Gå til innhold

Lovbestemt båndtvang for hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Mine to går løse hele året. Det er umulig å ha to hunder i bånd samtidig som man rir, og de er alltid med på ridetur. De bryr seg ikke om folk eller andre dyr, så det går helt fint. De går også løs de få gangene vi er på kontoret. De plager ingen. Hadde de derimot jaget dyr eller løpt bort til andre hunder hadde de selvsagt gått i bånd. 

Anonymkode: 3e530...735

Så du bryter loven pga din  egen bekvemmelighet altså.  Beklager, men akkurat slike holdninger som du fremviser, er med på å gi hundeeiere et dårlig omdømme. Loven gjelder andre, men ikke deg, ganske provoserende egentlig. Jeg hadde reagert sterkt dersom jeg hadde møtt dine løse hunder i båndtvangsperioden.

Anonymkode: 0e53d...1a7

  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Mine to går løse hele året. Det er umulig å ha to hunder i bånd samtidig som man rir, og de er alltid med på ridetur. De bryr seg ikke om folk eller andre dyr, så det går helt fint. De går også løs de få gangene vi er på kontoret. De plager ingen. Hadde de derimot jaget dyr eller løpt bort til andre hunder hadde de selvsagt gått i bånd. 

Anonymkode: 3e530...735

Nå har jo de fleste som konsekvent har hundene sine løse under båndtvangen gode grunner til at denne loven ikke gjelder dem. Hvorfor er det egentlig greit? Kan man velge samme taktikk til andre lover man ikke har lyst å forholde seg til fordi det er upraktisk å følge de? 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en politidame i nabolaget som konsekvent bryter reglene. Det er tragisk at politiet selv ikke har ressurser å bruke på dette. Resultatet blir at jeg enten må nevne det hver dag sånn at hun tror jeg er gal og endelig tar hunden i bånn eller så må jeg la henne være kriminell. Men gjør jeg det siste kan jeg heller ikke klage på andre sine kriminelle handlinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå kan jo dette skje, uten at den som skyter blir straffet.

https://www.nrk.no/rogaland/politiet-legg-vekk-hundedrapssak-1.11927396

At hundeeiere i det hele tatt tørr å la hunden sin springe rundt uten bånd forstår jeg meg ikke på.

Anonymkode: 97ef3...583

Nå er jo det ganske langt unna at hvem som helst har en positiv rett etter loven til å skyte hunder i bånd i tettbygd strøk da, men jeg har ikke hunden løs i båndtvangperioden uansett. Mange misforstår imidlertid hva som ligger bak båndtvangen. Som andre også har skrevet er det av hensyn til andre dyr, ikke mennesker. Kontroll på hunden sin plikter man å ha hele året uansett. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hva gjør du hvis hunden uforvarende hopper på et barn og skader/skremmer det? Hunden kan være glad/ivrig, men det kan bli konsekvensen. Du har ikke 100% kontroll på hunden din, uansett hva du selv tror og mener.

Anonymkode: ce689...638

Hva gjør man hvis hunden hopper på et barn før første April? Jeg ser ikke relevansen for spørsmålet om båndtvang fra 1. April.

Anonymkode: 67aa1...4d5

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fra 1 april er det lovbestemt båndtvang for hunder. 

Etter min erfaring,så er det en del hundeeiere som ikke bryr seg om det. Det som går igjen av argumentasjon er " Jeg har 100% kontroll på min hund,så den går løs" ; " Hunden min er snill" ; " Det er jo ingen her, så hunden kan gå løs" osv osv.

Hva er det som gjør at noen hundeeiere mener seg hevet over norsk lov?
I følge Lovdata " En hundeholder som overtrer reglene om aktsomhet, sikring eller båndtvang kan få bøter eller fengselsstraff inntil seks måneder".
Bryr man seg ikke om det heller?
Hadde du anmeldt hundeeier som ikke bryr seg om båndtvangen?

( Jeg er hundeeier selv,dersom noen skulle lure på det)


 

Anonymkode: 0e53d...1a7

Båndtvang eksisterer vel primært pga hekkende fugler, ville dyr som har kalver på denne tiden og bønder som har dyr på beite?

Jeg kunne ha tenkt meg en oppmykning av loven som lot hundeeiere få ha hunden løs i bystrøk hele året, evt bare hvis man kunne dokumentere kurs i innkalling.

De som ikke bryr seg om loven er også ofte de som ikke bryr seg om å trene hunden og som viser lite empati for andre folk og dyr.

Å få gå fritt men være under kontroll er etter min mening et viktig bidrag til dyrevelferd.

Anonymkode: 67aa1...4d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner behovet for loven, for det er mange dyr som er i sårbar tilstand på våren og sommeren. Men det behovet er også på vinteren, da det er en del dyr som blir drept på vinteren eller jaget i hjel av «snille hunder» som er løs med mye instinkter. 
 

Men trur ikke løsningen er å ha båndtvang året rundt. Vet ikke hvordan det skulle vært gjort , men å ha veldresserte hunder er pri 1. Vi har hatt gjeterhunder, og de kommer ved innkallling, de har gått løs sammen med sau og rein og løs på veien med biler. Men de er veldig førerstyrt, og vi har jobbet MYE med dem.
 

Deretter er det å innse at jakthunder og polarhunder har ekstremt med instinkt, og burde vært i bånd året rundt. 
Det er en grunn til at de som strømmer hunder for sau og rein, sier at polarhunder nytter det ikke. De har så instinkter at strømmen  har ingen effekt. Strømming funker mer på jakthunder, men igjen, mye instinkter. 

Ingen fasit, og egentlig bare en drodling med påstander. Det vil være ulike individer innad i raser, og forstår vi må ha ett felles lovverk for å sikre andre dyr. Men forstår også at hunder har et behov å kunne være hunder med å løpe løs. 

Anonymkode: ddda3...317

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom alle bare hadde fulgt loven om hundehold til vanlig, hadde båndtvangen vært helt bortkastet. Loven sier at man skal ha kontroll på hunden, og at den ikke skal være til sjenanse for fugl eller vilt, husdyr på beite eller folk. Man trenger jo ikke mer enn det. Følger alle loven, hadde det vært null problem å droppe båndtvangen. 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvang burde vært hele året rundt. 

Mange av de som bryter båndtvangen har kontroll. Problemet er at når noen gjør det - gjør flere det - og disse har ikke kontroll verken på hund eller seg selv som oftest. 

Har anmeldt flere for brudd på båndtvang når mine hunder har blitt løpt ned av løse hunder. Heldigvis har de ikke blitt skadet - enda. Men det skjer jo til stadighet. 

Anonymkode: 193e8...c14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Er ikke båndtvangen til først og fremst for å beskytte ville dyr og det som lever ute?

Anonymkode: bebcc...1a9

Ifølge Politivedtektene for Oslo, som gjelder hundehold:

§ 6-1.Ansvar for dyr på offentlig sted

På offentlig sted plikter person med ansvar for dyr å ha kontroll med dyret ved bruk av bånd eller på annen måte, slik at dyret ikke er til fare eller sjenanse.

§ 6-2.Forvaring av kjæledyr, salg, avliving o.a.

Politiet kan ta i forvaring dyr som går løs i strid med bestemmelsene i § 6-1. Unnlater eier eller besitter å hente dyret innen en uke etter at han eller hun er varslet personlig eller ved kunngjøring i pressen, kan politiet selv eller overlate til kommunen å la dyret selges eller avlives.


 

Anonymkode: 0b590...aed

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner for øvrig ikke problemet med å ha båndtvang året rundt, når man i Oslo har FRIOMRÅDER DER HUNDER KAN LØPE FRITT! 

Hvorfor MÅ dere kline dere oppi alle andre med en løs bikkje alle andre steder enn de under? Ønsker dere at hundene skal drepe flest fugler/fugleunger, skremme barn osv? Jeg driter i om DU synes bikkja di er så snill — JEG SYNES IKKE DET.

Liste over hundeparker i Oslo hvor hunder kan løpe fritt uavhengig av båndtvang:

Styggedalen, Bogstad

Hundejordet, Frognerparken

Grefsenkollveien

Vest for Isdammen på Årvoll

Nuggerud P-plass, Ellingsrud

Lille Wembley, Haugerud

Skraperudtjern

Hallagerjordet, Ljan

Jomfrubråtveien, Ekeberg

Ola Narr, Tøyen

https://experience.arcgis.com/experience/af6b58d2f4b0477aaa91c42560bd12b7/

Anonymkode: 0b590...aed

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har en stor eiendom som går nesten en kilometer ned til en liten elv. Der er får han springe løst sammen med oss, men hvis vi skal andre steder så blir det langlinje på han. Dette gjorde vi også når det ikke var båndtvang da han kun er valp enda (7mnd) og vi trener på innkalling å det å la han få gå fritt sammen med oss. Bor heldigvis ganske øde til, men lang linje brukes likevel da man aldri vet hva og hvem som kan dukke opp. 

Anonymkode: 2d57d...357

Det er båndtvang 365 dager i året for de som ikke har kontroll på hunden sin. En hund under opplæring er ikke en hund under kontroll. Dere gjorde helt riktig i denne situasjonen, men det er et poeng at det var ikke «utenfor båndtvang» i deres tilfelle, siden dette var en valp under trening.

På egen eiendom (innmark) har man lov til å ha hunden fri når man vil. Men stikker den av, så kan det få konsekvenser. Slike situasjoner på hver enkelt hundeeier ta stilling til.

Anonymkode: f724a...66b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å synse på hvorfor loven er som den er blir rett og slett for teit, loven ER ABSOLUTT: hunder skal være i bånd! 

Sitat

En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunder volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting og skal dessuten sørge for at hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Reglene om båndtvang er fastsatt i lov 4. juli 2003 nr. 74 om hundehold (hundeloven) § 6. 

Det fine med en lov er at den er ufravikelig for alle den ikke lister opp:

Sitat

Det er en del unntak, for hunder i reindrift, bufehund og hunder brukt i aktiv tjeneste i politi-, toll-, militær- og redningsarbeid.
https://lovdata.no/lov/2003-07-04-74/§9

Alle andre SKAL ha bikkja i bånd til enhver tid i denne perioden, jeg skjønner overhode ikke at dette er vanskelig å følge. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner behovet for loven, for det er mange dyr som er i sårbar tilstand på våren og sommeren. Men det behovet er også på vinteren, da det er en del dyr som blir drept på vinteren eller jaget i hjel av «snille hunder» som er løs med mye instinkter. 
 

Men trur ikke løsningen er å ha båndtvang året rundt. Vet ikke hvordan det skulle vært gjort , men å ha veldresserte hunder er pri 1. Vi har hatt gjeterhunder, og de kommer ved innkallling, de har gått løs sammen med sau og rein og løs på veien med biler. Men de er veldig førerstyrt, og vi har jobbet MYE med dem.
 

Deretter er det å innse at jakthunder og polarhunder har ekstremt med instinkt, og burde vært i bånd året rundt. 
Det er en grunn til at de som strømmer hunder for sau og rein, sier at polarhunder nytter det ikke. De har så instinkter at strømmen  har ingen effekt. Strømming funker mer på jakthunder, men igjen, mye instinkter. 

Ingen fasit, og egentlig bare en drodling med påstander. Det vil være ulike individer innad i raser, og forstår vi må ha ett felles lovverk for å sikre andre dyr. Men forstår også at hunder har et behov å kunne være hunder med å løpe løs. 

Anonymkode: ddda3...317

Men det ér jo faktisk båndtvang året rundt for de som ikke har «fullstendig kontroll» på bikkjene sine. Problemet er at det ikke står med klare ordelag i lovteksten, det er kun angitt som forutsetninger for å ha en hund løs. Er ikke forutsetningene innfridd, så er det båndtvang uavhengig av hva kalenderen sier. Mitt inntrykk er at «fullstendig kontroll» er kontroll på et såpass høyt nivå at det er de aller færreste som innehar det.

Nå vet ikke jeg om grunnen til at en del hundeeiere ikke respekterer dette er arroganse eller uvitenhet, men en tanke er at dersom båndtvangen hadde vært hele året, så er det i alle fall lett å forholde seg til. 


 

En helt annen sak er at folk på begynne å velge seg hunderase etter deres faktiske behov og ferdighetsnivå, og slutte å kjøpe seg polarhunder og andre «kule» typer fordi de er (1) fine og se på eller (2) fordi eierne tror at det gir de en form for kred å ha en slik hund. Jeg blir helt fysisk dårlig av å se alle polarhundene rundt om som er tvinges til å leve drømmelivet til en bichon frisé eller lignende. For dette er faktisk også en form for vanskjøtsel av dyr. 

 

Anonymkode: f724a...66b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

se alle polarhundene rundt om som er tvinges til å leve drømmelivet til en bichon frisé eller lignende. For dette er faktisk også en form for vanskjøtsel av dyr. 

Helt enig i dette! 
 

Naboen har en husky som ser ut som den kun er ute å labbe en liten tur på morgenen. Ellers ser jeg den aldri. Vi er mye ute med ungene eller hunden vår, og ser den aldri. Måtte si til mannen at jeg lurer på om det er Narnia i det huset🫣 For hva gjør den hunden ellers om dagen. En gang jeg så den ute, var i skogen. Løs og løp mot vår hund. Hørte ikke på han som gikk tur. Var så forbannet at jeg kokte. Utenom båndtvang selvfølgelig. 

Anonymkode: ddda3...317

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Helt enig i dette! 
 

Naboen har en husky som ser ut som den kun er ute å labbe en liten tur på morgenen. Ellers ser jeg den aldri. Vi er mye ute med ungene eller hunden vår, og ser den aldri. Måtte si til mannen at jeg lurer på om det er Narnia i det huset🫣 For hva gjør den hunden ellers om dagen. En gang jeg så den ute, var i skogen. Løs og løp mot vår hund. Hørte ikke på han som gikk tur. Var så forbannet at jeg kokte. Utenom båndtvang selvfølgelig. 

Anonymkode: ddda3...317

Bare fordi du aldri ser den betyr det ikke at den aldri blir gått tur med lol. Jeg pleide å gå tur kl 4 på morgningen eller 11 på kvelden når jeg bodde i nabolag, rett og slett fordi det var fredelig. Traff aldri en levende sjel da.

Anonymkode: 4a839...c80

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På egen eiendom (innmark) har man lov til å ha hunden fri når man vil. Men stikker den av, så kan det få konsekvenser. Slike situasjoner på hver enkelt hundeeier ta stilling til.

Anonymkode: f724a...66b

Nei, i båndtvangsperioden kan man ikke ha hunden fri på egen innmark, med mindre den er forsvarlig inngjerdet. Man kan ikke ha den fri i egen hage en gang (med mindre forsvarlig inngjerdet). Ikke ha et valpekull lekende på plenen, ikke ha hunden løs tre meter fra bilen og inn i gangen, ikke ha topptrente gjeterhunder løse med mindre de faktisk er på jobb.

Jeg synes selv dette er alt for strengt, men slik er loven. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner for øvrig ikke problemet med å ha båndtvang året rundt, når man i Oslo har FRIOMRÅDER DER HUNDER KAN LØPE FRITT! 

Hvorfor MÅ dere kline dere oppi alle andre med en løs bikkje alle andre steder enn de under? Ønsker dere at hundene skal drepe flest fugler/fugleunger, skremme barn osv? Jeg driter i om DU synes bikkja di er så snill — JEG SYNES IKKE DET.

Liste over hundeparker i Oslo hvor hunder kan løpe fritt uavhengig av båndtvang:

Styggedalen, Bogstad

Hundejordet, Frognerparken

Grefsenkollveien

Vest for Isdammen på Årvoll

Nuggerud P-plass, Ellingsrud

Lille Wembley, Haugerud

Skraperudtjern

Hallagerjordet, Ljan

Jomfrubråtveien, Ekeberg

Ola Narr, Tøyen

https://experience.arcgis.com/experience/af6b58d2f4b0477aaa91c42560bd12b7/

Anonymkode: 0b590...aed

Det er vel knapt noen av disse som er inngjerdede. Og jeg kan bare snakke for Årvoll, der jeg har fått kjeft gjentatte ganger for å ha hunden løs på friområdet. Det er dårlig merket, med tursti rett gjennom, ikke inngjerdet, og masse sprukket asfalt delvis overgrodd av gress som ikke egentlig innbyr til løping og lek. Ja da, Oslo tilrettelegger kjempegodt for hunder... 

Anonymkode: 0bd0f...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er ikke båndtvangen til først og fremst for å beskytte ville dyr og det som lever ute?

Midt inni byen her på fortauet går jeg med hunden løst året rundt. Han går og tasser inni beina mine like mye om det er januar eller om det er april.

Drar vi i skogen har jeg på bånd i tilfelle han skulle finne på å få for seg å plage noe vilt.

Anonymkode: bebcc...1a9

I byene er det normalt sett alltid båndtvang. Hvorfor mener du at du er hevet over loven? Det du holder på med er faktisk bare arrogant, og jeg håper at det får konsekvenser for i fremtiden. 

Anonymkode: f724a...66b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel knapt noen av disse som er inngjerdede. Og jeg kan bare snakke for Årvoll, der jeg har fått kjeft gjentatte ganger for å ha hunden løs på friområdet. Det er dårlig merket, med tursti rett gjennom, ikke inngjerdet, og masse sprukket asfalt delvis overgrodd av gress som ikke egentlig innbyr til løping og lek. Ja da, Oslo tilrettelegger kjempegodt for hunder... 

Anonymkode: 0bd0f...cde

Og jeg har hunden min i bånd under båndtvangen, forresten, det går helt fint. Men ikke kom å si at det er godt tilrettelagt for hundeeiere. 

Anonymkode: 0bd0f...cde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...