Gå til innhold

Hvordan kan man skremme barna fra å la seg friste til å prøve narkotika?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er et sykt samfunn vi lever i og diverse fristelser er rundt hvert et hjørne virker det som. 
Jeg har fornuftige barn og vi har en åpen kommunikasjon. Men er det noe som kan virkelig skremme dem fra å ha lyst å prøve? Jeg er livredd for at det skal skje noe. 

Anonymkode: b82dc...7d3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skremsel funker bare mot sin hensikt, det eneste som fungerer i lengden er fornuft. Les deg opp på temaet og ha en åpen dialog med barnene. Overdreven skremsel blir fort til nysgjerrighet og trass, man kan ende opp med å føle seg lurt.

De aller fleste som prøver stoffer prøver det bare et par ganger og rører det aldri igjen.

Anonymkode: 3b14d...369

  • Liker 18
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, skal ikke garantere at det fungerte, siden jeg faktisk aldri har blitt tilbudt narkotika (og aldri gått inn for å få tak i heller), men vi ble fortalt på skolen (90-tallet) at LSD kunne ligge "latent i hjernen" i mange år og gjøre at folk fikk psykotiske episoder i godt voksen alder, og at det var "spesielt skummelt" å bruke for kvinner, siden det da gjerne utløste fødselspsykoser og man endte opp med å skade/drepe babyen sin...

(Gjorde nok inntrykk til at jeg husker det 30 år senere, iallefall, men jeg tviler egentlig på at det er sant...)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker åpen dialog og tydlige forventninger og holdninger til det rundt rus er viktig. Så får man håpe på gode venner soml tar gode valg, når den tid kommer. Jeg er ikke naiv, og vet mine har prøvd alkohol før de ble 18, og har vært veldig tydlig på at det ikke er greit. Jeg vet flere i omgangskretsen har prøvd hasj, men vet ikke om mine har. Det betyr ikke at de vil ende med knekk I beina og reise til Oslo, eller en annen stor by og bli fulltids narkoman. Nå har mine kommet seg godt igjennom denne tiden og studerer, og jeg er sikker på tydelighet og forventninger har hvert fall ikke gjort det verre. Jeg vet jo ikke alt, og det skal jeg jo heller ikke. Det går heldigvis bra med de fleste. Så er det nok en stor forskjell på de som bruker rus i ung alder for å flykte fra problemer, og de som prøver for nysgjerrighet i noe høyere alder  

Anonymkode: 37e36...55d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke skremming fungerer. Politiet har prøvd dette i mange år, ved å stille opp på skolene, gjerne sammen med en ex-narkoman som forteller om elendigheten. Det har ikke fungert, og nå jobber politiet på andre måter.

Det viktigste tror jeg er at man som foreldre passer på og følger med. Vær interessert i hvor barnet er og hva det driver med. Bry deg! Ikke tillat barna å dra på fester hvor det er en risiko for narkotika(og det er vel dessverre snart de fleste fester). Det samme gjelder alkohol, dersom barna er mindreårige. Inviter heller ungdommen til å ha festen hjemme hos foreldrene, hvor foreldrene kan følge litt med.

Og så hjelper det om barna har kunnskap om rusmidler slik at de kan gjenkjenne rusmidler og ta kunnskapsbaserte valg dersom de blir tilbudt noe.

Noen foreldre lager en skriftlig avtale med ungdommen om å holde seg unna rusmidler en viss tid. "Premien" om man holder kontrakten, kan være en pengesum, større bidrag til førerkort eller annet.

Anonymkode: f22a5...99f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg vokste opp på 80-tallet, fikk vi mye info både mot røyking og narkotika på skolen.

Vi hadde besøk av en som hadde hatt strupekreft pga. røyking + fikk se lunger fulle av tjære. Nok til å hindre meg fra å begynne ihvertfall.

Vi besøkte også et behandlingssted for narkomane, hvor de narkomane selv fortalte hvordan de hadde begynt og hvor fort de gikk over på sterkere stoffer. De så ganske medtatte ut og sleit veldig med å bli rusfrie. Ikke noe som fristet akkurat. I tillegg så vi en film om livet som narkomane i Oslo, - mener den het "Hard asfalt".

Tenker at info om ulempene er veien å gå, og skulle ønske skolene kunne gjøre slikt idag også.

Anonymkode: bb70d...2dc

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skremme? Narkotika er ikke nødvendigvis farlig og dødelig. Man blir ikke til sliten heroinist over natten. Ha god dialog med ungdommene, vær nysgjerrig og åpen. Da kommer de til deg når de opplever noe ubehagelig eller trenger råd. Det går bra med de aller fleste. Er mer bekymret for dårlig psyke og uhelse blant dagens ungdom, enn akkurat narkotika. 

Anonymkode: 6d012...47d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da jeg vokste opp på 80-tallet, fikk vi mye info både mot røyking og narkotika på skolen.

Vi hadde besøk av en som hadde hatt strupekreft pga. røyking + fikk se lunger fulle av tjære. Nok til å hindre meg fra å begynne ihvertfall.

Vi besøkte også et behandlingssted for narkomane, hvor de narkomane selv fortalte hvordan de hadde begynt og hvor fort de gikk over på sterkere stoffer. De så ganske medtatte ut og sleit veldig med å bli rusfrie. Ikke noe som fristet akkurat. I tillegg så vi en film om livet som narkomane i Oslo, - mener den het "Hard asfalt".

Tenker at info om ulempene er veien å gå, og skulle ønske skolene kunne gjøre slikt idag også.

Anonymkode: bb70d...2dc

Eller det var denne filmen om Marita. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Marita_–_et_dokument_fra_noen_som_overlevde

 

Anonymkode: bb70d...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde faktisk tenkt å prøve narkotika da jeg var ungdom. Var på mange fester der folk drev med det osv. Men etterhvert så jeg hvor jævlig det kunne være, hvor rare folk ble. Og en kompis fortalte meg om hvor jævlig det var å gå på amfetamin. Var også på besøk hos en narkis en gang da vi skulle kjøpe hasj. Han så jo helt jævlig ut, var kjemperar og bad oss på metadon. Bodde i kommunal bolig, det var rotete hos hann og han hadde åpenbart et jævlig liv. Etter å ha sett alt dette ville jeg ikke ta dop likevel.... Kanskje på ett eller annet vis vise barna dine hvordan narkiser har det. 

Anonymkode: ae146...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Veggdyret said:

Tja, skal ikke garantere at det fungerte, siden jeg faktisk aldri har blitt tilbudt narkotika (og aldri gått inn for å få tak i heller), men vi ble fortalt på skolen (90-tallet) at LSD kunne ligge "latent i hjernen" i mange år og gjøre at folk fikk psykotiske episoder i godt voksen alder, og at det var "spesielt skummelt" å bruke for kvinner, siden det da gjerne utløste fødselspsykoser og man endte opp med å skade/drepe babyen sin...

(Gjorde nok inntrykk til at jeg husker det 30 år senere, iallefall, men jeg tviler egentlig på at det er sant...)

Haha, noen bør ta på seg jobben som de moderne Asbjørnsen og Moe og samle disse eventyrene i en bok :D

Har møtt mange som har gått i klassen til han som spiste fleinsopp og trodde han var en appelsin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg viser dem peter uteligger. Så får dem se hvor jævlig gali det ender. 

Anonymkode: ad88f...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er urealistisk å skjerme dem fra kontakt med rusmidler. Men vi vet jo litt i dag om risikofatorer for å få et rusproblem, og det er traumer og andre psykiske problemer som topper lista. Hvis de har blitt utsatt for mobbing eller overgrep, eller sliter med angst og depresjon, er sjansen for å få rusproblemer mangedoblet. Jeg tror det aller viktigste foreldre kan gjøre for å forebygge rusproblemer er å være trygge foreldre for barna. At de vet at de kan få hjelp hjemme uansett, og at mamma og pappa plukker opp signaler på at de ikke har det bra.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

linsejesus skrev (2 minutter siden):

 

Har møtt mange som har gått i klassen til han som spiste fleinsopp og trodde han var en appelsin.

Jeg og!! Tror det der er verdens største klasse.

Ikke skrem. Bare vær en trygg og god mor og far. Vær ærlig om at alkohol er godt, og at rus er godt. Samtidig som det er farlig. At det er mer farlig enn godt. Se serien Rus på NRK sammen med barna. Hele. Prat åpent om det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke skremming fungerer, det gjorde det i alle fall ikke på meg og de fleste jeg kjenner..

Les deg heller opp på temaet, mye forskning viser at det å teste ut forskjellige rusmidler (dersom du vet hva du får mtp. innhold av forskjellige stoffer og doseforhold) ikke er så farlig som mange virker å tro MEN det kan være farlig for unge hjerner å eksperimentere med dette og det kan gi følgeskader. Så jeg ville ha kjørt hardt på det å vente med å eventuelt teste dop av forskjellig slag til man er en 24-25 år.

Jeg ville også ha vært veldig klar på at det er masse "falsk dop" i omløp, det vil si at man ikke vet hva man får. Salg av dop er en kynisk industri og siden det ikke er mulig å teste hva det du har inneholder av stoffer er det faktisk russisk rulett. Særlig piller og væske! Det kan være livsfarlig!

Ikke skrem de med faren av dop i seg selv, fortell de sannheten; at den aller største faren er dersom man ikke har full oversikt over hva man tar og hva man kan tåle - og dersom man begynner å eksperimentere før hjernen er klar til å takle det er faren så mye større. Hvis du får de over tenåringskneika er sjansen stor for at dersom de eventuelt ender opp med å prøve noe, så er det i alle fall med en mer voksen og informert tilnærming. 

Anonymkode: d99b4...c4c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter åpen dialog om det, ikke kjeft, idioti og fordommer.

Tenkt også på at helt velfungerende mennesker har prøvd narkotika, eller bruker det jevnlig uten å misbruke. Barnet ditt er ikke dømt til å feile i livet om de røyker hasj engang, Jens Stoltenberg og Bill Clinton har også gjort det liksom. Ikke bli hysterisk og tro at man havner på gata så fort man tar en øl. Jeg tror feilinformasjon og hysteri fungerer dårlig.

Mer kjennskap gir bedre motgargumenter.

Kokain er jo faktisk livsfarlig, men det som resonnerer bedre med unge er nok hvor himla dyrt det er å få den vanen, og den får du veldig lett! Og hvordan du kan bli en dust på det, om du tror fylleangst er ille så prøv kokainangst.

MDMA kan også gi deg en skikkelig tung dagen tredagers dagen derpå, du kan kræsje og bli skikkelig nedfor av det. 

Sopp og LSD har jeg lite vondt å si om, men man kan få en bad trip og være redd, man kan drite seg litt ut med å sulle rundt og LSD varer ganske lenge og man kan ikke slå av om det går skeis. Si at man alltid må ha en edru venn der, og oppfordre din unge til å være den edru vennen som kan hjelpe de andre.

Er de veldig sånn "redde verden"-ungdom, så glir kanskje argumenter om miljøvern, menneskehandel og mafiaer inn. Det er jo ikke en spesielt bra bransje. 

Uansett, møt dem med forståelse, hvis noe først skjer så må du være en trygg havn og ikke den de er mest redd for at skal finne det ut.

Anonymkode: 55681...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gi dem en skikkelig dyr hobby. De vil aldri ha råd til begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror ikke skremming fungerer. Politiet har prøvd dette i mange år, ved å stille opp på skolene, gjerne sammen med en ex-narkoman som forteller om elendigheten. Det har ikke fungert, og nå jobber politiet på andre måter.

 

Anonymkode: f22a5...99f

Hvordan kan du si at det ikke har fungert? Det fungerte utmerket da jeg gikk på ungdomsskole på 90 tallet. 

Anonymkode: f04f1...2f3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor skremme? Narkotika er ikke nødvendigvis farlig og dødelig. Man blir ikke til sliten heroinist over natten. Ha god dialog med ungdommene, vær nysgjerrig og åpen. Da kommer de til deg når de opplever noe ubehagelig eller trenger råd. Det går bra med de aller fleste. Er mer bekymret for dårlig psyke og uhelse blant dagens ungdom, enn akkurat narkotika. 

Anonymkode: 6d012...47d

Skal man skremme, kan man i hvert fall fortelle at narkotika er strengt ulovlig og kan medføre både bøter og fengsel i tillegg til husarrest og sinte foreldre.

Anonymkode: f22a5...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er et sykt samfunn vi lever i og diverse fristelser er rundt hvert et hjørne virker det som. 
Jeg har fornuftige barn og vi har en åpen kommunikasjon. Men er det noe som kan virkelig skremme dem fra å ha lyst å prøve? Jeg er livredd for at det skal skje noe. 

Anonymkode: b82dc...7d3

Skremselspropaganda fungerer dårlig på dagens barn og unge. Bedre å gi barna nok kunnskap og evner til å ta egne selvsensige valg basert på denne kunnskapen. Men da må kunnskapen også være korrekt og ikke basert på personlig mening og oppfatning. 

Informasjon om konsekvensene av narkotikabruk, virkning, bivirkninger, lovverk og regler, straff tror jeg oppriktig man kommer lengre med enn Skremsel. 

 

Anonymkode: a2f33...80e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...