Gå til innhold

Lovbestemt båndtvang for hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mine to går løse hele året. Det er umulig å ha to hunder i bånd samtidig som man rir, og de er alltid med på ridetur. De bryr seg ikke om folk eller andre dyr, så det går helt fint. De går også løs de få gangene vi er på kontoret. De plager ingen. Hadde de derimot jaget dyr eller løpt bort til andre hunder hadde de selvsagt gått i bånd. 

Anonymkode: 3e530...735

Arroganse. Hvorfor mener du at loven ikke skal gjelde for deg? Fordi det er «ubeleilig» for deg? 

At du ikke kan holde to hunder mens du rir er ikke er argument for å ikke ha dem i bånd. Det er heller et argument for å ha førre dyr, slik at du har tid til å trene alle sammen, uten å måtte bryte båndtvangen.

Anonymkode: f724a...66b

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Myrmica skrev (1 time siden):

Nei, i båndtvangsperioden kan man ikke ha hunden fri på egen innmark, med mindre den er forsvarlig inngjerdet. Man kan ikke ha den fri i egen hage en gang (med mindre forsvarlig inngjerdet). Ikke ha et valpekull lekende på plenen, ikke ha hunden løs tre meter fra bilen og inn i gangen, ikke ha topptrente gjeterhunder løse med mindre de faktisk er på jobb.

Jeg synes selv dette er alt for strengt, men slik er loven. 

At det var inngjerdet eller avgrenset på et vis tenkte jeg at ga seg selv, men takk for mansplainingen.

Anonymkode: f724a...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I byene er det normalt sett alltid båndtvang. Hvorfor mener du at du er hevet over loven? Det du holder på med er faktisk bare arrogant, og jeg håper at det får konsekvenser for i fremtiden. 

Anonymkode: f724a...66b

Kilde? Deler av Oslo har hatt endel ekstraordinær båndvang i vinter pga dyp snø, men det er ikke normen.

Anonymkode: 67aa1...4d5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i byen har vi båndtvang året rundt, hjelper lite når man har disse smarte hundeeierne som mener de er bedre enn alle andre for deres hund kan gå løs. Den kan ikke det, tvang er tvang, vil du har frihet for dyret flytt på landet ikke plasser deg i sentrum i en by som har båndtvang året rundt.

Er ikke lenge siden et barn ble bitt heller her på grunn av uansvarlige hundeeiere. 

Anonymkode: 47492...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ingen vits. Han er tryggere og oppfører seg bedre uten. Dessuten er det slitsomt å drive å surre båndet ut hele tiden fordi han faktisk snurrer beina mine fast i det.

Anonymkode: bebcc...1a9

Å huffameg! Dette hørtes forferdelig plagsomt ut for deg!

Anonymkode: f724a...66b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her i byen har vi båndtvang året rundt,

Anonymkode: 47492...18d

Hvilken by er det?

Anonymkode: 67aa1...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor irriterer det deg? Ser ikke problemet jeg, om eierne har kontroll på hunden, og den ikke plager andre. Min hund får ikke gå løst, for han stikker bare av, men jeg har ikke problemer med at andre hunder er løs når de ikke er til fare for andre. Det er vel beitedyr man skal beskytte med denne loven.

Anonymkode: be816...c0d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er ikke båndtvangen til først og fremst for å beskytte ville dyr og det som lever ute?

Midt inni byen her på fortauet går jeg med hunden løst året rundt. Han går og tasser inni beina mine like mye om det er januar eller om det er april.

Drar vi i skogen har jeg på bånd i tilfelle han skulle finne på å få for seg å plage noe vilt.

Anonymkode: bebcc...1a9

Her i Bergen er det båndtvang i hele sentrumssonen hele året, i alle offentlige parker utenfor sentrum mellom kl. 07:30 og 22, samt på mange av turveiene. 
 

Så her har det nok ikke bare med ville dyr å gjøre.

Anonymkode: ddb28...6ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tur løypene i området her er det båndtvang året rundt, allikevel ser jeg stadig folk som lar hundene løpe fritt... Grunnen til fast båndtvang her er fordi det er en populær rideplass, og båndtvangen er satt for å beskytte både dyr og folk. Men neida, alltid disse som mener at loven ikke gjelder dem. Har sett det gå veldig galt når løse hunder kommer løpende mellom beina på en nervøs hest, dumskap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disney Adult skrev (2 minutter siden):

I tur løypene i området her er det båndtvang året rundt, allikevel ser jeg stadig folk som lar hundene løpe fritt... Grunnen til fast båndtvang her er fordi det er en populær rideplass, og båndtvangen er satt for å beskytte både dyr og folk. Men neida, alltid disse som mener at loven ikke gjelder dem. Har sett det gå veldig galt når løse hunder kommer løpende mellom beina på en nervøs hest, dumskap.

Merk at også langline kan være problematisk med hester. De tror visstnok instinktivt av lina som glir igjennom gresset er en slange og kan få panikk.

Jeg holder meg og hunden godt unna sånne.

Anonymkode: 67aa1...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig opptatt av at folk skal ta hundeloven og båndtvangen på alvor og har alltid fulgt den selv men i år kommer jeg til å bryte den med overlegg og uten dårlig samvittighet.

Min nå snart 15 år gamle whippet skal få lov til å snuse rundt naken og uten bånd noen ganger der jeg synes det passer ila vår/sommer.

På de 14 årene jeg har hatt han har han hatt 100% på inkallingen. Nå hverken hører eller ser han så godt lenger som han gjorde i sin ungdom og det er ikke mye fart i han heller. Han skal få nyte det å rulle seg i gresset uten en tråd og utforske de stiene han vil helt uten bånd.

Anonymkode: 35d7f...643

  • Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hundejente skrev (6 timer siden):

min hund har jaktinstinkt, så hun går i langline under båndtvangen. Men det finnes helt klart hunder som ikke har interesse av å jage og plage vilt, ikke på noen tid av året. Så å la dem gå løs under båndtvangen, blir litt som å kjøre i 103 i 100-sona på motorveien. Ulovlig, ja, men i praksis spiller det ingen rolle. Og jeg er sikker på at de av dere som kommenterer her, som også kjører bil, har gjort det mer enn én gang. Uten at dere gikk og meldte dere til politiet etterpå. Tenke seg til og fy skam!! Forbrytere hele gjengen! 😱🙄

Det utgjør faktisk en forskjell når man velger å bryte loven, selv i tilfeller hvor det stort sett går bra likevel.

For det første handler det om respekt for loven. Har du anskaffet deg hund, skal du også sette deg inn i og følge gjeldene liver for hold av dyret.

For det andre handler det om respekt for andre mennesker, og miljø og dyreliv. Men la oss fokusere på mennesker. For mennesker som er redd hunder, så kan det faktisk utgjøre en vesentlig forskjell om hunden er i bånd eller om den er løs. Dette er helt uavhengig av om den er «verdens snilleste».

For det tredje handler det om smitteeffekt. DU har kanskje kontroll på hunden din, men det har ikke Frank, Ine og Lasse som lufter sine hunder og ser at du driter i båndtvangen. Signalet du sender til disse er at det ikke er så nøye å respektere båndtvangen. Ser de mange nok folk som ikke respekterer båndtvangen, så er det kanskje ikke så nøye med den da? Da kan vel de også slippe hundene sine da eller..?

 

Du kan gjerne ligge over fartsgrensa på veien for min del, men den dagen det skjer noe - du anmeldes, havner i en ulykke eller blir tatt i kontroll, så må du ta konsekvensene av det. Det hjelper lite å argumentere med at «jeg trodde jeg var alene her», «dette har aldri skjedd før», «det var et uhell» og alle de andre svake argumentene hundeeiere bruker når bikkjene deres har havnet i problemer fordi de ikke har hverken kontroll eller bånd på dyret. Men i motsetning til på veien, hvor straffen som regel er bøter og prikker, så er det hunden dere påstår at betyr alt for dere som i ytterste  konsekvens betale prisen - ved å bli avlivet. 

Anonymkode: f724a...66b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia dogmeat festival, hater hunder

Anonymkode: 25f7f...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva gjør man hvis hunden hopper på et barn før første April? Jeg ser ikke relevansen for spørsmålet om båndtvang fra 1. April.

Anonymkode: 67aa1...4d5

De fleste skjønner at det er enklere å ha kontroll på hvor hunden er og å eventuelt avskjære den fra å hoppe på barn eller annet dersom man har den i bånd vs løs. 

Anonymkode: f724a...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mine to går løse hele året. Det er umulig å ha to hunder i bånd samtidig som man rir, og de er alltid med på ridetur. De bryr seg ikke om folk eller andre dyr, så det går helt fint. De går også løs de få gangene vi er på kontoret. De plager ingen. Hadde de derimot jaget dyr eller løpt bort til andre hunder hadde de selvsagt gått i bånd. 

Anonymkode: 3e530...735

Men da kan jo hundene ganske enkelt ikke være med på ridetur under båndtvangen. Kan du ikke ha dem i bånd når du rir må du beregne tid til rideturer og hundelufting hver for seg. Hvorfor er det så vanskelig å skjønne? 

Anonymkode: ff309...49e

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Kilde? Deler av Oslo har hatt endel ekstraordinær båndvang i vinter pga dyp snø, men det er ikke normen.

Anonymkode: 67aa1...4d5

Jeg forstår at det kan være vanskelig å forstå at det finnes andre byer utenom Oslo for en osloborger, men jeg har ikke eksplisitt nevnt at båndtvangen gjelder i Oslo. Jeg sa at generelt er det alltid er båndtvang i byer (og andre tettbygde strøk). Dette er noe den enkelte kommune har anledning til å vedta jf hundeloven, og noe som er mitt inntrykk av at mange benytter seg av, uten at jeg kommer til å bruke tid på å søke opp en komplett liste til deg. 

Anonymkode: f724a...66b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk arrogant hvordan enkelte egoistiske hundeeiere prøver å forsvare hvorfor de bare kan gi blaffen i båndtvangen fordi det passer dem. Får avsmak for sånne som dere, og dere ødelegger mer for ryktet og goodwill-en til hundeeiere enn dere kanskje tror. Selv om dere antakelig gir blanke i dét også. 

Anonymkode: e2058...34d

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så du bryter loven pga din  egen bekvemmelighet altså.  Beklager, men akkurat slike holdninger som du fremviser, er med på å gi hundeeiere et dårlig omdømme. Loven gjelder andre, men ikke deg, ganske provoserende egentlig. Jeg hadde reagert sterkt dersom jeg hadde møtt dine løse hunder i båndtvangsperioden.

Anonymkode: 0e53d...1a7

Hva konkret skulle du reagert på? To gjeterhunder som jogger inntil hesten min mens vi rir gjennom skogen? Mine hunder hadde ikke engang sett på deg, de er alt for fokuserte på jobben sin, som er å løpe ved siden av meg og hesten. De bryr seg ikke om folk eller dyr, og plager ingen. 

Anonymkode: 3e530...735

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...