Gå til innhold

Lovbestemt båndtvang for hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fra 1 april er det lovbestemt båndtvang for hunder. 

Etter min erfaring,så er det en del hundeeiere som ikke bryr seg om det. Det som går igjen av argumentasjon er " Jeg har 100% kontroll på min hund,så den går løs" ; " Hunden min er snill" ; " Det er jo ingen her, så hunden kan gå løs" osv osv.

Hva er det som gjør at noen hundeeiere mener seg hevet over norsk lov?
I følge Lovdata " En hundeholder som overtrer reglene om aktsomhet, sikring eller båndtvang kan få bøter eller fengselsstraff inntil seks måneder".
Bryr man seg ikke om det heller?
Hadde du anmeldt hundeeier som ikke bryr seg om båndtvangen?

( Jeg er hundeeier selv,dersom noen skulle lure på det)


 

Anonymkode: 0e53d...1a7

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

respektløshet er eneste grunn uansett hvor mye de det gjelder liker forsvare seg med andre svar, som hundeeier selv tenker jeg de mangler noen vesentlige antenner rett og slett og ikke evner bedre siden de aller fleste av dem overhode ikke har "kontroll" som de påstår de har. Selv supertrente yrkeshunder holdes i bånd så det burde ikke være så vanskelig for vanlige hundeeiere å gjøre det samme. 

  • Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt helt den greia hvor de absolutt skal la hunden gå løs. Ta på en lang-line så kan de løpe like mye rundt, pluss at man har en sikring på at den ikke stikker bort til andre folk og dyr. 

Anonymkode: 4a839...c80

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en stor eiendom som går nesten en kilometer ned til en liten elv. Der er får han springe løst sammen med oss, men hvis vi skal andre steder så blir det langlinje på han. Dette gjorde vi også når det ikke var båndtvang da han kun er valp enda (7mnd) og vi trener på innkalling å det å la han få gå fritt sammen med oss. Bor heldigvis ganske øde til, men lang linje brukes likevel da man aldri vet hva og hvem som kan dukke opp. 

Anonymkode: 2d57d...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke båndtvangen til først og fremst for å beskytte ville dyr og det som lever ute?

Midt inni byen her på fortauet går jeg med hunden løst året rundt. Han går og tasser inni beina mine like mye om det er januar eller om det er april.

Drar vi i skogen har jeg på bånd i tilfelle han skulle finne på å få for seg å plage noe vilt.

Anonymkode: bebcc...1a9

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ønsker en lov dom dier "lov til å skyte løs hund og hund i bånd i befolket område fra 1.april"

Anonymkode: eebb7...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke båndtvangen til først og fremst for å beskytte ville dyr og det som lever ute?

Midt inni byen her på fortauet går jeg med hunden løst året rundt. Han går og tasser inni beina mine like mye om det er januar eller om det er april.

Drar vi i skogen har jeg på bånd i tilfelle han skulle finne på å få for seg å plage noe vilt.

Anonymkode: bebcc...1a9

Hva gjør du hvis hunden uforvarende hopper på et barn og skader/skremmer det? Hunden kan være glad/ivrig, men det kan bli konsekvensen. Du har ikke 100% kontroll på hunden din, uansett hva du selv tror og mener.

Anonymkode: ce689...638

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er ikke båndtvangen til først og fremst for å beskytte ville dyr og det som lever ute?

Midt inni byen her på fortauet går jeg med hunden løst året rundt. Han går og tasser inni beina mine like mye om det er januar eller om det er april.

Drar vi i skogen har jeg på bånd i tilfelle han skulle finne på å få for seg å plage noe vilt.

Anonymkode: bebcc...1a9

Om han likevel går mellom beina dine kan du vel ta på bånd.

Anonymkode: eebb7...d55

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er ikke båndtvangen til først og fremst for å beskytte ville dyr og det som lever ute?

Midt inni byen her på fortauet går jeg med hunden løst året rundt. Han går og tasser inni beina mine like mye om det er januar eller om det er april.

Drar vi i skogen har jeg på bånd i tilfelle han skulle finne på å få for seg å plage noe vilt.

Anonymkode: bebcc...1a9

Hva er da problemet om du tar på et bånd? Hvis den allikevel er rett ved beina dine... 

Anonymkode: 4a839...c80

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to går løse hele året. Det er umulig å ha to hunder i bånd samtidig som man rir, og de er alltid med på ridetur. De bryr seg ikke om folk eller andre dyr, så det går helt fint. De går også løs de få gangene vi er på kontoret. De plager ingen. Hadde de derimot jaget dyr eller løpt bort til andre hunder hadde de selvsagt gått i bånd. 

Anonymkode: 3e530...735

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva gjør du hvis hunden uforvarende hopper på et barn og skader/skremmer det? Hunden kan være glad/ivrig, men det kan bli konsekvensen. Du har ikke 100% kontroll på hunden din, uansett hva du selv tror og mener.

Anonymkode: ce689...638

Jeg kan med 100% sikkerhet si at det ikke skjer jo. Han veier 3 kg og har 5 tenner (har måttet operere ut mange) så kan vanskelig forestille meg at han greier å skade eller skremme.

Barn har han ingen interesse av. Kommer noen mot oss og spør pent om å hilse svarer jeg alltid ja, men han går bare videre på turen sin 😂

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om han likevel går mellom beina dine kan du vel ta på bånd.

Anonymkode: eebb7...d55

Ingen vits. Han er tryggere og oppfører seg bedre uten. Dessuten er det slitsomt å drive å surre båndet ut hele tiden fordi han faktisk snurrer beina mine fast i det.

Anonymkode: bebcc...1a9

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke båndtvangen til først og fremst for å beskytte ville dyr og det som lever ute?

Midt inni byen her på fortauet går jeg med hunden løst året rundt. Han går og tasser inni beina mine like mye om det er januar eller om det er april.

Drar vi i skogen har jeg på bånd i tilfelle han skulle finne på å få for seg å plage noe vilt.

Anonymkode: bebcc...1a9

I byen er det båndtvang hele året.

Anonymkode: c6578...432

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I byen er det båndtvang hele året.

Anonymkode: c6578...432

https://www.oslo.kommune.no/natur-kultur-og-fritid/tur-og-friluftsliv/besoksgard-hundepark-og-viltforvaltning/bandtvang-og-hundepark/#gref

Rart at Oslo kommune selv skriver på egne hjemmesider at båndtvang hele året kun gjelder verneområder da.

Anonymkode: bebcc...1a9

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En typisk hundeeier med hunden i bånd i en by:

Står og stirrer på smarttelefonen på fortauet mens hunden er to meter unna, og halslenken fungerer som en praktisk felle for å få folk til å falle.

Anonymkode: 9d949...02a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En typisk hundeeier med hunden i bånd i en by:

Står og stirrer på smarttelefonen på fortauet mens hunden er to meter unna, og halslenken fungerer som en praktisk felle for å få folk til å falle.

Anonymkode: 9d949...02a

Selvfølgelig har vi alle sett disse eierne med flexibånd som ikke følger med på noe rundt seg, jeg påstår ikke at de er noe bedre. Syns rett og slett folk skal ta seg sammen generelt. Ha hunden i bånd, ha kontroll på hunden, vær obs på det rundt deg, og følg regelverket det er virkelig ikke så sinn sykt vanskelig.

Anonymkode: 4a839...c80

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er irriterende. Og det er ikke bare i norge hundeeiere påstår de har kontroll over den snille hunden sin, og så plutselig angriper de andre.

Ha hunden i bånd, ellers håper jeg det tikker inn en anmeldelse og en saftig bot fra noen som har sett lovbruddet.

Anonymkode: 97ef3...583

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg ønsker en lov dom dier "lov til å skyte løs hund og hund i bånd i befolket område fra 1.april"

Anonymkode: eebb7...d55

Du vil ha rett til å skyte hunder som er løse, og også hunder i bånd dersom de ferdes i et befolket område etter 1. april? Du er jo ikke frisk i hodet.

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vetikkebedre skrev (9 minutter siden):

Du vil ha rett til å skyte hunder som er løse, og også hunder i bånd dersom de ferdes i et befolket område etter 1. april? Du er jo ikke frisk i hodet.

Nå kan jo dette skje, uten at den som skyter blir straffet.

https://www.nrk.no/rogaland/politiet-legg-vekk-hundedrapssak-1.11927396

At hundeeiere i det hele tatt tørr å la hunden sin springe rundt uten bånd forstår jeg meg ikke på.

Anonymkode: 97ef3...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min hund har jaktinstinkt, så hun går i langline under båndtvangen. Men det finnes helt klart hunder som ikke har interesse av å jage og plage vilt, ikke på noen tid av året. Så å la dem gå løs under båndtvangen, blir litt som å kjøre i 103 i 100-sona på motorveien. Ulovlig, ja, men i praksis spiller det ingen rolle. Og jeg er sikker på at de av dere som kommenterer her, som også kjører bil, har gjort det mer enn én gang. Uten at dere gikk og meldte dere til politiet etterpå. Tenke seg til og fy skam!! Forbrytere hele gjengen! 😱🙄

Endret av Hundejente
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...