Gå til innhold

Hvordan kan man skremme barna fra å la seg friste til å prøve narkotika?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan kan du si at det ikke har fungert? Det fungerte utmerket da jeg gikk på ungdomsskole på 90 tallet. 

Anonymkode: f04f1...2f3

 

Det kan jo umulig ha fungert når bruken av narkotika bare øker for hvert år, og har gjort det i flere tiår. Hadde skremming med konsekvenser, som helseproblemer, straffer og bøter hatt god effekt, burde narkotikabruken gått ned, men den går altså opp.

https://www.ringsaker-blad.no/nyheter/narkotika/kriminalitet-og-rettsvesen/ungdommen-lar-seg-ikke-skremme-politiet-bekymret/s/5-79-46254

https://www.politiforum.no/kronikk-narkotikapolitikk-rusreformen/politiet-i-mote-med-unge--pa-tide-a-tenke-nytt/214541?noLog=1

Anonymkode: f22a5...99f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke skremme, er bare å legge fakta på bordet. Ikke teorier og ideer, men knallhard fakta: 1) du vet aldri hvordan en person reagerer på rus/dop. 2) du vet aldri hva produktet er blandet ut med eller hvordan det er blandet ut. Bakepulver, vaskepulver, det de har for hånd: Hva som helst for å drøye ut produktet for å tjene mest mulig på det. Jo lengre nede i "næringskjeden" dealeren er desto mer har det (antakelig) blitt blandet ut. 3) du kan dø av en gang, men det trenger ikke bli din første gang. Du kan ha prøvd 1-10-100-1000 ganger og gått bra men på 1001 så går det galt. Eller gang 67. Eller gang 3. Eller gang 1. Det ER russisk rullette med livet. Det stemmer at folk kan bruke dop i årevis og være "grei" men det kan skyldes flaks, opparbeidet toleranse Eller at du ikke ser sen-effektene av dopmisbruket utenpå (enda). 4) det er ulovlig og bærer med seg strenge straffer. Store konsekvenser om en blir tatt.

jeg kan forsette I det uendelige, men du skjønner tegningen. Vær ærlig og bruk fakta. 

Anonymkode: 7dd80...7ab

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vise dem noen som ligger med kontinuerlige krampeanfall annethvert minutt mens de er på avrusning.

Det bildet er totalt brent inn i minnet. Jeg hadde ingen planer om å prøve noe som helst før dette, men garantert at jeg absolutt aldri frivillig kommer til å ta noe som helst. Helt grusomt å være vitne til.

Ikke minst kan du prøve det vi alltid fikk høre hjemme; om vi prøver noe ville vi bli dratt med til «plata» og forlatt der med alle andre som driver med slikt 😅

Anonymkode: df8e6...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kan du si at det ikke har fungert? Det fungerte utmerket da jeg gikk på ungdomsskole på 90 tallet. 

Anonymkode: f04f1...2f3

Jeg gikk også på ungdomsskole på 90 tallet, var på flere events med politi og til og med der noen "skadde" stod frem med sine historier, kan love deg at det ikke var alle som tok det til seg. Vet om flere som har vært på avrusning og en stk som omkom pga misbruk. Finnes jo ungdomsmiljø der ungdom fortsetter å kjøre i fylla selv om de opplever at venner dør nettop i bilulykke der føreren er beruset.

TS sier det er fornuftige ungdommer, så får en bare håpe de ikke tar imot noe narkotika fra noen. En kan såklart snakke om det, og om hvor fælt det må være for de som opplever at ungdommen dør av overdose fordi tabletten/stoffet de tok inneholdt feil stoff eller feil styrke. Skremselspropaganda rundt seinvirkning har lite virkning for andre enn de som alikevel aldri ville prøvd stoff.

En bør såklart ta praten om å aldri smake på noe fra 'fremmede' og at en må passe på drinker/bokser/flasker om en er ute, så ingen putter oppi noe for å dope de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Mangfoldet som alle ønsker fører dessverre også med seg narkotikabruk. Mangfoldet er brukere og leverandører av stoff. Rusmisbruk sprer seg over hele verden med det vakre mangfoldet.

Jeg har gitt opp jeg også, nå må lette stoffer legaliseres. Korrupsjon er neste steg på veien. Se bare i artikler vi kan lese om narkotikabeslag, kriminalitet og gjenger. Den som intervjues på slutten av artikkelen, politiet, lederen for etterforskningen av de kriminelle, heter stadig oftere Ali eller Mustafa. Mangfoldet er på begge sider av bordet. Da blir det korrupsjon og vi vet ikke lenger hvem vi kan stole på. Så nå er dette veien:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wgE4jG/svenneby-vil-ikke-ha-mer-politi-mot-gjengene

Anonymkode: 6aa33...1f2

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 14.22):

Du trenger ikke skremme, er bare å legge fakta på bordet. Ikke teorier og ideer, men knallhard fakta: 1) du vet aldri hvordan en person reagerer på rus/dop. 2) du vet aldri hva produktet er blandet ut med eller hvordan det er blandet ut. Bakepulver, vaskepulver, det de har for hånd: Hva som helst for å drøye ut produktet for å tjene mest mulig på det. Jo lengre nede i "næringskjeden" dealeren er desto mer har det (antakelig) blitt blandet ut. 3) du kan dø av en gang, men det trenger ikke bli din første gang. Du kan ha prøvd 1-10-100-1000 ganger og gått bra men på 1001 så går det galt. Eller gang 67. Eller gang 3. Eller gang 1. Det ER russisk rullette med livet. Det stemmer at folk kan bruke dop i årevis og være "grei" men det kan skyldes flaks, opparbeidet toleranse Eller at du ikke ser sen-effektene av dopmisbruket utenpå (enda). 4) det er ulovlig og bærer med seg strenge straffer. Store konsekvenser om en blir tatt.

jeg kan forsette I det uendelige, men du skjønner tegningen. Vær ærlig og bruk fakta. 

Anonymkode: 7dd80...7ab

Akkurat dette! 
 

Anonymkode: 39762...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sa til ungene mine at ved det minste tegn til dopbruk ville vi pakke sammen alt vi eier og flytte til et øde sted i Finnmark umiddelbart. De vet jeg mener blodig alvor og om det var at de ikke var interessert i dop eller å flytte til Finnmark vites ikke, men dop har ikke vært et problem. 

Anonymkode: c8afe...df5

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 11.21):

Det er et sykt samfunn vi lever i og diverse fristelser er rundt hvert et hjørne virker det som. 
Jeg har fornuftige barn og vi har en åpen kommunikasjon. Men er det noe som kan virkelig skremme dem fra å ha lyst å prøve? Jeg er livredd for at det skal skje noe. 

Anonymkode: b82dc...7d3

Du får prøve å si at hasj fører til heroin.Det lærte vi på skolen og av politiet.Politikkere sier det samme.

Anonymkode: 26d34...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 11.21):

Det er et sykt samfunn vi lever i og diverse fristelser er rundt hvert et hjørne virker det som. 
Jeg har fornuftige barn og vi har en åpen kommunikasjon. Men er det noe som kan virkelig skremme dem fra å ha lyst å prøve? Jeg er livredd for at det skal skje noe. 

Anonymkode: b82dc...7d3

Nei, og det er fordi skremming bygger på tillit : jeg må ha tillit til at du har grunnlag for din skremsel.

Og ungdom vil ofte utfordre dette som del av å vokse opp og bli selvstendige: skremming kan fort bli oppfordring.

Du har fornuftige barn og åpen kommunikasjon: bruk den til å kommunisere med dem det du vet og henvis dem til troverdige kilder for fakta. 

Det er mye mer effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sa til ungene mine at ved det minste tegn til dopbruk ville vi pakke sammen alt vi eier og flytte til et øde sted i Finnmark umiddelbart. De vet jeg mener blodig alvor og om det var at de ikke var interessert i dop eller å flytte til Finnmark vites ikke, men dop har ikke vært et problem. 

Anonymkode: c8afe...df5

Dop=heroin.På gata får du heroin om du spør om Dop.

Anonymkode: 26d34...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 11.44):

Da jeg vokste opp på 80-tallet, fikk vi mye info både mot røyking og narkotika på skolen.

Vi hadde besøk av en som hadde hatt strupekreft pga. røyking + fikk se lunger fulle av tjære. Nok til å hindre meg fra å begynne ihvertfall.

Vi besøkte også et behandlingssted for narkomane, hvor de narkomane selv fortalte hvordan de hadde begynt og hvor fort de gikk over på sterkere stoffer. De så ganske medtatte ut og sleit veldig med å bli rusfrie. Ikke noe som fristet akkurat. I tillegg så vi en film om livet som narkomane i Oslo, - mener den het "Hard asfalt".

Tenker at info om ulempene er veien å gå, og skulle ønske skolene kunne gjøre slikt idag også.

Anonymkode: bb70d...2dc

Bra dere ikke så komediefilmen himmel og helvete.

Anonymkode: 26d34...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra med barna til sentrum på morgenen ved  helsestasjonen og kafeen for narkomane så kan de se hvor man kan ende opp om man er så dum at man bruker narkotika. Sitter man der å ser et par timer når de går fra å være edru til helt neddopa at de ramler, spyr og sjangler rundt. Som oftest kommer ambulansen og henter en og to som tar overdose og så har du de som stjeler fra narvesen og så kommer politiet osv. 

For man ikke avsmak av det så får man det aldri.

Anonymkode: 8b64d...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmene, Requiem For a Dream og Christiane F. skremte livet av meg i hvert fall.

Anonymkode: defac...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 11.21):

Det er et sykt samfunn vi lever i og diverse fristelser er rundt hvert et hjørne virker det som. 
Jeg har fornuftige barn og vi har en åpen kommunikasjon. Men er det noe som kan virkelig skremme dem fra å ha lyst å prøve? Jeg er livredd for at det skal skje noe. 

Anonymkode: b82dc...7d3

De kan prøve. Men for at de ikke skal begynne å misbruke så må du hjelpe dem til å få en god selvfølelse, et godt selvbilde, lære seg å uttrykke følelser og sette ord på dem.

Barna som misbruker er barn som vil glemme, ikke kjenne. etc.

Anonymkode: faaba...c34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk fakta, historier fra brukere selv. Ikke skremsel fra avholsmennesker. 

Anbefaler å lese disse  trådene;

Første er historie om en som eksperimenterte og døde mens han satt live på chatrom.

https://web.archive.org/web/20090618053844/http://mirrored.flabber.nl/gozer.irc.webcam.OD/ripperlog.txt

https://web.archive.org/web/20031009050516/http://mirrored.flabber.nl/gozer.irc.webcam.OD/post-ripperlog.txt

Andre er historien til en ung, misfornøyd gutt som prøver seg litt frem og faller for hardt for stoffene.

https://freak.no/forum/showthread.php?t=257409

 

Anonymkode: c7bbf...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 11.48):

Hvorfor skremme? Narkotika er ikke nødvendigvis farlig og dødelig. Man blir ikke til sliten heroinist over natten. Ha god dialog med ungdommene, vær nysgjerrig og åpen. Da kommer de til deg når de opplever noe ubehagelig eller trenger råd. Det går bra med de aller fleste. Er mer bekymret for dårlig psyke og uhelse blant dagens ungdom, enn akkurat narkotika

Anonymkode: 6d012...47d

Jo, men nettopp derfor er det grunn til å være mye mer bekymret for narkotika nå. Vi vet jo at dårlig psykisk helse og narkotika er en ekstremt dårlig kombo. 

Ts, du kan ikke si eller gjøre så mye. Man må gi dem en god og trygg oppvekst, og bygge en solid relasjon. Da vil de antakelig slutte av seg selv selv om de skulle finne på å teste litt. De fleste jeg kjenner som hadde en grei oppvekst, gjorde det. Det var de andre som endte opp som full blown narkiser.

Anonymkode: 209ff...892

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta de med til Oslo og vis de hvordan de tungt narkomane lever. Husker vi så døden på Oslo S når vi var små og den gjorde inntrykk på meg  i hvert fall. 

Anonymkode: fe42c...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 11.21):

Det er et sykt samfunn vi lever i og diverse fristelser er rundt hvert et hjørne virker det som. 
Jeg har fornuftige barn og vi har en åpen kommunikasjon. Men er det noe som kan virkelig skremme dem fra å ha lyst å prøve? Jeg er livredd for at det skal skje noe. 

Anonymkode: b82dc...7d3

Tja.. Noen barn kan nok skremmes.. Jeg var en tenåring som IKKE kunne skremmes😂 
Da hadde jeg absolutt gjort det.. 

Mamma og pappa sa heller; Vi øsnker jo ikke at du skal prøve narkotika, men hvis det skjer, så please ring oss! Så kan vi hente deg❤️ Vi vil heller hente deg ruset, enn å i værste fall bære kisten din💔 

Jeg prøvde aldri, følte aldri behovet, men jeg ringte de mange ganger når venner av meg ble for full❤️ Og de var alltid super takknemlige! 
I etterkant så har jeg blitt fortalt at det reddet de nok fra å havne mer utpå❤️

Uansett så tenker jeg at det er viktigere å ha åpen dialog.. Mamma og pappa var helt ærlige med meg, ja, det virker spennende, og ja, rett mengde alkohol som gjør deg passe full, er behagelig! Likevel så ønsker vi du skal vente med å drikke, for det er vanskelig å begrense det noen ganger.. De var også ærlig på at det var de som voksne, noen ganger ble for fulle og😂 Husker jeg som 14 åringen ble sjokkert😅 At min mamma og pappa også ble for fulle noen ganger liksom🙈 At de til og med ikke klarte å beregne det noen ganger. Jeg hadde jo aldri sett de fulle, selvom jeg så de drakk øl og vin noen ganger! 🥰

Nå er jeg terapeut, og jeg tror generellt at de som føler på en slags befrielse eller lettelse fra livet når de prøver narkotika, er de som fortsette.. At de får en mental pause liksom, er de som fortsetter..

Jeg spør alltid de jeg har i terapi/samtale som sliter med rus: Hvilke følelser/minner er det rusen tar vekk? 💔 Og det er hjerteskjærende historier som kommer!! 😭

Så mitt konkrete råd er å være tilsstedet,involvert og interessert! Tilby å kjøre/hente om du kan.. Vær nygjerrig!

Som en lærer sa til meg en gang, jeg var forelsket i en av de ‘’gærne’’ gutta; 

‘’Du, jeg ser du liker han, men jeg vet du ikke er ‘’sånn’’ .. Veslevoksen og drit forelsket som jeg var svarte jeg; ‘’Du vet ikke noe om hvem jeg egentlig er’’
Der han svarer; ‘’Kanskje ikke, men det jeg vet, er at mennesker vil føle tilhørighet, så hvem noen  velger å omgås med sier mye om dem’’

Jeg fikk mulighet til å spørre han hva egentlig mente den gangen på en reunion, og da sa han; 

‘’Hvis jeg lurte på hvordan mine egne barn hadde det, eller hvordan ‘’de var’’ når de ikke var hjemme, så så jeg bare på hvilke venner de hadde… ‘’ 

Og det er SÅÅÅ sant! Ikke alltid, men når jeg ser tilbake så var jeg midt på treet populær, jeg kom liksom over ens med alle, og ett par gutter som tidlig var på kjøret, trakk litt til meg, og vi hang litt sammen, i perioder, og jeg ser nå som voksen, at det var nok i perioder de prøvde å slutte💔 Han ene døde 17 år gammel av overdose, og han andre levde ett hardt liv lenge, men jeg fikk en slags omsorg for han, og når jeg traff han tilfeldig tok jeg meg alltid tid til å skravle, og prøvde holde kontakten på SMS i etterkant, uten hell..  Gleden var derfor stor da vi stod på første skoledag for eldste, så var han der med barnet sitt og😭❤️ De hadde akkuratt flyttet ‘’hjem’’ igjen! 
 

Kona hans sa til meg senere at grunnen til at han lever i dag, tross en forferdelig barndom, var at han alltid følte seg skikkelig velkommen hos meg.. Selvom mine foreldre var ganske ‘’strenge’’.. 😂 De sa rett ut; ‘’Du kan ikke komme her når du er ruset, men du kan alltid ringe’’ ❤️

Ååh, beklager novellen over, men spørsmålet ditt TS, vekket gamle minner i meg❤️

Narkotika trenger ikke alltid være roten til alt vondt❤️ Jeg har 3 sønner selv, som er på vei inn i tenårene, og jeg kjenner jo på uro selv noen ganger,  men jeg har valgt å prioritere åpent hus for barnas venner siden de gikk i barnehagen, jeg har involvert meg i FAU, jeg har valgt å være en synlig forelder, jeg har prioritert å kjøre og hente barna og vennene dems ved hver mulighet! 
Det har i tider vært frustrerende, slitsomt, kaotisk og ikke minst kostbart å ha åpent hus for 3 ganske sosiale sønner og kompisene dems😂😂

Jeg har følt meg brukt som SFO og barnevakt, følt meg utnyttet av enkelte foreldre i perioder der livet ‘’har skjedd’’ for meg og men herregud så mye kjærlighet det har vært og!! ❤️❤️

Og nå som de så smått begynner å utforske verden mer og mer uten ‘’den sjukt cringe morra si’’😂 , så føler jeg meg ganske trygg på barna og vennene dems! Også hjelper det selvsagt at her vi bor, så vet ‘’alle’’ hvem jeg er, og hvem barna mine er😅😅 Eldste gutten på 14 sier noen ganger; ‘’Dere voksne er verdens største snitchere ass, bryr dere om alt, dere veit serr ingen ting om hvordan det er å vokse opp i dag! Vi er seff mye mer woke og fornuftige enn når dere vokste opp! Dere hadde nesten ikke tilgang på internett en gang! I dag, så forstår vi faktisk verden, for vi har tilgang på den! NO CAP! ’’ 😅😅

Ok, nå skal jeg stoppe! Igjen beklager romanen🥰🤪😅

 

Anonymkode: 8710e...199

  • Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vise de videoer av hva som kan skje hvis du ikke kan ta vare på deg selv.

Anonymkode: 47ce1...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fremdeles små barn, men er lærer for russen i kjemi og biologi. 

Om det virker vet jeg ikke, men de gangene jeg får spørsmål om rus så svarer jeg dem faglig. Jeg forklarer hva som skjer i hjernen/synapsene/leveren/el når de inntar det aktuelle rusmiddelet. Jeg forklarer hvorfor illegale rusmidler er skumlere enn legale. Jeg forklarer hvorfor botaniske remedier er skumle. 

Osv. 

Ikke moraliserende. Ikke fordømmende. Men utelukkende faktabasert.

Jeg tror det fungerer. For ofte kommer mine elever tilbake igjen, med en venn, og spør på ny. 

Det har skjedd en endring da. Før spurte de om hasj. Nå er det flere år siden jeg ble spurt om hasj. Derimot er det kokain det går i. (Og alltid metanol). 

Anonymkode: cdfef...e48

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...