Gå til innhold

Hvordan kan man skremme barna fra å la seg friste til å prøve narkotika?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde det vært lov hadde jeg tatt dem med på en rehabavdeling så de kunne møtt en ung person som hadde fått hjerneblødning av sentralstimulerende og til en akuttpsykiatrisk avd så de kunne sett noen med skikkelig psykose. Pga taushetsplikt/personvern er det dessverre ikke mulig å få til. 

Anonymkode: 89d77...910

Fungerer det? 
Jeg er voksen, men for meg ville det blitt som og vise meg bilder av en bilulykke / møte noen som var skadet for livet i bilulykke for og få meg til og aldri kjøre bil igjen. Jeg ville visst at dette var ekstreme og veldig lite sannsynlige tilfeller og ikke latt det påvirke meg. 
jeg ville heller ha kommet med mer realistiske argumenter. Jeg har selv ikke tatt noe party dop på 10- 15 år, men det var jo ikke pga noe som du nevner her, men litt mer vanlige bivirkninger. 
 

Anonymkode: 4d393...bae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Arild37 said:

Hvorfor skremme med løgner når man kan komme med korrekt og nøytral informasjon? For dere vet vel at ungdommen gjennomskuer dette før eller siden, som fører til mindre respekt og tillit?

Jepp. Vi bokstaveligtalt lo av det politiet fortalte oss da de var på skolen vår med narkotika"opplysning". Det var jo bare løgner og propaganda fra A til Å. Ekstremt lett gjennomskuelig for alle med internett. Mulig det er blitt bedre nå, dette var i 2005.

Anonymkode: dc038...a0e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor tok med meg til byen en gang jeg var 6-7 år og vi kikket på en gruppe narkomane som skitne og slitne klynget seg sammen. Hun forklarte at de var avhengig av noe som het narkotika og sa jeg måtte love å aldri begynne med noe sånt for da kommer du til å dø.

Dette er kanskje ikke en pedagogisk og politisk korrekt metode, men det var effektivt nok for min del. Har ALDRI vært interessert i å prøve noe annet enn alkohol og knapt nok det. Hater tanken på å være avhengig av ting generelt, om det så bare er koffein eller sukker. Det skal sies at jeg også er vokst opp i et område med endel rusmisbrukere, hadde flere skolevenninner med foreldre som var alkoholikere og har sett litt av hvert. Hr aldri gitt mersmak, for å si det sånn.

Anonymkode: cd982...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jepp. Vi bokstaveligtalt lo av det politiet fortalte oss da de var på skolen vår med narkotika"opplysning". Det var jo bare løgner og propaganda fra A til Å. Ekstremt lett gjennomskuelig for alle med internett. Mulig det er blitt bedre nå, dette var i 2005.

Anonymkode: dc038...a0e

Ikke mye desverre, var vel senest for 1-2 år siden jeg leste politiet hadde vært på skoler med støtte og tilhørende løgner fra NNPF. Da snakker vi 70talls propaganda hvor selv politiet vet de kommer med rene løgner, de bare fullfører oppdraget sitt  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før skremte de med - "patriarken" avrusingssted i Frankrike, som fra den verste skrekkfilm.

Anonymkode: 47ce1...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min mor tok med meg til byen en gang jeg var 6-7 år og vi kikket på en gruppe narkomane som skitne og slitne klynget seg sammen. Hun forklarte at de var avhengig av noe som het narkotika og sa jeg måtte love å aldri begynne med noe sånt for da kommer du til å dø.

Dette er kanskje ikke en pedagogisk og politisk korrekt metode, men det var effektivt nok for min del. Har ALDRI vært interessert i å prøve noe annet enn alkohol og knapt nok det. Hater tanken på å være avhengig av ting generelt, om det så bare er koffein eller sukker. Det skal sies at jeg også er vokst opp i et område med endel rusmisbrukere, hadde flere skolevenninner med foreldre som var alkoholikere og har sett litt av hvert. Hr aldri gitt mersmak, for å si det sånn.

Anonymkode: cd982...c5a

Herregud, og hvis du ikke begynner med noe sånt kommer du ikke til og dø 🤣 

Det var vel litt sånn pedagogikk og korrekt på 70- og 80 tallet.  Bra det fungerte på deg. Jeg stilte motspørsmål når jeg fikk servert « dumme sannheter», så jeg prøvde narkotika selvom jeg hadde sett narkomane og mamma insisterte på at man ble avhengig og narkoman om man tok ett trekk av « hasjis « 

Anonymkode: 4d393...bae

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at det viktigste man kan gjøre er å gi barnet en trygg oppvekst som danner grunnlaget for en solid psykisk helse.

Svært få blir rusavhengige «ut av det blå». Avhengighet i alle former kommer som regel av at man ikke har det bra og ikke føler mening med livet sitt. La barnet føle mestring og finne det hen brenner for og ønsker i livet sitt. Vær en støttespiller i med og motgang❤️

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GhostHug skrev (2 minutter siden):

Svært få blir rusavhengige «ut av det blå». Avhengighet i alle former kommer som regel av at man ikke har det bra og ikke føler mening med livet sitt.

Det stemmer nok i større grad enn mange tror. Veldig mange soldater i Vietnam ble avhengig av heroin under krigen, men overraskende mange sluttet uten store problemer når de kom tilbake til en god hverdag

Anonymkode: 79b67...2c2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en veldig reiseglad familie og ungdommene er veldig klare over hva som kan bli konsekvensene dersom de blir tatt med narkotika. Plutselig får de kanskje ikke lenger lov til å komme inn i usa eller endre land vi ferierer i og har familie i. Så det er ikke sagt for å skremme dem, men for at de skal være realistiske og tenke over konsekvensene dersom de gjør noe som ikke er lov. Fungerer veldig godt hos oss. 

Anonymkode: 729dc...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tippe at omtrent 90% av dem som har svart i denne tråden, selv bruker alkohol. Det er ingen som tror alkohol er ufarlig, og alle har sett alkoholikere med ødelagte liv. Likevel drikker vi. Skremsel fungerer altså veldig dårlig.

De aller fleste av oss har også vært ruset mange ganger og ikke fått problemer, selv om alkohol er forholdsvis fritt tilgjengelig. Så det er altså ikke slik at rus i seg selv er farlig for folk flest, eller at vi kan regne med at den som prøver alkohol vil ende som alkoholiker. Vi skjønner at for folk med alkoholproblemer ligger det noe mer bak. Slik er det selvsagt med andre rusmidler også.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/2/2024 at 8:38 AM, AnonymBruker said:

Jeg sa til ungene mine at ved det minste tegn til dopbruk ville vi pakke sammen alt vi eier og flytte til et øde sted i Finnmark umiddelbart. De vet jeg mener blodig alvor og om det var at de ikke var interessert i dop eller å flytte til Finnmark vites ikke, men dop har ikke vært et problem. 

Anonymkode: c8afe...df5

Du har i alle fall sikret deg at barna dine aldri kommer til å være åpne om sin eventuelle rusbruk med deg.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpen dialog og ekte, fornuftig informasjon er eneste fornuftige å gjøre. Skremsel vil bare føre til mer nysgjerrighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bare ikke lyv, barna vil finne ut av at det og det vil bare føre til at de også vil tvile på at de ekte skadevirkningene er reelle.

Anonymkode: 584af...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vis bilder av narkomane. Og ta det med til Oslo og la de lukte på t bane tunellene og si sånn kommer det til å lukta av deg.

Anonymkode: b09ed...835

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det ville fungert ennå dårligere i dag. Vi klarte og finne ut at det vi ble fortalt var tull, og i dag med nett og Google vil det jo være nyttesløse.,

ja, du kan kommunisere hvor farlig du synes hasj er og legge til masse skremsel som på 90- tallet, så googler ungdommene dine og spør deg hvorfor flere og flere land legaliserer, hvorfor den norske staten har investert og tjent masse penger på cannabisplantasjer, og statisikk som viser at sjansen for og begynne med sterkere stoffer er minimal. 
 

ja, hvis de har opplevd noe sånt, kan det jo virke skremmende selvsagt.

Anonymkode: 4d393...bae

Men da kan du lese deg litt opp på hvordan det har gått i feks Portugal eller en del stater i USA som har legalisert cannabis. Det har ikke vært spesielt vellykket for å si det sånn. Så når ungdommen googler så kan de få alle mørkesidene også. Det er noe skremmende naivt ved å tro at man skal bekjempe gatesalg av narkotika ved å legalisere hasj. 
 

Det er ikke løgn at for noen kan én gang være nok til å bli psykotisk. Én gang med sterkere stoffer kan ende i overdose og død. Det er ikke tull, det er den grufulle sannheten. Og det er rett og slett uforsvarlig å ikke fortelle ungdommene hvordan det KAN gå. Det er ikke tull og skremsel det er fakta. Kjenner en som jobber i politiet med ungdomskriminalitet. Alle ungdom burde få en en til en samtale med vedkommende, så kan de høre om alle de jævlige historiene som de opplever. 

Anonymkode: a87a2...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ta sånt fordi jeg så mye drømmer og mareritt og livlige fantasier i hodet, at jeg trudde jeg kom til å havne i psykose og bli agurk resten av livet. 

Dessuten har jeg vært høy på livet. Og på hobbyer. Så aldri hatt behov for det heller. 

Anonymkode: 62f46...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Si til jentene at man mister håret, legger på seg 50 kg og blir rynkete, og si til guttene at man får innskrumpet penis, måne og muskelsvinn. Det burde holde.

Anonymkode: 9d83e...976

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Herregud, og hvis du ikke begynner med noe sånt kommer du ikke til og dø 🤣 

Det var vel litt sånn pedagogikk og korrekt på 70- og 80 tallet.  Bra det fungerte på deg. Jeg stilte motspørsmål når jeg fikk servert « dumme sannheter», så jeg prøvde narkotika selvom jeg hadde sett narkomane og mamma insisterte på at man ble avhengig og narkoman om man tok ett trekk av « hasjis « 

Anonymkode: 4d393...bae

Tror du godt skjønner hva som var budskapet her om du legger godviljen til 😊

Har selv jobbet i et yrke der jeg ofte treffer tunge narkomane, og sannsynligheten for å dø er utvilsomt ganske mye høyere enn for vanlige folk. Enten av overdose, ulike helseplager eller rett og slett at noen tar livet av deg. Det er skremmende å se hva kun noen hundrelapper i narkogjeld kan føre til i enkelte miljøer. 

Anonymkode: cd982...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lære barna å tenke selv. Snakke  med de å la de Snakke uten å være ufin. 

Still spørsmål oppfordre de til å lese litt selv. Osv.

Når mitt barn kommer hjem å sier at narkotika ikke er farlig, kompisene har prøvd og det skjedde ingenting galt med dem. Og de ble ikke narkomane og det har ikke jeg heller tenkt å bli.

Da spurte jeg tror du at de som er narkomane eller alkoholikere ønsket å bli det før de begynte? Nei. Så forklarte jeg veien inn i det å bli avhengig.

Men de sier det ikke er farlig. Men om det ikke hadde vært farlig,  hvorfor er det ulovlig da? Men alkohol er jo lovlig. Ja men iht alkhol da vet du jo hva du egentlig kjøper. Kjøper du kokain så kan det hende du kjøper såpe du drar opp i nesa. Vil du ha vaske pulver i nesa?  Nei men de selger ikke vaskepulver. Jo noen gjør det, for å tjene penger. De som selger deg vaske pulver vil bare ha pengene dine og driter i om du får vaskepulver i nesa. 

Vil du ha disel i nesa? Nei. Vil du ha rør åpner i nesa. Nei. Vil du miste nesa? Nei. Da må du lese hvordan de lager kokain også googler du kokain nese og trykker på bilder. 

Du får ikke sånn neseav en gang. Men du kan få sånn nese av flere ganger. Og da er det forsent  redde nesa. 

Men alle gjør det jo, så da kan det ikke være så farlig.  At  lke gjør det, betyr ikke at det er mindre farlig.  Det er bare alt for mange som tar dumme valg. Igjen, det er en grunn til at det er ulovlig. 

En har prøvd. Og en har ikke rørt noe. Ikke alkohol heller.

Men den som har prøvd har prøvd for å prøve. Og avstått iht å se hvor mye trøbbel det har blitt for enkelte av tidligere venner. Heldigvis har vi også to ex misbrukere i nabolaget. Og de følger med og sier sitt de også til dem. De er åpne om sin fortid og hvor ille det kan gå.

Anonymkode: b6a46...294

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2024 den 12.51):

Jeg heller forstår ikke hvorfor de sluttet med dette. Det fungerte for meg, og mange av mine venner. 
 

Idag føler jeg politikere og mange ufarliggjør spesielt hasj, og det kommuniseres altfor dårlig hvor farlig det faktisk kan være. Én gang kan faktisk ødelegge deg for alltid. Og starter du med hasj i ung alder, er sjansen for at du begynner med sterkere stoffer mangedoblet. 
 

Vi har en i familien med hasjutløst psykose. Så våre barn er såpass skremt at jeg tror aldri de kommer til å prøve noe sterkere enn alkohol. Men kan ikke akkurat anbefale deg å la en annen i familien ta støyten for dine barn.. 

Anonymkode: a87a2...584

Alkohol er den farligste narkotikaen som finnes.

Anonymkode: 3e7c0...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...