Gå til innhold

Lovbestemt båndtvang for hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Supermerry skrev (På 4.4.2024 den 3.52):

En del lover er likevel ikke absolutte: iblant må man se til hensynet bak loven. Mht båndtvang handler de fleste bestemmelser om å hindre at hunden løper etter vilt. Jeg har alltid overholdt båntvangsbestemmelsene nøye med alle mine hunder, men da min 16 år gamle, hd-syke tispe fremdeles oppviste så mye livsglede at veterinæren mente avlivning burde utsettes - kjørte vi henne de siste ukene av hennes liv til dammen vi tidligere hadde gått med henne til. Der løftet vi henne ut av bilen og lot henne gå uten bånd de få ti-metrene hun orket. Logrende og ivrig, i sin "gammelmanns- rett-før-døden" svanesang, uendelig langsomt på ustø ben. Selv så åpenlyst syk som hun var, selv så langsomme og skjelvende usikre skritt som hun tok, og selv så kritthvit av elde som hun var i både ansiktet og i øynene, så klarte vi selvfølgelig å møte Frk. Selvoppnevnt Politi:

- Ta den hunden i bånd!

-  Hun er gammel og syk, og kan knapt gå

- Det er regler for dette! Båndtvang!

- Men det er av hensyn til viltet, og som jeg sa: hun kan knapt gå; langt mindre løpe.

- Det er båndtvang. Alle hunder skal være i bånd!

Jeg trakk på skuldrene og gikk videre, før jeg stanset 15 meter kengre vekk og ventet på at hunden min skulle stavre seg langsomt, halvblind og lykkelig etter stemmen min. Vi avlivet henne uken etter, etter veterinærens anbefaling. Den eneste av mine hunder som har gått løs under båndtvang, og jeg ville ha gjort det igjen og igjen.

Det er vanskelig å se dette på avstand og kan komme brått på. Nå virket jo dette tydelig nok. Unner hunden din å rusle fritt i siste stund. 

Men har selv opplevd de som står å overbeviser om han egen hund er så snill osv, og sekundet etter har hunden hens glefset rundt nakken på min. Er du ansvarlig hundeeier så har du kjennskap til at enkelte hunder provoseres og markerer sin alfamakt overfor andre hunder av samme kjønn (som ikke er valper) og til dels kastrerte (fordi de blir usikre på kjønn). Hunder kan også være uforutsigbare, så det er naivt og ansvarsløst å tenke at «min hund gjør aldri noe galt». Det er med hunder som barn, man blendes av det faktum at familiebåndet er så nært, og grensesetting er da noe sløret. Det er flott at vi har båndtvang, men i virkeligheten kjøres total anarki. Samme med barn/ungdom, fordi det er en god sammenligning på dårskap i oppdragelse i disse tider. 

Anonymkode: 96ede...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...

Her er en nyttig artikkel til alle dere som driter i båndtvang, mener hunden deres er så snill og må få springe løs uansett hva. I akkurat dette tilfellet har hunden faktisk vært i bånd, men slitt seg , men budskapet er det samme:

En hund kan gjøre ubotelig skade når eieren ikke har den under kontroll. Jeg oppfordrer også til at dere klikker dere inn og ser bilde av væren som ble angrepet, og måtte avlives. Forferdelig trist sak.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/o3WwWa/hund-angrep-sau-i-oppdal-sauen-maatte-avlives

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Fru Uperfekt skrev (På 3.5.2024 den 13.58):

Iflg lovens lange arm skal jeg egentlig få bot hvis jeg sitter på bussholdeplassen med en miniatyr-hund i håndvesken hvis jeg ikke samtidig holder i et bånd. Det er bare så på trynet.. Norge i et nøtteskall, flokkmentaliteten. Ingen mulighet for selvstendige vurdering, hverken av eier eller håndhever av loven.. Vet ikke om jeg skal le eller grine. 

Og denne intern justisen på Rondane om hunder som må gå på en viss avstand til løyper. Hvordan gå på ski i løypa mens du har med hundene på tur da? Vedkommende må nok pent nøye seg med å se på ski på tv. Makan til bondehuer..

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (1 time siden):

Iflg lovens lange arm skal jeg egentlig få bot hvis jeg sitter på bussholdeplassen med en miniatyr-hund i håndvesken hvis jeg ikke samtidig holder i et bånd. Det er bare så på trynet.. Norge i et nøtteskall, flokkmentaliteten. Ingen mulighet for selvstendige vurdering, hverken av eier eller håndhever av loven.. Vet ikke om jeg skal le eller grine. 

Og denne intern justisen på Rondane om hunder som må gå på en viss avstand til løyper. Hvordan gå på ski i løypa mens du har med hundene på tur da? Vedkommende må nok pent nøye seg med å se på ski på tv. Makan til bondehuer..

Maken til retorikk!

Hva er det som sitter øverst på din kropp da,et byhue?

Anonymkode: 0fabc...4e7

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (På 5.7.2024 den 10.00):

Iflg lovens lange arm skal jeg egentlig få bot hvis jeg sitter på bussholdeplassen med en miniatyr-hund i håndvesken hvis jeg ikke samtidig holder i et bånd. Det er bare så på trynet.. Norge i et nøtteskall, flokkmentaliteten. Ingen mulighet for selvstendige vurdering, hverken av eier eller håndhever av loven.. Vet ikke om jeg skal le eller grine. 

Og denne intern justisen på Rondane om hunder som må gå på en viss avstand til løyper. Hvordan gå på ski i løypa mens du har med hundene på tur da? Vedkommende må nok pent nøye seg med å se på ski på tv. Makan til bondehuer..

Du får gjøre begge deler, bare husk at selv om en som hundeeier ikke alltid klarer å ha empati med det så er mange bla redd hund. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Du får gjøre begge deler, bare husk at selv om en som hundeeier ikke alltid klarer å ha empati med det så er mange bla redd hund. 

 

Har empati med de jeg. Min hund også. Så rart det enn høres ut så sorterer hunden på brukbar avstand hvem som er positivt innstilt til henne eller ikke..  Akkurat som vi mennesker gjør, og da går vi jo ikke bort for å små-chatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (8 minutter siden):

Har empati med de jeg. Min hund også. Så rart det enn høres ut så sorterer hunden på brukbar avstand hvem som er positivt innstilt til henne eller ikke..  Akkurat som vi mennesker gjør, og da går vi jo ikke bort for å små-chatte.

Bor rett ved et meget populær turområde og er nok av ikke snille hunder (selv om eierne sier de er verdens snilleste) som t o m kommer inn i hagen min.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (10 minutter siden):

Bor rett ved et meget populær turområde og er nok av ikke snille hunder (selv om eierne sier de er verdens snilleste) som t o m kommer inn i hagen min.

Rart. Ingen grunn til å mistro deg, men jeg bor i Oslo, går overalt og jeg ser det så og si aldri. På mindre plasser derimot, der møter jeg stadig ustyrlige hunder som bjeffer og freser. Har ikke noe annen forklaring enn at de må være undereksponert for andre hunder og understimulert generelt fra eiere.

Skal aldri si aldri. Nettopp i dag møtte jeg på en schæfer med sin eier i et rolig område av Oslo. Glad det båndet ikke røk..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (18 timer siden):

Rart. Ingen grunn til å mistro deg, men jeg bor i Oslo, går overalt og jeg ser det så og si aldri. På mindre plasser derimot, der møter jeg stadig ustyrlige hunder som bjeffer og freser. Har ikke noe annen forklaring enn at de må være undereksponert for andre hunder og understimulert generelt fra eiere.

Skal aldri si aldri. Nettopp i dag møtte jeg på en schæfer med sin eier i et rolig område av Oslo. Glad det båndet ikke røk..

Båndet på din hund,er du glad at det ikke røk?

Anonymkode: 0fabc...4e7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, PITTY said:

Rart. Ingen grunn til å mistro deg, men jeg bor i Oslo, går overalt og jeg ser det så og si aldri. På mindre plasser derimot, der møter jeg stadig ustyrlige hunder som bjeffer og freser. Har ikke noe annen forklaring enn at de må være undereksponert for andre hunder og understimulert generelt fra eiere.

Skal aldri si aldri. Nettopp i dag møtte jeg på en schæfer med sin eier i et rolig område av Oslo. Glad det båndet ikke røk..

Har annen opplevelse enn deg. Bodde i Oslo i 40 år og aldri opplevd flere hunder som hadde mangel på det ene og det andre og eiere som ga faen i oppdragelse og hundehold. 
Flyttet, og her har faktisk folk nogenlunde oppdragelse på hundene. 
 

Du er ei sånn som tar med seg hunden inn i butikker og gir blanke faen i folk som måtte være allergiske fordi din lille bisk ikke kan stå i bånd utenfor..?

Anonymkode: 0b590...aed

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

 

Du er ei sånn som tar med seg hunden inn i butikker og gir blanke faen i folk som måtte være allergiske fordi din lille bisk ikke kan stå i bånd utenfor..?

Anonymkode: 0b590...aed

Setter du en hund utenfor og det kommer en unge bort og hunden glefser er det jo gjort. Ikke ungen som får skylda, derfor bør man gjøre alt annet enn å sette en hund utenfor..  Ellers ikke så problematisk som man skulle tro. En haug av caféer som aksepterer hund t.eks. I byen selvsagt, glem det på bygda..

Dette allergi greiene tror jeg en del ganger noen bare skyver foran seg som argument. Like moderne som gluten, laktose og ADHD.. 

Endret av PITTY
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (38 minutter siden):

Setter du en hund utenfor og det kommer en unge bort og hunden glefser er det jo gjort. Ikke ungen som får skylda, derfor bør man gjøre alt annet enn å sette en hund utenfor..  Ellers ikke så problematisk som man skulle tro. En haug av caféer som aksepterer hund t.eks. I byen selvsagt, glem det på bygda..

Dette allergi greiene tror jeg en del ganger noen bare skyver foran seg som argument. Like moderne som gluten, laktose og ADHD.. 

Hva er det som får deg til å tro at det er ille på bygda?

Ser det går igjen i innleggene dine.

Man kan selfølgelig ta med hunden sin på cafeer på det fæle bondelandet.

Ta deg en tur en dag dersom du har lyst.

Anonymkode: 0fabc...4e7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva er det som får deg til å tro at det er ille på bygda?

Ser det går igjen i innleggene dine.

Man kan selfølgelig ta med hunden sin på cafeer på det fæle bondelandet.

Ta deg en tur en dag dersom du har lyst.

Anonymkode: 0fabc...4e7

Ok, får ta en tur til uka da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (43 minutter siden):

Setter du en hund utenfor og det kommer en unge bort og hunden glefser er det jo gjort. Ikke ungen som får skylda, derfor bør man gjøre alt annet enn å sette en hund utenfor..  Ellers ikke så problematisk som man skulle tro. En haug av caféer som aksepterer hund t.eks. I byen selvsagt, glem det på bygda..

Dette allergi greiene tror jeg en del ganger noen bare skyver foran seg som argument. Like moderne som gluten, laktose og ADHD.. 

Det eneste jeg er enig i av det du sier, er at det er risikabelt å sette hunden utenfor butikken. Ikke bare ift hva hunden kan gjøre, men også hva mennesker kan gjøre mot hunden. Var på Karmøy en gang og noen unger sto og kastet stein på en hund i bånd utenfor butikk, måtte jage dem bort.

Allergi er ikke noe folk bare bruker som unnskyldning til ditt og datt, nei. Endte opp på legevakta mange ganger som barn når folk hadde med seg katt på offentlig transport f.eks. Nå som voksen har jeg med allergi medisiner overalt, i tilfelle.

Har møtt ustyrlige hunder i alle storbyer, inkludert Oslo. Folk som tror de har kontroll, men må ha 20 forsøk før de klarer å innkalle hunden. Hunder i flexibånd som løper bort til alt og alle, store hunder som går tur med eieren, gneldre bikkjer som bykser mot folk... På landet virker hundene generelt roligere og ofte mer vel-oppdratt, etter min erfaring.

Anonymkode: 4a839...c80

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine bruker ikke bånd når de er på jobb eller når de er ute på gården.

Utover det så er de selvfølgelig i bånd.

Anonymkode: e5a0f...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Allergi er ikke noe folk bare bruker som unnskyldning til ditt og datt, nei. Endte opp på legevakta mange ganger som barn når folk hadde med seg katt på offentlig transport f.eks. Nå som voksen har jeg med allergi medisiner overalt, i tilfelle.

 

PS; Har aldri benyttet ordet "alle".. 

Ingen tvil om at din allergi er av den verre sort. Hørtes forferdelig slitsomt ut.

Min lillebror fikk anafylaktisk reaksjon/allergisjokk på mandler, kunne ha dødd hadde vi ikke nådd frem til legevakt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (På 6.7.2024 den 19.03):

Rart. Ingen grunn til å mistro deg, men jeg bor i Oslo, går overalt og jeg ser det så og si aldri. På mindre plasser derimot, der møter jeg stadig ustyrlige hunder som bjeffer og freser. Har ikke noe annen forklaring enn at de må være undereksponert for andre hunder og understimulert generelt fra eiere.

Skal aldri si aldri. Nettopp i dag møtte jeg på en schæfer med sin eier i et rolig område av Oslo. Glad det båndet ikke røk..

Vel er ikke en liten by jeg bor i, Bergen er fremdeles Norges 2 største by

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (På 7.7.2024 den 13.47):

Setter du en hund utenfor og det kommer en unge bort og hunden glefser er det jo gjort. Ikke ungen som får skylda, derfor bør man gjøre alt annet enn å sette en hund utenfor..  Ellers ikke så problematisk som man skulle tro. En haug av caféer som aksepterer hund t.eks. I byen selvsagt, glem det på bygda..

Dette allergi greiene tror jeg en del ganger noen bare skyver foran seg som argument. Like moderne som gluten, laktose og ADHD.. 

Har aldri hatt problemer med å få tak hunden inn på kafeer på steder med 10k innbyggere eller ferre (som jo kan kalles bygda)

Personlig velger jeg å ikke ta med hund inn i sentrum med mindre den skal være med på jobb, dette av hensyn til dyret og medpassasjerer på buss og trikk.

Når det kommer til å sette hund utenfor butikk så er vel det blitt ulovlig, det er uansett temmelig tåpelig av hundeeier da dette kan stresse dyr og forhindre de som er redde i å handle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 11.28):

Fra 1 april er det lovbestemt båndtvang for hunder. 

Etter min erfaring,så er det en del hundeeiere som ikke bryr seg om det. Det som går igjen av argumentasjon er " Jeg har 100% kontroll på min hund,så den går løs" ; " Hunden min er snill" ; " Det er jo ingen her, så hunden kan gå løs" osv osv.

Hva er det som gjør at noen hundeeiere mener seg hevet over norsk lov?
I følge Lovdata " En hundeholder som overtrer reglene om aktsomhet, sikring eller båndtvang kan få bøter eller fengselsstraff inntil seks måneder".
Bryr man seg ikke om det heller?
Hadde du anmeldt hundeeier som ikke bryr seg om båndtvangen?

( Jeg er hundeeier selv,dersom noen skulle lure på det)


 

Anonymkode: 0e53d...1a7

Tenk hvor mange som bryter Norges lover hver eneste dag...

Jeg er rimelig sikker på at hver og en som skriver inn på denne tråden, har brutt en eller annen lov selv, kanskje til og med opp til flere ganger.

Du vil ha veldig mye å gjøre, hvis du skal anmelde alle de som bryter lover til en hver tid. Men, for all del, hvis du ikke har annet å gjøre, så hvorfor ikke.

Eller, du kan passe på hva du selv gjør, og ta konsekvensene av det, og la andre gjøre det samme. 

 

Anonymkode: e9658...074

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...