandrer ikke dette. At du roter inn Oslo sine regler i en kommentar som tar for seg «byer generelt» fordi det er byen akkurat du bor i forandrer heller ikke det. At du roter inn mine tilsynelatende manglende geografiske evner, som forøvrig ikke har noe meg saken å gjøre overhodet, får deg bare til å se dum ut.

Anonymkode: f724a...66b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de arrogante hundeeierne som følger båndtvang-loven og noen andre lover når det passer meg. Det vil si at jeg alltid har hunden i bånd når jeg kan treffe folk, men på tunet og i skogen hjemme, løper han stort sett løs. Da et rådyr løp mellom meg og hunden (han var 10 meter fra meg), kikket han litt i retningen det løp før han gikk videre med meg. Instinktet hans er å være med flokken, ikke stikke av. (Jeg har hatt en annen gjeterhund også som ikke var så til å stole på, så hun hadde jeg alltid i bånd i båndtvangsperioden.) Da katten la fra seg en skadet mus i tunet, ville hunden leke med den, men han mistet raskt interessen da musa ikke ville leke med ham. I tillegg kan jeg styre ham på avstand eller få han til å komme. 

Andre lover jeg også er arrogant nok til ikke å følge helt: jeg kjører ganske ofte noen få km for fort, jeg drikker av og til alkohol på båttur (når jeg ikke kjører), det hender jeg kjører snarveien bak butikken selv om det er privat, jeg parkerer noen ganger steder det ikke er lov å parkere (bor i kommune uten parkeringsvakter), og sikkert noen lover til jeg ikke kommer på i farten. Jeg tror helt oppriktig at disse lovbruddene har svært lite å si for andre så lenge jeg ikke snakker høyt om dem slik at de kan irritere seg. 

Anonymkode: fe1d2...69a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noterer meg forøvrig at flere reagerer på at de som rir og har med hund velger la hunden løpe fritt osv, jeg bor på bøgda og møter ryttere med hund som er løs omtrent hver uke og har til deres forsvar aldri opplevd at de ikke har kontroll hverken på hesten eller hunden(e) de har med seg, de jeg derimot møter som ikke har kontroll erhelt vanlige folk i turløypene eller langs gangveien - ofte med en holdning som #hatt hund hele livet" eller "Han er jo så snill og vil bare hilse" mens bikkja hopper på folk og dyr
- og for meg som har en redd eldre omplasseringshund og en som kan være reaktiv på enkelte andre hunder er ikke dette "bare" godt nok.Om alle fulgte reglene eller hadde kontroll (og da mener jeg full innkalling og på plass kontroll uten avvik)  ville ikke denne "snille" hunden vært et problem for folk eller fe.. Men siden eieren ikke har kontroll, og er fullstendig blåst blir det trøbbel for andre og det er rett og slett ikke greit. Bikkja di er ditt ansvar som hundeeier. 

Anonymkode: b61c6...e61

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva behager? Mitt utsagn var at det generelt er båndtvang i byer og tettbygde strøk. Kommunene har myndighet til å fatte vedtak som skjerper den generelle båndtvangen, og mitt inntrykk er at det av den grunn er båndtvang hele året i mange byer. At det ikke er det i Oslo forandrer ikke dette. At du roter inn Oslo sine regler i en kommentar som tar for seg «byer generelt» fordi det er byen akkurat du bor i forandrer heller ikke det. At du roter inn mine tilsynelatende manglende geografiske evner, som forøvrig ikke har noe meg saken å gjøre overhodet, får deg bare til å se dum ut.

Anonymkode: f724a...66b

Oslo er en del av byer generelt. Når du sier at det er båndtvang i byer generelt og det viser seg at Oslo ikke har helårs båndtvang og du nekter å oppgi hvilke byer du snakker om så får du deg bare til å se dum ut. Ignorant, kanskje. Eller en bløff?

Anonymkode: 67aa1...4d5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...