Gå til innhold

Hvordan kan man skremme barna fra å la seg friste til å prøve narkotika?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 4/1/2024 at 11:21 AM, AnonymBruker said:

Det er et sykt samfunn vi lever i og diverse fristelser er rundt hvert et hjørne virker det som. 
Jeg har fornuftige barn og vi har en åpen kommunikasjon. Men er det noe som kan virkelig skremme dem fra å ha lyst å prøve? Jeg er livredd for at det skal skje noe. 

Anonymkode: b82dc...7d3

IKKE bruk skremsel. Det er bevist gang på gang at det fungerer ikke. 

Si at du forteller ungen din at alt er livsfarlig, prøver du cannabis en gang blir du automatisk tung sprøytenarkoman. Så prøver ungen din cannabis, eller ser at andre har prøvd det. Da vil de innse at mamma løy og alt annet du ha sagt blir tatt mindre seriøst. 

Vær ærlig, ha en normal samtale om det. Sett deg gjerne inn i temaet selv, høres ut som du trenger å lære minst like mye selv 

Endret av jane78
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har vi en faktabasert tilnærming til dette med våre ungdommer. Konsekvensene av narkotikabruk, ikke bare de kortsiktige, men også de langsiktige. 

Man ser også nok av eksempler på tragiske skjebner på tv og i det virkelige liv til å trekke paralleller der. 

Vi har også fokus på dette med å ikke ta imot og innta noe som man ikke vet hva er. En drops/godteri kan være narkotika, samme gjelder drikke. 

Anonymkode: 65f92...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke på trusler og skremselspropaganda. Viktigere å fokusere på tillit og fakta. 

Hadde satset på å at ungdommen fikk trygge rammer, gode fritidsaktiviteter og god kommunikasjon og oppfølging. De som har testet grenser på barnas trinn og kull over har ett likhetstrekk- foreldrene trakk seg tidlig unna og barna måtte klare seg selv og de søkte etter noe. 

Mine har prioritert idrett og der er det nulltoleranse for alkohol/narkotika og det føles ganske greit. 

Anonymkode: 49088...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tur til Oslo og en tur opp og ned Carl Johan har skremt vettet av våre. De har lurt på hva de tiggerne er. 

Anonymkode: efd8f...8d8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har alltid snakket om hvor skuffet hun ville vært og at mam kan dø og sånn.

 

jeg er til dags dato bare 22, men jeg har aldri turt å prøve og jeg har holdt meg unna både narkotika og nikotin.

drukket litt av og til da, har normalt forhold til det, men jeg har ikke hatt behov for å drikke meg langs gata hver helg:)

Anonymkode: 10777...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vel også se på personligheten. Noen er veldig spenningssøkende og "alt" skal prøves, de kan lett rote seg borti rus, der er det greit å, parallelt med å apellere til fornuften, gjøre det klart at man ikke trenger å fortsette bare fordi man har prøvd noe, det er ikke noe bordet fanger her. Requiem for a Dream tror jeg er en grei film å vise, den skremte i hvert fall meg.

Andre er veldig forsiktige og engstelige, men kan likevel teste narkotika fordi det tar vekk noe av stresset. Der er det kanskje viktigere å fokusere på at selv om det føles bra der og da så er nedturen i dagene etter mye verre enn det stresset de kjenner på. Så kan man selvfølgelig diskutere om det er verre å bruke hasj enn tabletter. Min svært "high strung" eks, røyker marihuana for å stresse ned, med legens velsignelse (bor ikke i Norge).

De snusfornuftige som konkluderer med at ev. spenning og rus ikke er verdt risikoen er de jeg er minst bekymret for, selv om de selvfølgelig ikke er immune. De kan bli lit høye på seg selv fordi de "selvfølgelig aldri vil bli narkomane", og da er det ikke farlig å prøve litt (noen er dessverre langt mer disponerte for avhengighet enn andre). 

Jeg var selv en av dem. Jeg vanket tidvis i et miljø med mye dop, det var små forhold slik at det ikke var noe vanntett skott mellom de som brukte dop og ikke. Jeg rørte likevel aldri noe annet enn alkohol selv (som selvfølgelig er skummelt nok, men i det minste lovlig). Jeg så heller aldri noe som fikk meg til å bli fristet, ingen så ut til å ha det spesielt gøy som ruset (det var ikke kokain i det miljøet). Min bestevenninne på ungdomsskolen var en helt annen type; kunne hun rote seg borti trøbbel gjorde hun det. Hun døde dessverre som tung rusmisbruker da hun var 40. 

Jeg har blitt tilbudt diverse dop som voksen også, men har heldivis hatt vett til å si nei selv om jeg har vært full, det ligger dypt i meg at "dette er ikke noe du gjør". Jeg prøvde hasj et par ganger som godt voksen da jeg datet en fra Nederland med et litt annet syn på det, av ren nysgjerrighet, men det var rett og slett ikke min greie. Ga meg ingenting, kommer ikke til å prøve igjen.

Anonymkode: 13bc6...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 12.01):

Jeg viser dem peter uteligger. Så får dem se hvor jævlig gali det ender. 

Anonymkode: ad88f...e42

Fungerer sikkert kjembebra. Tror du på det du skriver selv? 

Anonymkode: 4d393...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 14.01):

Hvordan kan du si at det ikke har fungert? Det fungerte utmerket da jeg gikk på ungdomsskole på 90 tallet. 

Anonymkode: f04f1...2f3

For deg eller generelt? Ja, vi ble skremt , og absolutt alle testet ut på 90- tallet. For de fleste gikk det helt fint, for noen ikke. Tror bedre ærlig info hadde fungert bedre enn skremsel og tull som vi jo lett gjennomskuet. Jeg vil ikke anbefale mine barn narkotika, ikke fordi man blir narkoman og avhengig av og ta et trekk av en joint som vi lærte på ungdomsskolen, men fordi jeg har set bad trip og også overdose. De skulle heller ha lært oss hva vi skulle gjøre hvis noen fikk i seg for mye av noe som viste seg og ikke være det det ble solgt som. 

Anonymkode: 4d393...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk besøk på ungdomsskolen av Mariastiftelsen hvor en eks-narkoman fortalte i detalj hvordan kompisen hadde blacket ut i rusen og kløyvd hodet til kompisen sin med ei øks. Det satte ei støkk i meg i alle fall, men ga meg også noen bilder i hodet jeg gjerne skulle vært foruten😬

Anonymkode: ac7cf...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ta med barna ned til Storgata for å spise is og se på de narkomane. 

Anonymkode: cf683...f0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg heller forstår ikke hvorfor de sluttet med dette. Det fungerte for meg, og mange av mine venner. 
 

Idag føler jeg politikere og mange ufarliggjør spesielt hasj, og det kommuniseres altfor dårlig hvor farlig det faktisk kan være. Én gang kan faktisk ødelegge deg for alltid. Og starter du med hasj i ung alder, er sjansen for at du begynner med sterkere stoffer mangedoblet. 
 

Vi har en i familien med hasjutløst psykose. Så våre barn er såpass skremt at jeg tror aldri de kommer til å prøve noe sterkere enn alkohol. Men kan ikke akkurat anbefale deg å la en annen i familien ta støyten for dine barn.. 

Anonymkode: a87a2...584

Det ville fungert ennå dårligere i dag. Vi klarte og finne ut at det vi ble fortalt var tull, og i dag med nett og Google vil det jo være nyttesløse.,

ja, du kan kommunisere hvor farlig du synes hasj er og legge til masse skremsel som på 90- tallet, så googler ungdommene dine og spør deg hvorfor flere og flere land legaliserer, hvorfor den norske staten har investert og tjent masse penger på cannabisplantasjer, og statisikk som viser at sjansen for og begynne med sterkere stoffer er minimal. 
 

ja, hvis de har opplevd noe sånt, kan det jo virke skremmende selvsagt.

Anonymkode: 4d393...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg så en video engang om noen som fortalte barna sine at familien hadde en genfeil som gjorde at de fikk ukontrollerbar diaré når de prøvde rus. Altså at de bæsja i buksa når de prøvde. Hun sa at onkler og tanter osv hadde det samme og at de bæsja i buksa når de prøvde rusmidler utover alkohol. Og det virket. Ingen vil vel bæsje i buksa foran vennene sine. 

Kanskje ikke helt redelig, men jeg tenkte jeg skulle si noe av det samme når mine barn er gamle nok. 

Anonymkode: 2f9b6...aaf

🤣🤣 men hvor lenge trodde barna på det? Og hva sa tanter og onkler om det ble fortalt at de hadde tatt narkotika og bæsja i buksa! 😅 håper ikke søsknene mine bruker denne til barna sine. 

Anonymkode: 4d393...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tro på at skremselstaktikk fungerer. I ytterste konsekvens kan det gjøre det tøft og spennende, og være mot sin hensikt.

Åpenhet og ærlighet må være grunnlaget. Og tilstede og engasjert i barnas og ungdommenes liv. Det siste der er kanskje det jeg ser går galt for tiden. Unger går på selvstyr, treffer mennesker og utfordringer de trenger veiledning for å takle, mangler noen som kan veilede de og så må de prøve seg på egenhånd. Og det er ofte da det går galt er mitt inntrykk.

Selv den mest velloppdratte ungdommen kan ta feil valg. Hvem ungdommen da går til eller hvordan en reagerer har alt å si.

Vær tilstede med barna og ungdommen. Spill med de. Delta i aktiviteter med de. Kjør de til/fra treninger/aktiviteter. Snakk om dagene. Vær nysgjerrig på hvem de er med når de ikke er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veggdyret skrev (På 1.4.2024 den 11.31):

Tja, skal ikke garantere at det fungerte, siden jeg faktisk aldri har blitt tilbudt narkotika (og aldri gått inn for å få tak i heller), men vi ble fortalt på skolen (90-tallet) at LSD kunne ligge "latent i hjernen" i mange år og gjøre at folk fikk psykotiske episoder i godt voksen alder, og at det var "spesielt skummelt" å bruke for kvinner, siden det da gjerne utløste fødselspsykoser og man endte opp med å skade/drepe babyen sin...

(Gjorde nok inntrykk til at jeg husker det 30 år senere, iallefall, men jeg tviler egentlig på at det er sant...)

Nei, det ER noen ting som faktisk kan ligge igjen i hjernen. Jeg jobber et sted der dette er forsket på pga et av produktene som selges er et slikt, men noen ganger må det brukes uansett. Et annet problem er at folk som bruker narkotika før hjernen er ferdig utviklet kan permanent endre hjernen sin på flere måter: dårligere hukommelse, dårligere konsentrasjonsevne, større sjanse for psykiske lidelser og avhengighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke så lyst til å prøve narkotika av noen form pga det var en del narkomane der jeg bodde, og jeg hadde ikke lyst til å være som dem. Etterpå studerte jeg psykologi, og det er ikke akkurat positive ting som har kommet frem i studier på unge folk som bruker narkotika. Psykologien vil at en del av de samme stoffene skal brukes til psykiske lidelser, til BEHANDLING, men ikke til å ruse seg.

Selv bare hasj er dokumentert dårlig for unge, selv om det finnes mange som vil avkriminalisere det og gjøre det lettere tilgjengelig fordi der "liksom" er ufarlig. Er mange slike folk som har drevet med hasj en stund, sluttet, og etterpå ikke hatt like positivt syn på det når de ser seg tilbake. 

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så viktig å informere saklig informasjon om narkotika; 1 hvor mye dritt som inneholder i det du kjøper. Og ingen vet om den hasjen du kjøper er preppa med fetanyl i tillegg. 2Kjøper du narkotika så sponser du økt gjengkriminalitet i ditt nærområde, vertsland og logistikksteder. 3 så utrolig mange som har tillit til dealere 🤯 hva er greia der? Tema for samtale!

Anonymkode: 89072...8aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 11.21):

Det er et sykt samfunn vi lever i og diverse fristelser er rundt hvert et hjørne virker det som. 
Jeg har fornuftige barn og vi har en åpen kommunikasjon. Men er det noe som kan virkelig skremme dem fra å ha lyst å prøve? Jeg er livredd for at det skal skje noe. 

Anonymkode: b82dc...7d3

Se på Petter Uteligger feks.Vise dem hva som kan skje. Ikke bare med narkotika. Det er mange triste skjebner der ute.

Bevisstgjøre dem til å ta kloke valg for seg selv, og andre. Da har du mulighet til å fremelske empatiske barn, slik jeg ser det med omtanke for andre. Vinn -Vinn.

Hvor gamle er barna? Er de reflekterte?

Endret av Irak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært lov hadde jeg tatt dem med på en rehabavdeling så de kunne møtt en ung person som hadde fått hjerneblødning av sentralstimulerende og til en akuttpsykiatrisk avd så de kunne sett noen med skikkelig psykose. Pga taushetsplikt/personvern er det dessverre ikke mulig å få til. 

Anonymkode: 89d77...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIktigste er å unngå traumer og psykisk sykdom. Det er stort sett det som er grunnen til at noen sliter med rus.

Anonymkode: dc038...a0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skremme med løgner når man kan komme med korrekt og nøytral informasjon? For dere vet vel at ungdommen gjennomskuer dette før eller siden, som fører til mindre respekt og tillit?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...